در این مقاله آموزشی تمام آنچه باید در مورد ماساژ تمام قسمت بدن بدانیم، به صورت متنی و تصویری توضیح داده شده است تا بتوانیم با مطالعه آن گام درستی در یادگیری فعالیت جذاب و بسیار پرفایده ای مثل ماساژ برداریم.

پول تیکت: ماساژ دادن کل بدن، روشی عالی برای کمک به رهایی از استرس و زخم های عضلات است. همچنین می تواند به صمیمیت بیشتر دو نفر، کمک کند. این مقاله را بخوانید تا بیاموزید که چگونه کل بدن را ماساژ دهید.

دست یابی به تکنیک صحیح:

۱- ماساژ پا را با کف پاها شروع کنید. ماساژ را با تخت کف پاها شروع کنید؛ هر دو دست را در اطراف کف پاها پیچیده و از شست هایتان برای به کار گیری فشار استفاده کنید.

* به قوس هر کف پا، توجه ویژه داشته باشید زیرا این منطقه تمایل به جمع کردن فشار زیاد دارد؛ اما پاشنه کف پاها و قسمت گوشتی زیر پنجه ها را نیز ماساژ دهید.

* وقتی شما به پنجه ها رسیدید؛ هر کدام را به طور جداگانه محکم بگیرید و به آن یک کشش ملایم بدهید؛ این کار به کاهش هر گونه کشش و فشار کمک می کند.

* آگاه باشید که هر کسی دوست ندارد که کف پاهایش لمس شود و بعضی از افراد خیلی غلغلکی هستند؛ بنابراین مانند مراکز ماساژ از مشتری یا هر کسی که در حال ماساژ آن هستید قبل از لمس کف پاهایشان سوال کنید!

۲- مسیرتان را به سمت بالا ادامه داده و روی پاها کار کنید: وقتی کار شما با کف پاها تمام شد؛ روی قسمت پشت پاها حرکت کنید. برای شروع ماساژ، به هر پا یک ضربه دو تایی طولانی و آرامش بخش، در تمام مسیر از ماهیچه ساق پا تا مناطق بالاتر ران وارد کنید.

* فشار سبک با هر دو دست وارد کنید؛ به آرامی پوست را بکشید. این تکنیک به عنوان افلوریج یا حرکات ضربه ای به سوی مرکز شناخته شده و روش خوبی برای راحت کردن در ماساژ است.

* سپس پایی را که شما در حال حاضر روی آن کار نمی کنید؛ با یک حوله بپوشانید و روی ماساژ دادن قسمت ماهیچه ساق پای یکی از پاها تمرکز کنید. از یک تکنیک مالش (مانند ورزیدن خمیر) استفاده کنید تا روی عضلات ساق پا کار کنید.

* برای ماساژ ران پا به سمت ران حرکت کنید و اینجا تکنیک مالشی را تکرار کنید. سپس یک ور (سمت) دست تان را به داخل پوست فشار دهید و خیلی به آرامی آن را در طول ران، حرکت دهید. شما همیشه باید در مسیر قلب حرکت کنید.

* پایی را که شما تازه کار کردن روی آن را تمام کرده اید با یک حوله بپوشانید (تا آن را گرم نگه دارید) و ماساژ را روی پای دیگر، تکرار کنید.

۳- از مناطق پایین تر به بالاتر پشت حرکت کنید. از تکنیک افلوریج ( حرکات ضربه ای به سوی مرکز ) که در بالا شرح داده شده ؛ استفاده کنید تا ضربه های نرم، طولانی که از سمت بالای سرین به پایه گردن می رود؛ اجرا شود.

* کف هر دست را روی دو طرف ستون مهره ها قرار دهید و در مسیرتان به سمت بالا، کار کنید؛ دستانتان را موازی با یکدیگر نگه دارید. وقتی به بالای پشت می رسید؛ دستانتان را در طول شانه ها به سمت بیرون متمایل کنید ؛ گویا طرح کلی مناطق بالای یک قلب است.

* به مناطق پایین تر پشت برگردید و از حرکات مالشی (ورزیدن مانند خمیر) استفاده کنید تا عضلات بزرگ هر دو طرف ستون مهره ها کار کند. این مناطق تمایل به تولید تنش و کشش زیادی دارند ؛ بنابراین مطمئن شوید که وقت کافی در اینجا می گذارید.

