شنا کردن یکی از ورزش‌های آبی پرطرفدار و مفید است که به سلامت انسان بسیار کمک می‌کند. به‌عنوان مثال این ورزش آبی برای رفع اسپاسم‌های عضلانی، تقویت سیستم قلبی و عروقی، شادابی پوست و بسیاری موارد دیگر توصیه می‌شود. با این حال به دلیل این‌که ریسک انتقال بیماری‌ها از طریق آب بسیار افزایش می‌یابد، شنا کردن به بعضی از افراد توصیه نمی‌شود. در ادامه بحث در مورد مضرات استخر و اشخاصی که باید از رفتن به مجموعه‌های آبی خودداری نمایند، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

رفتن به استخر برای این افراد مناسب نیست

68b913fa575e6a3c6bb1b3a1a96ac244406ee075 5760x3840 1

به این نکته دقت داشته باشید که استخر رفتن برای همه افراد مناسب نیست. برخی از اشخاص ممکن است به آب حساسیت داشته باشند یا به دلیل مشکلات تنفسی قادر به استفاده از استخر نباشند. به طور کلی کسانی که به یکی از بیماری‌های زیر مبتلا هستند، بهتر است که تا زمان بهبودی کامل خود از رفتن به استخر خودداری نمایند:

افراد مبتلا به ناراحتی ‌های گوش

اگر از بیماری‌های ناحیه گوش رنج می‌برید، بهتر است که به استخر نروید؛ زیرا حتی در صورت استفاده از گوش‌گیر، باز هم امکان ورود آب به گوش وجود دارد. در چنین مواقعی معمولاً پرده گوش دچار صدمات فراوان می‌شود، ضمن این‌که عفونت ناشی از این آسیب‌ها به آب استخر نیز سرایت می‌کند. لذا این وضعیت هم برای شما خطرناک است و هم برای سایر افرادی که از استخر استفاده می‌نمایند.

ممکن است این سوال برای‌تان پیش آمده باشد که برای گرفتگی گوش بعد از استخر چه باید کرد؟ یکی از راه‌های جلوگیری از عفونت و گوش درد پس از مراجعه به استخر این است که گوش‌های خود را کاملاً خشک و تمیز نمایید. می‌توانید به این منظور یک تکه پنبه را به سرکه سفید و الکل آغشته نمایید و قسمت‌های مختلف گوش را به آن پاک کنید.

همچنین، استفاده از قطره‌های گوش می‌تواند در این زمینه مفید باشد. قطره‌های گوشی که برای این منظور تهیه شده‌اند، قادرند آب را راحت‌تر و با سرعت بیشتری از ناحیه گوش حذف کنند. بعد از استفاده از قطره‌ها، بهتر است کمی دراز بکشید و سرتان را به یک طرف متمایل نمایید تا آب از گوش خارج شود. در نهایت، همواره می‌توانید از کاپ‌های گوش استفاده کنید. این کاپ‌ها کمک می‌کنند تا آب و رطوبت به گوش‌ها نرسند و بدین ترتیب احتمال گرفتگی گوش را کاهش می‌دهند.

کسانی که نسبت به آب فوبیا دارند

معمولا افراد ناآگاه به کسانی که از آب می‌ترسند، توصیه می‌کنند که برای غلبه بر فوبیا و اضطراب خود به استخر بروند. این اشتباه را والدین بیشتر مرتکب می‌شوند که فرزند خود را به اجبار به استخر می‌برند تا ترس او از آب ریخته شود.

در صورتی که در چنین مواقعی مخصوصاً اگر شخص کودک باشد، کنترل خود را از دست می‌دهد؛ حتی ممکن است که دچار حملات عصبی شود. این اتفاق علاوه‌بر این‌که صدمات روحی جبران‌ناپذیری را به فرد وارد می‌سازد، موجب برهم خوردن نظم مجموعه آبی نیز می‌شود. در نتیجه سایر کاربران نمی‌توانند از استخر استفاده نمایند.

کارشناسان به افرادی که نسبت به آب فوبیا دارند، توصیه می‌کنند که پیش از مراجعه به استخرهای عمومی، از استخرهای کوچکتر یا خصوصی استفاده نمایند. مراجعه به روانپزشک هم می‌تواند در این زمینه بسیار مفید واقع شود.

