در این مقاله با رشته‌ها و مواد مختلف شنا در مسابقات رسمی و بین‌المللی آشنا می‌شوید و نیز از رده‌های سنی این رشته‌ها و مسابقات اطلاع می‌یابید.

شناکردن از مفرح‌ترین ورزش‌های جهان به شمار می‌آید که هم به‌صورت انفرادی و هم به‌صورت تیمی انجام می‌شود و به گروه سنی خاص و جنسیتی خاص اختصاص ندارد. در واقع این ورزش مختص تمام طول زندگی‌تان است، برخلاف فوتبال که تنها تا قبل از یک سن خاص می‌توانید آن را به‌صورت حرفه‌ای انجام دهید. آشنایی با این ورزش و انجام آن باعث تناسب‌اندام و آرامش روح و ذهن خواهد شد.

این ورزش در رشته‌ها و مواد مختلف انجام می‌شود و طبق آمارِ مسابقات المپیک ریو این ادعا صحت دارد که هرساله علاقه‌مندان زیادی به این رشتۀ ورزشی جذب می‌شوند. نکتۀ جالب اینکه خیلی از افرادی که حتی شنا را به‌عنوان یک ورزش حرفه‌ای انتخاب نمی‌کنند هم با مراجعه به کلاس‌های آموزشی در هر ردۀ سنی سعی بر آموزش و یادگیری آن دارند.

برای رزرو بلیت استخر به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

همین مسئله و جذابیت آب‌تنی سبب شده است که ما شاهد مدل‌های مختلفی از شنا باشیم که توسط افراد غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای انجام می‌شود، اما آنچه در مسابقات رسمی به‌عنوان ورزش شنا شناخته می‌شود متفاوت است. این ورزش رشته‌ها و مواد مختلف مخصوص به خود را دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

رشته های شنا

انواع شنا در مسابقات رسمی و بین‌المللی

در تمامی مسابقات رسمی و بین‌المللی و همچنین در مسابقات المپیک چهار رشته وجود دارد:

1. شنای آزاد

شنای آزاد گونه‌ای از شناست که توسط فینا (فدراسیون جهانی شنا، شیرجه و واترپلو) تعریف شده و در مسابقات مختلف جهانی و المپیک اجرا می‌شود. این سبک از سریع‌ترین سبک‌های شنا محسوب می‌شود. منظور از شنای آزاد این است که در مسابقات این شنا، یک شناگر می‌تواند با هر استیلی که می‌خواهد شنا کند به‌جز کرال پشت، شنای قورباغه و شنای پروانه. در این مسابقات، شناگران معمولاً از شنای کرال سینه استفاده می‌کنند چون سریع‌ترین نوع شنا است.

برای آشنایی بیشتر و کامل‌تر با شنای کرال سینه، این مطلب را ببینید: آموزش جامع شنای کرال سینه + تصاویر و ویدیو

۲. کرال پشت

کرال پشت نوعی از شناست که در آن شناگر باید در تمامی طول مسابقه بر پشت خود دراز بکشد، به‌جز زمانی که برای تغییر مسیر می‌چرخد. در این شنا، شناگر بازوهای خود را به‌سمت عقب می‌برد و به‌دور شانۀ خود به‌صورت یک‌درمیان می‌چرخاند و خود را درون آب به جلو می‌راند. در این سبک، پاها به حالت ضربدری به آب ضربه می‌زنند تا نیروی محرکه تولید کنند. کرال پشت را به‌سادگی می‌توان یاد گرفت، چون صورت همیشه خارج از آب قرار دارد و دم و بازدم به‌آسانی انجام می‌شود.

برای آشنایی بیشتر و کامل‌تر با شنای کرال پشت، این مطلب را ببینید: آموزش ویدیویی کامل شنا کرال پشت/ چگونه کرال پشت را به درستی انجام دهیم؟

۳. شنای قورباغه

رایج‌ترین گونۀ شنا است به این دلیل که در این نوع شنا، شناگر قادر به تنفس راحت در حین شنا نیز هست و نیاز کمتری به صرف انرژی دارد. این شنا کندترین نوع شنا بین چهار شنای اصلی است و برای مسافت‌های طولانی مناسب است. در واقع به این شکل انجام می‌شود که بدن در حالتی افقی بر روی آب می‌گیرد. هر دو دست آب را از جلو می‌گیرند و توسط کف و ساعد به‌ طرف عقب و زیر شکم می‌کشند. بدن در همان زیر آب به جلو کشیده می‌شود و مجدداً عمل کشیدن آب توسط دست‌ها انجام می‌گردد. پاها نیز توسط فشار و ضربه‌ای که به آب وارد می‌کنند، آب را به عقب می‌رانند. با نکات ایمنی و بهداشتی در شنا در استخر آشنا شوید

۴. شنای پروانه:

شنای پروانه که به آن «شنای پرواز» نیز گفته می‌شود از تغییراتی در شنای قورباغه به وجود آمده است. این شنا که دومین شنا با حرکات سریع محسوب می‌شود، به‌دلیل جذابیت خاص خود بسیار پرطرف‌دار است. این سبک از شنا به‌دلیل سختی حرکات نیازمند رعایت اصول، ریتم و تکنیک‌های خاصی است که برخلاف انواع دیگر شنا افراد مبتدی نمی‌توانند از پس آن برآیند.

