آیا ماساژ دیسک کمر خوبه؟ آیا ماساژ برای دیسک کمر خوب است؟ آیا ماساژ برای پارگی دیسک کمر خوب است؟ در پاسخ به این سوالات باید گفت که طریقه ماساژ دیسک کمر تاثیر چشم‌گیری در کاهش درد و اسپاسم‌های عضلانی دارد. به همین دلیل پزشکان برای بیماران مبتلا به دیسک کمر در کنار تجویز دارو، ماساژ را نیز توصیه می‌کنند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که ماساژ درمانی برای دیسک کمر حتما باید توسط یک ماسور حرفه‌ای که دانش لازم را داشته و آموزش ماساژ کل بدن را دیده است، انجام شود. چون ماساژ غیر‌اصولی باعث تشدید درد و وخیم‌تر شدن وضعیت دیسک کمر می‌شود. معمولا روش‌‌های مختلفی برای ماساژ کمر وجود دارد که در ادامه رایج‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

روش های مختلف ماساژ برای دیسک کمر و سیاتیک

برای ماساژ دادن کمر روش‌ها و تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که هر یک از این روش‌ها به اندازه خود در درمان دیسک کمر موثر هستند. برای افزایش اثر ماساژ دیسک کمر با توجه به مشکل باید تکنیک مناسب را به کار بست. به عبارتی نمی‌توان گفت که یک روش خاص برای درمان مفید است زیرا هر یک از روش‌ها به اندازه خود به رفع مشکلات دیسک کمر کمک می‌کنند. به همین منظور در ادامه ۶ ماساژ درمانی برای دیسک کمر که تاثیر نسبتا خوبی در درمان درد کمر دارند را بررسی می‌نماییم

traitement manuel scaled 1

 ماساژ دیپ تیشو یا بافت عمیق

ماساژ دیپ تیشو که با نام بافت عمیق هم شناخته می‌شود از جمله روش‌های ماساژ است که می‌تواند باعث بهبود نقاط سرسخت، سفت و دردناک بدن شود. ماساژ دیپ تیشو درست نقطه مقابل ماساژ ریلکسی است چون ماسور فشار‌های محکمی را به بدن وارد می‌کند. در واقع باید گفت که در این روش از طریق ضربات آهسته یا عمیق به لایه‌های داخلی عضلات و بافت‌های همبند فشار وارد می‌شود. از این روش:بیشتر برای درمان کمردرد‌های مزمن و آسیب‌های ورزشی استفاده می‌شود. این حرکات معمولا باعث بالا رفتن ترشح هورمون اندروفین در بدن می‌گردد. به همین علت افراد پس از جلسه ماساژ، درد کمتری احساس می‌کنند.

از آنجایی که فشار در این نوع ماساژ شدت بیشتری دارد، ماسور باید حتما تخصص لازم را داشته باشد و بداند که به کدام ناحیه باید فشار اعمال کند. به عبارتی اعمال فشار اشتباه می‌تواند باعث آسیب دیدن نخاع و دیسک کمر شود. در همین راستا مجدد تکرار نی‌کنیم که افراد برای ماساژ کمر درد حتما به مراکز معتبر ماساژ مراجعه کنند و از دریافت ماساژ توسط افراد غیر‌حرفه‌ای جدا خودداری نمایند.

ماساژ تایلندی

ماساژ تایلندی که از سه تکنیک مختلف طب فشاری، اصول آیورودا هند و حالت‌های یوگای تشکیل می‌شود یک روش ماساژ درمانی برای دیسک کمر است‌. به بیان ساده‌تر باید گفت که این روش ماساژ تقریبا شبیه به حرکات یوگا است، به همین دلیل به عنوان یوگا تنبل نیز شناخته می‌شود. معمولا در این روش ماسور در حین انجام حرکات کششی عضلات را می‌کشد و همچنین ورز می‌دهد. کسی که قرار است ماساژ را انجام دهد باید توان بدنی و انرژی بالایی داشته باشد زیرا ماسور در حین انجام ماساژ باید از قدرت دست و پای خود استفاده کند.

ماساژ تایلندی معمولا نقش مهمی در متعادل کردن سیستم انرژی بدن، باز شدن عضلات منقبض شده، افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش تنش‌های ایجاد شده در مفاصل و عضلات دارد. همچنین باعث افزایش گردش خون در بدن، باز شدن چاکراه‌ها، دفع سموم، بالا رفتن انرژی بدن، تنظیم عصب اتونومیک و… می‌شود.

 ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی دارای حرکات متنوع است و باعث رفع تنش‌های عضله‌ای و ماهیچه‌ای می‌شود. حرکات ماساژ سوئدی شامل حرکت‌هایی همچون مالش طولانی با فشار، اصطکاک، ضربه زدن، تکان دادن با دست، اعمال فشار دایره‌ای توسط دست و کف دست، ورز دادن، خم کردن و کشش است. به عبارتی باید گفت که این حرکات باعث افزایش گردش خون، ریلکسیشن، تسکین درد، کاهش استرس و رفع انقباض‌ها می‌شود. این ماساز علاوه بر کمر، به عنوان بهترین ماساژ ران پا برای رفع گرفتگی‌های این ناحیه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمر را چگونه ماساژ دهیم؟ در حالت کلی باید گفت که ماساژ سوئدی شامل موارد زیر است:

  • افلوراژ: با کف دو دست مالش‌های طولانی بر روی کمر صورت می‌گیرد.
  • لرزش: از دیگر حرکات کاربردی در ماساژ سوئدی لرزش است که معمولا با دست یا دستگاه انجام می‌شود. لرزش دادن به شل شدن و آرام شدن عضلات کمک می‌کند.
  • اعمال فشار: فشار دادن از جمله مراحل این روش ماساژ است که منجر به شل شدن عضلات و افزایش گردش خون می‌شود.
  • ضربه: ضربه زدن به عضلات و ماهیچه‌ها باعث تحریک آن‌ها می‌شود و تنش‌های موجود در آن‌ها را رفع می‌کند.
  • اصطکاک: معمولا ماسور برای این حرکت به کمک کف دست بر روی کمر به شکل دایره‌ای حرکت می‌کند. معمولا حرکت دست ماسور سریع و با فشار است تا اصطکاک به خوبی ایجاد شود‌.

ماساژ تریگر پوینت یا نقطه ماشه‌ ای

ماساژ تریگر به نوعی ماساژ گفته می‌شود که در آن نقاط ماشه‌ای یا همان تریگر پوینت‌ها ماساژ داد می‌شوند. منظور از نقاط ماشه‌ای گره‌های کوچکی است که در فیبرهای استخوانی عضلات شکل می‌گیرند. فشارهای اعمال شده معمولا باعث کاهش انقباض عضلات و اسپاسم‌ها و همچنین افزایش گردش خون می‌شود. به عبارتی باید گفت که با بالا رفتن میزان گردش خون، عضلات و ماهیچه‌ها، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را دریافت می‌کنند. به طور خلاصه باید گفت که این روش ماساژ دادن یک ماساژ مناسب برای دیسک کمر است زیرا تاثیر خوبی در تسکین کمر درد و کاهش دردهای عضلانی دارد.

در رابطه با نحوه انجام ماساژ نقاط ماشه‌ای باید گفت که در این روش ماسور ابتدا نقاط ماشه‌ای را پیدا می‌کند سپس به این نقاط فشار وارد می‌کند. در واقع بخش‌هایی از بدن که عضلاتش سفت شده و دردناک است همان نقاط ماشه‌ای هستند. پس از یافتن این نقاط درمانگر با انگشت شست خود به مدت ۱۰ الی ۳۰ ثانیه این نقاط را فشار می‌دهد. پس از آن با یک روغن مناسب ماساژ مثل روغن سیاه دانه کمر را چرب می‌کند و با یک کروی آن را ماساژ می‌دهد.

 ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ از جمله روش‌های گرما درمانی به حساب می‌آید. همانطور که از نام آن مشخص است در این روش از یک یا چند سنگ گرم شده برای تسکین درد کمر استفاده می‌شود. معمولا برای گرم کردن سنگ‌ها آن‌ها را در آب داغ قرار می‌دهند و دمای سنگ‌ها از طریق گرمای آب بالا می‌رود. سنگ‌های استفاده شده در ماساژ سنگ داغ معمولا از نوع سنگ بازالت است. سنگ بازالت یک سنگ آذرین بیرونی بوده و به فراوانی در طبیعت یافت می‌شود.

معمولا در این روش سنگ‌های گرم شده را بر روی قسمت‌های خاص بدن مانند امتداد ستون فقرات، کف دست‌ها، پاها و بین انگشتان قرار می‌دهند. در واقع باید گفت که گرمای سنگ‌ها باعث بالا رفتن جریان خون در بدن و رفع انقباض ماهیچه‌ها و عضلات می‌شود. به همین دلیل پس از سنگ درمانی تنش‌های موجود در عضلات آرام می‌شود، درد‌ها کاهش پیدا می‌کند و گرفتگی‌ها و اسپاسم‌ها نیز از بین می‌روند.

ماساژ شیاتسو

ماساژ شیاتسو یا فشار انگشت ماساژ برای دیسک کمر و سیاتیک است که ماسور در حین ماساژ دادن انگشتان خود را بر روی بدن فشار می‌دهد. البته لازم به ذکر است که فشارهای اعمال شده باید در نقاط خاصی از بدن که به عنوان نقاط فشاری شناخته می‌شوند، اجرا شود. برای انجام این ماساژ از تکنیک‌های مختلف زیر استفاده می‌شود:

  1. تکنیک کانبیکی Canbeaky: در این تکنیک ضربات ملایمی به کمر وارد می‌شود.
  2. تکنیک فشار Pressure: در این تکنیک با شست، کف دست، زانو یا آرنج به نقاط خاصی از بدن فشار وارد می‌شود.

