اگر به دلیل کار کردن زیاد با مچ دست دچار تنگی کانال مچ دست شده‌اید در کنار سایر روش‌های درمانی، حتما ماساژ درمانی را هم امتحان کنید و برای انجام ماساژ حتما به ماسور حرفه‌ای که با آناتومی دست آشنایی دارد، مراجعه کنید. یک مجموعه ماساژ تخصصی در شهر خود سراغ ندارید؟ در صفحه خرید بلیت ماساژ پول تیکت، تمامی مجموعه‌های ماساژ به همراه توضیحات کامل مجموعه ذکر شده است.

سندروم تونل کارپال چیست؟

سندروم تونل کارپال، مسدود شدن گذرگاه باریکی است که استخوان‌‎ها و رباط‎‌های کف دست آن را احاطه کرده‌اند. التهاب تاندون‌ها یا تورم عصب‌ها باعث تنگی کانال دست می‌شود که عوارضی همچون بی‌حسی انگشتان یا گزگز کردن دست را به همراه دارد. به طور کلی باید گفت که سندرم تونل کارپال (CTS) اختلالی است که به دلیل فشار بر روی عصب مدیان به وجود می‌آید. استرس زیاد و کار کردن زیاد با دست از جمله دلایل اصلی بروز این اختلال هستند. استراحت، استفاده از مچ بند، مصرف دارو، ماساژ و… راه‌های اصلی درمان سندرم تونل کارپال (CTS) هستند که در ادامه تکنیک‌های ماساژ مچ دست و ماساژ عصب دست را به همراه فوایدی که دارد، بررسی خواهیم کرد.

CarpalTunnel

آموزش ماساژ مچ دست با بهترین تکنیک‌ها

ماساژ مچ دست می‌تواند به درمان قطعی تنگی کانال مچ دست کمک کند زیرا ماساژ باعث کاهش اختلالات عصب زیرین مدیان می‌شود. به طور کلی باید گفت که ماساژ دست سبب رفع بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های عضلانی دست و سایر قسمت‌های بدن می‌شود. به همین دلیل اصول و تکنیک‌های مختلفی برای انجام ماساژ وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.  

افلوراژ (Effleurage)

افلوراژ معمولا اولین تکنیکی است که در ماساژ مچ دست به کار برده می‌شود زیرا این حرکت باعث افزایش گردش خون در ماهیچه‌ها و بالا رفتن دمای عضلات می‌شود. در واقع باید گفت که افلوراژ عضلات و ماهیچه‌ها را برای ادامه ماساژ آماده می‌کند یا به اصطلاح گرم می‌نماید.

واژه افلوراژ به معنای به آرامی لمس کردن یا نوازش است. در همین راستا نحوه انجام تکنیک افلوراژ به این صورت است که انگشتان دست به آرامی بر روی قسمت مچ دست حرکت می‌کنند. این تکنیک نیز از نظر شدت فشار وارد شده به مچ دست به انواع زیر تقسیم می‌شود:

  1. افلوراژ سطحی: ماساژ به آرانی و با کف دست صورت صورت می‌گیرد.
  2. افلوراژ عمیق: مانند روش قبلی با کف دست انجام می‌شود اما فشار وارد شده به مچ دست کمی بیشتر از مدل سطحی است.
  3. افلوراژ عصبی: ماساژ با نوک انگشت انجام می‌شود و میزان فشار وارد شده بسیار ملایم است.

اصطکاک (Friction)

تکنیک اصطکاک یا فریکشن دومین تکنیکی است که می‌توان برای ماساژ مچ دست آن را پیاده‌سازی کرد. برای انجام این روش انگشت شست را باید روی قسمت مورد‌نظر قرار داد. سپس به شکل دایره‌‌ای باید به ناحیه مورد‌نظر فشار وارد شود. به عبارتی این تکنیک باعث تقویت و خون‌رسانی بیشتر بافت‌های زیر پوست می‌شود زیرا در حرکت فریکشن اعمال فشار بیشتر به عضلات زیر پوست و تاندون‌ها است و بافت‌های زیرین مورد هدف قرار می‌گیرند. البته لازم به ذکر است که شدت فشار نباید زیاد باشد زیرا باعث آسیب دیدن بافت‌های مچ دست می‌شود.