* در قدم بعد، از یک تکنیک (فشار و رهایی) برای کار کردن روی مسیر بالای پشت، استفاده کنید. این شامل فشار دادن محکم نوک انگشتانتان به داخل گوشت پشت قبل از رها کردن سریع است. وقتی فشار رها شد؛ مغز مشتری تان انبوهی از مواد شیمیایی تولید کننده لذت را آزاد خواهد کرد.

* وقتی به قسمت بالاتر پشت، می رسید به مشتری تان بگویید که آرنج هایشان را طوری که استخوان پهن شانه آنها جلو بیاید؛ خم کنند. این کار به شما دسترسی بهتر به ماهیچه اطراف لبه استخوانهای پهن شانه را خواهد داد که تمایل به جمع کردن تنش ها و مشکلات زیادی دارد.

* برای کار کردن روی گره ها، از یک شست یا انگشت تنها برای فشار دادن و رها کردن مکرر در محدوده منطقه مشکل دار استفاده کنید.

۴- روی گردن و شانه ها این کار را انجام دهید. وقتی شما ماساژ شانه ها را تمام کرده اید؛ از تکنیک فشار دادن و رها کردن استفاده کنید تا در طول گردن تمام مسیر به سمت سر حد موی سر و پیشانی را ماساژ دهید. به یاد داشته باشید که دستانتان را روی هر دو طرف ستون مهره ها نگه دارید.

* دست را روی هر کدام از شانه ها در حالت ماساژ کلاسیک قرار دهید و شست ها را عمیق داخل عضلات شانه ها بمالید. از انگشتانتان برای گرفتن و چنگ زدن استفاده کنید؛ اما آنها را داخل ترقوه فشار ندهید؛ زیرا می تواند دردناک باشد.

* اکنون در اطراف حرکت کنید تا در جلوی سر مشتری تان بایستید؛ بنابراین شانه های آنها، روبه روی شما است. با هر دست یک مشت درست کنید؛ سپس برآمدگی پنج انگشت را به آرامی ولی محکم و استوار در طول بالای شانه ها بمالید تا هر گونه تنش را از بین ببرد.

* سپس در قدم بعدی از شست های خود استفاده کنید تا در طول بالای شانه ها و منطقه بالای پشت گردن، فشار داده و رها کنید.

۵- دست ها و بازوها را ماساژ دهید: وقتی کار شما با گردن و شانه ها تمام شد؛ به سمت بازوها بروید؛ در یک زمان روی یکی از آنها کار کنید.

* مچ مشتری تان را در دست چپ تان نگه دارید؛ بنابراین تمام بازوی آنها از تخت خواب بلند می شود. سپس از دست راست تان برای حرکت رفت و برگشت امتداد پشت ساعد، موازی با عضله سه سر بازو و بالای شانه استفاده کنید که روی سمت مخالف برمی گردد.

* اکنون برای نگه داشتن مچ آنها در دست راست تان جریان را عوض کرده سپس دست چپ تان را در امتداد ساعد و عضله دو سر آنها از این سو به آن سو حرکت دهید سپس بالای شانه و پایین سمت مخالف حرکت دهید.

* بازوی مشتریتان را روی تخت خواب قرار دهید؛ از انگشتان و شست هایتان برای اینکه ساعد ها و مناطق بالاتر بازوها را به آرامی مانند خمیر ورز دهید؛ استفاده کنید.

* برای ماساژ دست ها، دست های آنها را در دستان خودتان بگیرید و کف دست آنها را با شست های خود با استفاده از حرکات کوچک دایره ای ماساژ دهید. سپس نوبتی هر انگشت را بگیرید و به آرامی از بند انگشت تا ناخن بلغزانید. هر انگشت را محکم بکشید؛ اما نه خیلی محکم که مسبب شکستگی و آسیب شوید.

۶- ماساژ را با سر تمام کنید. از مشتری تان بخواهید که تلنگری به سمت رو بزند؛ بنابراین شما می توانید روی سر و صورت کار کنید. به آنها لحظه ای زمان بدهید چنانچه نیاز دارند که حوله شان را دوباره مرتب کنند.

