اگر می خواهید به خوبی یاد بگیرید ماساژ چیست، بهترین شیوه ماساژ دادن چیست، باید ها و نبایدهای ماساژ را یاد بگیرید، بدانید برای ماساژ دادن به چه مواردی نیاز داریم و می خواهید با فواید ماساژ دادن آشنا شوید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

به گزارش اختصاصی پول تیکت؛ ماساژ عضلات را شل و راحت کرده؛ جریان خون را تحریک و استرس احساسی را کاهش می دهد. مالش دادن سریع شانه، خوب است؛ اما اگر دوست دارید که برای فرد مورد علاقه تان یا کسی که مسئولیت ماساژ دادن آن را بر عهده گرفته اید و می خواهید به کاهش تنش و مشکلات جسمی آن کمک کرده و تجربه ای به یاد ماندنی و التیام آور، ایجاد کنید؛ این کار ارزش وقت گذاشتن برای ایجاد محیطی آرام بخش و استفاده از تکنیک صحیح را دارد. پس برای متوجه شدن آنچه که شما به آن نیاز دارید تا ماساژی عالی دهید؛ این متن را بخوانید.

روش ۱ از ۳:
استفاده از تکنیک صحیح:

۱- برای ماساژ دادن صحیح ابتدا ضربات را یاد بگیرید.

رایج ترین نوع ماساژ، ماساژ سوئدی است که برای التیام و راحتی عضلات، از چهار نوع مختلف از ضربات، استفاده می کند؛ در واقع برای ماساژ تمام مناطق بدن، تمام چهار تکنیک را به کار می برد.

۱- حرکات ضربه ای به طرف مرکز: ضربه ای آرام است که بافت نرم عضلات را شل و ریلکس می کند. دستانتان باید به راحتی روی سطح بدن بلغزد.

* گرفتن و فشردن عضلات در هنگام ماساژ: شامل فشار دادن و چرخاندن عضلات بین دستانتان است که برای شل کردن کشش عضلات مفید است.

* مشت و مال بافت ها: استفاده از حرکات عمیق انجام شده با فشار یکنواخت، به منظور ایجاد مالش بافت ها در خلاف جهت یکدیگر و تحریک جریان خون است.

* وارد کردن ضربات سبک در ماساژ: این تکنیک ضربه آهسته و پیوسته است که به طور منقطع با کناره ها یا کف دستان انجام می شود.

راه رفتن در آب مانند ماساژ فواید بسیاری بر روی بدن دارد که مزایای آن را می‌توانید در بلاگ فواید راه رفتن در آب بخوانید.

ماساژ بدن

راهنمای ماساژ

۲- روی عضلات تمرکز کنید نه استخوان ها:

وقتی در حال ماساژ دادن هستید؛ نکته کلیدی این است که از دستانتان برای کار کردن بر روی عضلات گردن، شانه ها، پشت، بازوها، پاها و کف پاها استفاده کنید. برای اطلاع بیشتر از ماساژ پا به طور کامل به صفحه لینک شده بروید. در ادامه ماساژ به آرامی عضلات نرم و گوشتی را لمس کرده؛ سپس آنها را با دستانتان مانند خمیر بمالید. هرگز روی استخوانهای شخص، فشار به کار نبرید؛ مخصوصا ستون فقرات و استخوان دنبالچه. اگر شک دارید که آیا نقطه در معرض فشار، از عضلات یا استخوانها است؛ از تماسی آرام و سبک به منظور ضربه زدن به آن، استفاده کنید؛ سپس به بخش بعدی حرکت کنید. برای اطلاع از قیمت ماساژ اصفهان روی لینک کلیک کنید.

ماساژور

ماساژ

۳- فشار به کار ببرید؛ اما نه خیلی زیاد.

با انگشتان، کف دست و کناره دست تان، عضلات را مانند خمیر بورزید. یک فشار یکنواخت و ثابت، به کار برید تا جریان خون را تحریک کرده و عضلات را شل کند. بنابراین از وزن بدنتان برای فشار دادن روی عضلات فرد، استفاده نکنید؛ اگر خیلی شدید فشار دهید؛ می توانید سبب درد یا حتی آسیب جدی شوید.

* وقتی که شما مقدار مناسبی از فشار را به کار می گیرید؛ باید حرکت عضلات و حالت ریلکس آنها را بتوانید زیر پوست فرد، احساس کنید. شخصی که او را ماساژ می دهید؛ ممکن است که صداهایی حاکی از آرامش و راحتی در بیاورد؛ اما او نباید به خاطر درد، جیغ بکشد؛ اگر شخص شکایت می‌کند؛ سبب راحتی او را ایجاد کنید.