پتریساژ (Petrissage)

پتریساژ یا ورز دادن از جمله تکنیک‌هایی است که در ماساژ مچ دست مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام این تکنیک تاثیر خوبی در شل شدن عضلات منقبض شده و افزایش گردش خون دارد. با بالا رفتن میزان گردش خون عضلات و ماهیچه‌های دست اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت می‌کنند و در نتیجه سالم‌تر هستند. در واقع خون رسانی بیشتر باعث تقویت عضلات دست می‌شود. به همین دلیل پس از ماساژ ضعف و بی‌حسی که بر اثر سندروم تونل کارپال پیش آمده به مرور کمتر می‌شود.

نحوه انجام تکنیک پتریساژ به این صورت است که باید عضلات با یک ریتم مشخص فشرده شوند. به بیان ساده‌تر در این تکنیک عضلات را با کف دست یا سر انگشتان مانند خمیر نانوایی ورز می‌دهند.

لرزش

لرزش از دیگر تکنیک‌های ماساژ مچ دست که تاثیر خوبی در برطرف شدن گرفتگی‌ها دارد. معمولا در این تکنیک عضلات مچ دست را به صورت ریتمیک لرزانده می‌شوند تا اسپاسم‌ها کمی برطرف شوند و دردهای عصبی تسکین پیدا کنند. معمولا شدت لرزش را با توجه مقدار گرفتگی و انقباض عضلات دست می‌توان کم یا زیاد کرد.

تَپومنت یا ضربه زدن

تپومنت یا همان ضربه زدن از دیگر تکنیک‌های کاربردی در ماساژ محسوب می‌شود. همانطور که از نام این تکنیک مشخص است باید به قسمت مچ دست یا بازوها ضربه وارد شود.البته ضربات نباید محکم باشند بلکه با کنار دست یا قسمت کف دست باید ضربه وارد کرد. حرکت تپومنت تاثیرات خوبی در روند درمان دارد زیرا این تکنیک میزان جریان خون را بدن بالا می‌برد و باعث شل شدن عضلات منقبض شده می‌شود.

thai hand reflexology 2

طب فشاری

معمولا بر روی بدن انسان نقاط خاصی وجود دارد که فشار دادن آن‌ها باعث برطرف شدن بسیاری از اختلالات و ناراحتی می‌شود. طب فشاری از جمله تکنیک‌های درمانی است که درمانگر نقاط خاص روی مچ و کف دست را فشار می‌دهد. انجام این تکنیک حتما باید توسط یک ماسور کاربلد و ماهر صورت بگیرد که با آناتومی دست آشنایی دارد زیرا پیدا کردن نقاط انرژی کار ساده‌ای نیست. بلکه برای یافتن این نقاط فرد باید آموزش‌های لازم را بیاموزد و با آناتومی دست آشنا باشد‌.

کشش انگشتان و مچ دست

انجام حرکت‌های کششی از جمله تکنیک‌های ماساژ است که باعث کاهش تنگی عضلات و کم شدن التهاب آن‌ها می‌شود. در این تکنیک انگشتان به آرامی باید به سمت عقب کشیده شوند و به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه باید در همان حالت باقی بمانند.

ماساژ کف دست

همچنین در آخر این بخش باید گفت که در کنار تکنیک‌های بالا که مربوط به ماساژ مچ دست است. ماساژ کف دست نیز می‌تواند به بهبود هرچه زود‌تر این اختلال کمک کند زیرا عصب‌ها و تاندون‌های دست به یکدیگر مرتبط هستند. به همین منظور آموزش ماساژ کف دست؛ تکنیک های کاربردی ماساژ کف دست باعث تسریع روند درمان تنگی کانال مچ دست می‌شود.