* از شست هایتان برای ماساژ شقیقه استفاده کنید. برای لذت بیشتر، از ناخن هایتان استفاده کنید تا به آرامی بخارانید.

* در قدم بعدی، چین ها و نرمه هر گوش را بین شست و انگشت اشاره تان ماساژ دهید. سپس از نوک انگشتانتان برای انجام حرکات جاروبی در حد فاصل استخوانهای گونه ، به آرامی استفاده کنید.

* دستان خود را زیر سر مشتری تان بگذارید و به آرامی از تخت خواب بلند کنید. از انگشتان خود برای پیدا کردن مناطق گود شده کوچک در تقاطع گردن و تکیه گاه جمجمه استفاده کنید. با نوک انگشتانتان، فشار محکم ایجاد کنید؛ سپس رها کنید. این کار را چندین دفعه تکرار کنید.

* دست تان رو زیر فک بگذارید و سر را به آرامی به سوی جلو بکشید. عضلات گردن را بکشید. اکنون، مرکز پیشانی ( بین ابروها ) را با نوک انگشتانتان به آرامی فشار دهید و رها کنید. برای ۳۰ ثانیه تکرار کنید.

* قدم بعدی از نوک انگشتانتان برای به آرامی ماساژ دادن شقیقه ها استفاده کنید؛ حرکات باید آرام و دایره ای شکل باشد. شقیقه ها نقاط مهمی در اکیوپرشر ( روشی مشابه طب سوزنی که در آن به جای سوزن از نوک انگشتان استفاده می شود ) هستند؛ بنابراین این کار، به خلاص شدن از فشار، کمک خواهد کرد.

aid30702 v4 728px Give a Full Body Massage Step 15 Version 4

تکمیل ماساژ :

۱- به آرامی کار کنید: هرگز در طول ماساژ عجله کنید. این کار باید تجربه ای پر از آرامش و خوش گذراندن برای مشتری یا همسرتان باشد.

* زمانی را برای هر بخش بدن، به طور جداگانه اختصاص دهید. به آن بخش مراقبت و توجه کامل خود را اختصاص دهید و ضربه هایتان را طولانی، نرم و آهسته نگه دارید.

۲- در تمامی اوقات، دست هایتان را در تماس با پوست نگه دارید. دست هایتان در تمامی دوره ماساژ، باید در تماس با پوست مشتری تان باشد. این کار را جریان جنبش آنی را نگه داشته و هرگز جو آرامش بخش را نمی شکند.

aid30702 v4 728px Give a Full Body Massage Step 13 Version 5

* حتی اگر شما باید حوله ای، هر گونه نوشیدنی مانند آب یا روغن ماساژ بیشتری را در طول ماساژ بگیرید؛ سعی کنید در تمامی اوقات یک دست را روی پوست بدن نگه دارید.

۳ – ارتباط کلامی برقرار کنید. یک نکته کلیدی در طول ماساژ، ارتباط کلامی برقرار کردن است.

آنچه که به شما حس خوبی می دهد؛ ممکن است که این حس را به شخص دیگری ندهد؛ بنابراین مهم است که از آنها بپرسید که چه احساسی دارند تا واقعا واکنش های آنها را درک کنید. از آنها بپرسید که چگونه فشار را حس می کنند؟ جایی که آنها دوست دارند؛ شما روی آن کار کنید؛ کجا است؟ و آنها از چه چیزی بیشتر لذت می برند؟ در هر صورت، سعی کنید که با صدایی آرام و آرامش بخش صحبت کنید تا جوی آرامش بخش را حفظ کنید.

آموزش ماساژ

عکس ماساژ

۴- به گره ها دقت کنید. اگر اشخاصی که ماساژ می دهید؛ تعداد زیادی گره در پشت خود دارند؛ ایده خوبی است که روی آن گره ها کار کنید تا افراد حس مطلوب داشته باشند.

* اگرچه برای اطمینان ابتدا از مشتری یا همسرتان بپرسید. زیرا تعدادی از افراد این تجربه را خیلی دردناک دانسته و ترجیح می دهند که ماساژ آرامش بخش خود را خراب نکنند.

