آیا استخر و عفونت ادراری با یکدیگر ارتباط دارند؟ برخی اوقات عفونت دستگاه ادرای (UTI یا Urinary tract infection) بسیار مرتبط با استخر است. معمولا این بیماری زمانی رخ می‌دهد که باکتری از مجرای ادرار به سمت بالا حرکت می‌کند و از طریق ادرار به مثانه می‌رود. معمولا عفونت مجرای ادراری یا UTis به دلایل زیر رخ می‌دهد:

  • باکتری‌های آزاردهنده می‌توانند به واسطه آب یخ زده به دستگاه ادراری شما منتقل شوند.
  • دوش نگرفتن بعد از استفاده از استخر می‌تواند دومین عامل عفونت مجرای ادراری باشد.
  • سومین عامل نشستن با لباس حمام مرطوب است که می‌تواند باکتری‌ها و میکروب‌ها را به سرعت به سمت عفونت ادراری سوق دهد.

این باور عموم مردم که آب اقیانوس، استخر و جکوزی می‌تواند منجر به عفونت ادراری شود از پایه و اساس غلط بوده و بیشتر شبیه یک افسانه است. با این حال باکتری‌های موجود در استخرها، جکوزی‌ها و حتی حمام شخصی شما می‌توانند به طور جدی عفونت ادراری شما را تشدید کنند و شاید این مورد را بتوان از عوارض استخر دانست.

برای جلوگیری از عفونت واژن در استخر چه باید کرد؟

برای جلوگیری از عفونت واژن در استخر چه باید کرد؟ فرض کنید یک روز گرم تابستانی است و گرما طاقت شما را بریده است، بهترین ایده این است که یک دوش خنک بگیرید و یا خرید بلیط استخر در دستور کار قرار دهید و به یک مجموعه آبی بروید. اما اگر ترس این را دارید که به عفونت مجرای ادراری مبتلا شوید و برای جلوگیری از آن یک روز کامل را می‌خواهید با لباس شنا بگذارنید؛ این ایده واقعا خوب نیست. باکتری‌هایی که عامل این بیماری هستند نه تنها گرما را دوست دارند، بلکه از مکان‌های مرطوب به شدت استقبال کرده و به آنجا نقل مکان می‌کنند. شما باید هنگامی که شنا تمام شد، در اسرع وقت لباس‌های خود را عوض کرده و یک لباس کاملا خشک و تمیز تنتان کنید تا سریعا از عفونت جلوگیری کنید.

kidney pain

استخر و عفونت واژن چه دلایلی می‌تواند داشته باشد؟

استخر و عفونت واژن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، یکی از دلایل آن رعایت نکردن بهداشت شخصی افراد حاظر در استخر و دریا است. خطر ابتلا به عفونت ادرار یا واژن در این مکان‌های تفریحی که انواع آدم با انواع بهداشت‌های شخصی حضور دارند، بسیار بالاست. برخی از بانوان به طور زمینه‌ای خودشان مستعد ابتلا به این عفونت‌های طاقت فرسا هستند. تنها موقعی که وسواس درباره بهداشت شخصی اشکالی ندارد، حضور در مکان‌های آبی است. برخی از مهم‌ترین عامل‌های وجود آلودگی در آب‌های استخر و دریا به شرح زیر است:

  • ادرار کردن افراد حاظر در آب
  • حضور افراد داخل آب و آمدن افرادی که بدنشان آلوده به میکروب است.
  • عوامل محیطی می‌توانند در این زمینه بسیار تاثیر گذار باشند، مانند نفوذ آلودگی‌های محیطی هوا و خاک به آب استخر(برای پیشگری ورزش در هوای آلوده را مطالعه کنید)
  • آلوده بودن بدن بانوان دیگر به انواع عفونت ادراری یا واژن
  • رعایت نکردن عوامل بهداشتی توسط مدیران استخر(به موقع عوض نکردن آب استخر، استفاده نکردن از بک واش، استفاده نکردن از کلر به موقع)

هنگام عفونت ادراری در زنان و استخر، چه کارهایی را نباید انجام داد؟

هناگم عفونت ادراری در زنان و استخر، باید از موارد زیر اجتناب کنید:

  • استفاده نکردن از دوش‌ها
  • حمام‌های حباب‌دار
  • اسپری‌های بهداشتی زنانه
  • در استفاده از سایر محصولات بهداشتی زنانه که دارای دئودورانت هستند، خودداری کنید.
  • هنگامی که از توالت استفاده کردید، بهتر است که از سمت جلو به سمت عقب پاک و خشک کنید.
Pool urinary tract infection

عفونت‌های رایج در استخرها چیست؟

عفونت‌های رایج در استخر و بیماری‌هایی که در آب استخر قابل انتقال هستند، چه نوع‌هایی هستند؟ بسیاری از بیماری‌ها هستند که پوست، گوش، بینی، گلو را تهدید می‌کنند. برخی از بیماری‌های تنفسی هم با آب استخر در ارتباط هستند. شایع‌ترین بیماری‌هایی که هنگام تفریح و حین استفاده از استخر بوجود می‌آید کریپتوسپوریدیوز است. کریپتوسپوریدیوم انگلی است که معمولا در مدفوع انسان یافت می‌شود. برخی از عفونت‌های رایج در آب استخر:

آیا کلر می‌تواند مجرای ادراری را تحریک کند؟

آیا کلر می‌تواند مجرای ادراری را تحریک کند؟ سیستیت غیر باکتریایی یا غیر عفونی معمولا در اثر کبودی یا تحریک مجرای ادراری ایجاد می‌شود. اغلب، این موضوع می‌تواند ناشی از اصطکاک در حین رابطه جنسی یا ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری و اسب سواری باشد. سایر علل سیستیت غیر عفونی می‌تواند از طریق مواد شیمیایی موجود در صابون‌ها، محصولات حمام و کل موجود در استخرهای شنا باشد.

چرا همیشه بعد از شنا دچار عفونت ادراری می‌شویم؟

چرا همیشه بعد از شنا دچار عفونت ادراری می‌شویم؟ اگر این مشکل همواره برای شما اتفاق می‌افتد، معمولا مربوط به موارد زیر است:

  • دمای سرد آب استخر(استاندارد دمای آب استخر در این لینک قابل مشاهده است)
  • مدت زمانی که فرد در استخر سپری می‌کند.
  • میزان تولید ادرار فرد
  • نگه داشتن طولانی ادرار در مثانه و محبوس کردن آن در مثانه

تمام این موارد باعث می‌شود که رشد باکتری در آن قست بسیار شدت یافته و شما به عفونت دستگاه ادراری مبتلا شوید.