ماساژ یکی از بهترین شیوه‌ها برای بهبود جریان گردش‌ خون در اندام‌ها و اعضای بدن است. آیا می‌دانید بدن را باید چگونه ماساژ دهیم؟ ماساژ عمومی می‌تواند جریان گردش ‌خون را در تمامی بدن تقویت کند، به‌علاوهٔ اینکه ماساژ موضعی در عضوی خاص مانند دست‌ها می‌تواند تمامی انرژی و قوای بدن را معطوف به یک نقطه کند. دریافت ماساژ دست با واسطه‌های ماساژ (مثل روغن بادام) علاوه بر آنکه به بهبود جریان گردش‌ خون و غذارسانی به سلول‌ها کمک می‌کند، موجب تأمین رطوبت موردنیاز سلول‌های پوستی در این ناحیه می‌شود. همچنین تأثیر بسزایی در خوش‌فرمی و زیبایی دست و انگشتان هم خواهد داشت. لیست مراکز ماساژ مشهد را می‌توانید از طریق لینک مربوطه مشاهده کنید.

ماساژ دست روشی عالی برای کاهش درد مفاصل و شل ‌کردن عضلات دست‌هاست. برای ماساژ دست ابتدا باید وسایل ضروری ماساژ را آماده کرده و محیطی آرامش‌بخش برای کار کردن ایجاد کنید. در قدم بعدی، با ایجاد فشار ملایم روی مفاصل و تاندون‌ها، دست‌ها را ماساژ دهید و سرانجام، ماساژ آرنج و ساعد یا کشش‌های دست را نیز در نظر بگیرید.

در این مقاله از وبسایت پول تیکت، به‌همراه تصاویر، نحوهٔ صحیح ماساژ دست آموزش داده می‌شود که با خواندن آن می‌توانید دست‌های خود یا دیگران را به‌درستی ماساژ دهید.

شروع ماساژ

۱. انتخاب وسایل ماساژ: وسیله‌های ماساژ شامل روغن‌های معدنی، مرهم‌های مرطوب‌کننده و کرم‌های دست است. روغن‌های معدنی و مرهم‌های ماساژ ریخت‌وپاش دارند اما اثر طولانی‌تری خواهند داشت. کرم دست کمتر ریخت‌و‌پاش دارد، با این حال ممکن است در طول ماساژ نیاز باشد که دوباره استفاده شود. به‌دنبال یکی یا بیشتر از این عوامل مغذی در هنگام ماساژتان باشید:

  • روغن جوجوبا پوست شما را نرم کرده و خاصیت ارتجاعی آن را بیشتر می‌کند.
  • آلوئه‌ورا باعث آب‌رسانی به پوست شما می‌شود.
  • روغن درختِ روغن قلم، مانع از خروج رطوبت پوست می‌شود و از ترک‌خوردگی آن جلوگیری می‌کند.
  • روغن بادام به‌طور عمیق باعث رطوبت‌رسانی به پوست شما می‌شود؛ اگرچه افرادی که به آجیل آلرژی دارند، باید از مصرف این روغن اجتناب کنند.
روغن مناسب ماساژ دست

روغن مناسب ماساژ دست

۲. ایجاد یک محیط آرامش‌بخش: نکتهٔ کلیدی در ماساژ مطلوب، تمدد اعصاب است. با قرار دادن حوله‌ای مخملی برای محافظت سطح کار از واسطه‌های ماساژ، فضای کار خود را آماده کنید. قدم بعدی، ایجاد محیطی آرامش‌بخش است با پخش موسیقی ملایم و روشن ‌کردن شمع‌های معطر. راه‌های دیگر ایجاد محیط آرامش‌بخش عبارت است از:

  • آماده‌ کردن یک لیوان شربت یا یک فنجان چای داغ
  • فراهم‌ آوردن یک صندلی نرم و راحت
  • پوشاندن اطراف خود یا مشتری‌تان با یک پتوی گرم
ایجاد یک محیط آرامش‌بخش

ایجاد یک محیط آرامش‌بخش

۳. صحبت دربارهٔ نقاط دردناک: اگر شما در حال ماساژ دادن شخص دیگری هستید، از آن‌ها بخواهید که مناطق دردناک دستشان را شناسایی کنند. به آن‌ها بگویید که ماساژ فشار مطلوبی را ایجاد خواهد کرد اما نباید دردناک باشد. همچنین اگر آن‌ها هرگونه دردی را تجربه کردند، باید بگویند. به‌علاوه آن‌ها حتی ممکن است کبود شوند.

