برای آموزش شنا به کودکان بالای ۴ سال، اکنون می‌توانید وارد سطح پیشرفته تر شده و آموزش های پیشرفته شنا را به‌خوبی به فرزند خود با تکنیک های خاص و با رعایت اصول خاصی آموزش دهید.

به گزارش اختصاصی پول تیکت، در این مطلب قصد داریم آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال و آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال را فرا بگیریم و اگر بچه‌ای با سن بالاتر از 4 سال دارید حال نوبت آموزش شنا به کودکان بالای ۴ سال است. در این مطلب نیز قدم به قدم بهترین راهکارها برای آموزش اثرگذار شنا به کودکان خود را فرا می‌گیریم.

۱. مطمئن شوید که فرزندتان مهارت‌های پایه‌ای شنا را به‌خوبی فرا گرفته است. اگر می‌بینید که او در آب راحت است و بهتر از سطح شرح داده‌شده برای سن ۲ تا ۴ ساله می‌تواند شنا کند، اکنون می‌توانید روی تکنیک‌های آموزش شنا پیشرفته متمرکز شوید.آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان۲. به فرزندتان حرکت‌های پارویی به سبک شنای سگی را آموزش دهید. این مدل از شنای آسان و سرگرم‌کننده معمولاً برای کودکان کم‌سن‌وسالی که تازه در حال یاد گرفتن شنا هستند بسیار مناسب است. برای حرکات سگ‌مانند، ایده‌آل این است که سطح آب تا حدود ارتفاع سینه باشد. با افزایش سن فرزندتان می‌توانید شناهای دیگر مانند شنا سگی و یادگیری شنا پروانه را به او آموزش دهید.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۳. به فرزندتان بگویید که ابتدا با شکم وارد آب شود و دستانش را به‌شکل فنجان درآورد. او باید در حالی که دست‌هایش را گود کرده و با پاهایش ضربه می‌زند، در آب فرو برود. این حرکت بیشتر شبیه سگ یا اسبِ در حال شنا است. برای همین، می‌توانید مثلاً ویدئوهای مرتبط با آموزش شنا سگی را هم پیدا کنید و باهم ببینید و کمی خوش بگذرانید.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۴. به او بگویید که پاهایش را کمی زیر سطح آب حرکت دهد. البته احتمالاً او تلاش خواهد کرد که پاهایش را به‌طور کامل دراز کند، ولی پا زدن‌های سریع و کوتاه قدرت بیشتری خواهند داشت. برای بهبود حالت شنا، به او حالت پنجۀ پا در حین شنا را نشان بدهید یا از آموزش تصویری شنای قورباغه کمک بگیرید.

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان بالای ۴ سال

۵. به فرزندتان آموزش بدهید که در حین دست و پا زدن، سر و چانه‌اش را بالای سطح آب نگه دارد. او ممکن است وقتی دارد یاد می‌گیرد که حرکات دست‌ها و پاهایش را هماهنگ کند، نیاز به کمک شما داشته باشد. وقتی فرزندتان به خودش مطمئن شد، می‌توانید فقط مراقبش باشید که خودش شنا کند.

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان بالای ۴

۶. به فرزندتان آموزش دهید که هوا را زیر آب از طریق بینی‌اش خارج کند. فرزندتان در حین شنای درست به هر دو دستش نیاز دارد، بنابراین نمی‌تواند بینی‌اش را با دست بگیرد. حالا، برای اینکه به او بیشتر کمک کنید، یک بازی راه بیندازید و ببینید کدامتان می‌تواند در زیر آب با بیرون دادن هوا از طریق بینی حباب بیشتری درست کند.

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان

۷. او را تشویق کنید که زیر آب با بینی‌اش بازدمش را تنظیم کند. ابتدای کار ممکن است کودکتان به‌خاطر ترس، کل نفسش را یک‌دفعه خارج کند. در این صورت، آب وارد بینی‌اش خواهد شد. در چنین حالتی سعی کنید نزدیکش باشید چون امکان دارد تصادفاً مقداری آب وارد ریه‌اش شود و به همین خاطر به کمک شما احتیاج داشته باشد. اگر این‌طور شد، سعی کنید واکنش مناسبی نشان دهید و چند جملۀ دلگرم‌کننده بگویید. مثلاً: «بعضی وقت‌ها پیش میاد»؛ «چیز مهمی نیست» و… .

