طبق اعلام متخصصان ورزشی، انجام فعالیت‌های ورزشی در هوای آلوده مانند شرایط این روزهای تهران برای تمامی سنین مضر است و می‌تواند عواقب خطرناکی را به دنبال داشته باشد. بنابراین افراد برای ورزش در چنین روزهایی فقط می توانند در فضاهای بسته استخرها به دلیل داشتن شرایط هوایی و رطوبت مناسب، ورزش کنند.

به گزارش پول تیکت؛ با افزایش آلودگی هوا و به موازات آن کاهش اکسیژن، فعالیت قلب افزایش پیدا می‌کند و به دنبال آن ذرات بسیار ریز معلق در هوا که برای بخش‌های حیاتی بدن مانند کلیه‌ها، ریه و قلب مضر هستند وارد بدن شده و سبب تنگی نفس و ناراحتی های قلبی و عروقی خطرناک می‌شوند بنابراین افراد باید از ورزش کردن در هوای آلوده جدا خودداری نمایند.

البته خطرات ورزش در هوای آلوده با توجه به میزان آلودگی متفاوت است و اگر هوا به میزان کمی آلوده باشد توصیه می‌شود افراد در کنار بزرگراه‌ها و یا خیابان‌های پر تردد ورزش نکنند و مخصوصاً افراد مسن و کودکان از انجام فعالیت‌های ورزشی در فضای باز خودداری کنند. اما هنگامی که میزان ذرات معلق مضر برای بدن در هوا شدیداً افزایش پیدا کند همانند چیزی که هم اکنون در تهران و شهرهای صنعتی شاهد هستیم، افراد چه بزرگسال، پیر، جوان و کودکان همگی باید از ورزش در فضاهای باز به طور جدی خودداری کنند، چرا که می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای آنان داشته باشد.

در چنین هوایی میزان تنفس با ورزش کردن بالا می‌رود و به موازات آن ذرات آلوده بیشتری وارد خون می‌شوند که این سبب مشکلات تنفسی و قلبی – عروقی زیادی می‌شود. افراد حتماً باید در چنین روزهایی در فضاهای بسته مخصوصاً در استخرها به دلیل داشتن رطوبت و فضای سالم‌تر به ورزش‌هایی مانند شنا یا تفرحی مانند رفتن به مرکز ماساژ بپردازند.

همچنین افرادی که ناراحتی های قلبی و یا ریوی و تنفسی دارند و هم‌چنین افراد مسن و کودکان زیر ۱۲ سال حتی المقدور از خارج شدن از فضاهای بسته و ورود به فضاهای باز به دلیل خطرات آلودگی هوا جداً خودداری کنند، چرا که این افراد بیشتر در معرض خطر هستند.

توجه به این نکته نیز ضروری است که استفاده از ماسک برای جلوگیری از ورود ذرات آلوده به بدن را ناکارآمد است و استفاده از این گونه ماسک‌ها که از داروخانه تهیه می‌شود هیچ گونه اثر مثبتی برای جلوگیری از ورود ذرات آلوده به بدن ندارند، چرا که ذرات ریزتر از دو و نیم میکرون به راحتی از روزنه‌های ماسک وارد جریان تنفسی بدن می‌شوند و تنها ماسک‌های بسیار ویژه‌ای که گران و اندک هم هستند تا حدی توانایی این کار را دارند. ماسک‌هایی هم که بر روی آنها لایه‌های کربن قرار دارد تنها تا یک روز این توانایی را دارند که هوای آلوده را تصفیه کنند.

در این هوا توصیه می‌کنیم به سمت ورزش‌های درون سالنی مانند تنیس، کلاس شنا، استخر، پارک آبی، والیبال و از این قبیل ورزش‌ها بروید تا از هوای آلوده در امان بمانید.