تمرین های ماساژ عصب دست

playful self care hands wrists 1200x540

در بخش قبلی درباره تکنیک‌ها و حرکت‌هایی صحبت کردیم که باعث تقویت عضلات و ماهیچه‌های مچ دست می‌شود‌. اما از آنجایی که اختلال سندرم تونل کارپال (CTS) به دلیل فشار بر روی عصب مدیان رخ می‌دهد پس لازم است که فرد مبتلا به این اختلال تمریناتی انجام دهد که باعث تقویت عصب دست شود. معمولا بهترین تمرین‌های ماساژ عصب دست عبارتند از:

  1. مشت کردن دست اولین تمرینی است که می‌تواند به تقویت عصب دست کمک کند.
  2. صاف کردن انگشتان و کشیدن آن‌ها به سمت بالا از جمله حرکت‌هایی است که باعث تقویت عصب دست می‌شود.
  3. خم کردن مچ دست به عقب در حالی که انگشتان به سمت بالا کشیده شده‌اند، تمرین دیگری بوده که در تقویت اعصاب دست موثر است.
  4. 4.      حالت چهارم حالتی است که مچ و چهار انگشت دست باید به سمت عقب خم شوند اما انگشت شست باید به سمت جلو باشد.
  5. به عنوان آخرین تمرین عصب مچ دست بهتر است که مچ دست و انگشتان کمی به سمت عقب کشیده شوند و انگشت شست را با دست به سمت جلو یا عقب کشیده شود.

چگونه می‌توانیم اقدام به خرید بلیت استخر و ماساژ کنیم؟ با مراجعه به صفحه معرفی استخرها، می‌توانید بلیت استخر یا سالن‌های ماساژ را با تخفیف ویژه خریداری کنید.

تمرین های تقویت تاندون

بر اثر این اختلال معمولا به دلیل سفت و ملتهب شدن تاتدون‌ها، انعطاف پذیری و دامنه حرکت دست نیز دچار مشکل می‌شود پس باید تمرین‌هایی جهت برطرف شدن مشکلات تاندون‌ها انجام داد. در واقع تمرین‌های مخصوص تاندون باعث شل شدن و بهبود التهاب آن‌ها می‌شود. حرکت‌های زیر بهترین تمرین‌های تقویت تاندون‌های دست محسوب می‌شوند.

  • تمرین اول: انگشتان دست باید به شکل عمودی و کاملا صاف به سمت بالا نگه داشته شوند.
  • تمرین دوم: در این تمرین نیز انگشتان دست باید به سمت بالا باشند ولی نوک انگشتان باید کمی به سمت کف دست خم شود.
  • تمرین سوم: مشت کردن دست سومین تمرین مناسب جهت تقویت تاندون‌ها است.
  • تمرین چهارم: در این تمرین باید انگشتان دست در زاویه ۹۰ درجه خم شوند.

 کلام آخر

در این مطلب از وبلاگ پول تیکت نکات آموزش ماساژ مچ دست برای رفع خستگی و درمان قطعی تنگی کانال مچ دست را بررسی کردیم زیرا بسیاری از افراد به دلیل کار کردن زیاد با دست یا استرس دچار سندرم تونل کارپال (CTS) می‌شوند. علت اصلی این سندروم اعمال فشار بر روی عصب و تاندون‌های دست است که باعث بی‌حس شدن دست یا سوزن سوزن آن می‌شود. با استراحت کردن و انجام تمرین‌های ماساژی اصولی می‌توان این اختلال را تا حدی کاهش داد و حتی درمان کرد.

 البته این موضوع را نباید از یاد برد که ماساژ کل بدن مانند ماساژ کف دست زمانی منجر به درمان سندرم تونل کارپال (CTS) می‌شود که یک ماسور متبحر تکنیک‌های ماساژ را بر روی دست پیاده‌سازی کند. همچنین بیمار باید به طور منظم و ادامه‌دار در جلسات ماساژ شرکت کند تا با ماساژ و ورزش تنگی کانال مچ دست برطرف شود.