داشتن یک تجربه لذت بخش و سالم از مراجعه به استخر و شنا کردن مستلزم رعایت نکاتی است که می توان با توجه به آن ها ضمن لذت بردن از شنا، اوقات خوبی را برای خود و اطرافیانمون بسازیم.

به گزارش پول تیکت؛ رفتن به استخر برای اولین بار دارای نکات مهمی است. بدون شک یکی از بهترین و سالم ترین تفریحات برای هرانسانی می تواند رفتن به استخر و شنا کردن باشد. فرقی نمی کند که شناگر حرفه ای باشیم یا فقط برای آب درمانی، تفریح، رفع تنش و استرس و دورهمی دوستانه و … به استخر رفته باشیم، مثل هر تفریح دیگری، داشتن یک تجربه خوب در استخر هم مستلزم رعایت نکاتی است.

امروزه با فراهم شدن امکان خرید اینترنتی بلیت استخرها و پارک های آبی، دغدغه علاقمندان برای صرفه جویی در وقت و هزینه به شدت کاهش پیدا کرده و از طرفی هم امکان مقایسه امکانات مجموعه ها و در نهایت رسیدن به بهترین گزینه فراهم شده است. اما این تمام ماجرا نیست و برای داشتن بهترین تجربه باید نکاتی نیز از طرف مراجعه کنندگان به استخرها رعایت شود که در ادامه می خوانید:

۱ – هنگام ورود به استخر وسایلی همچون کلاه شنا، عینک شنا، مایو مخصوص شنا و دم پایی را به همراه داشته باشید.

*عینک شنا باعث می شود تا از ورود کلر آب استخر به داخل چشم ها جلوگیری شود و همچنین از حساسیت و سرخی و عفونت چشم جلوگیری می کند.

* کلاه شنا باعث می شود تا از شکستگی مو ها در برابر کلر آب استخر محافظت نماید. چون کلر آب استخر در بعضی از موها باعث شکستگی و آسیب به پیاز مو شده و در نهایت باعث کم پشت شدن و ریزش مو ها در بعضی افراد می شود.

* مایو مخصوص شنا باعث می شود تا شما بتوانید بهتر در آب استخر شنا کرده و از حساسیت های پوستی در کشاله ران جلوگیری می کند. پوشیدن مایوهای آستین بلند و یا لباس غواصی در استخرها ممنوع است.

۲ – هنگام ورود به استخر وسایلی چون شامپو، صابون، حوله حمام را حتما به همراه داشته باشید. سعی کنید این وسایل شخصی باشد و فقط خودتان از آنها استفاده کنید خصوصا حوله.

۳ – قبل از وارد شدن به داخل حوض استخر دوش بگیرید. یک دوش مختصر کافی می باشد که لازم است حتما پشت گوش ها، زیر بغل، کشاله ران و قوزک پا ها و بین انگشتانتان را کاملا با صابون بشویید. چون این مناطق مستعد ابتلا به بیماری قارچ می باشند.

۴ – از زدن مو های اضافی با تیغ و ژیلت در داخل دوش های استخر جدا اجتناب کنید این کار را باید در منزل انجام دهید. درصورت مشاهده سریعا به مسئول مربوطه اطلاع دهید.

۵ – نسبت به رعایت بهداشت فردی بسیار حساس باشید چون استخر مستعد ترین مکان برای انتقال بیماری های پوستی و خصوصا قارچی می باشد.

۶ – هنگام ورود به داخل حوض، حتما از داخل حوضچه ضد عفونی کننده رد شوید تا پا هایتان کاملا ضد عفونی شود.

۷ – قبل از ورود به آب استخر بدنتان را گرم کنید تا از گرفتن عضلات در داخل آب درامان باشید. می توانید گرم کردن را با انجام حرکات کششی و نرمشی انجام دهید از همان ابتدای ورود به استخر حرکات کششی را شروع کنید و در قسمت کناری بیرون عرض استخر مقداری حرکات کششی و نرمشی را انجام و سپس در منطقه کم عمق حرکات را ادامه دهید تا بدنتان کاملا گرم شود.

۸ – دویدن دور استخر برای گرم کردن بدن ممنوع می باشد چون باعث اختلال در نظم استخر و سر خوردن پا ها می شود. به طور کلی از دویدن در محوطه استخر جددا خودداری نمایید.

۹ – شنا را از قسمت کم عمق آب شروع کنید تا بدن کاملا گرم و آماده شده سپس به قسمت عمیق بروید.

۱۰ – از انجام حرکات نمایشی، داد زدن، سوت زدن، خندیدن با صدای بلند، هورا کشیدن، کشتی گرفتن داخل آب، زور آزمایی، هول دادن، رفتن به کف استخر، زیر آبی شنا کردن، کمر و پا گرفتن دوستانتان جدا خودداری کنید. چون در غیر این صورت با تذکرات ناجیان مواجه خواهید شد درصورت تکرار باعث اخراج و محرومیت از شنا کردن خواهید شد. همچنین موجب آزار و اذیت دیگران خواهید بود.

۱۱ – از شیرجه زدن و روی سکوی شیرجه رفتن بدون اجازه ناجیان جدا خودداری کنید.

۱۲ – از رفتن به کف استخر و انداختن وسایل به کف و درآوردن آن جدا خودداری کنید چون باعث افزایش فشار به مغز و موجب ناراحتی و درد شدید در سرتان خواهد شد.

