ماساژ کف دست در طب سنتی کاربرد ویژه‌ای دارد زیرا طبق آموزه‌‌های طب سنتی و مطالعات انجام شده در کف دست انسان نقاط وجود دارد که ماساژ دادن آن‌ها می‌تواند بر روی عملکرد اندام‌های بدن تاثیر بگذارد. همچنین کف دست دارای نقاط انرژی است که آن‌ها را با نام‌هایی همچون مریدین، چاکرا و ‌هاله می‌شناسند که هر یک از آن‌ها عملکرد خاصی دارد. به عنوان مثال مریدین‌ها وظیفه انتقال انرژی به داخل و خارج از بدن را بر عهده دارند، چاکراها مرکز تجمع انرژی هستد و ‌هاله‌ها انرژی‌های مورد‌نیاز بدن را جذب می‌کنند.

 به طور کلی باید گفت که ماساژ دادن باعث می‌شود که جریان خون بیشتری در دست جریان داشته باشد و عضلات کف کف درست تقویت شوند. به همین منظور در ادامه این مطلب در نظر داریم ابتدا نقاط مهم کف دست را به شما معرفی کنیم و سپس چند تکنیک ساده ماساژ کف دست را آموزش دهیم. آیا با روش‌های ماساژ اصولی آشنا هستید؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نقاط مهم کف دست برای ماساژ

i451663 a45125e68deed9b47a0fa06a40b0e8fa

در کف دست نقاط خاصی وجود دارد که با ماساژ دادن یا فشردن این نقاط باعث تسکین درد می‌شود. در واقع باید گفت که هر یک از این نقاط با یک یا چند اندام بدن مرتبط هستند. به همین دلیل پس از فشردن یا ماساژ دادن نقطه مورد‌نظر درد‌ها کاهش پیدا می‌کند. البته لازم به توضیح است که افراد معمولی که شناختی بر روی آناتومی دست ندارند نمی‌توانند این نقاط را پیدا کنند. در همین راستا برای ماساژ درمانی کف دست حتما باید یک مرکز ماساژ معتبر و حرفه‌ای مراجعه کرد.

 با توجه به تصویر زیر مهم‌ترین نقاط کف دست هستند با فشار دادن یا ماساژ آن‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات بدن را برطرف کرد.

  • نقطه شماره ۱: فشردن یا ماساژ این نقطه که در پایین انگشت شست قرار دارد باعث رفع سرفه، بهبود ناراحتی‌های تنفسی و عملکرد بهتر غده تیروئید می‌شود.
  • نقطه شماره ۲: این نقطه که در بخش گوشتی کف دست قرار گرفته بهترین نقطه ماساژ کف دست برای قلب است زیرا با غدد درون ریز و قلب ارتباط دارد.
  • نقطه شماره ۳: بهترین نقطه ماساژ کف دست برای معده در مرکز کف دست قرار دارد. با فشردن یا ماساژ نقطه ۳ می‌توان مشکلات دستگاه گوارش و شکم را درمان کرد.
  • نقطه شماره ۴: کسانی که قند خون بالایی دارند بهتر است این نقطه را فشار دهند زیرا ماساژ و فشردن این نقطه سطح قند خون را تنظیم می‌نماید.
  • نقطه شماره ۵: فشردن یا ماساژ دست در این ناحیه باعث بهبود عملکرد طحال و معده می‌شود و همچنین نقش مهمی در رفع افسردگی، برطرف شدن مشکلات پوستی و کاهش اضطراب دارد. علاوه‌بر موارد گفته شده به تسکین دل درد و سردرد کمک می‌کند.
  • نقطه شماره ۶: برای تسکین دردهای ناحیه پشت کمر و برطرف شدن اختلالات کلیوی و مثانه بهتر است این نقطه فشار داده شود‌. به علاوه لازم به ذکر است که جهت کنترل احساساتی همچون ترس یا نا‌امیدی نیز می‌توان این قسمت را فشار دارد.
  • نقطه شماره ۷: این ناحیه از دست با اندام‌هایی همچون کبد و کیسه صفرا در ارتباط است. به همین دلیل مالش نقطه نام برده می‌تواند به بهبود عملکرد این دو اندام داخلی کمک کند. علاوه‌بر آن با مالیدن این نقطه تاثیر خوبی در بهبود گردش خون، بینایی، تسکین میگرن و درد ماهانه خانم ‌ها دارد‌.
  • نقطه شماره ۸: به منظور رفع مشکلات ریه و روده بزرگ بهتر است این نقطه از کف دست فشار داده شود. همچنین کسانی که دچار مشکلات گوارشی، تنفسی و بیماری‌های پوستی هستند حتما این قسمت را فشار دهند. به عبارتی باید گفت که نقطه شماره ۸ بهترین قسمت ماساژ کف دست برای سرفه است‌.
  • نقطه شماره ۹: یکی از بهترین نقاط ماساژ کف دست برای قلب همین قسمت است زیرا تاثیر خوبی در عملکرد قلب دارد. همچنین به تنظیم روده کوچک و رفع مشکلات مربوط به آن کمک می‌کند.