بیماران پوستی

How to get rid of chest acne 4

روند انتقال بعضی از بیماری‌های پوستی در آب استخر افزایش می‌یابد، به همین دلیل توصیه می‌شود که 8 گروه زیر به هیچ وجه در استخرهای عمومی شنا نکنند:

  1. اگر پوست شما دارای آکنه است یا این‌که بیش از حد خشک شده، باید تا مدتی به استخر نروید؛ چون آب می‌تواند باعث خشکی بیشتری پوست شود.
  2. زردزخم یکی از امراض عفونی مسری است که شدت انتقال آن در آب استخر افزایش می‌یابد. لذا در صورت دارا بودن این بیماری از لحاظ اخلاقی موظف هستید که در استخرهای عمومی شنا نکنید.
  3. چنانچه مبتلا به زگیل کف پا هستید، رفتن به استخر باعث سرایت بیماری به سایر کاربران می‌شود.
  4. بیماری ویروسی مولوسکوم که بیشتر در رده سنی کودک شایع است، ممکن است که به سایر افراد نیز انتقال یابد. به همین دلیل اگر فرزند شما به این بیماری مبتلا شده او را به استخر نبرید.
  5. کسانی که دارای قارچ‌های پوستی در نواحی مختلف بدن هستند، به هیچ وجه نباید به استخر مراجعه نمایند. زیرا ممکن است سایر افراد نیز مبتلا شوند.
  6. در بعضی از امراض تاولی خود ایمنی نظیر پمفیگوس میزان مقاومت بدن در برابر عوامل عفونی کاهش می‌یابد. بنابراین در چنین شرایطی رفتن به استخر به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
  7. در صورت ابتلا به تبخال برای پیشگیری از سرایت آن به سایرین دور رفتن به استخر را خط بکشید.
  8. اگر گرفتار زونا شده‌اید، به منظور جلوگیری از انتشار ویروس بهتر است که به استخر نروید.

کسانی که روی بدن خود زخم دارند

بسیاری از شناگران همواره این سوال را از خود می‌پرسند که آیا آب استخر برای زخم ضرر دارد؟ در پاسخ لازم است بدانید که میکروب‌ها به آسانی می‌توانند از محل زخم‌های تازه به بدن شناگر ورود کنند. لذا چنانچه بریدگی یا جراحتی روی پوست خود دارید تا زمان ترمیم کامل زخم از شنا بپرهیزید.

بیماران قلبی

افراد مبتلا به امراض قلبی و عروقی پس از استفاده از جکوزی ممکن است که با ورود ناگهانی به حوضچه‌های آب سرد دچار شوک شوند. زیرا در این حالت خون‌رسانی به اندام‌های بدن بیشتر می‌شود که این امر شدت فشار وارد شده به قلب را افزایش می‌دهد. بنابراین استخر برای بیماران قلبی با علائم تنگی نفس توصیه نمی‌شود، چون فشار بیشتری به ریه‌ها وارد شده و فرد را به دردسر می‌اندازد.

افراد دارای علائم سرماخوردگی

آیا استخر برای سرماخوردگی خوب است؟ لازم است بدانید که رفتن به استخر در زمان سرماخوردگی یکی از بدترین کارهایی که شناگران انجام می‌دهند. آنان تصور می‌کنند با مراجعه به سونای عمومی وضعیت سرماخوردگی آن‌ها بهبود می‌یابد. در حالی‌که این‌گونه نیست و در چنین شرایطی تنها بیماری‌های آنفولانزا، سرماخوردگی و امراض مشابه به افراد دیگر انتقال داده می‌شوند.

آیا بعد از جراحی‌ های زیبایی می ‌توان شنا کرد؟

یکی دغدغه‌های ذهنی افرادی که عمل‌ زیبایی مخصوصاً جراحی بینی انجام داده‌اند، این است که تا چند وقت بعد از عمل بینی نباید استخر رفت؟ از آنجا که پس از عمل، پوست ناحیه بینی دچار تورم است، پزشکان توصیه می‌کنند که تا پایان دوران نقاهت، بیماران از رفتن به استخر پرهیز نمایند. همچنین در مورد این موضوع که تا چند وقت بعد عمل بینی میشه استخر رفت؟ باید بگوییم که طبق نظر پزشکان حدود 4 تا 6 هفته بعد از عمل ریموپلاستی شنا کردن مانعی ندارد.

