شنا پروانه یکی از تکنیکی ترین و چالش برانگیزترین انواع شنا است و شما با مشاهده این ویدیوی آموزشی و مطالعه راهکارهای ارائه شده در این مطلب می توانید با تمرکز، تمرین و تکرار، در این شنا حرفه ای شده و عملکرد خود را بهبود ببخشید.

به گزارش اختصاصی پول تیکت؛ شنای پروانه یکی از سخت ترین حرکت ها در شناست که گاهی در اختصار به عنوان “پرواز” هم شناخته می شود. اگرچه این شنا بعد از کرال سینه در شنا سریعترین حرکت به حساب می آید اما زمانی که توسط یک ورزشکار ماهر به درستی انجام شود به تکنیک دقیق، قدرت و ریتم نیاز دارد.

تمرین برای شنا پروانه حرفه‌ای

شنا پروانه برای کامل شدن نیاز به تمرین زیاد دارد که اما زمانی که شکل درست آن را یاد گرفتید تبدیل میشود به یکی از پرطرفدارترین، شناخته شده ترین و زیباترین سبک هایِ شنا که در حال حاضر در مسابقات استفاده می شود. در یک جمله می توان گفت توانایی اجرایِ شنا پروانه خوب مشخصه یک شناگر رقابتی واقعی است. بهتر است قبل از یادگیری شنا و رفتن به استخر، بدانید که چه کسانی نباید استخر بروند و سپس برای خواندن مقاله برای یادگیری انجام بهتر شنای پروانه همراه ما باشید. 

ویدیوی آموزشی تمرین شنای پروانه:

۱ – پروانه یک دستی بزنید.

-اولین تمرینی که می توان در شنایِ پروانه انجام داد، زدن پروانه با یک دست است.
• با یکی از دستانتان در موقعیت ساعت ۱۱ شروع کنید. شنا را با ضربه دلفین آغاز کنید.
• بعد از کامل کردن هر چهار حرکت، یک حرکت را با یک دست کامل کنید. دست دیگر را مستقیم رو به جلو نگه دارید.
• در حالی که این تمرین را انجام می دهید،می توانید از یک طرف نفس گیری کنید و مانند شنایِ کامل پروانه، سر را مستقیم از آب بیرون آورده و نفس گیری کنید.
• به محض اینکه یک طول کامل استخر را با یک دست شنا کردید، دست را عوض کنید تا قدرت کافی برای کامل کردن شنا را به دست آورید.

۲ – از حرکت تکرار شونده (متوالی) دست ها استفاده کنید.

(این تمرین برای بهتر کردن تعادل و کنترل بیشتر روی حرکت به شما کمک می کند.)
• شنا را با ضربه دولفین شروع کنید در حالی که دستانتان مستقیم روبه جلو و به فاصله عرض شانه باز است.
• بجای انجام معمولی حرکت دست، تمرین کنید که هر دو حرکت را با دست راست و در ادامه دو حرکت دیگر را با دست چپ انجام دهید و سپس دو حرکت را با هردو دست به طور همزمان امتحان کنید. شنا کرال پشت تصویری برای یادگیری بهتر شنا را می‌توانید در پول تیکت آموزش ببینید.

۳ – ضربه دلفین را تمرین کنید.

(این تمرین برای فهمیدن ریتم ضربه دولفین عالی است،همچنین به شما در بهتر کردن زمان نفس گیری کمک می کند.)
• دست ها را در طرفین بدنتان قفل کنید و سر را زیرآب نگه دارید، خودتان را در طول استخر در فاصله مناسب فقط با استفاده از ضربه دلفین نگه دارید.
• سعی کنید بین ضربه بزرگ و کوچک هماهنگی برقرار کنید، همانطور که در بخش های قبلی به آن اشاره شد. اینکار را ادامه دهید تا اینکه بتوانید ریتم مناسب حرکت را به دست آورید.
• بعد از هر ۴یا ۵ حرکت پا، نفس بگیرید. به نحوی منطقی و طبیعی، بین حرکت بدن و نفس گیری هماهنگی برقرار کنید.
• به محض اینکه بهترین ریتم را به دست آوردید می توانید دست ها را دوباره وارد حرکت کنید. این تمرینات را می‌توانید در استخرهای طبس که بلیط آنها با تخفیفات ویژه به فروش می‌رسد، انجام دهید.

نفسگیری در شنای پروانه

نفس گیری شنای پروانه
آموزش نفسگیری در شنا پروانه

نفسگیری در شنا پروانه مانند تمام دیگر انواع شنا از جمله شنا قورباغه‌ای از اهمیت بسیار بالایی برخودار است. با این تفاوت که باید شنای پروانه را سخت ترین، فنی ترین و پر چالش ترین نوع شنا معرفی کرد که هماهنگی و سرعت عمل بالا در آن از اهمین بسیار زیادی برخودار است و بنابراین نفس گیری صحیح در شنای پروانه بسیار مهم است و اگر شناگر نتواند نفسگیری صحیحی داشته باشد، نمی تواند چرخه ی شنا خود را کامل کند و در نتیجه شناگر موفقی نخواهد بود.

نفسگیری در طول شنایِ پروانه ممکن است کمی گول زننده باشد، چون باید در زمان مناسب و کاملا سریع باشد. در ادامه مراحل نحوه نفسگیری در شنای پروانه را مطالعه می کنید.

  1. زمان درست برای نفس گیری در طول شنایِ پروانه، زمانی است که دست‌ها تازه برای شروع فرایند بازیابی از آب بیرون آماده است.
  2. در لحظه بیرون آوردن دست ها از آب، سرتان را تا چانه و سطح آب بالا بیاورید و نفس بکشید. سرتان را به چپ و راست نچرخانید؛ سر باید در حالت مستقیم قرار بگیرد. البته برخی شناگران که در جام جهانی فینا شرکت می کنند از یک طرف نفس گیری می کنند. این کار غیرقانونی نیست و ممکن است برای شما راحت تر باشد. پس با سر رو به بالا و جلو شروع کنید اما اگر گاهی این کار برای شما سخت است، نفس گیری از طرفین را امتحان کنید.
  3. به محض بازیابی دست ها، سر را داخل آب برگردانید و چانه را به سمت داخل برده تا جایی که بالایِ سینه را لمس کند. این کار کمک میکند که دست ها را بالاتر ببرید.
  4. از نفس گیری در هر حرکت تا حد ممکن خودداری کنید. هربار که برای نفسگیری سر را از آب بیرون می آورید ممکن است کمی به سمت پایین کشیده شوید. سعی کنید در هردو حرکت یا بیشتر نفس گیری کنید. بدیهی است که در مسابقات طولانی ممکن است به نفس گیری بیشتری نیاز داشته باشید اما بین نیاز به سرعت بیشتر و نفس گیری تعادل ایجاد کنید. آموزش شنا نفس گیری را می‌توانید از طریق لینک درج شده آموزش ببینید.

در این ویدیو آموزشی می توانید به خوبی نحوه نفسگیری در شنا پروانه را آموزش دیده  و با تمرین و تکرار بیشتر در این حرکت حرفه ای شوید.

در وبسایت پول تیکت می‌توانید رزرو وقت ماساژ و خرید بلیط مجموعه‌های آبی را با قیمتی ارزان‌تر از درب گیشه دریافت کنید.