شنا در فصل زمستان و در آب سرد فواید بسیار زیادی برای انسان ها دارد که شاید برخی افراد با این تصور غلط که فقط باید در فصل گرم سال شنا کرد یا آب سرد موجب بیماری و … می شود از فواید شگفت انگیز شنا غافل می شوند.

یه گزارش پول تیکت؛ شنا در فصل زمستان و در آب سرد فواید بسیار زیادی بر بدن انسان ها دارد. در واقع قبل از اینکه انسان بتواند آب را گرم کند استفاده از آب سرد برای شستشوی بدن و شناکردن از قدیم الایام رایج بوده است. اشراف زادگان دوره ادوارد هفتم نیز به طور منظم از آب سرد استفاده می کردند. اگر این کار بدرستی و از راه صحیح انجام گیرد اثرات مثبت و احساس روانی خوبی در افراد پدید می آورد. امروزه هم افرادی با اعتقادات مذهبی و یا برای هیجان و داشتن تجربه جدید و برخی دیگر نیز برای سلامتی و استفاده از فواید آن در آب سرد شنا می کنند.

غالباً در افرادی که دیوانه وار علاقمند آب های سرد هستند اضافه وزن، بی حالی، پوست نامناسب، موهای نازک وجود ندارد. این ورزش جوان و باب روز که ظاهری خوب به پوست می‌دهد و انرژی زایی خیلی زیادی ایجاد می کند را امتحان کنید. این ورزش در خود چه رازی دارد؟ آیا به صورت مستمر در معرض آب سرد قرار گرفتن به نفع سلامتی واقعی می باشد و آیا در دسترس همگانی این ورزش بدون گرایش های خود آزاری هست؟

۱- افزایش سیستم ایمنی بدن

مطالعات گسترده ای در مورد اثرات آب سرد بر روی سیستم ایمنی بدن انجام شده است. آب سرد باعث می شود تعداد گلبولهای سفید خون افزایش یابد که این فرآیند باعث تقویت واکنش دفاعی بدن در شرایط خاص می شود. به همین دلیل افرادی که در آب سرد شنا می کنند به ندرت مریض می شوند. جالب است که بدانید بر خلاف تصور اکثر مردم شنا کردن در فصل زمستان اگر با مراقبت های بعد از استخر همراه باشد نه تنها هیچ ضرری ندارد بلکه بسیار برای بدن انسان مفید است و بنابراین به هیچ وجه نباید از این مزینه غافل شد.

۲- بالا بردن اندروفین

هنگام شنا در آب سرد مغز اندروفین رها میسازد که همین موضوع باعث می شود اگر دردی در وجودمان داشته باشیم آن را فراموش کنیم. اندورفین ها باعث می شوند که مغز ما احساس خوبی داشته باشد. همچنین شنا کردن در آب سرد یک ورزش است و تاثیر مثبت ورزش برای مقابله با افسردگی نیز ثابت شده است پس با ثبت نام کلاس شنا سلامتی را به خود هدیه دهید.

۳- افزایش گردش خون

یکی دیگر از تاثیرات شنا در فصل زمستان و در آب سرد رفع گرفتگی از رگ ها، شریان ها، مویرگ ها می باشد آب سرد باعث می شود قلب سخت تر کار کند و رگ ها خون را با شدت بیشتری حرکت دهند . شناگری که مدتی در آب سرد شنا کرده در بیرون آب گردش خون بهتری خواهد داشت حتی برخی این کار را به صورت محدود برای افراد مسن و آسیب پذیرتوصیه میکنند تا بتوانند افزایش توان بدن در سرمای زمستان مقابله بهتری داشته باشند.

۴- افزایش میل جنسی

درگذشته برای سرکوب کردن میل جنسی از آب سرد استفاده می کردند اما واقعیت این است که با استفاده از آب سرد، بدن استروژن و تستوسترون بیشتری تولید میکند، که باعث افزایش میل جنسی می شود. و با افزایش میل جنسی به طبع اعتماد به نفس و عزت نفس افراد بالاتر خواهد رفت و خلق و خوی بهتری نیز خواهند داشت.

۵- سوزاندن بیشتر کالری

به طور کلی ورزش شنا راهی است برای سوزاندن کالری ها، حالا هرچقدر آبی که در آن شنا می کنیم سردتر باشد باعث می شود تا جنب و جوش بدن برای افزایش دمای درونی بیشتر شود . و این جنب و جوش درونی باعث می شود تا در آب سرد کالری بیشتری سوزانده شود. این کالری را می‌‌توانید با استفاده از جکوزی و سونای پارک‌های آبی نیز بسوزانید.

۶- کاهش استرس

استرس یک شیطان در جهان مدرن است. وقتی استرس سراغ انسان می آید، باعث اندوه و ناراحتی می شود و برعکس کاهش استرس موجب به وجود آمدن احساس بهتر، نگاه خوش بینانه تر به زندگی ، و انعطاف پذیری بیشتر میشود.

شنا در آب سرد امکان کاهش استرس بر جسم و ذهن را فراهم می سازد. در بسیاری از مطالعات در مورد ارتباط بین آب سرد و کاهش استرس گفته اند. شناگران آب سرد به طور طبیعی آرام ترند و در مواجهه با سختی قوی تر هستند. همچنین می‌توانید رفتن به مراکز ماساژ تهران استرس و خستگی را از تن خود بیرون کنید.

علاوه بر همه این فوائد ی که ذکر شد ، بسیاری از شناگران اظهار داشته اند که شنا کردن در آب سرد به بسیاری از دوستان کمک کرده است تا جراحات ورزشی آنها بهبود یابد و حتی بعضی از آنها از دست سرطان نجات یابند.