حوضچه آب سرد [Cold water pool]، یک وسیله درمانی از خانواده استخرها است است که آن را با نام جکوزی سرد نیز می‌شناسند. این وسیله فضایی کوچکی مانند وان را دارد و درون آن آب سرد قرار می‎‌گیرد. استفاده از این وسیله فواید زیادی برای بدن دارد که این فواید ناشی از تغییرات دما بر بدن است البته حوضچه آب سرد ممکن است برای عده‌ای از افراد خطرناک باشد که در ادامه به این مسائل می‌پردازیم.

Cold water pool حوضچه آب سرد

فواید حوضچه آب سرد

آب سرد به دلیل اختلاف دمایی که با بدن انسان دارد می‌تواند شوکی به آن وارد که که مزایای خوبی برای بدن دارد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

با استفاده از حوضچه آب سرد، سیستم ایمنی شما دچار شوکی می‌شود که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن و فعالیت بهتر آن می‌شود. از آنجایی که سیستم ایمنی ما بهترین سد برای مقابله با بیماری‌ها است با تقویت آن ورد میکروب‌ها، ویروس‌ها و باکتری‌ها به بدن کاهش پیدا می‌کند. تقویت سیستم ایمنی باعث می‌شود دیگر کمتر به بیماری‌‌های رایج مانند سرماخوردگی مبتلا شوید. 

کاهش استرس و اضطراب

اگر وارد جکوزی سرد شوید، ضربان قلب شما بیشتر می‌شود و به 100 ضربان در دقیقه درمی‌آید؛ این کار فرآیند بدنتان را گرم می‌کند. شواهد نشان می‌دهند که افراد پس از رفتن به حوضچه آب سرد، آرامش بیشتری پیدا می‌کنند و از میزان استرسی که در طول روز داشته‌اند کاسته می‌شود. لازم است بدانید افرادی که افسردگی خفیف دارند یا از مشکلاتی مانند بدخلقی و ناراحتی رنج می‌برند با استفاده از حوضچه آبسرد می‌توانند درمان شوند و انرژی و نشاط را به خود هدیه دهند.

افزایش کیفیت خواب

پزشکان می‌گویند انسان‌ها در دمای بالا خواب راحت‌تری را تجربه می‌کنند. همین اصل برای استفاده از حوضچه آب سرد نیز برقرار است. زمانی که دمای بدنتان کاهش می‌یابد به خواب رفتن آسان‌تر می‌شود و می‌توانید به راحتی وارد خواب عمیق شوید.

بهبود درد عضلات

با رفتن به حوضچه آبسرد، دردهای عضلانی‌ای که از قبل داشتید بهبود می‌یابد. آب سرد این حوضچه به علت دمای پایینی که دارد موجب بسته شدن عروق خونی شده و فشار خون در عروق کاهش می‌یابد این عمل سبب درمان التهابات عضلانی و دفع لاکتیک اسید می‌شود. شناگران برای درمان دردهای پس از شنا می‌توانند از این روش بسیار کارساز استفاده کنند.

تاثیر بر روی پوست و زیبایی

آب سرد و یخ باعث کوچک شدن و بسته شدن منافذ پوستی می‌شود. اگر می‌خواهید پوستی مانند یک کودک داشته باشید باید در هفته یک بار به حوضچه آب سرد بروید. همچنین موی سر تقویت پیدا می‌کند و ظاهری زیبا را به شما می‌دهد. برای استفاده از این وسیله تنها نیاز است خرید بلیط استخر نزدیک به خود را انجام دهید.

Benefits of a cold water pool

مضرات حوضچه آب سرد

هر چیزی علاوه بر فواید مثبتی که دارد، در کنار خود مضرات و زیان‌های نیز دارد که ممکن است برای برخی از افراد پیش بیاید. برای کاهش این مضرات توصیه می‌کنیم بیشتر از 15 دقیقه از این وسیله استفاده نکنید. مدت ماندن و استفاده از حوضچه آب سرد 10 الی 15 دقیقه است.

خطر ابتلا به سرماخوردگی

آب سرد و سرما بدن را دچار سرماخوردگی می‌کند برای همین اگر مدت طولانی در آب سرد بمانید ممکن است دچار تب و سرماخوردگی شوید. برای حل این مشکل می‌توانید ویتامین c مصرف کنید و به تدریج از دوش سرد استفاده کنید تا کم کم بدنتان مقاومت پیدا کند.

گرفتگی عضلات

اگر زمانی که  بدن در زمان فعالیت بوده به صورت یکدفعه وارد حوضچه شوید، بدن با درد گرفتگی عضلات همراه می‌شود. این شرایط مانند لیوانی است که گرم و سرد می‌شود و در نهایت می‌شکند؛ اما از آنجایی که بدن انسان شکستنی نیست حداقل درد عضلانی می‌گیرد😅

خطر بروز مشکلات قلبی عروقی

متخصصان توصیه می‌کنند که از استفاده از سونا بعد یا قبل استخر خودداری شود چرا که این کار موجب انقباض و انبساط رگ‌های عروقی می‌شود؛ پس برای بدن بسیار خطرناک است.

دمای حوضچه آب سرد

دمای آب جکوزی آب سرد، میان 10 الی 20 درجه است. در دماهای پایین‌تر ممکن است این استخر درمانی کاربرد مثبت خود را از دست بدهد و تنها شما را بیمار کند. پس از گذشت زمان و تعامل آب با بدن، دمای حوضچه افزایش پیدا می‌کند تا جایی که با دمای بدن یکی شود؛ برای حل این مشکل باید از مکانیزم کاهش آب استفاده کنید.

افرادی که نباید از حوضچه آب سرد استفاده کنند

به دلایلی برای سلامتی، برخی از افراد با شرایط خاص نباید از این وسیله استفاده کنند. این افراد عبارت‌اند از:

  • افراد کهنسال و سالخورده
  • کودکان و نوجوانان
  • زنانی که در دوران قاعدگی یا همان پریودی هستند.
  • افرادی که سرگیجه و ضعف بدنی دارند.
  • بعد از خوردن غذا توصیه می‌شود استفاده نگردد.