به گزارش پول تیکت شنا نه تنها برای سلامت قلب و تقویت عضلات بدن مفید است، موجب لاغری نیز می‌شود‌. حال یکی از سوالات رایجی که برای افراد پیش می‌آید این است که حرکت شنا چقدر کالری میسوزاند؟ این مسئله علی‌الخصوص برای اشخاصی که اضافه وزن دارند، حائز اهمیت بسیاری زیادی است.‌ به همین دلیل در ادامه به تفصیل در مورد میزان کالری‌سوزی استخر صحبت خواهیم کرد.

مزایای شنا

قبل از صحبت درمورد تاثیر شنا در لاغری و مقدار کالری‌سوزی این ورزش آبی بهتر است بدانید که خرید بلیط استخر برای چه کسانی مناسب است؟ شنا در استخر موجب بهبود قدرت عضلات بدن، انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها، کاهش ابتلا به امراض قلبی و سوزاندن کالری می‌شود که موضوع بحث امروز ما است. سلامت اندام‌های درونی، بهبود خواب، بهتر شدن فعالیت مغز و… نیز از دیگر محاسن شنا هستند. البته شنا در بارداری بانوان ممکن است اثرات دیگری داشته باشد.

البته ممکن است که استخر برای برخی افراد مانند خانم‌هایی که در دوران قاعدگی به سر می‌برند، مضر باشد. استفاده از تامپون استخری در چنین شرایطی می‌تواند به بانوان کمک کند. برای کسب اطلاع در مورد این‌که تامپون استخری چیست؟ می‌توانید مقاله‌ای را که در مورد نوشته شده، مطالعه نمایید.

هنگام ورزش آبی شنا چقدر کالری می سوزانید؟

به طور کلی متابولیسم بدن هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد؛ البته مولفه‌های مختلفی در مقدار این سوخت‌وساز دخیل هستند. بنابراین پاسخ پرسش استخر چقدر کالری می سوزاند؟ تا حد زیادی به جنسیت شناگر، نوع فعالیت انجام شده(شنا آزاد، شنا کرال پشت، شنای پروانه و…) و شرایط بدنی وی بستگی دارد.‌

برای مثال شخصی که ۶۸ کیلوگرم وزن داشته باشد، پس از یک ساعت شنا با سرعت بالا چیزی حدود ۷۰۰ کالری می‌سوزاند. حال اگر میزان سرعت شنا متوسط باشد، میزان کالری‌سوزی بدن به ۴۰۰ کاهش می‌یابد. به طور کلی فاکتورهای زیر تعیین‌کننده تعداد کالری سوزانده شده در فرآیند شنا هستند:

  • وزن و سرعت شخص
  • مدت زمان فعالیت ورزشی
  • شدت فعالیت شنا
  • استروک شنا

در ادامه هریک از عوامل فوق را مورد بررسی قرار خواهیم داد. یکی از کالری سوزترین شناها، شنای پروانه است که آموزش آن را در لینک قرار داده شده اورده‌ایم.

اثرات وزن و سرعت در میزان کالری سوزی

اگر بارها این سوال را از خود پرسیده‌اید که آیا استخر باعث لاغری میشود؟ لازم است بدانید که پاسخ، بله است. اما وزن شما و سرعتی که به هنگام انجام حرکات ورزشی دارید، در میزان کاهش وزن تاثیر مستقیمی دارند. حجم کالری سوزانده شده به هنگام انجام شنای آزاد در اوزان و سرعت‌های مختلف به شرح ذیل است:

  • افراد با وزن ۵۹ کیلوگرم هنگام انجام شنا با سرعت پایین: ۴۱۳ کالری
  • افراد با وزن ۵۹ کیلوگرم هنگام انجام شنا با سرعت بالا: ۵۹۰ کالری
  • افراد با وزن ۷۰ کیلوگرم هنگام انجام شنا با سرعت پایین: ۴۹۳ کالری
  • افراد با وزن ۷۰ کیلوگرم هنگام انجام شنا با سرعت بالا: ۷۰۴ کالری
  • افراد با وزن ۸۲ کیلوگرم هنگام انجام شنا با سرعت پایین: ۵۷۲ کالری
  • افراد با وزن ۸۲ کیلوگرم هنگام انجام شنا با سرعت بالا: ۸۱۷ کالری
  • افراد با وزن ۹۳ کیلوگرم هنگام انجام شنا با سرعت پایین: ۶۵۱ کالری
  • افراد با وزن ۹۳ کیلوگرم هنگام انجام شنا با سرعت بالا: ۹۳۱ کالری

