ماساژ سردرد و ماساژ دادن شقیقه یکی از روش‌های درمان سردرد است که عوارض خطرناکی را ندارد. اما معمولا اولین راهکار خیلی از مردم پس دچار شدن به سردرد این است که از داروهای مسکن استفاده کنند ولی باید گفت که مصرف زیاد داروهای مسکن برای بدن عوارض دارد. در همین راستا به کسانی که اغلب دچار سردرد می‌شوند توصیه می‌شود که ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه کنند تا پزشک علت اصلی سر‌درد را تشخیص دهد و روش درمانی مناسب را تجویز کند.

پس از مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم چنانچه مشکل خاصی وجود نداشت فرد می‌تواند برای درمان خود از ماساژ سر و شقیقه استفاده کند. البته نا‌گفته نماند که سر‌درد زمانی با ماساژ درمان می‌شود که قسمت‌های مشخصی از سر یا شقیقه به شکل اصولی ماساژ داده شود. معمولا ماسورهایی که به صورت تخصصی و حرفه‌ای در این زمینه فعالیت دارند، این نقاط را به خوبی می‌شناسند.

با این حال به منظور آشنایی با اصول اولیه آموزش ماساژ شقیقه و فواید ماساژ شقیقه خواندن این مطلب را از وبسایت پول تیکت دست ندهید.

آموزش ماساژ شقیقه

d37db979 9283 4c87 b11a b03a310f5b85

برای سردرد چگونه ماساژ دهیم؟ چگونه سردرد را با ماساژ درمان کنیم؟ چگونه با ماساژ سردرد را خوب کنیم؟ برای رفع سردرد کجا را ماساژ دهیم؟ برای درمان سردرد کجا را ماساژ دهیم؟ ماساژ گوش چگونه انجام می شود ؟ این قبیل سوالات جزء پرتکرارترین پرسش‌هایی هستند که کاربران در موتورهای جستجو آن‌ها را وارد می‌کنند تا به یک مطلب مرتبط و کاربردی دست پیدا کنند. چون طبق مطالعات انجام شده ماساژ دادن شقیقه و گوش‌ برای تسکین بسیاری از دردها از جمله سردرد مناسب است. به همین دلیل در این بخش از مطلب آموزش تکنیک‌های ماساژ سردرد، چند تمرین برای ماساژ شقیقه که به رفع سردرد کمک می‌کند را بررسی می‌نماییم.

تمرین اول

انگشت وسط و اشاره خود را به هم بچسبانید و به منظور اثربخشی بهتر با یک روغن مناسب چرب کنید و روی قسمت شقیقه بگذارید. سپس انگشتان خود را به آرامی به سمت نقطه وسط پیشانی حرکت دهید و مجدد به صورت آهسته به نقطه اول باز گردید. این تمرین را ۵ الی ۱۰ بار انجام دهید. معمولا یکی از علل سردرد کاهش جریان خون در قسمت شقیقه و پیشانی است اما این حرکت باعث می‌شود که جریان خون در قسمت شقیقه پیشانی بیشتر شود. به همین دلیل انجام این حرکت در درمان سردرد موثر است.

تمرین دوم

این تمرین تقریبا شبیه به تمرین قبلی است یعنی باید دو انگشت اشاره و میانی را به هم بچسبانید، چرب کنید و آن‌ها را روی قسمت شقیقه قرار دهید. مانند تمرین قبلی باید از قسمت شقیقه به وسط پیشانی حرکت کنید اما حرکت انگشتان شما باید به صورت دورانی باشد. یعنی دو انگشت خود را باید به شکل دورانی یا دایره‌ای حرکت دهید. آموزش ماساژ کل بدن را می‌توانید در صفحه لینک شده مطالعه کنید.

تمرین سوم

یکی از تمرینات ساده‌ای که می‌تواند منجر به درمان سردرد شود این است که با انگشتان دست قسمت شقیقه را فشار دهید و سپس همین عمل را بر روی قسمت دو ابرو هم اجرا کنید. فقط توجه داشته باشید که فشار باید آرام باشد زیرا فشار محکم باعث ایجاد درد یا آسیب دیدن پوست و ماهیچه‌های شقیقه یا پیشانی می‌شود.