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان

۸. حرکت در زیر آب را با بازدم از بینی تمرین کنید. در این مرحله، ممکن است هنوز فرزندتان زیاد در زیر آب راحت نباشد، ولی این تکنیک به او کمک می‌کند راحت‌تر بفهمد که زیر آب می‌تواند بدون نگه داشتن بینی‌اش حرکت کند. این مهارت، استفادۀ درست از دست‌ها برای شنا را آسان‌تر می‌کند.

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان

۹. به فرزندتان آموزش بدهید که بین حرکاتِ شنای تمرینی، از دو طرف نفس بگیرد. این تمرین را باید با صبر و حوصله انجام دهید چون مهارت سختی است و ممکن است زمان ببرد.

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان

۱۰. به فرزندتان بگویید که یا روی پله‌ها بنشیند یا در قسمت‌های کم‌عمق آب بایستد. او باید تا نزدیک کمر یا سینه داخل آب باشد. حواستان باشد که چشم کودکتان ممکن است به کلر حساس باشد.

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان

۱۱. شنایی که فقط با دست‌ها انجام می‌شد (همان که برای کودکان زیر ۴ سال شرح داده شد) را ترکیب کنید با حرکات سریع و کوتاه پاها در زیر آب. در قسمت کم‌عمق آب، به کودکتان کمک کنید که هماهنگی بازوها و پاهایش را تمرین و تجربه کند، البته بدون اینکه سرش زیر آب برود. به او یاد بدهید که به‌صورت منظم بعد از هر سه حرکت دست، سرش را بچرخاند و از آب خارجش کند و نفس بگیرد. این مرحله مانند کرال سینه در بزرگسالان است.

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان بالای ۴ سال

۱۲. برای نفس کشیدن راهنمایی‌اش کنید و برای پیدا کردن ضرب‌آهنگ شنا کمکش کنید. این مهارت را همراه با شمارش حرکات کودکتان با او تمرین کنید. به این صورت که بعد از سومین حرکت به او بگویید که سرش را بچرخاند و یک نفس عمیق بکشد. همچنین تغییر متناوب اتکای بدن از یک طرف به طرف دیگر باعث حفظ شکل متقارن در شنا می‌شود.

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان

۱۳. فرزندتان را در آب به‌شکلی با دستتان نگه دارید که شکمش به‌سمت پایین باشد و پاهایش به‌سمت کف استخر به او بگویید که صورتش را ببرد توی آب، و شنای با دست را تمرین کند. سرش را نیز برای تنفس هر بار بعد از سومین ضربه بچرخاند. بعد از هر تنفس هم باید جهت اتکایش را عوض کند.