* گاهی اوقات حتی ایجاد فشاری که با دست لازم است؛ دشوار است به خصوص اگر شما بعد از مدتی احساس خستگی کردید. سعی کنید از توپ تنیس به جای دستانتان استفاده کنید. توپ را مقابل عضلات قرار دهید. شما در حال ماساژ هستید و از دست تان استفاده کنید تا به آرامی توپ را مقابل بدن بچرخانید. این کار را در مرکز ماساژ و استخرهایی مانند استخر سرای محله زعفرانیه انجام می‌دهند.

بهترین ماساژ

ماساژ دادن

۴- به آرامی ماساژ دهید. شخصی که او را ماساژ می کنید؛ نباید به خاطر عجله شما، متاثر شود.

خیلی سریع کار کردن؛ جلسه ماساژ را کمتر آرامش بخش کرده و همچنین کمتر موثر است. اگر شما حرکات سریع روی سطح بدن ، انجام دهید به جای وقت گذاشتن برای نفوذ عمیق تر، نمی توانید سراسر عضلات را ماساژ دهید.

* وقتی شما ماساژ می دهید از ضربات یکنواخت و ثابت به جای حرکات سریع و تشنج مانند استفاده کنید.

* زمان نهایی ماساژ را بین بخش های مختلف بدنی که روی آن کار می کنید؛ تقسیم کنید. مثلا اگر شما می خواهید که ماساژ یک ساعت، وقت بگیرد؛ ۱۰ دقیقه روی گردن، ۲۰ دقیقه روی پشت و شانه ها، ۱۰ دقیقه روی بازوها، ۱۰ دقیقه برای پاها و ۱۰ دقیقه برای کف پاها مناسب است.

۵- با شخصی که او را ماساژ می دهید؛ گفتگو کنید:

از او بپرسید که احساس کشش یا سفتی در کدام عضلات دارد؟ به آن خانم یا آقا بگویید که اجازه دهد که بدانید آیا به هر طریقی از ماساژ، حس درد یا ناراحتی می کند و مطمئن شود که به خواسته های او در طی این جریانات احترام می گذارید.

آموزش ماساژ دادن

آرامش ماساژ

روش ۲ از ۳:
انجام ماساژ کل بدن:

۱- با گردن و شانه ها شروع کنید.

مردم اغلب در این محدوده از بدنشان، فشار زیادی تحمل می کنند؛ و وقتی زمان ندارید تا ماساژ کامل انجام دهید؛ تمرکز روی گردن و شانه ها می تواند؛ تمدد اعصاب فوری ایجاد کند. برای ماساژ گردن و شانه ها از تکنیک زیر استفاده کنید:

* از انگشتانتان استفاده کنید تا اطراف گردن را گرفته و به آرامی روی عضلات و تاندون‌ها فشار وارد کنید. با انگشتان شست و انگشتان سبابه به مانند خمیر بورزید. شما می توانید سر را همزمان با دست آزاد تان ماساژ دهید.

* انگشتانتان را روی شانه ها تکیه داده و شست هایتان را روی عضلات مستقر در هر دو طرف گردن قرار دهید. شانه ها را چلانده و با شست هایتان به سمت داخل فشار دهید؛ حرکت باید آرام و یکنواخت باشد.

* شما همچنین می توانید از انگشتان سبابه تان برای ماساژ شانه هایتان استفاده کنید. انگشتان سبابه تان را روی هر دوی شانه ها تکیه داده و به آرامی به سمت جلو و عقب، نوسانی تکان دهید تا عضلات شانه را شل تر کنید.

آموزش ماساژ کمر

روش ماساژ دادن کمر

۲- مالش پشت: از شانه ها روی هر دو سمت پشت، وقتی به طرف پایین می روید؛ عضلات را مالش دهید. وقتی که شما به منطقه پایین تر پشت، رسیدید؛ با دست ها و انگشتان شست تان، عضلات سفت شده آنجا را به مانند خمیر، ورز دهید. افرادی که ساعت ها هر روز، می ایستند یا می نشینند؛ اغلب در این منطقه دچار درد می شوند؛ بنابراین شما ممکن است که بخواهید وقت اضافه برای شل کردن عضلات آنجا صرف کنید.

* به یاد داشته باشید که هنگام ماساژ دیسک کمر و پشت فشار روی ستون فقرات و دیگر استخوان های پشت، به کار نگیرید؛ بلکه روی عضلات هر دو طرف ستون فقرات تمرکز کنید.

* با حرکات مالشی خمیر مانند در کنار شخص قرار گرفته و کف دست تان را روی عضلات پایین تر پشت در سمت مخالف قرار دهید؛ در حالی که انگشتانتان متوجه بدن است ؛ عمیق تر بروید. دست دیگرتان را در بالای دست اول قرار داده و به عضلات تکیه دهید. دقایقی به همین روش، عضلات را مانند خمیر ورز دهید؛ سپس در سمت دیگر همین کار را تکرار کنید.