  • اگر خودتتان دستتان را ماساژ می‌دهید، مراقب مناطق دردناک باشید. ماساژ هرگز نباید ناراحت‌کننده و برهم‌زنندهٔ آرامش باشد.
صحبت دربارهٔ نقاط دردناک

صحبت دربارهٔ نقاط دردناک

ماساژ دادن دست ها

۱. از واسطه‌های ماساژ استفاده کنید. به‌اندازهٔ یک سکهٔ پانصدتومانی از واسطۀ ماساژ را با مالیدن آن بین دست‌های خود گرم کنید. در مرحلهٔ بعد، واسطهٔ گرم‌شده را در طول ساعد و روی هر دو طرف دستی که ماساژ داده خواهد شد، پخش کنید. هنگام ادامهٔ گرم‌ کردن واسطهٔ ماساژ، از حرکات آرام و آرامش‌بخش استفاده کنید.

  • پوست را از جهت نبود هرگونه خراش، ساییدگی و بریدگی بررسی کنید. چنانچه هر چیز مشکوکی مشاهده کردید، ماساژ را انجام ندهید. در غیر این صورت، ممکن است باعث تخریب زخم و عفونت شوید.
از واسطه‌های ماساژ استفاده کنید

از واسطه‌های ماساژ استفاده کنید

۲. مچ را ماساژ دهید. کف دست را به‌سمت پایین بگیرید. با شست‌هایتان فشار وارد کنید و دایره‌های کوچک در اطراف استخوان‌های مچ بسازید. هنگام کار، مچ را به بالا و پایین حرکت دهید. در قدم بعدی، مچ را به بالا برگردانید و داخل مچ را با شست‌هایتان نوازش کنید. یکنواخت فشار وارد کنید و روی کف دست و به‌عقب به‌سمت مچ، دست بکشید.

  • چنانچه درد شدیدی را در هنگام ماساژ مچ تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. شما ممکن است مانند سندروم تونل کارپال (تونل مچی) بافتی دردناک در مچتان داشته باشید.
ماساژ مچ دست

ماساژ مچ دست

۳. بالای دست را نوازش کنید. دست را برگردانید (وارونه کنید) و ماساژ را با شست‌هایتان در منطقهٔ بالای دست شروع کنید. شما چندین استخوان نازک و طویل را که از مچ به انگشتان نفوذ می‌کند، احساس خواهید کرد. با شست‌هایتان فشار وارد کنید و به‌آرامی دست را به عقب و جلو حرکت دهید. حرکت‌های دست شما باید به‌سمت بند انگشت (برآمدگی پنج انگشت) و سپس روبه‌عقب به‌طرف مچ باشد.

  • به مناطق بین استخوان‌ها توجه ویژه داشته باشید. این مناطق شامل تاندون‌های مهمی است که می‌تواند سبب درد دست شود.
  • پوست روی پشت دست خیلی نازک است، مطمئن شوید که به‌خوبی چرب شده است تا از بروز ناراحتی جلوگیری کنید.

۴. انگشتان را ماساژ دهید. با انگشت کوچک شروع کرده و به‌سمت شست حرکت کنید. در یک زمان، یک انگشت را ماساژ دهید. به‌آرامی پایهٔ هر انگشت را بین بند انگشت اشاره و انگشت وسطتان بگیرید. در قدم بعدی، به‌آرامی بند انگشتان خود را به پایین به نوک انگشتان بکشید و فشار ملایمی وارد کنید. این کار را چندین مرتبه تکرار کنید.

