درد شانه و کتف را همه ما در زندگی تجربه کردیم ولی ممکن است ندانیم آن را چطور رفع کنیم. بهترین راه حل برای از بین بردن این درد، ماساژ کتف و گردن است. در ادامه این مطلب قصد داریم نکات مهم پیرامون ماساژ شانه و ماساژ کتف برای کاهش درد عضلات را بررسی کنیم.

انواع تکنیک ماساژ برای گرفتگی شانه

shutterstock 178428806

افرادی که طولانی مدت به صورت نشسته در پشت نیز قرار می‌گیرند یا کسانی که در طول روز ساعت‌های زیادی را با گوشی کار می‌کنند معمولا دچار گرفتگی شانه و احساس درد در عضلات کتف می‌شوند. ماساژ دادن کتف و شانه یک راه حل مناسب برای از بین رفتن درد عضلات به شمار می‌رود. به همین منظور در ادامه قصد داریم رایج‌ترین تکنیک‌های ماساژ را بررسی کنیم.

تکنیک افلوراژ (نوازش)

افلوراژ یا نوازش اولین و ساده‌ترین تکنیک مناسب برای ماساژ گردن شانه است زیرا اجرای این تکنیک باعث گرم شدن و آماده‌سازی عضلات و ماهیچه‌ها می‌شود. نحوه انجام این حرکت به این صورت است که با کف دست یا سر انگشتان باید عضلات قسمت کتف و شانه را نوازش کرد.

تکنیک پتریساژ (ورز دادن)

پتریساژ از دیگر تکنیک‌های رایج در ماساژ گردن شانه است زیرا این روش تاثیر خوبی در رفع اسپاسم‌های عضلانی و برطرف شدن تنش‌های ماهیچه کتف و شانه دارد. در این تکنیک معمولا عضلات و ماهیچه‌های قسمت گردن، شانه و کتف مانند خمیر ورز داده می‌شود.

تکنیک فشردن

همانطور که از نام این تکنیک مشخص است، عضلات و ماهیچه‌ها فشرده می‌شوند. به عبارتی ماسور ابتدا عضله را فشرده می‌کند و تا چند ثانیه آن را در حالت فشرده نگه می‌دارد و سپس عضله را رها می‌کند و به آن استراحت می‌دهد. معمولا عمل فشردن چند بار تکرار می‌شود زیرا تاثیر خوبی در رفع اسپاسم‌های عضلانی و کاهش درد ماهیچه‌ها دارد. از این روش بیشتر از دیگر تکنیک‌ها در مراکز ماساژ استفاده می‌شود.

تکنیک اصطکاک

اصطکاک یکی از تکنیک‌های ماساژ برای گرفتگی شانه است که سبب افزایش خون، رفع اسپاسم‌های عضلانی و کم شدن دردهای ماهیچه‌ای می‌شود. نحوه پیاده‌سازی اصطکاک به این صورت است که انگشت شست باید به صورت عمودی روی ناحیه مورد‌نظر قرار بگیرد و سپس به همان ناحیه فشار وارد شود.

تکنیک ضربه‌ زدن ریتمیک

از دیگر تکنیک‌های کاربردی که در ماساژ برای گرفتگی شانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، تکنیک ضربه زدن است. در این تکنیک با کنار دست یا مشت شل، ضربات نسبتا آرامی به قسمت شانه، کتف یا گردن وارد می‌شود. این ضربات معمولا باعث شل شدن عضلات سفت و رفع گرفتگی عضلات می‌شود.

تکنیک سُر خوردن

تکنیک سر خوردن یکی از ساده‌ترین تکنیک‌های ماساژ کتف و شانه به حساب می‌آید. به عبارتی باید گفت که ماسور ابتدا دست‌های خود را با بهترین روغن برای ماساژ کتف چرب می‌کند و سپس دست‌های خود را روی قسمت گردن و شانه‌ها حرکت می‌دهد.

تکنیک لرزش

لرزش‌یا ویبریشن تکنیک دیگری است که در ماساژ گردن شانه اجرا می‌شود. در این تکنیک به منظور از بین رفتن تنش‌های عضلانی و رفع گرفتگی‌های ماهیچه، عضلات قسمت شانه و گردن را به کمک دست می‌لرزاند. معمولا شدت لرزش دست به میزان گرفتگی عضله بستگی دارد یعنی هر چه شدت گرفتگی و اسپاسم بیشتر باشد، سرعت لرزش بالا‌تر است. جالب است بدانید گاهی با خرید بلیط استخر، می‌توانید از خدمات ماساژ آن مجموعه استفاده کنید.