تمرین چهارم

کف دست‌های خود را پس از چرب کردن با یک روغن مناسب ماساژ روی قسمت شقیقه بگذارید سپس به حالت دایره‌ای دست‌های خود را حرکت دهید تا به قسمت بالای سر برسید. با چنین حرکتی معمولا گردش خون در بخش شقیقه و بالای سر بیشتر می‌شود.

تمرین پنجم

با انگشت شست و انگشت اشاره ماهیچه قسمت شقیقه را بگیرید، چند ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید. این حرکت را هم می‌توانید بین ۵ الی ۱۰ بار تکرار نمایید.

تمرین ششم

کف دست خود را ابتدا خوب چرب کنید و روی قسمت شقیقه قرار دهید سپس این ناحیه را به سمت بالا بکشید و تا چند ثانیه نگه دارید.

فواید ماساژ شقیقه

Tension Type HA2 1050255470

معمولا ماساژ دادن هر نقطه از بدن باعث ایجاد آرامش در فرد می‌شود زیرا پایانه‌های عصبی از طریق ماساژ تحریک می‌شوند و به مغز دستور ترشح هورمون‌های مفید را می‌دهند. ماساژ شقیقه نیز فواید زیادی دارد که عبارتند از:

تسکین درد

استرس و تنش‌هایی که افراد در طول روز تجربه می‌کنند عامل اصلی سردرد به حساب می‌آید. چون یکی از واکنش‌های ماهیچه‌ها پس از استرس و نگرانی منقبض شدن است و همین مسئله باعث ایجاد سردرد می‌شود‌. ماساژ شقیقه باعث می‌شود که انقباض ماهیچه‌های سر و شقیقه برطرف شود. به همین منظور پس از ماساژ، سردرد فرد برطرف می‌شود. دریافت ماساژ در استخر می‌تواند گزینه جذابی باشد. سایت ما بلیت استخر را در قیمت های پایین تر از بازار در اختیار شما قرار می‌دهد.

افزایش گردش خون

گردش خون پایین در سر از دیگر عوامل سردرد به حساب می‌آید. در واقع علت اصلی سردرد گاهی اوقات این است که خون کافی به قسمت سر و شقیقه‌ها نمی‌رسد. با ماساژ دادن اصولی سر و شقیقه خون بیشتری در قسمت سر و شقیقه‌ها جریان پیدا می‌کند و درد کاهش می‌یابد.

بهبود تنفس

بخشی از مشکلات تنفسی به دلیل منقبض بودن ماهیچه‌ها و گردش خون پایین در آن‌ها است. همانطور که در قسمت بالا هم بیان کردیم ماساژ دادن منجر به افزایش گردش خون و رفع انقباض ماهیچه‌ها می‌شود. به همین دلیل پس از ماساژ افراد راحت‌تر می‌توانند تنفس کنند.

کاهش فشار خون

فشار خون بالا که به عنوان قاتل خاموش نیز شناخته می‌شود علت اصلی بسیاری از عارضه‌ها مانند حملات قلبی، سردرد و نارسایی کلیه است. معمولا با ماساژ شقیقه و سر نوسان فشار خون کاهش پیدا می‌کند و میزان ترشح هورمون استرس نیز در بدن کم می‌شود. به همین دلیل یکی از فواید مهم ماساژ شقیقه و سر کاهش فشار خون است.

برطرف شدن اختلالات خواب

بی‌خوابی از دیگر مشکلاتی است که مردم با آن دست وپنجه نرم می‌کنند. از آنجایی خواب نخوابیدن منجر به معضلات دیگر مثل سردرد، استرس، پایین آمدن راندمان مغز، بالا رفتن فشار خون و… می‌شود. پس افرادی که دچار اختلالات خواب هستند باید هرچه زودتر آن را برطرف کنند. ماساژ سر و شقیقه قبل خواب از جمله راهکارهایی است که می‌تواند این مشکل را هم برطرف کند. چون ماساژ دادن باعث ترشح هورمون اندروفین در خون می‌شود و فرد خواب بهتری را تجربه می‌کند. این ماساژ در بارداری نیز موجب کاهش استرس و افزایش آرامش مادر و بهبود خواب او می‌شود.

