قبل از هر گونه اقدام و معرفی انواع شنا ابتدا به معرفی و مفهوم شنا می‌پردازیم. ورزش شنا از دیرین تا به امروز مورد توجه علاقه مندان و ورزشکاران قرار گرفته است. انسان در ابتدا از حرکات غریزی حیوانات در آب تقلید کرده است تا بتواند در آب به راحتی شنا کند و مسافتی را طی کند. در طی سالیان سال انسان‌ها معیارهای مختلفی از جمله سرعت، رقابت و قدرت را برای سبک‌های مختلف شنا مشخص کردند. حال ما به انواع مدل های شنا می‌پردازیم و هر کدام را جداگانه توضیح می‌دهیم.

در این بخش انواع مدل های مختلف شنا را همراه با فواید، ویژگی و انواع حرکات شنا استخر را می‌گویم. شنا دارای چند حرکت اصلی است که اکثر شناگران از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ این حرکات شامل شنا کرال، شنا پروانه، شنا غواصی و… است.

شنای کرال جلو یا آزاد (کرال سینه)

شنا کرال جلو یا آزاد جز سریع ترین نوع شنا است، همچنین این نوع شنا یک مسابقه نیز است و شناگر در آن می‌تواند هر مدل از حرکات شنا را در آن اجرا کند. شاید برایتان جالب باشد اما تمامی شناگران مبتدی ابتدا از شنای کرال سینه شروع به آموزش می‌کنند، در این سبک از شنا، به شناگر اجازه می‌دهد با صرف انرژی کمتر مسافت بیشتری را طی کند. همچنین این سبک از شنا جز آسانترین نوع شنا است.

bf7ea9b4 cfea 4700 b866 8d9a6baf6d8c

نحوه انجام شنا کرال جلو یا آزاد

نحوه انجام شنا کرال جلو در سه بخش اصلی خلاصه می‌شود که شامل حرکات پاها، حرکات بدن و حرکات بازو است. هر کدام از این بخش ها قوانین و مقرراتی دارد که باید رعایت شود تا در نتیجه شنا کرال جلو یا آزاد به درستی انجام شود.

حرکات بدن در شنای کرال سینه یا آزاد

  1. ابتدا بدن به صورت افقی بر روی آب قرار گیرد
  2. سر و گردن در راستای بدن و به طور خنثی قرار گیرد و فقط برای تنفس به طرفین چرخانده شود.
  3. در هنگام شنا بدن از راست به چپ و از چپ به راست می‌چرخد.

حرکات بازو در شنای کرال سینه یا آزاد

  1. در حرکات بازو ابتدا یک دست به سمت بالا و دست دیگر زیر آب کنار بدن قرار دارد
  2. دست از قسمت بازو صاف بالا می‌آید و از قسمت آرنج شکسته می‌شود.
  3. همین حرکت برای دست دیگر انجام می‌شود و به ترتیب کنار بدن زیر آب قرار می‌گیرد.

حرکات پا در شنای کرال سینه یا آزاد

  1. حرکات پا باید به صورت متناوب باشد
  2. ساق های پا به صورت یک در میان، یکی پایین یکی بالا قرار می‌گیرد
  3. پاها به صورت شلاقی بر روی آب فرود می‌آیند، همچنین توجه کنید پا‌ها از سمت لگن جدا و به سمت بالا کشیده می‌شوند.

فواید شنای کرال سینه

  • قوی شدن بازوها
  • هوازی کل بدن
  • استقامت و تقویت عضلات پا
  • سوزاندن کالری زیاد

شنای کرال پشت

بعد از کرال سینه یا کرال جلو نوبت به کرال پشت می‌رسد که یکی از انواع شنا است و در بعضی از مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کرال پشت جز اصلی ترین مدل های شنا کردن است زیرا برای نفس گیری بسیار مناسب است اما باید گفت که میزان کالری مورد استفاده در این سبک از شنا با کرال جلو برابری می‌کند.

نحوه انجام شنای کرال پشت

در انجام شنای کرال پشت باید دست‌ها به طور یکی درمیان به عقب و بالای سر حرکت کنند و کنار گوش فرود آید. در شنای کرال پشت دست‌ها صاف و به طور کامل از آب خارج می‌شوند و در هنگام فرود در آب مچ‌های دست تغییر زاویه می‌دهند. حرکات پا در شنای کرال پشت به صورت یکی درمیان و شلاقی است و باید همانند کرال جلو یا سینه انرژی خود را از لگن تامین کنند.

back crawl

فواید شنای کرال پشت

  • افزایش قد
  • تقویت شانه‌ها و پاها
  • تقویت عضلات پشت و سینه
  • کالری سوزی زیاد

شنای پروانه

از مدل‌های دیگر شنا باید به شنای پروانه اشاره کرد این شنا از انواع شنا‌های زیبای دنیا است اما به همان اندازه نیز دشوار و سخت است. این شنا تقریبا جز انواع شناهای سرعتی محسوب می‌شود زیرا سرعت بیشتری نسبت به شنای قورباغه دارد. حرکات پاها در شنای پروانه همانند دلفین‌ها است شما برای آموزش شنای پروانه می‌توانید از خدمات سایت پول تیکت نیز استفاده کنید.

فواید شنای پروانه

  • تقویت مرکز بدن (شکم)
  • تقویت ماهیچه‌ها و بازوها
  • افزایش انعطاف بدن
  • قدرت بدنی بالا

شنای پهلو

از انواع دیگر مدل‌های شنا باید به شنای پهلو اشاره کرد، شنای پهلو زمانی رخ می‌دهد که بدن شناگر به یک طرف متمایل شود، همچنین شنای پهلو اکثر اوقات مورد استفاده غریق نجات‌ها قرار می‌گیرد و برای زمانی استفاده می‌شود که بخواهند فردی را نجات دهند.

نحوه انجام شنای پهلو

ابتدا شناگر به یک طرف متمایل می‌شود و هنگامی که پاهایش باز است شروع به شنا می‌کند. در این روش از شنا قسمتی از صورت در آب فرو رفته و نیمی دیگر خارج از آب است و سر با ستون فقرات در یک راستا قرار دارد. در شنای پهلو بازو‌ زیرین به سمت عقب رانده می‌شود و آرنج خم می‌شود و بازوی دیگر از کف دست به آب فشار وارد می‌کند و به جلو کشیده می‌شود. حرکات پاها در شنای پهلو به صورت قیچی است زیرا باید قسمت بالای پا خم شود و زانوها به سمت شکم و قفسه سینه کشیده شوند. از نکات قابل توجه در این شنا هماهنگی بین زانو‌ها و بازوها است.

فواید شنای پهلو

  • افزایش تمرکز
  • هماهنگی بین عضلات بدن
  • کاهش وزن
  • افزایش قدرت بدنی