مراقبت از پوست و مو بعد از شنا یکی از فرآیندهایی است که باید حتما بعد از رفتن به استخر آن را انجام بدهید. مراقبت از پوست بعد از استخر شامل روتین‌هایی است که پوست شما را از خشکی حاصل از کلر آب استخر نجات می‌دهد و دوباره آن را ترمیم می‌کند.

پس از استخر باید به پوستتان به طور مرتب مرطوب کننده و نرم کننده بزنید زیرا اگر پوست مدت زیادی خشک بماند، باعث پیری زودرس و ایجاد چین و چروک در چهره می‌شود. همچنین موها بعد از استخر دچار آسیب می‌شوند که باید به سرعت به آن رسیدگی کرد؛ برای حل این مشکل می‌توان از لوازم مراقبتی مو مانند ماسک و روغن مو استفاده کنید. در ادامه مقاله این مبحث را به طور کامل بیان می‌کنیم:

Hair after swimming

علت آسیب به مو و پوست بعد از شنا چیست؟

برای تصفیه آب استخرها و پارک‎‌های آبی از مقدار زیادی کلر استفاده می‌شود تا باکتری‌هایی که در آب وجود داد از بین برود. این مواد قوی کلر باعث خشکی پوست و خارش آن می‌شود که اگر مدت زیادی این خارش ادامه پیدا کند پوستتان کم کم تیره می‌شود. به همین دلیل پس از رفتن به استخر و شنا باید به پوست و موهایتان اهمیت بدهید تا زیبایی خود را از دست ندهند.

آب استخر بر روی موها تاثیر می‌گذارد و باعث موخوره و شکستگی موها می‌شود گاهی نیز ممکن است این آسیب به حدی شدید باشد که رنگ مو را تغییر دهد به این علت ما به شما توصیه می‌کنیم روش‌های مراقبت از پوست و مو را قبل از رفتن به استخر بخوانید که تا حد امکان صدمه‌ای به پوست و موی شما وارد نشود.

Skin after swimming

مراقبت از پوست قبل و بعد از شنا

پوست قبل از شنا با پوست بعد از شنا تفاوت بسیاری دارد زیرا کلر آب استخر موها را به شدت خشک می‌کند و موجب سفتی و گره مو می‌شود.

محافظت از پوست قبل از استخر

محافظت از پوست قبل از استخر به آسیب کمتر به پوستتان کمک می‌کند. بخش‌هایی از این مراقبت‌ها را در بخش زیر بیان می‌کنیم:

  • دوش گرفتن قبل از استخر باعث می‌شود منافظ پوست شما با آب همچسبی پیدا کند و برخورد مولکول‌های کلردار آب استخر با پوست کاهش یابد. برای این که پوست به مقدار کمتر آسیب پیدا کند، خیس کردن بدن را قبل از آب جدی بگیرید.
  • افرادی که حداقل 8 لیوان آب در طول روز می‌نوشند دیرتر از افراد دیگر پیر می‌شوند و پوست آنها توانایی مقاومت در عوامل آسیب زننده مانند کلر را بیشتر از سایر افراد دارا است.
  • اگر قصد رفتن به استخرهای روباز را دارید، زدن ضد آفتاب بر پوست را جدی بگیرید. ضد آفتاب اشعه‌های UVA و UVB را دفع می‌کند و نمی‌گذارد پوستتان تیره شود. ضد آفتاب‌ها از ابتلا به سرطان پوست را کاهش می‌دهند در نتیجه 15 دقیقه قبل از ورود به مکان‌های روباز مانند استخرها از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • استفاده از لوسیون بدن مانند سی‌گل، مای و دافی باعث چرب شدن پوست می‌شود و این نکته موجب گریز کلر آب از پوست می‌شود. همچنین پوست چربی قبل از استخر داشته باشید، پس استخر نیز مقداری چربی بر روی پوست باقی می‌ماند و پوست کاملا خشک نخواهد شد.

محافظت از پوست بعد از استخر

را باید به شدت جدی بگیرید چراکه این مرحله از مراقبت از مو قبل از استخر جدی‌تر است و تاثیر بیشتری دارد. برای نگهداری از مو بعد از استخر فرآیندهای زیر را می‌توانید انجام دهید:

  • خشک کردن بدن با حوله مناسب آسیب آب استخر را به حداقل می‌رساند. نکته جالب این است که اگر خشک کردن به طور نامناسب و ایجاد اصطکاک انجام شود نه تنها آسیب از پوست را کاهش می‌دهد بلکه به شدت پوست را خشک می‌کند و رطوبت آن را می‌گیرد.
  • پس از خروج از استخر حتما بلافاصله دوش بگیرید تا کلر مدت زیادی بر روی پوست باقی نماند. باقی ماندن کلر روی پوست از علت‌های مهم خشکی پوست بعد از استخر است.
  • مصرف لوسیون بعد استخر به پوست جانی دوباره می‌بخشد و پوست را آبرسانی می‌کند. پس از خروج از استخر به پوست بدنتان لوسیون‌هایی با ویتامین‌های سازگار با بدن مانند A و E بزنید تا منافذ پوست باز نشود و بدنتان پوست مرغی نشود. برای پوست صورت حتما ابتدا از یک آبرسان قوی استفاده کنید سپس بر روی آن جز نواحی دور چشم از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • بالم لب، خشکی را از لب می‌گیرد و آن را مرطوب می‌کند. اگر پس از استخر از بالم لب استفاده نکنید، لب‌هایتان خشک، پوسته پوسته و پاره می‌شود در نتیحه مصرف بالم لب‌هایی مانند دکتر ژیلا، بافت لب را بازسازی و زیبا می‌کند.

محافظت از مو قبل از استخر

محافظت از مو قبل از استخر از آسیب بیشتر به موها جلوگیری می‌کند و سلامت موهایتان را در شنا تضمین می‌کند. برای محافظت از مو قبل از استخر نکات ذیل را رعایت کنید:

  • در مرحله اول سعی کنید از کلاه شنا استفاده کنید تا آب کمتری به موهایتان برسد.
  • قبل از ورود به استخر موهایتان را با دوش‌هایی که در حمام استخرها وجود دارد خیس کنید تا فولیکول‌های مو کاملا با آب پوشیده شوند و آب استخر کمتری به آنها برخورد کند.
  • چند روز قبل از رفتن به استخر موهایتان را چرب کنید تا علاوه بر تقویت شدن مو، چربی مو نگذارد آب به آن جذب شود.

محافظت از مو بعد از استخر

مصرف ماسک مو، روغن مو، استفاده نکردن از سشوار، عدم استفاده از حوله نامناسب از مهم‌ترین شرایط مراقبت از مو بعد از استخر هستند.