مراحل و تکنیک‌های ماساژ کف دست

در بخش قبلی به طور پراکنده درباره فواید ماساژ کف دست صحبت کردیم و گفتیم ماساژ هر نقطه از کف دست چه تاثیری دارد. حال در این بخش قصد داریم تا مراحل و تکنیک‌های ماساژ کف دست را آموزش دهیم:

tratamientos de parafina artrosis 5 1242x621

مراحل ماساژ کف دست

  1. پیش از انجام هر کاری ابتدا هر نوع زیورآلاتی مثل انگشتر یا دستبندی که در دست دارید را از دست خود خارج کنید.
  2. سپس دست‌های خود را با یک روغن گیاهی مناسب یا روغن مخصوص ماساژ که به آن حساسیت پوستی ندارید چرب کنید.
  3. پس از آن باید دست‌های خود را گرم کنید. به همین منظور بهتر است که مچ دست‌های خود را چند بار به سمت پایین خم کنید و دست‌های خود را به حالت مشت باز و بسته کنید.

تکنیک‌های ماساژ کف دست

  1. به عنوان اولین تکنیک ماساژ کف دست، ابتدا انگشت شست دست مقابل را در مرکز کف دست قرار دهید و به حالت دورانی این قسمت را ماساژ دهید.
  2. تکنیک دیگری که برای ماساژ کف دست می‌توان استفاده کرد این است که مجددا انگشت شست دست مخالف را در همان قسمت بگذارید. سپس انگشت شست را در جهت‌های مختلف به سمت خارج دست حرکت دهید.
  3. سومین تکنیک مناسب ماساژ کف دست، پیدا کردن استخوان‌های کف دست است. در این روش باید به کمک انگشتان دست مقابل، استخوان کف دست که به انگشتان متصل هستند را پیدا کنید. سپس باید این قسمت‌ها را به آرامی فشار دهید یا از مرکز به سمت سر انگشتان حرکت نمایید.
  4. برای انجام چهارمین تکنیک، انگشت اشاره خود را خم کنید و با قسمت خم شده به بخش گوشتی کف دست فشار وارد کنید.
  5. از دیگر تکنیک‌های مناسب که می‌توانید به کمک آن کف دست خود را ماساژ دهید این است که انگشت شست دستی که قرار است ماساژ دهید را به سمت کف دست خم کنید و با شست بخش کف دست را فشار دهید.
  6. ماساژ دایره و حرکت‌های دورانی از جمله تکنیک‌های مناسب ماساژ کف دست برای درمان یبوست است زیرا در این تکنیک رود‌ه‌ها تحریک می‌شوند و مشکل نفخ و یبوست برطرف می‌شود. همچنین این حرکت تاثیر خوبی در افزایش گردش خون دارد.
  7. فشار دادن نقطه‌های مهم و خاص کف دست که در بخش قبلی همین مطلب بیان دادیم از جمله روش‌های مناسب ماساژ به شمار می‌رود.
  8. فشردن حلقه‌های تقویت مچ دست که از جنس لاستیک فوق العاده انعطاف‌پذیر است از جمله روش‌های ماساژ کف دست محسوب می‌شود.

چگونه بلیت ماساژ رزرو کنیم؟ پول تیکت فرصتی را برای کاربران خود فراهم کرده است که بتوانند تنها با چند کلیک ساده اقدام به رزرو بلیت استخر یا مجموعه ماساژ کنند. کافیست به صفحه معرفی استخرها مراجعه کنید.