۱۳ – کسانی که تنگی نفس، جانبازان شیمیایی، بیماری قلبی و آسم دارند بدون اجازه پزشک امکان شنا کردن در استخر را ندارند. چون سطح آب استخر حاوی مقداری دی اکسید کربن و گاز های دیگر است که با عث سخت نفس کشیدن خصوصا برای بیماران آسمی می باشد.

۱۴ – اگر به هر نوع بیماری پوستی مثل عفونت های قارچی، تب خال و زخم های باز و یا سایر بیماری های واگیر مثل عفونت های تنفسی، اسهال یا هپاتیت مبتلا هستید، برای جلوگیری از انتقال آلودگی، تا خوب شدن کامل از رفتن به استخرهای عمومی جدا بپرهیزید.

۱۵ – اگر به بیماری اسهال مبتلا هستید از رفتن به داخل آب خودداری کنید. توجه به این امر به ویژه برای کودکانی که هنوز پوشاک می‌شوند مهم است، چرا که ممکن است در صورت وارد شدن به داخل آب، محیط را آلوده کرده و دیگران را بیمار کنند.

۱۶ – همه می بایستی در قسمت عرضی استخر شنا کنند. کسی حق شنا در قسمت طولی استخر را ندارد درصورت مشاهده به ناجیان اطلاع دهید چون باعث برخورد و مصدومیت شناگران خواهد شد.

۱۷ – هنگام شنا سعی کنید نفستان را داخل آب خالی کنید و برای نفس گیری روی آب آمده و نفس بکشید اگر دچار مشکل شدید فورا به کناره ها آمده و کمی استراحت کنید.

۱۸ – درصورتی که دچار گرفتگی عضله یا تنگی نفس شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و با صدا زدن ناجیان با گفتن کلمه “کمک” یا “ناجی” آنها را مطلع کنید.

۱۹- خود را با دیگران مقایسه نکنید در شنا کردن مطمئنا همه به یک اندازه شنا بلد نیستند پس سعی نکنید خود را به خطر بیندازید و اگر احساس می کنید نمی توانید در قسمت عمیق شنا کنید در منطقه کم عمق شنا کنید.

۲۰ – از کشیدن سیگار در رختکن و همچنین خوردن میوه یا تنقلات در محدوده حوض استخر جدا خودداری کنید.

۲۱ – ۲ بار قبل و بعد از شنا کردن، دوش گرفتن اجباری می باشد درصورتی که مشاهده کردید بعضی افراد از دوش گرفتن امتناع می ورزند فورا به مسئول مربوطه اطلاع دهید. ممکن است بعضی افراد بیماری قارچی و پوستی داشته باشند.

۲۲ – هنگام خاموش شدن ناگهانی برق استخر، فورا به کناره ها بیایید در این زمان ها کسی حق شنا کردن را ندارد.

۲۳ – ورود به داخل آب استخر با جوراب، شلوارک، شورت معمولی، رکابی، تی شرت، مچ بند، زانو بند، گوشواره، عینک طبی، انگشتر، گردن بند اکیدا ممنوع می باشد.

۲۴ – آب دهان و بینی را در داخل استخر خالی نکنید چون باعث بیماری و مریضی و کثیف شدن آب خواهد شد، آب دهان و بینی را در آبراه کنار دیواره استخر خالی کنید.

۲۵ – به کودکانتان بیاموزید که آب استخر برای نوشیدن مناسب نیست و همچنین برای دفع ادرار حتما از استخر خارج شده و به دستشویی بروند.

۲۶ – رعایت نظم و ترتیب و انظباط هنگام ورود و شنا کردن نشانه شخصیت و سطح فرهنگ شماست. سعی کنید با رعایت نظم و قوانین و مقررات برای خود و دیگران الگویی باشید تا دیگران نیز به ادب، فهم و درک شما پی ببرند.

۲۷ – درصورت مشاهده علایم غرق شدگی در دوستانتان و سایر شنا گران فورا به ناجیان غریق اطلاع دهید و هرگز خود را درگیر کمک بدون اجازه ناجییان نکنید.

۲۸ – اگر شنا بلد نیستید هرگز به منطقه عمق نروید و فقط در منطقه کم عمق شنا کنید تا زمانی که از عملکرد خود اطمینان حاصل نکرده اید به منطقه عمیق نروید و سلامتی و امنیت خود را به خطر نیندازید.

۲۹ – مراقب وسایل شخصی خود در محوطه رختکن و دوش ها باشد افراد سود جو همیشه و در همه جا حضور دارند، پس کاملا مراقب وسایل و اشیای قیمتی خود همچون پول، ساعت، دستبند، انگشتر و… باشید.

۳۰ –  خوردن و آشامیدن در داخل و کنار استخر ممنوع می باشد و برای اینکار باید به بوفه مجموعه مراجعه کرده یا به طور کلی از محوطه استخر خارج شوید.

۳۱ – پس از شنا حتما دوش بگیرید و مایو خود را از تن خارج کنید.

۳۲ – حتما از دمپایی تا قبل از محوطه کناری استفاده کنید و برای ورود به محوطه اصلی استخر دمپایی را خارج کرده و به داخل سبد مربوطه انداخته و پس از خروج از استخر مجددا به پا کنید.

۳۳ – حتما توجه کنید که بعد از شنا کاملا بدن خود را خشک کرده و لیاس زیر کاملا خشک استفاده کنید. رطوبت باعث می شود خصوصا بانوان به بیماری های قارچی مبتلا شوند.