برای شنا کردن و حضور در استخرها و اماکن آبی افراد به تجهیزات مختص این رشته ورزشی نیاز دارند که در این مطلب به معرفی آن ها پرداخته ایم.

به گزارش پول تیکت؛ ورزش شنا امروزه یکی از محبوب‌ترین رشته های ورزشی در جهان است و دارای انواع مختلفی می‌باشد. البته حضور در استخرها و اماکن آبی همیشه مخصوص شناگران حرفه‌ای نیست و افرادی که حتی با شنا آشنایی کامل ندارند هم می‌توانند با حضور در استخرها یا هر مکان آبی مجازی دیگری به تفریح بپردازند و لذت آب تنی یا آب بازی را تجربه کنند. با این حال حضور در استخرها چه برای شناگران حرفه‌ای و چه برای کسانی که به صرف علاقمندی یا تفریح به استخرها مراجعه می‌کنند مستلزم تجهیزات شنا است که به آن ها در این مطلب اشاره خواهیم کرد.

برای شنا کردن یا حضور در استخر یک شناگر به تجهیزات ویژه ای نیاز ندارد اما لباس مخصوص شنا، کلاه مخصوص شنا و عینک شنا از جمله تجهیزات مخصوص این رشته ورزشی است که حتما باید آن را به همراه داشته باشیم.

البته در استخرها و امکان آبی کشور ما استفاده از عینک شنا، بر خلاف مایو و کلاه اجباری نیست و همین مسئله می شود که بسیاری از افراد برای حضور در استخر از استفاده از عینک شنا خودداری کنند که این یک اشتباه است و باید عینک را هم مانند لباس و کلاه شنا در استخرها و خصوصا هنگام شنا مورد استفاده قرار داد.

انواع تجهیزات شنا:

۱ – لباس شنا:

لباس مخصوص شنا یک شلوار کوتاه و چسبیده به بدن است که باید وزن آن بسیار کم باشد و آب را در خود نگاه ندارد.

طبق مقررات بین‌المللی، شلوار شنا هنگام مسابقات بین‌المللی و رکوردگیری، باید از پارچه‌ای به رنگ روشن و به صورت یک تکه باشد.

در حال حاضر لباس شناگران را از پوست «کوسه» ها درست می‌کنند که کل بدن را می‌پوشاند. البته این لباس در زنان با مردان متفاوت است.

عده‌ای نیز پوشیدن مایو را به خاطر اشغال کردن قسمت کمتری از بدن و راحتی مایو نسبت به لباس شنا ترجیح می‌دهند.

امروزه در بسیاری از پارک آبی و استخرهای ایران افراد برای اینکه هزینه کمتری را متحمل شوند از لباس های شنا و مایوهای مرغوبی استفاده نمی کنند که این یک اشتباه است که هم در کیفیت شنا در افراد و هم در بحث سلامتی افراد موثر است.

مایوهای ویژه خانم ها امروزه به شکل یک تکه، دو تکه و سه تکه در بازارها وجود دارد که البته مدتی است در بسیاری از استخرها استفاده از مایوهای دو تیکه ممنوع شده و تاکید بر استفاده از مایوهای یک تکه است.

۲ – کلاه شنا

استفاده از کلاه شنا سرعت فرد را افزایش داده و این کار به افراد تازه‌کار اعتماد به نفس می‌دهد.

همچنین افرادی که موهای بلند دارند از ریختن موهایشان به داخل آب جلوگیری کرده و کلر موجود در آب به موهای افرادی که حساسیت دارند و موهایشان می‌ریزد اثر گذار نخواهد بود.

خانمها که موهای بلند دارند حتماً باید از کلاه استفاده کنند که این کار به بهداشت استخر کمک زیادی می‌کند.

در استخرهای ایران استفاده از کلاه شنا برای بانوان اجباری است و از حضور بانوانی که کلاه شنا به همراه ندارند در استخر جلوگیری می شود.

پیش از این در مطلبی جامع به معرفی انواع کلاه شنا پرداخته بودیم.

۳ – عینک شنا

بیشتر برای دیدن دیوار استخر و انجام برگشت سالتو استفاده می‌شود. در ضمن، به‌دلیل وجود کلر در آب و آسیب ندیدن چشم، استفاده از آن مفید است اما استفاده نکردن از عینک هم مانعی ندارد.

4 – گوشگیر

برای شناگران حرفه‌ای استفاده از گوش‌گیر برای جلوگیری از ورود آب به گوش‌ها لازم است چراکه اگر آب به گوش وارد شود درد زیادی به فرد متحمل می‌شود و دیگر از شنا دوری می‌کند.

5 – دماغ‌گیر

استفاده از پلاگین بینی یا همان دماغ گیر موجب حفاظت از بینی در هنگام شنا می‌شود ازین رو آب کمتری دریافت می‌کنید و جالب است بدانید در این وضعیت بیشتر به تنفس خود مسلط می‌شوید. اگر به دنبال استخری می‌گردید که برای شنا به آنجا بروید، معرفی لیست استخرهای اردبیل را بخوانید.

6 – تایمر

استفاده از تایمر برای کسانی که می‌خواهند به صورت تخصصی وارد این رشته شوند و به آشنایی بیشتری در مورد مهارت‌ها و سرعت خود در شنا برسند، کاربردی است.

7 – ساعت شنا

ساعت شنا اطلاعات مربوط به فعالیت شنا را ثبت می‌کند و مانند یک مربی همراه برایتان عمل می‌کند پس اگر می‌خواهید خود را به صورت تخصصی بسنجید تهیه این ساعت را برای شما پیشنهاد می‌کنیم.