آموزش شنا به کودکان بالای 4 سال

آموزش شنا به کودکان

۱۴. همیشه، وقتی کودکتان خودش دارد این حرکت‌ها را انجام می‌دهد، زیر نظر داشته باشیدش. وقتی که این تمرین‌ها را بهتر انجام می‌داد، می‌تواند کم‌کم با جلیقۀ نجات شنا کند و بعد، وقتی در آن‌ها مهارت پیدا کرد، می‌تواند شنای مستقل اما با نظارت شما را شروع کند.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۱۵. به فرزندتان اجازه دهید به‌سمت انتهای استخر شنا کند. وقتی به‌قدر کافی تجربه کسب کرد، می‌توانید این کار را بدون جلیقۀ نجات امتحان کنید. اما اگر هنوز تجربۀ کافی را کسب نکرده، بهتر است همچنان از جلیقه استفاده شود.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۱۶. به فرزندتان بگویید در انتهای یک استخر بایستد یا معلق بماند و لبۀ استخر را با پاهایش هل بدهد. بعد، وقتی که پیشروی‌اش در آب متوقف شد، باید شروع کند به پا زدن و با دست‌هایش هم حرکت کند تا به طرف دیگر استخر برسد. شما هم باید با فاصلۀ کم به‌دنبال او باشید، مخصوصاً اگر جلیقۀ نجات نپوشیده باشد.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۱۷. به فرزندتان یاد بدهید که روی کمرش بچرخد. اگر احیاناً او به پشت بیفتد، این مهارت به او کمک خواهد کرد.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۱۸. به فرزندتان بگویید که شروع کند به شناور ماندن روی پشتش. به او بگویید که یکی از شانه‌هایش را به‌سمت کف استخر خم کند و بقیۀ بدنش را به‌منظور دنبال کردن حرکت آن شانه بچرخاند. وقتی که توانست روی شکمش و دور خودش بچرخد، از او بخواهید که به‌سمت انتهای استخر شنا کند.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۱۹. به فرزندتان پای دوچرخه را آموزش بدهید. پادوچرخه زدن در آب مهارت مهمی است، به‌ویژه وقتی که لازم باشد فرزندتان برای مدت  طولانی در شناور باشد. این توانایی او را داخل آب به‌صورت ایستاده نگه می‌دارد و با این کار، به‌راحتی می‌تواند در حالی که روی سطح آب شناور مانده است، با دوستان و اسباب‌بازی‌هایش بازی کند.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۲۰. به فرزندتان آموزش بدهید که اگر توی آب افتاد، به‌طرف نردبان برگردد. از او بخواهید که دور از نردبان به‌طرف مرکز استخر بپرد. و اگر یک‌باره در آب افتاد، بلافاصله برگردد و به‌طرف نردبان شنا کند. همین مهارت ساده ممکن است زندگی فرزندتان را نجات بدهد.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۲۱. مطمئن شوید که فرزندتان همیشه به‌سمت مرکز استخر می‌پرد. این نکته به او یاد می‌دهد که هنگام پریدن فقط می‌تواند به‌سمت مرکز استخر بپرد، مکانی که از جاهای دیگر امن‌تر است. و نمی‌تواند به‌سمت کناره‌های استخر بپرد، چراکه برخورد با دیواره‌های استخر ممکن است به او صدمه برساند.

آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان

۲۲. به فرزندتان حرکت‌های پیشرفته‌تر بیاموزید. حالا که فرزندتان باتجربه‌تر شده است، می‌تواند شروع کند به یادگیری بعضی از انواع واقعی شنا. ازجمله: شنای کرال‌سینه، شنای قورباغه، شنا کرال‌ پشت، شنای به پهلو.

راهنمای کامل آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال + تصاویر آموزشی

مراحل کامل آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال به شرح زیر است:

۱- اگر فرزندتان قبلا تجربه شنا نداشته؛ او را با آب، آشنا کنید. شما می توانید این را به همان سبکی که برای کودکان زیر دو سال شرح دادیم؛ انجام دهید. برای غلبه بر ترس درونی اش از آب، به او کمک کنید تا در آب احساس راحتی کند. وقتی او در آب راحت باشد؛ شما می توانید درسهای پیشرفته بیشتری به او یاد دهید.

آموزش شنا به کودکان 2 تا 4 سال

آموزش قوانین شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال

۲- به فرزندتان قوانین استخر را بیاموزد. در این سن، لازم است که کودک از بایدها و نبایدهای استخر، مطلع گردد. عموما قوانین استخر ، شامل این موارد است:

* دویدن ممنوع

*بازیهای دویدنی مانند اسب بازی ممنوع

* شیرجه زدن ممنوع

* لزوم وجود همراه در هنگام شنا کردن

* لزوم دور ماندن از گذرگاه های آب و فیلترها

قوانین شنا برای کودکان 2 تا 4 سال

آموزش قوانین شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال

۳- اجازه گرفتن فرزندتان قبل از استخر رفتن؛ باید کاملا قطعی و روشن باشد. بیشتر موارد غرق شدنهای زیر پنج سال؛ به علت نظارت ناکافی است.

