آموزش شنا نوزادان به معنای آموختن آبتنی و نترسیدن نوزاد از آب در سنین 6 ماه تا 1 سال هستند. نوزادانی که شنا یاد می‌گیردند در بزرگسالی اعتماد بنفس بالایی خواهند داشت و انجام خیلی از کارها برای آنان راحت‌تر خواهد شد. هنگامی که نوزاد را به استخر می‌برید برای او حوله، لباس و خوراکی ببرید تا آموزش شنا به او سریع‌تر پیش برود. برای آموزش شنا به نوزادان تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

آموزش مرحله‌ای شنای نوزادان

آموزش مرحله‌ای شنای نوزادان برای سهولت نوزاد در شنا در بخش زیر نوشته شده آن را در بخش زیر بخوانید:

  1. در ابتدا فرزندتان باید نزدیک به 5 دقیقه با آب بازی کند تا به محیط استخر عادت کند.
  2. نوزاد خود را در دست بگیرید و او را بر روی آب نگه دارید تا کمی با دست و پا زدن خود را گرم کند.
  3. با دستانتان بدن نوزاد را در آب حرکت دهید. توجه داشته باشید که در این زمان نوزاد را ول نکنید.
  4. کودکان سبک هستند و هنگام شنا روی آب می‌مانند پس نگرانی‌ای بابت غرق شدن نوزادتان نداشته باشید اما در هنگام شنا کردن به او نظارت داشته باشید.
Baby swimming

فواید شنا کردن برای نوزادان

شنا کردن برای نوزادان فوایدی به همراه دارد که در بخش زیر آنها را بیان می‌کنیم:

تقویت استخوان‌ها

تقویت استخوان‌ها در نوزادی که شنا می‌کند به خوبی دیده می‌شود. نوزادانی که شروع به شنا کردن می‌کنند، فعالیت بدنی بیشتری دارند و در گذر زمان استخوان‌های آنها قوی‌تر می‌شود.

افزایش اعتماد بنفس

افزایش اعتماد بنفس در نوزاد به دلیل یادگیری یک مهارت ایجاد می‌شود. شنا کردن و غلبه بر یک ترس، نوزاد را به خود مطمئن می‌کند. این مورد باعث می‌شود در آینده بتواند کارهای بزرگتری انجام دهد.

تقویت عضلات و مفاصل

تقویت عضلات و مفاصل در نوزادی آسانتر از هر زمانی است. هنگامی که آموزش به نوزاد را از کودکی شروع می‌کنید، مفاصل و عضلات بدن او تقویت می‌شود. نوزادی که شنا می‌کند، به علت استمرار حرکت در دست و پا و فشار به آب، تک تک اجزای بدن نوزاد محکم و سفت می‌شود.

استخرهای مناسب برای شنا نوزادان

استخرهای مناسب شنا برای نوزادان، استخرهایی است که تمیز باشند و عمق کمی داشته باشند. در ادامه این نکات را به طور دقیق توضیح داده‌ایم:

تمیز و مرتب: تمیز و مرتب بودن استخر از مهم‌ترین نکاتی است که باید به آن دقت کنید. به علت ضعیف بودن سیستم ایمنی نوزادان، بیماری‌ها سریع‌تر به آنان منتقل می‌شود. نوزادتان را به استخرهایی ببرید که دارای مجوزهای رسمی باشد و شفافیت به خوبی در آب آنجا دیده شود.

مناسب کودکان: نوزادان باید در محیطی شنا کنند که مخصوص به آنان باشد. نوزادتان را به استخری ببرید که ویژه کودکان باشد زیرا خطر ابتلا به بیماری در آن کمتر است و برای‌ دوستیابی نوزادان مکانی مناسب است.

عمق کم: عمق کم استخر نه تنها برای ایمنی کودک مناسب است، بلکه شما نیز می‌توانید در شنا به او کمک کنید. در استخرهای کم عمق می‌توانید بایستید و نوزادتان را به دست بگیرید.

حضور نجات غریق و والد: نوزاد را در حین شنا به هیچ وجه تنها نگذارید. همیشه مراقب نوزادتان به ویژه در داخل آب باشید.

دارای سیستم تهویه: سیستم تهویه به تنفس راحت کودک کمک می‌کند. مکانی که تنفس در آن برای کودک سخت باشد آن را به مشکلات ریوی مبتلا می‌کند.

آموزش شنا به کودکان باید با دقت بیشتری نسبت به نوزدان انجام شود.

لوازم مورد نیاز نوزاد در استخر

تجهیزات استخر برای نوزادان را با خود حمل کنید. این لوازم برای سلامتی و شنای بهتر نوزاد نیاز است.

اسباب بازی مخصوص آب: برای اینکه شنا کردن برای نوزاد لذت‌بخش شود، در استخر از لوازم بازی مانند توپ استفاده کنید تا فرزندتان بیشتر در آب بماند.

حوله: برای خشک کردن کودک زمانی که از آب بیرون می‌آید به حوله نیاز دارید تا او سرما نخورد.

خوراکی: نوزادان پس از کمی بازی و صرف انرژی خسته می‌شوند و به خوراکی نیاز دارند؛ در کیف نوزاد کمی تنقلات مانند شیر، میوه له شده قرار دهید.

پوشاک مناسب کودک: پس از شنا باید به تن نوزاد لباس‌های تمیز بدهید تا نظافت او به درستی حفظ شود.