فواید ماساژ ران پا معمولا شامل مواردی همچون تسکین درد، کاهش سفتی عضلات و افزایش گردش خون است. در واقع باید گفت که ماساژ دادن این قسمت از بدن بر روی عضلات همسترینگ و چهار سر ران که در جلو و پشت نیمه بالایی ساق قرار دارند، تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل برای ماساژ دادن ران پا تکنیک‌های مختلفی پیاده‌سازی می‌شود که در ادامه قصد داریم ۵ تکنیک کاربردی برای ماساژ ران پا معرفی کنیم. همچنین پس از آن به مواردی پیرامون ماساژ ران پا مثل فواید ماساژ ران پا، ماساژ لاغری ران پا و محدودیت‌های ماساژ نیز می‌پردازیم. با ما در وب سایت پول تیکت همراه باشید.

آموزش رایج ترین روش ها و تکنیک های ماساژ ران پا

برای ماساژ از تکنیک‌ها گوناگونی استفاده می‌شود که رایج‌ترین آن ها عبارتند از:

ماساژ دادن ران پا با تکنیک افلوراژ

تکنیک افلوراژ (نوازش) تکنیکی است که باعث ریلکس شدن، گرم شدن و آمادگی بدن برای آرامش، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انجام این تکنیک باید انگشتان دست کاملا صاف باشند و بر روی ران پا حرکت کنند. معمولا حرکات دست در این روش کاملا منظم هستند و ماساژ دهنده با فشارهای آرام یا محکم به بالا رفتن دمای عضلات و افزایش گردش خون در ران پا کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید در رابطه با تکنیک‌های ماساژ پا بخوانید، کلیک کنید.

ماساژ دادن ران پا با تکنیک خمیر کردن یا ورز دادن

تکنیک خمیر کردن از دیگر تکنیک‌های کاربردی بوده که برای ماساژ دادن ران پا استفاده می‌شود‌. همانطور که از نام این تکنیک مشخص است برای انجام آن باید بافت و ماهیچه‌های ران مانند خمیر ورز داده شوند. مهم‌ترین فواید ماساژ ران پا به روش ورز دادن یا همان خمیر کردن این است که جریان خون در ماهیچه بیشتر می‌شود. با افزایش جریان خون اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ماهیچه‌ها می‌رسد. در نتیجه سموم بدن بهتر دفع می‌شود و ماهیچه‌ها سالم‌تر می‌شوند.

ماساژ دادن ران پا با تکنیک اصطکاک

برای انجام تکنیک اصطکاک با استفاده از نوک انگشتان حرکت‌های دایره‌ای کوتاه و سریعی بر روی ران پا انجام می‌شود. از جمله فواید ماساژ ران پا با تکنیک اصطکاک باید گفت که این تکنیک نقش زیادی در کاهش گرفتگی، درد و اسپاسم عضلانی دارد. همچنین تکنیک اصطکاک به کاهش درد، افزایش گردش خون و بهبود انعطاف‌پذیری عضلات ران پا نیز کمک می‌کند.

ماساژ دادن ران پا با تکنیک پیچیدن یا منقبض کردن

در این تکنیک بافت و عضلات ران پا را از استخوان جدا می‌‌کنند و به کمک حرکت دست‌ها به سمت بالا یا پایین کشیده می‌شوند. در یک کلام اگر بخواهیم فواید ماساژ ران پا با تکنیک پیچاندن را بیان کنیم. باید گفت که انقباض و پیچاندن ماهیچه باعث رفع سفتی عضلات ران پا می‌شود.

ماساژ دادن ران پا با تکنیک هک

در این تکنیک به کمک لبه دست‌ها به بافت و ماهیچه‌ها ضربه وارد می‌شود. این ضربات می‌تواند آرام یا تند باشد. معمولا فواید ماساژ ران پا با تکنیک هک این است که باعث افزایش گردش خون می‌شود.

فواید ماساژ ران پا

60

همانطور که در ابتدای متن هم بیان کردیم در قسمت ران پا عضلات مهمی مانند عضلات همسترینگ وجود دارند. این عضلات نقش مهمی در حرکت‌های قدرتی پا مثل دویدن و پریدن و بالا رفتن دارند. به عبارتی باید گفت که اختلال در این عضلات باعث می‌شود که فرد نتواند زانوهای خود را خم کند. در نتیجه ماساژ دادن اصولی و صحیح ران پا و عضلات همسترینگ فواید متعددی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

کاهش دردهای حاد

از جمله مهم‌ترین فواید ماساژ ران پا همانند ماساژ دیسک کمر این است که ماساژ اصولی و صحیح ران پا تاثیر خوبی در کاهش دردهای حاد ران پا دارد. حال شاید این سوال پیش آید که ماساژ چگونه باعث کاهش درد می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که معمولا هنگامی که ماهیچه‌ها دچار آسیب شده‌اند یا گرفتگی در آن‌ها وجود دارد. از سمت مغز سیگنال‌هایی به اعصاب ارسال می‌شود که آسیبی رخ داده و باید درد ایجاد کنند. ماساژ دادن معمولا باعث قطع شدن این سیگنال‌ها می‌شود و به همین دلیل فرد پس از ماساژ کمتر احساس درد دارد.