آموزش قوانین شنا به کودکان

آموزش فوانین شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال

۴- قبل از تمرین داخل استخر، کارهای مربوط به شنا را کاملا برایش شرح دهید. فرزندتان در این سن، قابلیت فهم توضیحات مربوط به فعالیت‌های شنا را دارد. اگر کودک آمادگی درسهای جدید را دارد؛ احتمالا دستورالعمل های مختصر در ابتدای وقت را بهتر متوجه می شود.  حرکات مربوط به شنا را قبل از ورود به استخر، خارج از آب، به او نشان دهید. همچنین شما باید حس های جدید مانند حس سبک بودن روی سینه، در هنگام شناور ماندن روی سطح آب، فشار وارده به گوشها یا کیفیت پایین و مبهم صداها زیر آب را نیز به او متذکر شوید.

آموزش شنا به کودکان 2 تا 4 سال

آموزش شنا به کودکان

۵- داخل آب حباب درست کنید. فرزندتان را تا لبش داخل آب کنید و از او بخواهید که حباب درست کند. این کار برای کنترل تنفس، به او کمک خواهد کرد و مانع بلع آب وقتی که شروع به یادگیری زیر آب رفتن میکند؛ می گردد. * اگر فرزندتان مردد است؛ ابتدا این کار را نشان دهید. وقتی دهانتان بیرون از آب است؛ مطمئن شوید که لبخند روی صورتتان است. این به فرزندتان اثبات می کند که ترسی وجود ندارد.

آموزش شنا به کودکان 2 تا 4 سال

آموزش شنا

۶- برای آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال ابتدا بازی حباب سازی کنید. به فرزندتان بگویید که با ماهی ها صحبت کند؛ صدایی شبیه به تراکتور زیر آب در بیاورد یا داخل آب هرقدر می تواند حباب درست کند. این کارها در حالی که شما به کودکتان مهارتهای شنا می آموزید؛ بسیار سرگرم کننده است.

آموزش خوابیدن کودک روی آب

آموزش نحوه شناور شدن کودک روی آب

۷- به فرزندتان شنا با لگد زدن را آموزش دهید. روبروی کودک بایستید. بازوهایش را جلوی او در بیرون از آب نگه دارید؛ سپس شروع به حرکت به سمت عقب کنید. در حالی که فرزندتان وقتی شما حرکت می کنید؛ در حال لگد زدن با پاهایش می باشد. اشاره های زبانی مانند لگد بزن؛ لگد بزن؛ لگد بزن؛ لگد بزن ؛ به کودکتان برای به خاطر سپردن این حرکت، کمک خواهد کرد.

آموزش نحوه ورود کودک به استخر

آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال

۸- به فرزندتان شنا کردن با بازوهایش، را بیاموزید. این ورژن ساده شنای آزاد، تنها با بازو است؛ به این حالت که شما با بازوهایتان حرکات پارو زدن را انجام داده در حالی که همزمان با پاهایتان نیز لگد می زنید. به کودکتان بگویید که با نشستن روی پله استخر یا نردبان شروع کند؛ طوری که آب تا قفسه سینه است.

آموزش نحوه ورود به استخر

آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال

۹- برای آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال حتما به او بگویید که با دو دستش، زیر آب و از روی پهلو شروع کند. او باید یک بازو را بطور مستقیم خارج از آب دراز کند و آن را بالای سرش بیاورد.

آموزش حرکت دست شنا به کودکان

نحوه حرکت دست کودکان در شنا

۱۰- به او بگویید بازوی خود را مستقیم و راست بالای سرش نگه دارد. او باید بازو را با ضربه سنگین، به طرف پایین به داخل آب، برگرداند. وقتی که او سرش را داخل آب می کند؛ مطمئن گردید که انگشتانش را کنار هم نگه می دارد.

نحوه آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال

۱۱- به او بگویید که بعد از اینکه بازویش، دوباره وارد آب شد؛ دست خود را به سمت عقب به پهلوی خود بکشد. این حرکات را با بازوی دیگر، تکرار کنید. او را راهنمایی کنید تا هر چقدر می تواند از بازوهایش استفاده کند اگر واقعا می خواهد شنا کند.