تکنیک کشش

انجام حرکات کششی از دیگر تکنیک‌هایی است که می‌تواند درد عضلات گردن و شانه را کاهش دهد زیرا کشش عضلات میزان انعطاف‌پذیری آن‌ها را بالا می‌برد. همچنین به دلیل افزایش گردش خون تاثیر خوبی در کاهش دردهای عضلانی دارد.

تکنیک تریگر پوینت یا نقاط ماشه ای

نقاط ماشه‌ای که نوعی گره انقباضی هستند و در عمق عضلات وجود دارند، باعث منقبض شدن عضله و گرفتگی آن می‌شوند. معمولا ماسورهای حرفه‌ای به دلیل مهارت و تجربه‌ای که دارند، ابتدا این نقاط را پیدا می‌کنند و سپس فشار می‌دهند. چون فشردن نقاط ماشه‌ای باعث رفع انقباض‌های به وجود آمده و کاهش درد می‌شود.

فواید ماساژ کتف و گردن

تاکنون درباره نحوه انجام تکنیک‌های ماساژ گردن شانه با شما صحبت کردیم و به صورت پراکنده به فواید ماساژ کتف و گردن اشاره نمودیم. حال در این بخش قصد داریم چند مورد از فواید ماساژ کتف و گردن را بررسی نماییم:

بهبود سیستم عصبی

اختلال در عملکرد سیستم عصبی باعث به وجود آمدن مشکلاتی همچون بی‌خوابی، تنش، گرفتگی عضلات و احساس درد می‌شود. چون زمانی که سیستم عصبی به درستی کار نکند، نمی‌تواند با سایر اندام‌های بدن به خوبی ارتباط برقرار کند و در نتیجه مشکلات مختلفی در بدن به وجود می‌آید. ماساژ دادن اصولی یکی از راه‌هایی است که عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد و باعث می‌شود این سیستم با سایر اندام‌های بدن به راحتی ارتباط داشته باشد. به همین دلیل پس از ماساژ اغلب مشکلات مربوط به سیستم عصبی کاهش پیدا می‌کند.

تقویت عضلات

ماساژ معمولا تاثیر خوبی در افزایش انعطاف‌پذیزی ماهیچه‌ها دارد. در واقع ماساژ دادن اصولی باعث می‌شود که حالت ارتجاعی عضلات بهبود پیدا کند. در نتیجه یکی از اصلی‌ترین فواید ماساژ کتف و گردن تقویت ماهیچه‌ها است. به همین منظور پزشکان به کسانی بر اثر بیماری عضلات کتف و شانه آن‌ها کاهش پیدا کرده یا دفرمه شده، توصیه می‌کنند که حتما از ماساژ‌ درمانی استفاده کنند.

کاهش درد مفاصل

یکی از فواید ماساژ کتف و گردن این است که باعث کاهش درد مفاصل می‌شود زیرا حین ماساژ هورمون اندروفین (هورمون آرامش) در بدن ترشح می‌گردد. همچنین ماساژ التهاب مفاصل را کم‌ می‌کند، به همین منظور ماساژ تاثیر خوبی در کاهش درد مفاصل دارد.

افزایش گردش خون

طبق بررسی‌های انجام شده علت اصلی به وجود آمدن دردهای عضلانی و گرفتگی‌ ماهیچه‌ها، گردش خون ضعیف در رگ‌ها و تنگ بودن مویرگ‌ها است. اما تکنیک‌های ماساژ باعث می‌شود که خون بیشتری در بدن جریان پیدا کند و گرفتگی مویرگ‌ها برطرف شود.

کاهش استرس اضطراب

 استرس و اضطراب از دیگر دلایلی است که باعث ایجاد حس درد در ماهیچه‌ها و گرفتگی عضلات می‌شود. ماساژ به دلیل تحریک بدن برای ترشح هورمون‌های مفیدی همچون اندروفین، به ایجاد حس آرامش و کاهش استرس کمک می‌کند. در نتیجه یکی از مهم‌ترین فواید ماساژ کتف و گردن، کاهش اضطراب و استرس است.