در شنای پروانه شناگر به شكم روی آب قرار می‌گیرد و سعی می‌كند نیروی مقاوم را با پایین‌گرفتن سر، بالابردن نسبی پاها، كاهش حركت‌های بدن به‌سمت بالا و پایین از بین برد و عمل كشش و خروج از آب را انجام دهد. كنترل حركت بدن در حین اجرای هر دو مرحله یا هر یک از آن‌ها كار مشكلی است، لذا شناگر باید سعی كند همواره در طی یك دورۀ كامل حركت، حالت افقی بدن خود را حفظ كند. حركت هم‌زمان دو دست در این شنا برای شناگر یك مزیت به همراه دارد و آن این است كه دیگر وی نگران حالت عدم تعادل یا چرخش پای مخالف به‌سبب حركت دست مخالف نیست و در نتیجه نیروی مقاوم از این نظر افزایش پیدا نمی‌كند.

برای آشنایی بیشتر و کامل‌تر با شنای قورباغه، این مطلب را ببینید: تمریناتی برای انجام بهتر و یادگیری کامل شنای پروانه + آموزش ویدیویی

رده‌های سنی در مسابقات شنا

تا اینجا به‌صورت مختصر با چهار نوع شنا آشنا شدیم که در مسابقات رسمی و بین‌المللی انجام می‌شوند. این چهار شنا در رده‌های مختلف سنی و با متراژهای مختلف برگزار می‌شود.

مسابقات شنا

در برگزاری مسابقات رسمی و بین‌المللی شنا سه ردۀ سنی وجود دارد:

نوجوانان

در سنین: زیر ۱۰ سال، ۱۱ و ۱۲ سال، ۱۳ و ۱۴ سال

جوانان

در سنین: ۱۵ و ۱۶ و ۱۷ سال

بزرگ‌سالان

(عموم) در سنین: ۱۸ سال به‌بالا

دیگر رشته ها در مسابقات شنا

علاوه بر مسابقات انفرادی، مسابقاتی نیز به‌صورت امدادی (۴نفره) مختلط و آزاد برگزار می‌شود. در مسابقات امدادی (مختلط امدادی) حتماً باید ۴ شناگر حضور داشته باشند که نفر اول آن‌ها کرال پشت، نفر دوم شنای قورباغه و نفر سوم شنای پروانه و آخرین نفر شنای آزاد انجام دهد. در شنای مختلط انفرادی یک شناگر شنای اول آن پروانه، شنای دوم آن کرال پشت و دو شنای آخر قورباغه و آزاد را باید انجام دهد.

شرایط مسابقات دو سال:

۵۰ متر آزاد، ۵۰ متر قورباغه، ۵۰ متر کرال پشت، ۵۰ متر پروانه، ۵۰*۴ آزاد انفرادی و تیمی

شرایط مسابقات ۱۱-۱۲ سال:

۵۰ متر آزاد، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر آزاد، ۱۰۰ متر قورباغه، ۱۰۰ متر کرال پشت، ۱۰۰ پروانه، ۲۰۰ متر مختلط انفرادی، ۱۰*۴ تیمی

شرایط مسابقات ۱۳–۱۴ سال:

۱۰۰ و ۲۰۰ و ۴۰۰ متر آزاد، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر قورباغه، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر کرال پشت، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر پروانه، ۵۰*۴ مختلط انفرادی، ۱۰۰*۴ آزاد تیمی، ۱۰۰*۴ مختلط تیمی

شرایط مسابقات ۱۵-۱۶-۱۷ سال:

۱۰۰ و ۲۰۰ و ۴۰۰ و ۵۰۰ متر آزاد، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر کرال پشت، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر قورباغه، ۱۰۰ و ۲۰۰ متر پروانه، ۵۰*۴ و ۱۰۰*۴ مختلط انفرادی، ۱۰۰*۴ و ۲۰۰*۴ مختلط تیمی

یک شناگر می‌تواند در همۀ موارد بالا شرکت کند و از هر تیم در هر مواد ۲ نفر بیشتر نمی‌توانند شرکت کنند.

مقررات برگزاری مسابقات

هر مسابقۀ شنا اگر به‌صورت کشوری و رسمی برگزار شود، حداقل ۳۰ داور نیاز دارد که این تعداد را در مسابقات داخلی می‌توان به ۱۰-۱۵ نفر کاهش داد. داوران مسابقه عبارت‌اند از:

  • سرداور ۱ نفر
  • استارتر-داوران وقت‌نگهدار برای هر خط ۳ نفر
  • سرپرست وقت‌نگهداران
  • داور برگشت
  • سرپرست داوران برگشت ۲ نفر
  • داوران استیل ۲ نفر
  • داور برگشت در ابتدا و انتهای استخر ۱ نفر
  • منشی کل ۱ نفر
  • هماهنگ‌کننده ۲ نفر
  • گوینده ۱ نفر
  • داور رده‌بند دست‌کم برای هر خط ۱ نفر
  • سرپرست داوران رده‌بندی

جمع‌بندی

در این مقاله با رشته‌ها و مواد مختلف شنا در مسابقات رسمی و بین‌المللی آشنا شدید و مطالعه کردید که چه رده‌های سنی‌ای در این رشته‌ها و مسابقات با یکدیگر مسابقه می‌دهند.

این مطالب را هم ببینید:

۳۳ نکته ضروری که باید هنگام مراجعه به استخر و برای شنا کردن رعایت کنیم!

ایمنی در شنا | سه اصل اساسی که باید در هنگام شنا در استخر و آب‌های ساحلی رعایت کنید تا ایمن بمانید