آموزش ماساژ پا

ماساژ دادن پا

۳- روی بازوها و پاها کار کنید.

از هر دو دست برای تشکیل دایره در اطراف مناطق بالاتر بازو استفاده کنید. عضلات بازو را با کف دست و انگشتانتان مانند خمیر ورز دهید؛ کارتان را رو به پایین به طرف مچ ها ادامه دهید. این کار را با بازوی مخالف تکرار کنید؛ سپس روی پاها کار کنید. از ران ها شروع کرده و عضلات را تا زمانی که به قوزک ها برسید؛ بمالید.

ماساژ انگشت دست

آموزش ماساژ دست ها

۴- کف دست ها و کف پاها را ماساژ دهید.

از شخصی که ماساژ می دهید؛ بخواهید که این مناطق را وارونه کند؛ طوری که صورت و کف دستانش رو به بالا است. هر دست را ما بین شست و انگشت سبابه تان، ماساژ دهید. به کار کردن روی عضلات کف دست، شست ها و تک تک انگشتان فرد، اهمیت دهید. همین کار را با کف پاها نیز انجام دهید؛ مطمئن شوید که خیلی شدید به استخوان ها، فشار وارد نمی کنید.

* روی کف پاها از ضربات آرام و مسطح استفاده کنید. سعی کنید که شخص را غلغلک ندهید زیرا که می تواند حالت آرامش او را از بین ببرد.

* کف دست ها و کف پاها را به جلو و عقب خم کنید تا وقتی عضلات را ماساژ می دهید؛ آنها را امتداد دهید.

ماساژ پیشانی

ماساژ سر

۵- ماساژ را با صورت و سر خاتمه دهید.

پشت شخصی که ماساژ می دهید؛ زانو زده و از انگشتانتان برای مالش شقیقه اش به صورت دایره ای استفاده کنید. پیشانی و مناطق سینوسی را به آرامی بمالید. انگشتانتان را روی پوست سر شخص قرار داده و آن را با همان حرکتی که برای شامپو زدن به موهایتان استفاده می کنید؛ ماساژ دهید. اگر شما قصد رفتن به یک مرکز ماساژ را دارید، می‌توانید رزرو وقت ماساژ در تهران را در وبسایت پول تیکت انجام دهید.

روش ۳ از ۳:
ایجاد یک مجموعه آرامش بخش:

مکان مناسب ماساژ

اتاق ماساژ مناسب

۱- یک اتاق آرامش بخش انتخاب کنید.

در طول ماساژ، حواس پرتی محیط بیرون باید به حداقل رسانده شود. سر و صدای ترافیک، موسیقی بیرون و صدای صحبت افراد، می تواند حالت آرامش بخشی را که ماساژ را از نظر احساسی مفید می کند؛ در هم بشکند. اطاق خواب بدیهی ترین انتخاب است؛ اما اگر اطاق دیگری در خانه شما وجود دارد که بیشتر از فعالیت های اصلی خانه تان، جدا است؛ بدون شک آن را به عنوان اطاق ماساژ در نظر بگیرید. استخر سام تهران از بهترین مکان‌ها بای رفع خستگی و گرفتن آرامش است.

* اتاق ماساژ باید تمیز بوده و فاقد هر گونه در هم ریختگی یا مناطق کثیف باشد. چون می تواند فردی را که در حال ماساژ او هستید؛ دچار احساس استرس یا اضطراب کند. اگر شما از اتاق خواب استفاده می کنید و یک کپه لباس در گوشه ای ریخته، قبل از شروع ماساژ، آنجا را تمیز کنید.

* اتاقی را با فضای خصوصی کافی، انتخاب کنید. مکانی را انتخاب کنید که احتمال ایجاد اختلال در کارتان توسط کودکان، هم اتاقی ها یا حیوانات خانگی سرگردان، نباشد. اگر در اناق قفل دارد؛ ممکن است دوست داشته باشید که از آن استفاده کنید.

* مطمئن شوید که حرارت اتاق مناسب است؛ طوری که شخصی که ماساژش می دهید؛ احساس سرما یا گرما نکند.

محل ماساژ

تخت مناسب ماساژ

۲- منطقه ماساژ را آماده کنید.

ماساژ حرفه ای روی میز ماساژ انجام می شود؛ اما هر نوع سطح راحت و همواری برای یک ماساژ خانگی مناسب است. شما می توانید از یک رختخواب، کف زمین یا حتی میز اطاق ناهار خوری خود، استفاده کنید تا زمانی که اطمینان دارید که به حد کافی محکم است تا وزن شخص را بدون در هم شکستن، تحمل کند.