تاثیر شدت شنا در حجم کاری سوزی

هر نوع برنامه تمرینی شنا برای لاغری اگر با شدت زیاد انجام گیرد، تاثیرگذاری بیشتری در سوختن کالری خواهد داشت. از این‌رو میزان کالری‌سوزی در شناهای استقامتی و سرعتی در مقایسه با شنای معمولی بسیار بیشتر است. البته ناگفته نماند که شدت حرکات ورزشی باید با توان بدن شما سازگار باشد تا آسیبی به اندام‌ها نرسد. آموزش شنا از صفر تا صد به روش صحیح را در پول تیکت آموزش دادیم.

استروک شنا

منظور از استروک شنا حرکاتی هستند که به هنگام ورزش تکرار می‌شوند تا بتوانید بدن خود را در جهت جلو جهش دهید. در بین انواع مختلف شنا سریع‌ترین استروک متعلق به شنا آزاد است، بنابراین بیشترین میزان کالری به هنگام انجام این رشته ورزشی سوزانده می‌شود.  

اما اگر رشته مورد علاقه شما شنای قورباغه یا سایر انواع باشد، باید مدت زمان ورزش را افزایش دهید تا بتوانید حجم بالایی کالری را بسوزانید و به وزن دلخواه خود برسید. لذا تاثیر فاکتور استروک را می‌توان با دخالت دادن عواملی مثل شدت، سرعت و مدت زمان شنا تغییر داد.

تاثیر مدت زمان فعالیت ورزشی در کالری سوزی

بعضی افراد دائما از خود می‌پرسند که در استخر چگونه لاغر شویم؟ برای رسیدن به این هدف باید مدت زمان ورزش آبی را افزایش دهید. برای مثال اگر به جای ۱ ساعت، حدود ۲ یا ۳ ساعت را به شنا اختصاص دهید، می‌توانید مقدار بیشتری کالری بسوزانید و لاغرتر شوید. حتی در بسیاری اوقات حجم کالری‌سوزی در ساعت‌های دوم و سوم نسبت به ساعت اول ورزش افزایش می‌یابد.

راه رفتن در آب چه میزان کالری می سوزاند؟

شناگران دوست دارند بدانند که راه رفتن در آب چند کالری می‌سوزاند؟ جالب است بدانید که راه رفتن در آب استخر به ازای هر دقیقه موجب سوختن حدود ۱۷ کالری می‌شود‌ که در مقایسه با پیاده‌روی در خشکی رقمی قابل توجه است.

البته صرفا تنها با راه رفتن در استخر نمی‌توانید چربی‌های بدن خود را آب کنید؛ زیرا برای سوختن چربی‌ها  باید تعداد ضربان قلب به مقدار معینی برسد. به عبارت دیگر بلافاصله پس از ورزش فرآیند چربی‌سوزی شروع نمی‌شود. اما در اثر افزایش مدت و شدت شنا تعداد ضربان قلب هم افزایش یافته و متعاقبا چربی‌های بدن از بین می‌رود. قیمت استخر مورد مهمی در تصمیم گیری افراد است و قیمت بلیط استخر های تهران با دیگر شهر ها متفاوت است.

 یک ساعت پیاده روی در استخر چقدر کالری میسوزاند؟ پاسخ به این پرسش به وزن بدن شما، همچنین سرعت و مدت زمان پیاده‌روی در آب بستگی دارد، لذا نمی‌توان مقدار ثابتی را برای آن بیان کرد. البته با توجه به این‌که در هر دقیقه پیاده‌روی ۱۷ کالری سوزانده می‌شود، می‌توانید این میزان را برای یک ساعت نیز محاسبه نمایید.

