طیق تحقیقات انجام شده شنای سرعتی می تواند باعث کاهش وزن و شنای قدرتی می تواند به عضله سازی و افزایش وزن کمک کند. با این حال برای رسیدن به وزن ایده آل و تناسب اندام با ورزشی مثل شنا باید به نکات مهمی توجه داشت که در این مقاله با آن آشنا خواهیم شد.

به گزارش پول تیکت؛  پس از اثبات خطرات جبران ناپذیر رژیم های غذایی و دارویی غیر استاندار بر سلامتی انسان، خوشبختانه تعداد افرادی که برای افزایش یا کاهش وزن خود به ورزش روی می آورند روز به روز در حال افزایش است. با این حال ورزش کردن برای رسیدن به وزن ایده آل هم راهکارهای خاص خود را دارد و اصلا نباید این انتظار را داشت که به محض روی آوردن به ورزش و بدون داشتن برنامه درست، استمرار و پشتکار، به نتیجه مورد نظر رسید.

اما یکی از ورزش هایی که افراد زیادی هرساله برای کاهش وزن به آن روی می آورند، شنا است. ورزشی که در صورت انجام صحیح می تواند تاثیرات چشم گیری بر بدن انسان ها داشته باشد با این حال افراد باید بدانند چرا به این ورزش روی می آورند و به دنبال رسیدن به چه هدفی هستند. چرا که انجام شنا صرفا باعث کاهش وزن نمی شود و گاهی می تواند افزایش وزن را به دنبال داشته باشد و نتیجه ای که حاصل می شود کاملا بستگی به نحوه تلاش و انتخاب افراد دارد.

بر همین اساس، برای رسیدن به هدفی مشخص، می ‌توانیم نوع شنا را تعیین کنیم. کاهش یا حتی افزایش وزن و به طور کلی تناسب اندام با استفاده از ورزش شنا چنین است که اگر نوع شنا کردن ما با سرعت متوسط و در مسافت طولانی باشد، بیشتر به سمت لاغری می رویم و اگر نوع شنا کردن ما قدرتی، یعنی با سرعت بیشتر و در مسافت و زمان کمتری باشد، به سمت افزایش وزن پیش می ‌رویم.

البته باید بدانیم که افزایش وزن، با شنا کردن محدود است، چون پس از رسیدن به حدی از قدرت، مقاومت بیشتری نمی ‌توان در برابر عضله ‌ایجاد کرد تا شوک وارده به آن سبب افزایش توده، حجم و قدرت عضلات شود، اما تناسب اندام و هماهنگی کار عضلانی و انعطاف‌پذیری مفاصل، بیشتر خواهد شد و این موضوع از تناسب اندام هم بهتر است.

اما یکی از بزرگ ترین موانع برای رسیدن به تناسب اندام با شنا، ندانستن شیوه درست شنا کردن است و این موضوع، تفاوت بین شنا با ورزشی مانند پیاده‌روی یا دویدن است، چون این دو ورزش را همه بلدند و تا حدود زیادی بدون خطای تکنیکی انجام می دهند، اما هر کدام از روش‌های شنا کردن، به دانستن مهارت آن نوع شنا، نیاز دارد. پس حتما باید مهارت‌هایی مانند تنفس و نفس گیری را یاد بگیرید. از نظر سنی هم باید دهه‌های گوناگون را تقسیم بندی کرد، چون در این دهه‌ها افراد تشابه آناتومیکی بیشتری دارند. این تقسیم‌بندی به صورت سنین ۱۰ تا ۲۰، ۲۰ تا ۳۰، ۳۰ تا ۴۰ و همین طور تا آخر است.

یادمان باشد که از سن ۲۰ سالگی به بعد در صورتی که ورزش نکنیم، سالی ۲۵۰ گرم از وزن عضله‌مان را از دست خواهیم داد.

همچنین ظرفیت هوازی ما هم در سنین گوناگون، متفاوت است. بنابراین باید این موضوع را هم در برنامه تمرینی تناسب اندام با شنا در نظر بگیریم.

اگر بخواهیم با شنا کردن به هدف کاهش وزن برسیم، اول از همه باید بدانیم که مقدار انرژی مصرفی فرد در مسافت مشخصی از شنا کردن و با سرعت معین، چقدر است؟ اگر فردی ۴۰۰ متر بدود، انرژی که می سوزاند برابر است با ۱۰۰ متر شنا کردن، یعنی با شنا کردن، انرژی بیشتری در مقایسه با دویدن از دست می ‌دهد.

همچنین در شنا کردن انواعی از حرکات وجود دارد که می ‌توان با استفاده از آنها چربی های موضعی را کاهش داد؛ برای مثال انواع حرکات آمادگی جسمانی و هوازی در آب وجود دارد که روی بخش خاصی از بدن متمرکز می ‌شود و با استفاده از آن می ‌توان، هم کارهای درمانی و هم تقویت عضلات را انجام داد. همانطور که نرمش‌های خاصی برای تقویت عضلات شکم در خارج از آب وجود دارد.

همیشه یادمان باشد که میزان انرژی مصرفی در هنگام شنا کردن به آمادگی جسمانی فرد بستگی دارد. اگر آمادگی جسمانی ما بیشتر باشد، کمتر انرژی مصرف می ‌کنیم و بر عکس. بنابراین در هنگام اجرای برنامه ورزشی باید به‌ این موضوع توجه کنیم.

نکته دیگر اینکه به شنا به عنوان ورزشی نگاه کنیم که علاوه بر کنترل وزن، به تقویت عضلات و هماهنگی آنها و انعطاف‌پذیری مفاصل کمک می ‌کند.