فواید ماساژ کف دست

tratamientos de parafina artrosis 5 1242x621 1
  1. ماساژ کف دست برای قلب مفید است زیرا نقاط خاصی در قسمت کف دست وجود دارد که بر روی عملکرد قلب و سیستم خون‌رسانی بدن تاثیر می‌گذارد.
  2. ماساژ کف دست برای معده و روده نیز سودمند است چون همانطور که در قسمت‌های قبل هم بیان کردیم در این ناحیه نقاطی است که فشردن و لمس کردن آن‌ها می‌تواند عملکرد اندام‌های داخلی را بهبود ببخشد.
  3. ماساژ کف دست برای درمان یبوست فایده دارد و حرکت حتما باید به صورت دایره‌ای باشد. در واقع حرکت دایره‌ای کف دست باعث تحریک شدن روده‌ها می‌شود.
  4. ماساژ کف دست برای سرفه و برطرف شدن مشکلات تنفسی موثر است. چون فشردن برخی از نقاط کف دست روی عملکرد ریه و سیستم تنفسی تاثیر‌ می‌گذارد.
  5. ماساژ کف دست نوزاد و فشردن ملایم آن می‌تواند کولیک و دل درد‌های او را تسکین دهد.
  6. ماساژ کف دست برای سردرد هم فایده دارد چون هنگام ماساژ دادن هورمون اندروفین که هورمون آرامش است در بدن ترشح می‌شود. به همین دلیل چنانچه مرتب دچار سردرد می‌شوید و مشکل خاصی ندارید حتما آموزش تکنیک‌های ماساژ سردرد (ماساژ شقیقه) را جستجو کنید و از تکنیک‌های آن استفاده نمایید.
  7. ماساژ کف دست برای حالت تهوع فایده بخش است و ترجیحا نوع ماساژ باید به صورت فشاری باشد.

ممنوعیت‌های ماساژ کف دست

به طور کلی باید گفت که ماساژ دادن یک شیوه درمانی غیرتهاجمی است و در صورتی که توسط یک فرد ماهر انجام شود، خطر یا عوارض جدی برای افراد ندارد. ولی لازم به تذکر است که ماساژ دادن در یک‌سری از شرایط خاص، خطر آفرین است و باید از انجام ماساژ خودداری شود:

  • در صورتی که بر روی قسمت کف دست زخم باز یا سوختگی شدید وجود داشته باشد ماساژ دادن این ناحیه ممنوع است.
  • ●        چنانچه در قسمت کف دست تومور یا ضایعه خطرناکی وجود داشته باشد، انجام ماساژ این نواحی ممنوع است.
  • ماساژ کف دست و سایر نقاط بدن افرادی که تحت شیمی درمانی هستند کاملا ممنوع است.
  • معمولا قبل از ماساژ دادن ناحیه مورد‌نظر را با روغن‌های گیاهی و روغن‌های مخصوص ماساژ چرب می‌کنند. ماساژ کف دست یا هر نقطه دیگر از بدن با روغن‌هایی که پوست بدن به آن‌ها حساسیت دارد، ممنوع است.

سخن آخر

ماساژ کف دست برای تسکین سردرد، دل درد، رفع حالت تهوع، درمان یبوست مفید است. همچنین باعث افزایش گردش خون، انعطاف پذیری و تقویت ماهیچه‌های کف دست می‌شود. در واقع باید گفت که هر قسمت و یا نقطه از کف دست انسان به یک یا چند اندام بدن مرتبط است. به همین دلیل فشردن این نقاط و نواحی کف دست می‌تواند عملکرد بسیاری از اندام‌ها و هرگان‌هتی بدن را بهبود ببخشد.

البته لازم به توضیح است که تشخیص این نقاط کار ساده‌ای نیست و کسی که شناخت کافی بر روی آناتومی دست نداشته باشد نمی‌تواند، آن‌ها را پیدا کند. به همین منظور وبسایت پول تیکت به کلیه کسانی که قصد ماساژ درمانی کف دست را دارند، توصیه می‌کند که برای ماساژ اصولی کف دست حتما به یک مرکز ماساژ حرفه‌ای مراجعه نمایند. چون ماساژ غیر‌حرفه‌ای تاثیر مثبتی در درمان بیماری‌ها نخواهد داشت.