 بهبود عملکرد سیستم تنفسی

اختلال در تنفس پیامدهای ناخوشایندی مثل خستگی، احساس درد شانه و کتف می‌شود زیرا زمانی که این سیستم بدن درستی کار نکند، اکسیژن به سلول‌های بدن نمی‌رسد. به همین دلیل بسیاری از اندام‌های بدن با مشکل روبرو می‌شوند. ماساژ دادن از جمله راهکارهایی است می‌تواند اختلالات برطرف کند زیرا با انجام ماساژ، گردش خون در بدن را افزایش می‌یابد. در نتیجه سلول‌های بدن و ماهیچه‌ها، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند.

تنظیم خواب

استرس و تنش‌هایی که فرد در طول روز تجربه می‌کند باعث کاهش هورمون ملاتونین و بی‌خوابی در شب می‌شود. کمبود خواب نیز سایر سیستم‌های بدن را مختل می‌کند و پیامدهای ناخوشایندی مثل گرفتگی عضلات شانه یا احساس درد در گردن را به همراه دارد. از آنجایی که ماساژ اصولی سبب ترشح بهتر هورمون‌های مفید همچون ملاتونین، پس از یک دوره ماساژ درمانی خواب فرد تنظیم می‌سود و شب‌ها راحت‌تر می‌خوابد.

سم زدایی بدن

غدد لنفاوی وظیفه خارج کردن مایع لنف و سموم بدن از بدن را به عهده دارند. زمانی که به دلایل مختلف این غدد وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند، سموم و مایع لنف در بدن باقی می‌ماند و باعث گرفتگی عضلات و ایجاد درد در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود. اما ماساژ دادن از جمله راهکارهایی است که عملکرد این غدد را بهبود می‌بخشد و باعث سم زدایی بدن می‌شود.

کنترل و تنظیم فشار خون

فشار خون بالا یا بسیار پایین یکی از عواملی است که باعث ایجاد درد در ناحیه شانه، کتف و گردن می‌شود. ماساژ کتف همانند ماساژ پا یکی از راه‌هایی است که میزان جریان خون را بدن تنظیم می‌کند و در درمان فشار خون موثر است. در نتیجه می‌توان گفت تنظیم کردن فشار خون یکی از فواید ماساژ کتف و گردن به حساب می‌آید.

بهترین روغن برای ماساژ کتف

jesper aggergaard CEM52sAHR80 unsplash min

یکی از نکات مهمی که در ماساژ درمانی باید به آن توجه شود، استفاده از یک روغن گیاهی مناسب در حین ماساژ دادن است. حال شاید این سوال مطرح شود که چرا استفاده از روغن ضرورت دارد؟ در پاسخ باید گفت که روغن سبب کاهش اصطکاک بین پوست بدن و دستان می‌شود. به عبارتی باید گفت، زمانی که اصطکاک بین دست و پوست کم باشد، تکنیک‌های ماساژ راحت‌تر اجرا می‌گردد. همچنین روغن‌های گیاهی به دلیل داشتن خواص درمانی، باعث ایجاد حس آرامش در فرد می‌شوند.

تا‌کنون دلیل ضرورت استفاده از روغن برای ماساژ را دریافتیم. حال قصد داریم چند روغن گیاهی را به عنوان بهترین روغن برای ماساژ کتف معرفی کنیم.

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل بهترین روغن برای ماساژ کتف است چون نارگیل یکی از مغذی‌ترین خوراکی‌های طبیعی به حساب می‌آید‌ و مواد معدنی بی‌شماری دارد. علاوه‌بر آن اثرات و ماندگاری روغن نارگیل بر روی پوست در مقایسه با سایر روغن‌ها بیشتر است. به همین دلیل برای ماساژهای طولانی مدت و ماساژهای بافت عمیق انتخاب ایده‌آلی محسوب می‌شود.

  • روغن بادام شیرین

روغن بادام شیرین که رایحه مطبوعی دارد را می‌توان به عنوان بهترین روغن برای ماساژ کتف دانست زیرا این روغن به راحتی جذب پوست می‌شود و برای رفع دردهای خفیف عضلانی مناسب است. همچنین به دلیل داشتن خاصبت ضد‌التهابی که دارد، مشکلات پوستی همچون خارش، التهاب، اگزما را از بین می‌برد.