چگونگی آموزش شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال

۱۲- برای آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال با روش بازی کردن؛ شنا را تمرین کنید. به او بگویید ماهی را بگیر؛ تظاهر کنید که کودک با حرکات دایره ای بازویش، در حال ماهی گرفتن است. مطمئن گردید که او انگشتانش را با هم نگه می دارد؛ تا ماهی فرار نکند. بازو با ضربه به سمت پایین به طرف سبد فرضی روی کپل، حرکت می کند.

آموزش شنا به کودکان 2 تا 4 سال

آموزش تصویری شنا به کودکان

۱۳- آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال فرزندتان را به سمت پله ها یا نردبان، هدایت کنید. در حالی که کودک چند قدمی پله یا نردبان، داخل آب ایستاده؛ یک دست خود را دور سینه کودک و دست دیگرتان را اطراف کمر کودک نگه دارید؛ تا شماره سه بشمارید و او را در آب به طرف پله ها یا نردبان سر دهید. در حالی که این کار را انجام می دهید؛ به او بگویید حباب درست کند؛ با پاهایش در آب لگد زده و با بازوهایش شنا کند.این کار برای استفاده از تمام این حرکات با هم، کمک می کند زیرا تمام آنها برای شنا کردن مستقل کودک، ضروری هستند.

آموزش شنا به کودکان 2 تا 4 سال

آموزش تصویری شنا به کودکان

۱۴- فرزندتان را به استفاده از دیوار تشویق کنید. تکیه به دیوار، روشی خوب برای راه یافتن به مناطق کم عمق استخر است و به کودک تمرین کردن با خودش را یاد می دهد. دیوار به کودک مکانی امن برای شناور ماندن در صورت افتادن، خسته شدن یا ترسیدن نشان می دهد.

۱۵- فرزندتان به جای فرو کردن سرش زیر آب، داخل آب نگه دارید. الان شما می توانید؛ سرش را برای چند ثانیه داخل آب نگه دارید. این کار به او نفس نگه داشتن زیر آب را می آموزد. مطمئن گردید که به او گفته باشید که در زیر آب چشمانش را ببندد و نفس خود را حبس کند. به خاطر داشته باشید که علت این کار را برایش شرح دهید تا کودک نترسد. هرگز کودکتان را غیر منتظره زیر آب نکنید؛ چون او را می هراساند و باعث ترس از آب می شود.

آموزش نفگسیری زیر آب

آموزش زیرآبی به کودکان

۱۶- تا شماره سه بشمارید و به آرامی او را داخل آب کنید. بعد از دو یا سه ثانیه، او را به بیرون از آب بازگردانید.این کار را تدریجا بیشتر کنید تا کودک به آن عادت کند. اگر او مردد به نظر می رسد؛ سعی در شمارش تا دو و سه کنید تا به او نشان دهید که فقط برای مدت کوتاهی زیر آب است. اگر شما ابتدا زیر آب بروید؛ باعث آرامش کودک می گردد. به خاطر داشته باشید که وقتی بیرون آب برمی گردید؛ لبخند بزنید و بخندید تا بداند که هیچ چیز ترسناکی وجود ندارد.

آموزش تصویری شنا به کودکان

آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال

۱۷- برای آموزش شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال به کودکتان اجازه دهید که شنای مستقل را با یک جلیقه نجات، شروع کند. در این مرحله، او تمام توانایی های اساسی مورد نیاز را برای شروع شنا دارد؛ و فقط نیاز به تمرین دارد تا تمامی آنها را کنار هم بگذارد. جلیقه نجات، آزادی مورد نیاز برای شروع به تلفیق کردن این تکنیکها و شنای مستقل را به او می دهد.

عکس آموزش شنا

آموزش تصویری شنا به کودکان ۲ تا ۴ سال

۱۸- روی فرزندتان هر زمانی که در استخر می باشد؛ نظارت کامل داشته باشید. به خاطر داشته باشید؛ اگر چه کودک بدون نگه داشتن شما، قادر به شنا است؛ ولیکن هرگز نباید تنها داخل استخر، رها گردد.