رفع آسیب دیدگی ها

معمولا عضلات و بافت‌های ران پا به دلایل مختلف دچار آسیب‌هایی همچون فشار، کشیدگی و پارگی می‌شوند. انجام ماساژ می‌تواند به رفع این آسیب‌ها کمک کند. البته این نکته را باید گفت که ماساژ ران پا زمانی به رفع آسیب دیدگی‌ها کمک می‌کند که یک پزشک متخصص ابتدا وضعیت ران پا را بررسی کند و پزشک ماساژ را تجویز کند. همچنین انجام ماساژ باید توسط یک فرد حرفه‌ای و کاربلد صورت بگیرد. چون ماساژ خود‌سرانه پس از آسیب دیدگی در صورتی که توسط یک فرد نا‌بلد انجام شود، میزان آسیب دیدگی را تشدید می‌کند.

بهبود حالت ارتجاعی بافت ران پا

بسیاری از دردهای ماهیچه‌ای به دلیل اختلال در حالت ارتجاعی بافت است زیرا زمانی که بافت حالت ارتجاعی نداشته باشد، سفت می‌شود و فرد احساس درد می‌کند. ماساژ دادن باعث بهبود حالت ارتجاعی و انعطاف پذیری بافت اطراف مفصل می‌شود. در نتیجه از سفتی عضلات کاسته می‌شود و فرد کمتر احساس درد دارد.

افزایش گردش خون در ران پا

در دنیای امروز معمولا فعالیت انسان‌ها نسبت به گذشته کمتر شده است زیرا اکثر کارها توسط وسایل الکترونیکی یا کنترل از راه دور انجام می‌شود. به همین دلیل اغلب افراد بیشتر ساعت‌های روز را در حالت نشسته هستند. نشستن طولانی مدت و عدم تحرک باعث کاهش گردش خون در پاها می‌شود که این اتفاق خود می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای فرد داشته باشد و بر روی سلامت رگ‌ها بدن تاثیر بگذارد. اما با انجام و پیاده‌سازی تکنیک‌های اصولی ماساژ ران پا، خون بیشتری در ران پا به جریان می‌افتد که این مسئله باعث می‌شود ماهیچه‌ها مواد مغذی و اکسیژن بیشتری دریافت کنند.

بهبود عملکرد سیستم لنفاوی و دفع سموم

سیستم لنفاوی بدن از عروق و غدد تشکیل شده است که معمولا غدد لنفاوی آنتی بادی تولید می‌کنند و عروق این آنتی بادی‌ها را به سراسر بدن انتقال می‌دهند. به عبارتی باید گفت که وظیفه اصلی سیستم لنفاوی از بین بردن باکتری‌ها و کمک به سیستم ایمنی بدن است. گاهی اوقات به دلایل مختلف مثل استرس یا کمبود آب، این سیستم کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد. در نتیجه سموم و باکخری‌ها در بدن جمع می‌سوند. ماساژ دادن ران پا از جمله راه‌هایی است که می‌تواند عملکرد این سیستم را بهبود ببخشد تا سموم از بدن خارج شوند.

پیشگیری از آسیب دیدن ران پا

همانطور که در قسمت‌های بالاتر درباره فواید ماساژ ران پا بیان کردیم، ماساژ دادن باعث افزایش گردش خون در پا می‌شود. با افزایش گردش خون در ماهیچه‌ها مواد زائد از آن‌ها دفع می‌شوند و همچنین ماهیچه‌ها مواد مغذی سالم و اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که ماهیچه سالن و مقوی باشند و کمتر دچار آسیب دیدگی شوند. به همین دلیل معمولا بدن ورزشکاران حرفه‌ای را در حین دوران تمرین و پیش از مسابقات مهم به صورت اصولی ماساژ می‌دهند.