  • به‌آرامی نسج بین انگشتان را برای ماساژ تاندون بگیرید.
  • توجه ویژه به مفاصل انگشتی کنید، مخصوصاً اگر شخص در تجربه‌های قبلی ماساژ دچار درد مفصل شده است. با مالش هر انگشت به‌آرامی برای خلاص ‌شدن از هرگونه سفتی، این‌گونه ماساژها را انجام دهید.
انگشتان را ماساژ دهید

انگشتان را ماساژ دهید

۵. کف دست را بمالید. با حرکات یکنواخت و ثابت با حرکت از مچ دست بر روی کف دست، دست بکشید. روی لایهٔ نرم کف دست و طرف گوشتی آن تمرکز کنید. سپس، مرکز کف دست را با استفاده از حرکات دایره‌ای ماساژ دهید.

  • کف دست حاوی تعداد زیادی عضلات و تاندون‌های قدرتمند است؛ بنابراین وقتی این بخش از دست را ماساژ می‌دهید، ممکن است نیاز باشد که فشار بیشتری به کار ببرید.
کف دست را بمالید

کف دست را بمالید

۶. مناطق دردناک را هدف بگیرید. از ضربه‌های کوچک و دقیق برای مالش مناطقی که درد خاصی دارند، استفاده کنید. در این منطقه، پوست را به عقب و جلو بمالید یا آن را به‌آرامی برای رهایی از سفتی بگیرید. مطمئن شوید که خیلی شدید پوست را نمی‌مالید تا سبب بروز هرگونه ناراحتی نشوید.

  • با حرکات آرام و سبک شروع کنید و وقتی ماساژ ادامه می‌یابد، فشار بیشتری وارد کنید. این کار به شما اجازه خواهد داد که فشار صحیح را برای نقاط دردناک اندازه بگیرید.
مناطق دردناک را هدف بگیرید.

مناطق دردناک را هدف بگیرید

۷. واسطه‌های ماساژ را خشک کنید. وقتی کار ماساژ دست‌ها به اتمام رسید، از یک حولهٔ گرم برای خشک‌ کردن واسطه‌های اضافی ماساژ استفاده کنید. اجازه دهید که قبل از شست‌وشوی دست‌ها، بقیهٔ واسطهٔ ماساژ جذب پوست شود. چنانچه دست‌ها را خیلی زود بشویید، واسطه‌های ماساژ مغذی از بین خواهند رفت.

واسطه‌های ماساژ را خشک کنید

واسطه‌های ماساژ را خشک کنید

استفاده از روش های ماساژ تناوبی دیگر

۱. آرنج را ماساژ دهید. آرنج می‌تواند منبع حیرت‌آور دردهای مچ و دست باشد. از شستتان برای ایجاد حرکات دایره‌ای کوچک در اطراف استخوان‌های آرنج استفاده کنید. مطمئن شوید که تمام محدودهٔ اطراف آرنج را ماساژ می‌دهید. اما سمت نزدیک به مرکز آرنج را برای ماساژ دادن تاندون‌های مهم هدف بگیرید.

آرنج را ماساژ دهید

آرنج را ماساژ دهید

۲. ساعد یا بازو را ماساژ دهید. از دست‌هایتان یا یک استوانه (غلتک) استفاده کنید. از ضربات طولانی و عریض استفاده کرده تا عضلات بزرگ‌تر را در ساعد شل کنید. این کار سفتی را در تمام بازو کاهش می‌دهد و تاندون‌ها را در دست‌هایتان شل می‌کند.

  • یک توپ تنیس را در طول ساعد بغلتانید تا تاندون‌هایی را که از آرنج تا مچ امتداد یافته‌اند، ماساژ دهید. این کار می‌تواند به کاهش درد مچ کمک کند.
  • شما می‌توانید ساعدها را قبل یا بعد از ماساژ دست ماساژ دهید.
ساعد یا بازو را ماساژ دهید

ساعد یا بازو را ماساژ دهید

۳. ابزار ماساژ دست اختصاصی خریداری کنید. بعد از ماساژ دست‌ها با نوک انگشتانتان، از ابزار ماساژ برای مناطق کوچک دردناک استفاده کنید. ابزار ماساژ تخصص‌یافته معمولاً پلاستیکی یا فلزی هستند و چندین برآمدگی گرد در سمت بیرونی خود دارند. این برآمدگی‌ها می‌تواند به عضلات دردناک فشار وارد کند تا گره‌ها (غده‌ها) رفع شوند.