* گره ها ممکن است مناطق بزرگ، دایره ای سفت یا برآمدگی های کوچک که تقریبا مانند نخود فرنگی زیر پوست حس می شود؛ باشند. سعی کنید که مستقیما به بالای گره ها برسید؛ و گرنه آنها می توانند از زیر انگشتان شما سر بخورند.

* روی گره ها فشار فزاینده به کار گیرید؛ سپس شست یا انگشت تان را بچرخانید تا سعی کنید که گره ها را باز یا خنثی کنید. شما ممکن است نیاز داشته باشید که گره ها را در مسیرهای مخالف بچرخانید تا بطور کامل از بین بروند.

* به هر حال سعی کنید که خیلی درگیر کارهای بافتی عمیق نشوید؛ بهترین کار این است که به درمان های ماساژ واجد شرایط، سپرده شود. آنچه حس خوب برای مشتری یا همسرتان دارد؛ انجام دهید.

aid30702 v4 728px Give a Full Body Massage Step 14 Version 5

۵- از ستون فقرات یا هر گونه استخوانی دوری کنید. به هنگام ماساژ دیسک کمر هرگز فشار به ستون مهره ها یا هر گونه استخوان دیگری وارد نکنید. این کار برای مشتری یا همسرتان ناخوش آیند و نامطلوب حس خواهد شد و عامل بالقوه ای است که آسیب های بیشتری از منفعت به همراه خواهد داشت.

* بعلاوه این عضلات است که واقعا نیاز به کار کردن روی خود دارند زیرا در عضلات بیشترین کشش و فشار جمع می شود. روی عضلات تمرکز کنید و اشتباهی سراغ ستون فقرات و استخوانها نروید.

ایجاد جوی آرامش بخش:

۱- مطمئن شوید که اتاق راحت است. این نکته اساسی است که اتاق برای انجام ماساژ شما، راحت و مناسب باشد. اگر فرد ماساژ گیرنده  در طول ماساژ، احساس ناراحتی می کند؛ مسلما خیلی زیاد از ماساژ لذت نخواهد برد.

* مطمئن شوید که آنها مکانی راحت برای دراز کشیدن مانند یک تخت خواب، یک قالیچه نرم یا یک میز ماساژ مناسب دارند. سطح را با حوله هایی نرم بپوشانید تا آنها را تمیز و به دور از روغن ماساژ نگه دارد.

* مطمئن شوید که اتاق مناسب و گرم است. به یاد داشته باشید که ماساژ گیرنده شما در طول دوره ماساژ، تقریبا بدون لباس است؛ بنابراین مسلما شما دوست ندارید که احساس سرما کنند. پس در صورت ضرورت از بخاری استفاده کنید.

* مطمئن شوید که اتاق مورد استفاده برای ماساژ، مکانی خصوصی است جایی که دیگر افراد، کودکان یا حیوانات نمی توانند مزاحم شما شوند. رزرو وقت ماساژ در کرج را با تخفیف و به صورت ایمن از پول تیکت انجام دهید و همچنین در صورت نیاز می‌توانید رزرو خود را کنسل کنید.

ماساژ

ماساژ ریلکسی

۲- تعدادی شمع روشن کنید. شمع ها خاصیت آرامش بخش دارند ؛ طوری که پیشنهاد خوبی است که تعدادی شمع در اطراف اتاق روشن کنید.

* اگر ممکن است؛ چراغ ها را کم کنید یا کاملا خاموش کنید و تنها با نور شمع کار کنید. شما دوست دارید که شخص ماساژ گیرنده، خیلی راحت باشد؛ طوری که آنها در انتهای ماساژ، تقریبا خواب باشند؛ بنابراین مکان تاریک تر، بهتر است.

* از شمع هایی با رایحه های آرامش بخش (اما رایحه های خیلی قوی نباشد) مانند اسطوخودوس یا رایحه نسیم دریا استفاده کنید تا در تجربه ای همه جانبه همکاری کند.