* محدوده ماساژ را با ملافه های تمیز و نرم، مرز بندی کنید. اگر شخصی که او را ماساژ می دهید؛ کمی احساس سرما می کند؛ شما همچنین می توانید که محدوده ماساژ را با یک یا دو پتوی گرم، مرز بندی کنید. سطحی که استفاده می کنید باید حتما مسطح و نرم باشد؛ طوری که ماساژ گیرنده، تا حد ممکن احساس راحتی و آرامش کند در حالی که همچنان مورد حمایت شما است. با خواندن فواید سونا شگفت زده خواهید شد.

* یک بالش یا متکای کوچک برای شخص آماده کنید تا سرش را در طول ماساژ، روی آن استراحت دهد.

انتخاب روغن ماساژ

روغن ماساژ مناسب

۳- یک میز را با وسایل ماساژ ایجاد کنید.

برای دادن اساسی ترین ماساژ، تنها چیزی که شما واقعا نیاز دارید؛ دستانتان است؛ اگرچه توجه به این نکته واجب است که تجهیزات مشخص، می تواند تجربه ماساژ را موثرتر و لذت بخش تر کند.

برای ماساژ یک گوشه از میز را با این اقلام، پر کنید:
* روغن یا لوسیون ماساژ: قبل از شروع به مالش بدن فرد، مقداری روغن یا لوسیون به دستان شما کمک خواهد کرد که نرمتر روی پوست بدن، بلغزد. این کار جلوی ساییدگی و رنجش یا مالش دردناک را می گیرد.

* روغن های مخصوص ماساژ در مغازه های سلامت و زیبایی فروخته می شوند؛ اما شما همچنین می توانید روغن بادام، جوجوبا یا دیگر روغن های آرایشی را از مغازه های غذا و سلامت تهیه کنید.

* روغن ماساژ مخصوص به خودتان را با ترکیب روغن نارگیل با چند قطره از روغن های اساسی و مهم مانند اسطوخودوس که افزایش دهنده راحتی و یا علف لیمو که انرژی زا است؛ درست کنید.

* تعدادی حوله تمیز: اگر تصمیم گرفته اید که از روغن یا لوسیون استفاده کنید؛ بهتر است که تعدادی حوله مانند یک مرکز ماساژ داشته باشید تا بتوانید در موارد ضروری، ریزش یا اضافه مایعات را خشک کنید. شما همچنین باید از حوله هایی برای پوشاندن مناطقی از بدن شخص که ماساژ نمی گردد؛ استفاده کنید. بنابراین وقتی شما روی بخش های مورد نظرتان کار می کنید؛ آن مناطق گرم می مانند.

فضای مناسب ماساژ

نور اتاق ماساژ

۴- نور و موسیقی در نظر بگیرید:

روشنایی در اطاق ماساژ باید کم نور باشد ولی نه تاریک تا بتواند راحتی را افزایش دهد اما محیط خواب آور ایجاد نکند. روشنایی های بالای سر شخص را خاموش کنید؛ اما اگر خورشید روشن است؛ آباژور و چراغ خواب را نیز خاموش کنید. روشنایی چندین شمع را در اطراف اطاق، در نظر بگیرید. اگر دوست دارید که از موسیقی برای کمک به راحتی شخصی که او را ماساژ می دهید؛ استفاده کنید؛ ابزار موسیقی آرامش بخش بدون ضربه های محکم را انتخاب کنید.

اتاق ماساژ

ماساژور

۵- به شخصی که قرار است، ماساژ گردد؛ کمک کنید که راحت باشد:

فرد را به اتاق دعوت کرده و به آنها تخت خواب یا مکان روی کف زمین را که برای ماساژ فراهم کرده اید؛ نشان دهید. اینکه شخص در طول ماساژ چه چیزی بپوشد؛ بستگی به ماساژ دهنده ( شما ) و ماساژ گیرنده دارد. اگر قرار است که لباس پوشیده شود؛ باید نازک و سبک وزن باشد؛ طوری که ماساژ بتواند به طور موثر از طریق پارچه انجام شود.

* بگذارید شخص بداند که او باید در روی تخت خواب یا منطقه ماساژ دراز کشیده و استراحت کند.

* شما ممکن است تمایل داشته باشید که به مدت چند دقیقه اطاق را ترک کنید تا شخص زمان کافی داشته باشد که قبل از شروع ماساژ، احساس راحتی کند. در استخر تلاش تهران انواع خدمات ماساژ انجام می‌شود.

نکته: استفاده از این مطلب تنها با ذکر نام و درج لینک پول تیکت امکان پذیر است.