  • ابزار ماساژ را می‌توانید آنلاین یا از یک توزیع‌کنندهٔ ابزار ماساژ خریداری کنید.
  • مطمئن شوید که هنگام استفاده از ابزار ماساژ، از دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنید. در غیر این صورت، شما ممکن است که به خودتان یا دیگران آسیب برسانید.
ابزار ماساژ دست اختصاصی خریداری کنید

ابزار ماساژ دست اختصاصی خریداری کنید

۴. تعدادی حرکت کششی دست انجام دهید. تعدادی حرکت کششی دست برای شل ‌کردن، قبل از انجام ماساژ دست یا بعد از ماساژ برای ادامه‌ یافتن شلی و ریلکسی عضلاتتان انجام دهید. برای کاهش درد عضلات همچنین می‌توانید حرکات کششی دست را در هر زمانی در طول شبانه‌روز انجام دهید.

تعدادی حرکت کششی دست انجام دهید

تعدادی حرکت کششی دست انجام دهید

چند حرکت کششی دست خوب و عالی:

  • انگشتانتان را به‌مدت ۵ ثانیه، به هر طول و عرضی که می‌توانید، باز کنید.
  • انگشتانتان را به‌دور مچ حلقه کنید.
  • با دقت انگشت شستتان را به‌طرف مچتان به عقب بکشید.
  • با ملایمت نوک انگشتانتان را به‌سمت ساعدتان هل دهید.

فواید ماساژ دست

در گذشته، آموزش ماساژ مچ دست برای رفع خستگی و درمان سندرم تونل کارپال (CTS) را بررسی کردیم و به طور پراکنده فواید ماساژ را بیان کردیم. به طور کلی باید گفت که فواید ماساژ دست شامل موارد زیر می‌شود:
  1. افزایش گردش خون در دست
  2. رفع انسداد‌ انرژی
  3. کاهش استرس
  4. تسکین درد عضلات و ماهیچه‌ها
  5. بهبود حرکت ماهیچه‌ها
  6. بالا رفتن میزان انعطاف پذیری
  7. کاهش تورم تاندون‌ها و عضلات
  8. بهبود خلق و خو
  9. تنظیم خواب
  10. تنظیم فشار خون
  11. کاهش مشکلات قلبی و ریوی
  12. تنظیم ضربان قلب
  13. رفع و کاهش آرتروز

جمع‌بندی

همهٔ ما صرف‌نظر از شغلمان، در طول روز، بی‌نهایت بار از دستانمان استفاده می‌کنیم. ماساژ دست، هر از  گاه، می‌تواند به تمدد اعصاب ما کمک کند. در این مقاله کوشیدیم که شما را با نحوهٔ صحیح ماساژ دست و تأثیرات آن بر روی بدن آشنا کنیم. همچنین ماساژ اجزای دست را به‌تفکیک مثل کف دست، مچ، انگشتان، مناطق دردناک، آرنج، ساعد و بازو بررسی کردیم و تعدادی حرکت کششی هم آموزش دادیم. اگر به ماساژ علاقه‌مند هستید، رزرو وقت ماساژ در تهران را می‌توانید در وبسایت پول تیکت انجام بدهید. امیدواریم که با به‌کارگیری این آموزش‌ها تجربهٔ لذت‌بخشی از ماساژ دست داشته باشید.

برگرفته از: ویکی‌هو

استفاده از متن و تصاویر این مطلب تنها با ذکر نام و درج لینک پول‌تیکت مجاز است.

پیشنهاد می‌کنیم این مطالب را هم ببینید: آموزش کامل ماساژ کل بدن + تصاویر متحرک آموزشی جامع ترین مقاله آموزش ماساژ پا/ رفع خستگی و درد با ماساژ صحیح پاها + تصاویر آموزشی