درباره این‌ مسئله که تا چند وقت بعد از کاشت مو نباید استخر رفت، بهتر است بدانید که مراجعه به استخر می‌تواند نتایج این عمل زیبایی را تحت تاثیر قرار دهد. گراف‌های مو هم در قسمت گیرنده و هم در بخش اهدا کننده پوست برای ترمیم به زمان کافی نیاز دارند. لذا توصیه می‌شود که حداقل به مدت یک ماه بعد از کاشت مو شنا نکنید.

با مهم ترین مضرات شنا آشنا شوید

شنا کردن در کنار مزایای فراوان معایبی نیز دارد که نباید از آن‌ها غافل شد. برای مثال یکی از مضرات استخر این است که موجب عفونت گوش و ریه و همچنین سرایت بیماری‌های پوستی می‌شود. از آنجا که برای ضدعفونی آب استخرها کلر به کار می‌رود، این ماده شیمیایی ممکن است که ناراحتی‌هایی مانند خارش و التهاب را در پوست شناگران ایجاد نماید.

یکی دیگر از مضرات استخر این است که عفونت واژن در بانوان را به دنبال دارد. زیرا کلر موجود در آب استخر باسیل نگهدارنده واژن را از بین می‌برد و از این طریق عفونت‌های قارچی را تشدید می‌نماید. ممکن است تمایل داشته باشید بدانید که برای جلوگیری از عفونت واژن در استخر چه باید کرد؟

پزشکان توصیه می‌کنند که برای غلبه بر این مشکل حتماً استخرهایی را برگزینید که آب آنها سالم باشد. علاوه‌برآن به هنگام انتخاب مجموعه‌های آبی این مسئله را در نظر بگیرید که آب استخر چند وقت یک‌بار عوض می‌شود؟ بعد از بیرون آمدن از استخر نیز بدن خود را کامل خشک کنید و به هیچ وجه روی مایوی خیس لباس نپوشید. همچنین توصیه می‌شود که مایوی شنای خود را پس از شستشو، در زیر نور آفتاب خشک کرده و آن را اتو بزنید.

یکی دیگر از مضرات استخر و جکوزی خطراتی است که برای پسر بچه‌ها و مردان جوان به همراه دارد. زیرا با مراجعه به سونا و جکوزی دمای بیضه‌ها از حالت عادی بالاتر می‌رود که این موضوع می‌تواند خطر عقیم شدن را برای کودکان پسر به همراه داشته باشد. افراد مبتلا به بیماری واریکوسل هم بهتر است که از سونا و جکوزی استفاده نکنند؛ زیرا افزایش دما باعث اختلال در مکانیسم تولید اسپرم می‌شود.

عوارض زیاد ماندن در استخر چیست؟

از جمله عوارض زیاد ماندن در استخر این است که اولاً پوست شما به علت قرار گرفتن در معرض آب، خشک و تحریک می‌شود. ثانیا ممکن است که عفونت‌های قارچی و باکتریایی برای‌تان پیش آید. علاوه‌بر‌این، ماندن طولانی در استخر به بیماری‌های تنفسی منجر می‌شود؛ مخصوصا اگر آب استخر آلوده بوده یا دارای باکتری‌ باشد. از جمله این مشکلات التهابات حلق، سرفه خشک، تنگی نفس و آلرژی‌های تنفسی هستند.

از دیگر عوارض زیاد ماندن در استخر می‌توان خشکی چشم، خارش‌های پوستی، ایجاد ترشحات در ناحیه بینی و گوش و حساسیت‌های پوستی را نام برد. در نهایت، برخی از افراد ممکن است که مشکلات عضلانی و مفصلی را تجربه نمایند. با توجه به این عوارض، بهتر است مدت زمان ماندن در استخر را محدود کرده و تمام نکات بهداشتی را کاملا رعایت کنید.

مروری بر آنچه خواندید

در این مقاله از مجموعه پول تیکت خواندیم که رعایت بهداشت محیط‌های عمومی از جمله استخر برای حفظ سلامت افراد اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل در جواب سوال استخر برای چه افرادی مضر است باید گفت: کسانی که دارای ناراحتی‌های پوستی، سرماخوردگی، کرونا، بیمارهای قلبی و عروقی یا سایر بیماری‌های مسری هستند، باید از مراجعه به استخر خودداری نمایند. زیرا علاوه‌بر به خطر انداختن سلامتی خود، سایر کاربران را هم با امراض جدی مواجه می‌کنند.