هر نوع شنا چند کالری می‌سوزاند؟

نمی‌توان در بین انواع مختلف شنا یکی را به‌عنوان بهترین جهت لاغری معرفی کرد. زیرا ممکن است که بدن فردی به شنای قورباغه بهتر جواب دهد، در حالی‌که شخص دیگر با شنای پروانه کالری بیشتری بسوزاند‌‌. در واقع بهترین نوع شنا برای کاهش وزن که بیشترین کالری را میسوزاند، ترکیبی از روش‌هایی مختلف شنا هستند.

این نکته را همواره در نظر داشته باشید که حرکات مختلف ورزشی متناسب با شدت فعالیت عضلات، فرآیند کالری‌سوزی را بالا می‌برند. لذا جهت عادت نکردن عضلات به یک حرکت ورزشی خاص بهتر است که هر روز یک نوع شنا را انتخاب کنید. برای مثال یک روز شنای پروانه را انجام دهید و روز دیگر به سراغ شنای آزاد بروید.

موثرترین ورزش های آبی در کالری سوزی عبارتند از:

۱- پیاده‌روی سریع در آب

پیاده روی در آب استخر علاوه بر اینکه ساده و لذت بخش است و فواید درمانی دارد، مانند شنا پروانه‌ای به افزایش کالری سوزی بدن شما نیز کمک خواهد کرد. برای اینکار در استخری که آب آن تا کمر شما باشد ۱۵ قدم به جلو و ۱۵ قدم به عقب بردارید. در همین انجام این کار تعادل و حالت بدن را حفظ کنید.

۲- بلند کردن پا

در حالی که در استخر ایستاده‌اید زانو را بالا بیاورید و به سینه نزدیک کنید این کار را به مدت ۲ دقیقه و با بیشترین سرعتی که می‌توانید انجام دهید.

۳- پا زدن در آب

پا زدن در آب علاوه بر اینکه باعث افزایش استقامت و رشد ماهیچه‌های پا می شود، به کالری سوزی شما نیز کمک خواهد کرد. برای انجام اینکار ابتدا در کنار دیواره استخر بایستید. پاها را از عقب دراز کنید و با بیشترین سرعتی که می‌توانید پا بزنید.

۴- پرش پروانه

شیرجه و پرش در آب هم می توانند نقش بسیار موثری در کالری سوزی داشته باشند. برای انجام این کار همان طور که در خشکی این پرش را انجام می‌دهید در آب نیز بپرید و پاها و دست‌ها را از هم باز کنید و بعد ببندید. این حرکت در آب کالری زیادی می‌سوزاند. معرفی لیست استخرهای تبریز می‌تواند شما را در انتخاب بهترین استخر راهنمایی کند.

۵- شنا

شنا جزو ورزشی های قلبی – عروقی و استقامتی محسوب می شود که کالری سوزی بالایی دارد. پس با انجام انواع شناها می توانید کالری زیادی بسوزانید. برای شنا کدام استخر را ترجیح می‌دهید؟ اگر می‌خواهید در کنار شنا، هیجان و لذت را نیز تجربه کنید، می‌توانید بلیت پارک آبی خریداری کنید.

۶ – تعادل در آب

بر روی یک پا بایستید و به جلو و عقب عقب خم شوید. این حرکت علاوه بر اینکه سبب کالری سوزی بدن می شود به افزایش قدرت عضلات نیز کمک شایانی می‌کند.

مروری بر آنچه خواندید

خب با مطالعه این نوشتار متوجه شدید که شنا در استخر چقدر کالری میسوزاند و تا چه اندازه در لاغری موثر است. توصیه ما این است که برای انتخاب بهترین نوع شنا جهت کاهش وزن از یک مربی حرفه‌ای کمک بگیرید تا بهترین راهنمایی را در این زمینه دریافت کنید.

در پول تیکت رزرو وقت ماساژ و خرید بلیط استخر را بدون صرف وقت و آنلاین انجام دهید.