آموزش شنا به کودکان زیر دو سال

مراحل کامل آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال به شرح زیر است:

۱- حرارت آب را چک کنید. کودکان زیر هفت سال؛ به آب گرم احتیاج دارند. دمای مطلوب بین ۸۵ تا ۹۲ درجه فارنهایت (تقریبا ۲۹/۴ تا ۳۳/۳ درجه سانتی گراد) است. اگر استخر شما سیستم گرمایشی ندارد؛ شما می توانید از پوشش خورشیدی که گرما از خورشید؛ جذب می کند؛ برای گرمایش استخر استفاده کنید.

اندازه گیری درجه حرارت استخر

درجه حرارت استخر

۲- در حالی که فرزندتان را به آغوش گرفته اید؛ به آرامی داخل آب شوید: شما باید کودک را تدریجا با آب آشنا سازید بسیاری از مردم چه بزرگسال چه خردسال؛به خاطر اضطراب از آب غرق می شوند. با در معرض تدریجی قرار دادن آب؛ به فرزندتان برای غلبه بر ترس؛ کمک کنید. این امر به حفظ خونسردی و آرامش وی در زمان آموزش مهارتهای شنای پیشرفته، کمک خواهد کرد.

تصویر آموزش شنا به کودکان

تصویر آموزش شنا به کودکان

۳- تجربه های سرگرم کننده ایجاد کنید: اولین بار؛ تجربه لذت بخش در آب؛ لذت شنا کردن را به فرزندتان می آموزد. با اسباب بازی با هم بازی کنید. به او با صدا آب بازی کردن و آواز خواندن را یاد دهید و مطمئن شوید از آب لذت می برد.

عکس آموزش شنا به کودک زیر 2 سال

چگونگی آموزش شنا به کودک زیر ۲ سال

۴- برای آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال، فرزندتان را با حرکات شنا آشنا سازید: بازوهایش را دور گردنتان بیندازید در حالی که صورتش به طرف شماست؛ شروع به قدم زدن به سمت عقب کند.

نحوه پاز زدن بچه ها در آب

آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال

۵- از دستتان برای هدایت پاهایش به منظور پا زدن در آب استفاده کنید: با کمی تمرین، فرزندتان خواهد آموخت که به تنهایی بتواند در آب حرکات لگد زدن انجام دهد.

آموزش شنا به بچه های زیر 2 سال

آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال

۶- به فرزندتان کمک کنید تا شناور ماندن در آب را بیاموزد: او می تواند حس شناور ماندن روی پشت در آب را بیاموزد ولی در این مرحله (زیر دو سال) حتما به حمایت شما نیاز دارد. مهمترین بخش آموختن این توانایی، حفظ خونسردی کودک است.

تصویر آموزش شنا به کودک

آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال

۷ – برای انجام بهتر آموزش شنا به کودکان زیر ۲ سال به فرزندتان نقش قهرمان در بازی دهید، به او نشان دهید که می تواند در آب شناور بماند: با دقت شکم فرزندتان را بگیرید و مطمئن شوید که می تواند سرش را بالای آب نگه دارد. تظاهر کنید که گویا قهرمانی است که دارد پرواز می کند.

آموزش شناور ماندن روی آب کودک

نحوه آموزش شنا به کودکان

۸_ شناور ماندن روی سطح آب را شرح داده و اثبات کنید: مشاهده اینکه شما می توانید در سطح آب شناور بمانید به فرزندتان اطمینان می بخشد که این کار ممکن است. شما باید توضیح دهید که برخی از قسمت‌های بدن، بهتر از بقیه شناور می مانند. نفس های عمیق، ریه ها را سبکتر کرده و قسمت‌های پایین بدن، معمولا در آب فرو می رود.

آموزش شناور ماندن کودک روی آب

شناور ماندن کودک روی آب

۹- اصول شناور ماندن را با توپ یا بالون، آموزش دهید: حالا که فرزندتان درباره شناور ماندن در آب، کمی بیشتر می داند، به او حس شناور ماندن با دیگر وسایل را نیز بدهید. بگذارید که کودک اسباب بازی ها و دیگر وسایل شناور سازی را زیر آب فشار دهد و وقتی حباب درست کرده و با آب صدای شلپ شلپ در می آورد؛ همراه با او بخندید.

