شنا زیر آبی یا غواصی آزاد یکی از حرکت‌های شنا است که در آن افراد به هدف رسیدن به پایین استخر یا دریا بدون تجهیزات و لباس شنا این نوع شنا را انجام می‌دهند. شنای زیر آبی بیشتر زمانی به کار می‌آید که می‌خواهید وسیله‌ای را از کف استخر بردارید. آموزش شنا زیر آبی توسط مربی شنا حرفه‌ای صورت می‌گیرد که سال‌ها تجربه شنا در عمق‌ زیاد را دارند. برای این که به بخش عمیق آب بروید، نیاز است از قبل نفس‌گیری در شنا را تمرین کرده باشید تا شش‌های شما برای این شنای سنگین آمادگی داشته باشد.

swimming underwater

آموزش شنا زیر آبی

آموزش شنا زیر آبی شامل مراحلی است که اگر آنها را به ترتیب انجام دهید، می‌توانید شنای زیر آبی را به آسانی و درستی یاد بگیرید. آموزش شنا زیر آبی را به سادگی در بخش زیر بیان می‌کنیم:

  1. قبل از شنا، بدنتان را گرم کنید و کمی ورزش کنید تا هنگام زمانی که در حین شنا هستید عضلاتتان نگیرد.
  2. در محیط‌های مجاز مانند استخرها یا پارک‌های آبی این نوع شنا را انجام دهید تا غریق‌نجات برای کمک‌رسانی در نزدیکی شما باشد.
  3.  تنفس خود را مدیریت کنید. اکسیژن هوا را با دم وارد شش‌هایتان کنید و به سرعت برای اجرای مراحل بعد آماده شوید. توجه داشته باشید که شاید نیاز باشد برای 1 دقیقه نفس‌تان را حبس کنید.
  4. عضلات را کمی شل کنید زیر عضلات سفت انرژی و اکسیژن بیشتری مصرف می‌کند.
  5. در این مرحله لازم است که شنای قورباغه را از قبل بلد باشید یا با خواندن مقاله پول تیکت آن را بیاموزید. در این نوع شنا، شناگر با دست‌هایش آب را کنار می‌زند تا بتواند به سمت جلو حرکت کند.
  6. پاهایتان را باید به شکل شنای قورباغه حرکت دهید. پاها باید به آب لگد بزند و بدن را به سمت جلو بکشد در این هنگام از دست‌ها نیز استفاده کنید. زمانی که آرنج‌ها به سمت عقب می‌آید تا دوباره به جلو حرکت کند، در همین حین پاها باید محکم به آب لگد بزنند و پس از آن دوباره دست‌ها به سمت جلو می‌آیند. تمامی عضلات و استخوان‌های بدن باید به حرکت به یک سمت را هدف قرار بدهند.

حرکت از کف استخر به بالا در شنای زیر آبی

زمانی که در کف استخر بودید و می‌خواستید به بالا بروید تنها لازم است پاها را محکم به زمان فشار دهید تا خود به خود همراه با فشار آب بتوانید به سطح آب بیایید. با دستان‌تان آب را به سمت پایین بدهید و پاها را به صورت شلاقی مانند شنای کرال حرکت سینه دهید تا در نهایت به سطح آب برسید.

خطرات شنای زیر آبی

خطرات شنای زیر آبی کمی از دیگر انواع شنا بیشتر است. در این نوع شنا ممکن است بدن شما در عمق زیاد بگیرد و حرکت بدن برایتان دردناک شود. یا ممکن است در وسط آب نفس کم بیاورید و مجبور شوید برای نفس‌گیری به بالای آب بیایید. گاهی پیش می‌آید که شناگران در هنگام شنا از حال بروند و غش یا سنکوپ کنند به همین دلیل توصیه می‌کنیم در کنار یک شناگر ماهر، شنای زیر آبی را انجام دهید.

تاریخچه ورزش شنا در ویکی پدیا به شما دید بهتری از شنا می‌دهد.

نکات مهم در شنای زیر آبی

نکات مهم در شنای زیر آبی به شما کمک می‌کند تا بتوانید این حرکات را به درستی انجام دهید و در مراحل آن به مشکلی دچار نشوید. این نکات را در بخش زیر بخوانید:

  • حتما بدن را قبل از شنا گرم کنید به عنوان مثال می‌توانید حرکت پروانه یا طناب زدن را در خارج از آب انجام دهید.
  • تنفس اولیه اگر به خوبی اجرا شود دیگر در میان آب نفس کم نمی‌آورید.
  • شنا در زیر آب مهارتی حرفه‌ای است بنابراین اگر در شنا تازه‌کار هستید آن را اجرا نکنید.
  • شنا در آب‌های آزاد مانند دریا به علت سرد بودن و کدر بودن سخت‌تر است؛ از شنای زیر آبی در این محیط خودداری کنید.
  • در آب‌های ناآشنا که تا به حال در آن شنا نکرده‌اید از انجام شنای زیرآبی اجتناب کنید.