دفع سموم در بدن

سیستم لنفاوی یکی از سیستم‌های فعال در بدن انسان است که وظیفه دفع مواد زائد و سموم را بر عهده دارد. زمانی که گردش خون در بدن ضعیف باشد یا ماهیچه‌های بدن ضعیف باشند این سیستم کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد. در نتیجه سموم و مواد زائد در بدن باقی می‌مانند. اما با انجام ماساژ خون بیشتری در ماهیچه‌ها جریان پیدا می‌کند و اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به ماهیچه‌ها میرسد. در نتیجه سیستم لنفاوی کار خود را بهتر انجام می‌دهد و سموم و مواد زائد را به خوبی از بدن دفع می‌نماید.

 بهترین روغن‌ ها برای ماساژ شقیقه

586d1323 rsz 1rsz salon facial

در بخش آموزش ماساژ شقیقه چندین بار بیان کردیم که پیش از انجام ماساژ بهتر است که انگشتان و کف دست جرب شوند. حال ممکن است سوال پیش آید که هنگام ماساژ از چه روغنی باید استفاده کرد؟ در پاسخ باید گفت که بهترین روغن برای ماساژ، روغن‌های گیاهی هستند که در ادامه چند مورد آن‌ها را که به تسکین سردرد کمک می‌کنند را معرفی کرده‌ایم:

  • روغن درخت چای: این روغن معمولا خاصیت تسکین دهنده دارد. به همین دلیل برای ماساژ سردرد گزینه خوبی به شمار می‌رود.
  • ●         روغن اسطوخودوس: تسکین دهنده بودن از جمله خواص اصلی این روغن به حساب می‌آید پس برای ماساژ سردرد می‌توان از آن استفاده کرد.
  • روغن زیتون: این روغن گیاهی سازگاری خوبی با پوست دارد و منجر به درخشندگی آن می‌شود. به همین دلیل برای ماساژهای درمانی و زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرد
  • ●         روغن هسته انگور: لز دیگر روغن‌های گیاهی مناسب برای ماساژ سردرد روغن هسته انگور است زیرا این روغن علاوه‌بر رفع درد به سلامت پوست سر و صورت نیز کمک می‌کند.
  • روغن آووکادو: مواد مغذی موجود در این مدل روغن باعث می‌شود که مشکلات درمان شود و در درمان سر درد هم مناسب است.
  • روغن نارگیل: مهم‌ترین خاصیت روغن نارگیل این است که سبب افزایش گردش خون در پوست می‌شود پس گزینه خوبی برای ماساژ محسوب می‌شود.
  • روغن‌های آروماتراپی: این مدل از روغن‌ها از چند گیاه مختلف تشکیل شده‌اند. به همین دلیل خواص درمانی بیشتری نسبت به سایر روغن‌ها دارند و برای ماساژ سردرد نیز مناسب هستند.

کلام آخر

ماساژ سردرد یک راهکار بدون خطر و بدون عارضه است که منجر به رفع درد‌های ایجاد شده در قسمت سر و شقیقه می‌شود. در واقع ماساژ دادن باعث می‌شود که در بدن هورمون اندروفین که هورمون آرامش و نشاط است ترشح شود. به همین دلیل بسیاری از افراد پس از ماساژ احساس خوبی دارند و استرس و اضطراب از آن‌ها دور می‌شود. از آنجایی که اغلب افراد در طول روز به دلیل تنش‌ها و نگرانی‌ها دچار سردرد می‌شوند، در این مطلب به بررسی آموزش ماساژ شقیقه و فواید ماساژ شقیقه پرداختیم.