موسیقی ماساژ

ماساژ آرامش بخش

۳- موسیقی آرامش بخش و روح نواز پخش کنید. پخش تعدادی موسیقی روح نواز می تواند برای ایجاد جوی آرام و راحت در ماساژ کمک کند. موسیقی آرام کلاسیک یا صداهایی از طبیعت، هر دو گزینه های مطلوب هستند.

* اگر ممکن است؛ تلاش کنید که بفهمید ماساژ گیرنده از چه نوع موسیقی لذت می برد. به یاد داشته باشید که ماساژ برای آنها است نه شما، بنابراین شما باید سعی در فراهم کردن سلیقه های آنها بکنید.

* موسیقی خیلی بلند پخش نکنید؛ موسیقی باید با زمینه خیلی نرم و ملایم در حال پخش باشد. در واقع موسیقی باید به تجربه ماساژ دلخواه شخص اضافه شود؛ نه چیزی از آن کم کند.

روغن ماساژ

معرفی روغن ماساژ

۴- از روغن ماساژ استفاده کنید. ضروری است که در طول ماساژ، از روغن استفاده کنید. روغن به دست های شما کمک می کند که به راحتی روی پوست بلغزد؛ بنابراین شما سبب کشیدگی، نیشگون یا هر نوع درد در ماساژ گیرنده نمی شوید.

* تعداد کافی از مغازه های فانتزی ( گران ) وجود دارند که روغن های مورد استفاده را می فروشند؛ اما هر نوع از روغن های طبیعی، عملکرد خوبی خواهند داشت. برای مثال، اگر شما روغن دانه انگور یا گل آفتاب گردان در آشپزخانه خود دارید؛ می توانید از آنها برای ماساژ خود، استفاده کنید. جوجوبا و روغن بادام همچنین خیلی موثر بوده و رایحه مطلوب دارند.

* شما می توانید چند قطره از روغن های اساسی به روغن ماساژ تان اضافه کنید. شما باید از روغن های اساسی خالص (طبیعی و بدون مواد خارجی) استفاده کنید نه روغن های شیمیایی خوش بو. آگاه باشید که روغن های اساسی می توانند به جریان خون نفوذ کنند؛ بنابراین آنها را عاقلانه انتخاب کنید.روغن های نسبتا ملایم مانند اسطوخودوس یا پرتقال انتخاب کنید. اگر چه شما اول باید با یک پزشک حرفه ای مشورت کنید؛ چنانچه مشتری/ همسرتان باردار است یا هرگونه موقعیت جدی پزشکی دارد.

* سعی کنید که روغن و دست هایتان را به آرامی قبل از به کار بردن روغن روی پوست مشتری/ همراهتان را گرم کنید. دست ها / روغن سرد برای یک ماساژ آرامش بخش، مفید و سودمند نیست.

حوله ماساژ

حوله مخصوص ماساژ

۵- به تعداد کافی حوله در دسترس داشته باشید. مطمئن شوید که شما تعداد کافی از حوله های تمیز و آماده مصرف برای استفاده در طول ماساژ ، در دسترس دارید.

* ابتدا شما نیاز خواهید داشت تا سطحی را که روی آن کار می کنید با حوله هایی به منظور محافظت آنها از روغن ماساژ (که می تواند ایجاد آلودگی کند) بپوشانید.

* در ثانی شما به حوله هایی برای پوشاندن بدن مشتری یا همسرتان، وقتی روی آنها ماساژ انجام می دهید؛ نیاز خواهید داشت. به طور ایده آل آنها باید لباس های سطحی شان را در بیاورند تا در حد امکان سطح بیشتری از پوست، در معرض ماساژ باشد. سپس شما می توانید آنها را با حوله بپوشانید تا ضمن محافظت از بدن آنها، آنها را گرم نگه دارد؛ در حالی که شما روی هر بخش از بدن کار می کنید.

تخت ماساژ

تخت ماساژ

* سوم، شما به حوله های اضافی نیاز خواهید داشت تا روغن های اضافه را از دست های خود در طول و بعد از ماساژ خشک کنید.

اگر پس از مطالعه این مقاله به دنبال لیست مراکز ماساژ مشهد هستید، می‌توانید آن را از سایت پول تیکت مشاهده کنید.

پایان/

توجه: استفاده از این مطلب تنها با درج نام و لینک پول تیکت امکان پذیر است.