آموزش شنا به کودکان زیر 2 سال

۱۰- روی زمین بدون آب، شناور ماندن به پشت را تمرین کنید: بچه ها اغلب حس شناور ماندن به پشت در آب، بدون کمک را دوست ندارند. یک عکس العمل معمول، که باعث غرق شدن کودک می گردد؛ خم کردن کمر و بلند کردن سر است.

آموزش شنا به کودکان زیر 2 سال

۱۱- دو نفری آزمایش شناور ماندن روی آب را انجام دهید: با استراحت دادن سر کودک روی شانه خود و با دقت نگه داشتنش؛ شما با همدیگر می توانید روی سطح آب ماندن را تمرین کنید. آواز خواندن همراه با تماس پوست بدنتان با پوست بدن کودک، تاثیرات مثبت فراوان و آرامش بخشی برای کودک دارد.

آموزش شناور ماندن کودک روی آب

۱۲- با هر دو دستتان، فرزندتان را زیر بازوها، داخل آب نگه دارید: او باید رو بروی شما باشد،این وضعیت او را مضطرب می کند. شمارش معکوس از سه کنید، با شماره یک، به آرامی روی صورتش، بازدم می کنید. این به عنوان یک علامت به فرزند شما کمک می کند که بداند شما کنارش هستید و جلوی اضطراب او را می گیرید.

شنای مادر و کودک

آموزش شنا به کودک زیر ۲ سال

۱۳- وقتی که بازدم کردید؛ فرزندتان را به آرامی روی پشت بچرخانید: سرش را با دست ضعیفتر خود، بالای آب نگه دارید. دست دیگر خود را برای اطمینان بخشیدن و حمایت کردن از کودک، در مواقع ضروری استفاده کنید. او ممکن است در این حالت احساس ناراحتی کرده و پیچ و تاب بخورد. تا زمانی که به حالت سکون و آرامش نرسیده؛ حمایتش کنید. وقتی آرام شد، در حالی که هنوز سرش را نگه داشته اید؛ کم کم بدنش را رها کنید و بگذارید خودش روی آب شناور بماند.

خوابیدن کودک روی آب

نحوه آموزش شنا به کودکان

۱۴- پاسخ مناسب به اضطراب دهید؛ اگر شما آدم احساسی هستید؛ ممکن است چنین به نظر برسد که شما اضطراب فرزندتان توجیه می کنید. از تاکیدات مثبت استفاده کنید؛ مانند گفتن چیزهایی مثل، وضعیت خوبه؛ من اینجا هستم. جای هیچ گونه نگرانی نیست. لبخند بزنید و بخندید تا به او نشان دهید که همه چیز روبراه است.

چگونگی آموزش شنا به کودکان

نحوه آموزش شنا به کودکان

۱۵- با دقت سر فرزندتان را عمیق تر داخل آب فرو ببرید: این امر بچه را با زیر آب بودن آشنا کرده و ترس او را کمتر می کند.

۱۶- دست قوی تر خود را روی پشت بچه و دست دیگرتان را روی قفسه سینه قرار دهید؛ تا سه بشمارید و به آرامی سرش را زیر آب کنید.فورا او را بالا بیاورید. از حرکات ملایم استفاده کنید. حرکات متناوب و تشنج مانند؛ به گردن کودک آسیب می رساند. قبل از انجام دوباره آن، به کودک اجازه استراحت دهید.

آموزش شنا به کودک زیر 2 سال

چگونگی آموزش شنا به کودک زیر ۲ سال

۱۷- خونسرد و آرام باشید؛ اگر شما آشکارا بترسید یا عصبی باشید؛ فرزند شما باور خواهد کرد که آب خطرناک است. در این مرحله شما باید مثبت رفتار کنید و به او نشان دهید که نباید از آب بترسد.

۱۸- تمام اوقات کودک خود را نظارت کنید.کودک شما در خردسالی، نمی تواند مستقل شنا کند. شما در این مرحله، همیشه باید با او در استخر باشید.