ماساژ لاغری ران پا

h1 video img

تاکنون فقط درباره خواص درمانی ماساژ دادن ران پا صحبت کردیم اما باید گفت که ماساژ لاغری ران پا از جمله کاربردهای ماساژ است که هم جنبه درمانی و هم جنبه زیبایی دارد. در واقع باید گفت ماساژ گردش خون و همچنین سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل پس از مداومت در انجام ماساژ، لاغری موضعی مشاهده می‌شود. ساده‌ترین روش برای ماساژ لاغری ران پا این است که دست‌ها ابتدا به یک روغن گیاهی یا ژل‌های مخصوص لاغری آغشته شوند. سپس دست‌ها را باید از پایین ران که نزدیک زانوها است به سمت بالای ران که نزدیک شکم قرار دارد، حرکت داد. این حرکت باعث می‌شود سوخت و ساز بدن بالا برود و سلول‌های چربی زودتر از بین بروند.

البته لازم به ذکر است که ماساژ لاغری ران پا زمانی موثر است که یک ماسور حرفه‌ای ماساژ را انجام دهد زیرا ماسورها تمام نقاط بدن را خوبی می‌شناسند و به تکنیک‌های موثر مسلط هستند. همچنین ماساژ لاغری ران پا زمانی باعث لاغری می‌شود که فرد در انجام ماساژ مداومت داشته باشد و به طور منظم و پیوسته در جلسات ماساژ شرکت کند.

محدودیت ها و ممنوعیت های انجام ماساژ ران پا

در بخش‌های قبلی این مطلب درباره تکنیک‌های اصولی ماساژ دادن ران پا و فواید آن صحبت کردیم و دریافتیم که ماساژ ران پا و سایر بخش‌های بدن خاصیت درمانی دارد. به عنوان مثال تاثیر ماساژ دور چشم برای کاهش تیرگی و پف اطراف چشم به بسیاری از مردم اثبات شده است. اما برای انجام هر روش درمانی از جمله ماساژ یک‌سری محدودیت‌ها و موارد ممنوعه وجود دارد زیرا در برخی موارد انجام ماساژ اوضاع را وخیم‌تر می‌کند. معمولا در موارد زیر انجام ماساژ ران پا ممنوع است:

  1. زمانی که بر روی ران پا یک سوختگی شدید، زخم یا بریدگی عمیق وجود داشته باشد ماساژ ممنوع است زیرا ماساژ باعث عفونت محل زخم یا بریدگی می‌شود.
  2. زمانی که عضلات ران پا به طور جدی دچار پارگی شده باشند و فرد خونریزی داشته باشد ماساژ ران پا ممنوع است چون ماساژ پارگی را ممکن است تشدید کند.
  3. زمانی که تاندون‌های پا به شدت آسیب دیده یا پاره شده باشند ماساژ ران پا ممنوع است و فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد.
  4.  زمانی که عضلات ران پا و سایر بخش‌های پا بر اثر ضربه شدید دچار کوفتگی شده باشند ماساژ ران پا ممنوع است زیرا ماساژ خونریزی داخل عضله را بیشتر می‌کند.
  5. در صورت میوزیت استخوانی یا همان رشد استخوان ماساژ دادن ران پا ممنوع است.
  6. زمانی که ران پا یا سایر بخش‌های پا دچار عفونت باشند نیز ماساژ ممنوع است چون ماساژ دادن موجب حرکت عفونت در سایر نقاط بدن می‌شود.
  7. در سایر شرایط مانند هموفیلی، وجود تومور در پا، ترمبوز، آرتریت روماتوئید و نقرس ماساژ کاملا ممنوع است زیرا ماساژ دادن باعث تشدید اختلالات نام برده شده، می‌شود.

کلام آخر

فواید ماساژ ران پا این است که باعث گرم شدن عضلات ران و بهبود جریان خون در پا می‌شود. در واقع زمانی که خون بیشتری در عضلات ران پا جریان داشته باشد مشکلاتی از قبیل گرفتگی یا سفتی عضلات و درد از بین می‌رود. همچنین عضلات اکسیژن بیشتری دریافت می‌کنند و سالم‌تر هستند. از آنجایی که ماساژ دادن ران پا فواید درمانی زیادی دارد. در این مطلب درباره تکنیک‌های ماساژ دادن ران پا، فواید ماساژ ران پا، ماساژ لاغری ران پا و محدودیت‌های و ممنوعیت‌های انجام آن صحبت کردیم. قیمت بلیط استخر در وب سایت پول تیکت با اعمال تخفیف به فروش می‌رسد.

در آخر نیز باید یادآور شویم که اگر قصد انجام ماساژ را دارید، حتما به مراکزی مراجعه کنید که به صورت حرفه‌ای این کار را انجام می‌دهند. به عبارتی باید گفت انجام تکنیک‌های ماساژ توسط کسی که مهارت و تخصص لازم را ندارد، سلامت فرد را به خطر می‌اندازد.