در این مطلب می‌خوانید که مهم‌ترین نکات بهداشتی و ایمنی که مدیران و متصدیان استخرها باید آن‌ها را رعایت کنند چه چیزهایی هستند.

رعایت اصول بهداشتی و فاکتورهای تعیین‌شده در مقررات و سایر نکات ایمنی از سوی متصدیان موجب تضمین سلامت شناگران خواهد شد. به‌منظور پیشگیری از بروز هرگونه مشکلی ضروری است که متصدیان و مدیران استخرها و مکان‌های آبی نکات مهمی را رعایت کنند. برخی از این نکات بهداشتی و ایمنی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

۱. آب استخر را به‌طور مرتب تصفیه و گندزدایی کنید.

۲. از پذیرش مراجعان بیش از حد ظرفیت استخر جلوگیری کنید.

۳. حوضچهٔ اطراف استخر، رخت‌کن و دوش‌ها را به‌طور مرتب نظافت و ضدعفونی کنید.

۴. حوضچهٔ کوچکی را برای ضدعفونی‌کردن پای شناگران قبل از ورود به استخر به‌منظور مبارزه با بیماری خارش انگشتان پای شناگران احداث کنید.

۵. شناگران را قبل از ورود به استخر از نظر سرماخوردگی، وجود هرگونه جوش، بیماری‌های پوستی، التهاب چشم و یا هر عفونت دیگری معاینهٔ ظاهری کرده و در صورت داشتن هریک از موارد فوق از ورود آن‌ها به استخر جلوگیری کنید.

۶. برای مراجعه‌کنندگان باید ورودی و خروجی جداگانه تعبیه کنید.

۷. درجه‌حرارت مناسب برای آب استخر را رعایت کنید.

۸. دقت کنید که کلر آزاد باقی‌ماندهٔ استخر باید حداقل یک‌ونیم تا دو میلی‌گرم در آب باشد. مقادیر کمتر از این میزان ممکن است عواملی از قبیل کریپتوسپوریدیوم را از بین نبرد.

۹. مرتباً محیط استخر را تمیز کرده و آب آن را به‌دفعات کافی تخلیه و تعویض کنید.

۱۰. آب استخر را مرتباً آزمایش کنید تا از نبود باکتری‌های کلیفرم و سودوموناس مطمئن شوید. این دو باکتری می‌توانند شاخص‌های مناسبی جهت سنجش میزان کارایی سیستم‌های ضدعفونی‌کننده و بهداشت آب باشند.

۱۱. در تمامی استخرها باید به‌ازای هر ۱۰۰ نفر شناگر یک نجات‌غریق ماهر در نظر بگیرید و در ایام تعطیل تعداد آن‌ها را دو برابر کنید.

۱۲. در نقاطی که عمق استخر تغییر می‌کند، باید مقدار عمق را در دیوار کنار استخر بنویسید. همچنین عمق استخر را در زیر سکوی شیرجه باید متناسب با ارتفاع سکو در نظر بگیرید؛ یعنی از سه متر کمتر نباشد.

۱۳. چنانچه برای روشن‌کردن آب استخر از چراغ‌های برق در داخل استخر استفاده می‌کنید، باید به‌منظور پیشگیری از برق‌گرفتگی شناگران، ضمن استفاده از وسایل استاندارد، تمام نکات ایمنی را رعایت کنید، زیرا خطر برق‌گرفتگی بسیار جدی است.

۱۴. در نظر بگیرید که هر استخر باید مجهز به یک خط تلفن با امکان تماس سریع با بیمارستان‌ها و اورژانس باشد.

۱۵. کنترل کنید که استخر به‌طور کامل پُرآب بوده و نجات‌غریق هم حضور داشته باشد.

۱۶. مراقب باشید که شناگران مواد غذایی و ظروف شیشه‌ای را وارد محوطهٔ استخر نکنند.

استخر شنا

جمع‌بندی

متصدیان استخرهای شنا به‌منظور کنترل و اجرای دقیق مقررات بهداشتی و ایمنی جهت پیشگیری از انتقال بیماری‌ها باید نهایت کوشش و مراقبت را به عمل آورند. کنترل شناگران و بررسی استخر و آب از مهم‌ترین وظایف متصدیان است که در بالا به آن‌ها اشاره شد. در این مطلب

همچنین می‌توانید برای آگاهی از نکات بهداشتی که مراجعان به استخرها و مکان‌های آبی باید آن‌ها را رعایت کنند، این مطلب را مطالعه کنید: بهداشت شنا | هنگام استفاده از استخر و مکان های آبی، چه نکات بهداشتی را باید رعایت کنیم؟

نکتۀ مهم: استفاده از متن و تصاویر این مطلب تنها با ذکر نام و درج لینک پول‌تیکت مجاز است.