این مطلب بخش دوم از راهنمای کامل آموزش شنا به کودکان بود و شما در مطالب بعدی می توانید آموزش شنا به کودکان در سنین دیگر را نیز مطالعه نمایید.

نکات مهم قبل از آموزش شنا به کودکان

۱- یادگیری زمان آموزش شنا به کودکان

اگرچه کودک شما تا زمانی که خردسال است؛ امکان ندارد در شنا ماهر شود ولی  شما می توانید در ماههای نخستین بعد از تولد؛ فرزندتان را به استخر ببرید. در واقع ۶ تا ۱۲ ماهگی؛ زمانی مناسب برای شناخت کودک با آب محسوب می شود زیرا در این سن؛ توانایی ها را سریعتر کسب می کند.شما می توانید حتی در ۶ ماهگی، تدریجا کودکان را با آب آشنا کنید.

بررسی سلامت کودک

مراقبت از کودک قبل از شنا

۲- ارزیابی سلامتی کودک

علاوه بر سن اطمینان از سلامتی کافی، برای شروع شنا ضروری است. اگر فرزندتان شرایط ناسالمی دارد؛ قبل از آموزش درسهای شنا باید با پزشکتان مشورت کنید.

احیای قبلی نوزاد

آموزش احیای قبلی کودک

۳- یادگیری سی پی آر (احیای قلبی ریوی ) برای کودکان

اگر کودک کم سنی دارید؛ علاوه بر دانستن مهارتهای شنا؛ باید کمک های اولیه مهم را بدانید. شناخت سی پی آر (احیای قلبی ریوی ) می تواند زندگی فرزندتان را نجات دهد.

پوشک مناسب کودک

پوشک کردن کودک قبل از شنا

۴- پوشاندن پوشک های مخصوص شنا به فرزندتان

اگر فرزندتان را از پوشک نگرفته اید؛ حتما از پوشک شنای مقاوم به آب؛ به منظور جلوگیری از نشت مایعات استفاده کنید تا به سلامتی دیگر شناگران نیز آسیب وارد نکنید.

جلقه نجات کودک

جلقه نجات برای شنای کودک

۵- اجتناب از ابزار شناور شدن پر شده با هوا

ترکیدن ابزاری مانند بازوبندهای شنا؛ خیلی رایج است. به همین دلیل متخصصین آنها را به هیچ وجه توصیه نمی کنند. اگر آنها در حالی که کودکان در حال شنا است؛ سوراخ شوند؛ بچه غرق می شود. این ابزارها همچنین لیز می خورند. به جای آنها از جلیقه نجات مورد تائید؛ استفاده کنید. اینها در مغازه های کالاهای ورزشی و تجهیزات استخر؛ به آسانی در دسترس می باشد. موقعی که جلیقه نجات می خرید به دنبال برچسب تائید باشید. برای کودکان خردسال؛ جلیقه باید تسمه هایی داشته باشد تا برای محافظت از سر خوردن جلیقه روی سر بچه؛ زیر پاهای کودک قلاب شود.

استخر کودکان

محافظت از استخر

۶-تمامی درها؛ قفل ها و نردبانهای استخر تان را ایمن کنید

اگر استخر دارید؛ مطمئن شوید که کودکتان نمی تواند به آن دسترسی پیدا کند. آموزش شنا ممکن است به فرزندتان اعتماد به نفس کاذب دهد و او ممکن است وقتی شما مراقبش نیستید؛ سعی به انجام شنا کند. وقتی از استخر استفاده نمی کنید؛ با بستن کامل ورودیهای به استخر؛از حوادث پیشگیری کنید. اگر فرزندتان خیلی به ورزش‌های آبی علاقه دارد، او را در کلاس شنا ثبت نام کنید تا مربی مراقب فرزندتان باشد.

می‌توانید خرید بلیط استخر و رزرو وقت ماساژ را در وبسایت پول تیکت، به صورت کاملا ایمن انجام دهید.

منبع: ویکی‌هو

توجه: استفاده از این مطلب فقط با ذکر نام و درج لینک پول تیکت امکان‌پذیر است.