  • روغن آرگان

روغن آرگان از جمله‌ روغن‌های گیاهی است که خاصیت آبرسانی دارد و باعث رطوب‌رسانی به پوست و مو می‌شود. به همین دلیل برای مراقبت از پوست و مو کاربرد دارد. البته این روغن به دلیل داشتن خواص متعددی برای ماساژ دادن هم مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا طبق شواهد تاثیر خوبی بر کاهش دردهای عضلانی داشته است.

  • روغن کنجد

روغن کنجد یکی از روغن‌های مناسب ماساژ به شمار می‌رود زیرا باعث از بین رفتن خستگی و رفع درد ماهیچه‌ها و استخوان‌ها می‌شود. همچنین رطوبت‌رسانی خوبی دارد و همین مسئله باعث می‌شود که پوست بدن پس از ماساژ شاداب و با‌طراوت شود.

  •  روغن جوجوبا

درختچه جوجوبا در کویرهای آمریکای شمالی رشد می‌کند و حاوی دانه‌های روغنی است. به همین دلیل از آن روغن جوجوبا را تهیه می‌کنند. این روغن نیز مانند سایر روغن‌های گیاهی بهترین روغن برای ماساژ کتف به حساب می‌آید. چون علاوه‌بر تسکین دردها و گرفتگی‌های عضلات شانه به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌ باکتریال باعث رفع جوش در این ناحیه می‌شود.

  • روغن شی باتر

درخت شی یکی از درخت‌های بومی آفریقا به شمار می‌رود و شی باتر یا همان کره شی نوعی روغن گیاهی است که از دانه‌های روغنی درخت شی تهیه می‌گردد. این روغن معمولا بسیار چرب است و معمولا هنگام ماساژ دادن مقدار اندکی به محل مورد‌نظر زده می‌شود.

  •  روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان که اکثر مردم برای پخت‌‌و‌پز از آن استفاده می‌کنند هم می‌تواند بهترین روغن برای ماساژ کتف باشد زیرا این روغن نیز به دلیل داشتن خواص درمانی، به کاهش درد و رفع تنش‌های عضلانی کمک می‌کند.

  • روغن زیتون

روغن زیتون که بیشتر مصرف خوراکی دارد، بهترین روغن برای ماساژ کتف است زیرا طبق تحقیقات انجام شده استفاده از این روغن در ماساژ سبب کاهش خشکی پوست، تسکین اسپاسم‌های عضلانی و التهاب مفاصل می‌شود. همچنین این روغن تاثیر خوبی در کاهش استرس و افزایش آرامش روان دارد.

  • روغن آووکادو

روغن آووکادو نیز به دلیل داشتن خواص درمانی متعددی که دارد باید در لیست بهترین روغن برای ماساژ کتف قرار بگیرد. اسید لینولئیک، اسید اولئیک، ویتامین A و ویتامین E مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این روغن به شمار می‌روند‌.

  • روغن زردآلو

روغن زرد آلو از دیگر روغن‌هایی است که برای ماساژ دادن قسمت‌های مختلف بدن مثل ماساژ شانه و کتف و همچنین اجرای انواع روش ماساژ سندروم تونل کارپال / ماساژ مچ دست مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روغن حاوی ویتامین‌های A و E است و تاثیر خوبی بر سلامت و شادابی پوست دارد.

آنچه در رابطه با ماساژ شانه خواندید

ماساژ شانه و ماساژ کتف برای کاهش درد عضلات از جمله شیوه‌های ماساژ است که اکثر افراد جامعه به آن نیاز دارند. چون در حال حاضر اغلب مردم یک گوشی تلفن همراه هوشمند دارند و برای استفاده از آن به مدت طولانی سر خود را خم می‌کنند. به همین دلیل دچار گرفتگی عضلات شانه و کتف می‌شوند یا اینکه احساس درد در این نواحی را دارند. ماساژ یک شیوه درمانی است و تاثیر خوبی بر روی عملکرد عضلات و اندام‌های بدن دارد. البته این شیوه درمانی در صورتی مفید و تاثیر‌گذار است که حرکت‌ها و تکنیک‌های ماساژ توسط یک فرد کاربلد و حرفه‌ای انجام شود. چون افراد کاربلد با آناتومی بدن آشنا هستند و تمام حرکت‌های اصلاحی را به خوبی می‌شناسند. بلیت تمامی مراکز ماساژ در شهرهای مختلف را می‌توانید از طریق وبسایت پول تیکت خریداری کنید.