تمیز کردن عینک شنا و مراقبت از عینک شنا سبب طولانی شدن عمر عینک شنا می‌شود، با این حال خیلی از افراد تصور می کنند با دست کشیدن روی شیشه عینک می‌توانند آن را تمییز کنند که این تصوری بسیار اشتباه است!

عینک شنا بدون تردید یکی از تجهیزات اصلی شنا است. بخار کردن عینک شنا یا کثیف و تار شدن شیشه‌های عینک می‌تواند تجربه بسیار بدی برای یک شناگر رقم بزند. بنابراین برای داشتن عینکی تمیز باید به نکات خاصی توجه کرد که بر خلاف باور اکثر افراد یکی از مهمترین این نکات دست نکشیدن روی عینک شنا و پاک نکردن آن با دستان است!

چگونه پس از استفاده، عینک شنایمان را تمیز کنیم؟

شستن عینک شنا

تمیز کردن عینک شنا

مرحله اول: با آب سرد آن را آب کشی کنید!

پس از استفاده از عینک خود، درون و بیرون لنز عینک شنایتان را توسط آبی سرد، تمیز و روان، آبکشی کنید، بخش بادکش دور چشم و بند عینک را نیز فراموش نکنید. آب، هیچ مشکلی ندارد، مگر اینکه آغشته به کلر زیاد باشد. اگر به آب تمیز و روان دسترسی ندارید، عینکتان را چند بار درون آبی سرد و تمیز فرو ببرید تا آبکشی شود.

شستشوی عینک شنا

تمییز کردن استخر شنا

مرحله دوم: تمیز کردن بند عینک شنا

انگشتانتان را درون آب کف آلودی نمناک کنید (مایع ظرفشویی یا شامپوی بچه عالی است) و بند عینکتان را تمیز کنید، اما خیلی مراقب باشید که انگشتان کف آلودتان با لنز عینک برخورد نکند. بعضی از عینک‌ها بندشان جدا می‌شود، در اینصورت اینکار را انجام دهید تا روال شستشوی عینک برایتان ساده‌تر شود.

شستشوی عینک شنا

عینک شنا

مرحله سوم: آبکشی بند عینک شنا

حالا دوباره بند عینک را کاملا آبکشی کنید تا هیچ کفی به آن نماند. سعی کنید در طول این مدت، بند عینک را زیر کاسه‌ی عینک نگاه دارید تا آب و کف به درون آنها و روی لنز نچکد. اگر احیانا آب و کف به درون کاسه‌ی عینک ریخت، سریعا آنرا آبکشی کنید. معرفی لیست استخرهای اسد آباد را در پول تیکت ببینید.

آویزان و خشک کردن عینک شنا

خشک کردن عینک شنا

مرحله چهارم: آویزان کردن عینک شنا پس از شستشو

عینکتان را به قلابی در محیطی بادخور، اما به دور از نور مستقیم آفتاب، آویزان کنید تا کاملا خشک شود.

نکته: اگر به ناچار لنز عینک شنایتان را لمس کردید، اول آبکشی‌اش کنید، سپس با یک پارچه‌ی نرم و بدون پرز تمیزش کنید، سپس در انتها دوباره آبکشی‌اش نمایید. همچنین نگهداری از عینک درون کیسه یا جعبه‌ی مخصوص، نه تنها عینکتان را تمیز نگاه خواهد داشت، بلکه خراش هم نخواهد دید.

مراقبت از عینک شنا

علارغم وجود اسپری‌های زیاد ضد بخار در بازار در واقع باید گفت هیچ پاک کننده‌ی خاصی برای تمیز کردن لکه یا آلودگی‌های روی شیشه‌ی عینک‌های شنا وجود ندارد. در حقیقت اصلا بنا نیست که این لنزها لمس شوند، پس بهترین راه برای اینکه عینک شنایتان تمیز بماند این است که از آن با احتیاط استفاده کنید. چند نکته مهم پس از بازگشت از کلاس شنا:

  • پاک کردن عینک با انگشتان دست، بدترین روش ممکن برای از بین بردن بخار یا آلودگی های روی عینک است و با این حال اکثر افراد اولین روشی که برای پاک کردن شیشه عینک شنا خود از آن استفاده می‌کنند همین روش است که باعث می شود، ماده ضد بخار روی شیشه عینک شنا آسیب دیده و به شفافیت و تمییزی اولیه خود بر نگردد.
  • هیچوقت لنز عینکتان را دستمالی نکنید، این کار می‌تواند باعث چرب شدن یا ماندن رد اثر انگشتتان بر روی لنز بشود. حتی برخی از عینک‌هایی که ماده‌ی ضد بخار دارند، شاید با اینکار در کارشان اختلال ایجاد شود.
  • همیشه پس از استفاده از عینک، آنرا آبکشی کنید، این کار کلر و دیگر مواد شیمیایی را از عینکتان می‌زداید و باعث می‌شود تا در طول زمان آسیبی نبیند. این کار تنها روتین همیشگی برای تمیز کردن عینک شماست که توصیه می‌شود.
  • توجه کنید که در این نوشته منظور از تمیز کردن عینک شنا، از بین بردن بخار روی آن نیست. بخار روی عینک را معمولا می توان با اسپری های ضد بخار موجود در بازار، خمیر دندان یا شامپوی بچه از بین برد. اما حتما باید توجه داشت که به هر حال استفاده از عینک در استخر های کلر دار عمر آن را کم می کند و شستشوی دقیق، خشک کردن پس از استفاده، عدم مالیدن انگشتان دست ها روی عینک و قرار دادن عینک در جعبه مخصوص آن پس از استفاده، نکات بسیار مهمی هستند که برای افزایش طول عمر عینک باید آن ها را رعایت کرد.

این مطالب توسط پول تیکت گرد آورده شده است.