در آخر باید گفت که این شیوه ماساژ فواید زیادی دارد

  • رفع ضعف بدنی
  • افزایش گردش خون
  • برطرف شدن مشکلات مفصلی
  • درمان آرتروز
  • درمان سیاتیک
  • بهبود سینوزیت
  • تنظیم خواب و رفع اختلالات مربوط به آن
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تحریک سیستم لنفاوی به منظور دفع بهتر سموم

فواید ماساژ برای دیسک کمر

lower back massage1

 کمر درد و دیسک کمر از جمله اختلالات شایعی است که افراد زیادی در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند. معمولا استرس، بلند کردن اجسام سنگین، فشار خون بالا و عدم عملکرد صحیح سیستم لنفاوی بدن از جمله علت‌های اصلی کمردرد و اختلالات دیسک کمر به شمار می‌روند. ماساژ درمانی برای دیسک کمر از جمله روش‌های درمانی غیرتهاجمی و کم‌خطری است که می‌تواند به رفع کمر درد کمک کند زیرا فواید زیر را دارد.

افزایش سلامت عضلات

ماساژ دادن باعث می‌شود تا اکسیژن و املاح معدنی بیشتری به عضلات و ماهیچه‌ها برسد و در مقابل سموم و مواد زائد از آن‌ها دفع شود. بدون شک زمانی که ماهیچه‌ها مواد مغذی و مفید دریافت کنند، سلامت بیشتری دارند. علاوه بر دیسک کمر، رفع خستگی و درد با ماساژ صحیح پا نیز امکان پذیر است.

کاهش استرس

منشا بسیاری از درد‌ها استرس و اضطراب‌هایی است که فرد در طول روز تجربه می‌کند. اولین و مهم‌ترین فایده ماساژ کمر این است که پس از ماساژ هورمون اندورفین در بدن پخش می‌شود. این هورمون معمولا استرس را کنترل می‌کند. به همین دلیل دردهایی که به دلیل استرس به وجود آمده‌اند پس از ماساژ تسکین پیدا می‌کنند.

پیشگیری از آسیب ها

معمولا ماساژ برای کمر درد باعث می‌شود که میزان انعطاف‌پذیری عضلات و ماهیچه‌های ناحیه کمر بیشتر شود. با این تفاسیر زمانی که ماهیچه‌ها آماده و منعطف باشند. در صورت انجام ورزش‌های سنگین یا بلند کردن اجسام آسیب جدی نمی‌بینند.

کاهش دردهای مزمن

یکی از مهم‌ترین فواید ماساژ برای دیسک کمر، کاهش درد‌های مزمن است زیرا اسپاسم و گرفتگی عضلات علت اصلی این دردها محسوب می‌شود. اما ماساژ دادن می‌تواند این گرفتگی‌ها و اسپاسم‌ها را از بین ببرد تا دردهای مزمن فرد کمتر شود.

تسریع دوره درمان

معمولا درمان دیسک کمر نیاز به طی کردن یک دوره درمانی دارد که مدت زمان این دوره به شدت بیماری و رعایت کردن بیمار بستگی دارد. بدون شک زمانی که بیمار تمام نکات را به خوبی رعایت کند دوره درمان او کوتاه‌تر می‌شود. به همین منظور به بیماران دیسک کمر توصیه می‌شود که به طور منظم در جلسات ماساژ حضور پیدا کنند و داروهای تجویز شده پزشک را طبق تجویز مصرف نمایند.

رفع مشکلات حرکتی

معمولا اکثر کسانی که دچار اختلال دیسک کمر هستند در حرکت کردن و راه رفتن مشکل دارند و معمولا به سختی قدم برمی‌دارند. دلیل اصلی این اتفاق بدون شک منقبض بودن عضلات و وجود تنش در آن‌ها است. انجام ماساژ حرفه‌ای تنش‌ها و گرفتگی‌های موجود در عضلات را برطرف می‌کند. به همین دلیل افراد پس از ماساژ بهتر می‌توانند قدم بردارند.

کلام آخر

در این مطلب از وبسایت پول تیکت چند روش عالی ماساژ برای دیسک کمر و سیاتیک را بررسی کردیم و به آموزش ماساژ دیسک کمر پرداختیم. زیرا ماساژ درمانی برای دیسک کمر مفید است. البته باید خاطر نشان کرد که ماساژ زمانی موثر است که فرد به یک مرکز ماساژ معتبر و حرفه مراجعه کند و همچنین به طور مداوم در جلسات درمانی شرکت نماید. به بیان دیگر باید گفت که رگ گیری دیسک کمر و ماساژ توسط افراد غیر‌حرفه‌ای نه تنها اثری در بهبودی ندارد بلکه سبب تشدید درد و اختلالات دیسک کمر می‌شود. به همین بار دیگر متذکر می‌شویم که افراد جهت ماساژ درمانی برای دیسک کمر حتما ابتدا با یک پزشک متخصص مشورت کنند و سپس در صورت توصیه پزشک به ماساژ کمر درد، حتما به یک مرکز حرفه‌ای و کاربلد مراجعه نمایند.