تامپون قاعدگی و استخر؛ تامپون استخری چیست؟ ورزش کردن در ایام قاعدگی، به کاهش دردهای ناشی از PMS و گرفتگی بدن کمک بسیاری می‌کند؛ شنا، یکی از مفرح‌ترین ورزش‌ها است که تاثیر چشمگیری در کم کردن اسپاسم‌های دوران پریودی دارد. ممکن است این سوال، که وقتی پریودیم چطور بریم استخر، ذهن شما را درگیر کرده باشد. بسیاری از خانم‌هایی که به شنا علاقه‌مند هستند، با شروع قاعدگی خود برای رفتن به استخر دچار سردرگمی می‌شوند؛ نظرات گوناگونی در مورد تاثیر استخر رفتن در پریودی وجود دارد. با ورود به آب، ممکن است جریان خونریزی شما کم شود، اما متوقف نخواهد شد؛ بنابراین می‌توانید از تامپون در استخر استفاده کنید.

تامپون پریودی برای استخر، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خانم‌ها است تا بتوانند با خیالی آسوده، به استخر رفته و شنا کنند. اگر قصد دارید در این دوران به استخر بروید، بهتر است برای حفظ سلامتی خود و جلوگیری از بروز هرگونه عفونت، بهداشتی‌ترین استخرها را انتخاب کنید. با استفاده از سامانه رزرو اینترنتی پول تیکت، شما می‌توانید بهترین استخرهای شهر خود را جستجو کرده و پس از خرید بلیط به صورت آنلاین و بدون فوت وقت، با آسودگی خاطر به آن‌جا مراجعه کنید. در ادامه، با تامپون پریود استخر، نحوه استفاده از تامپون در استخر و اینکه تامپون استخری چیست بیشتر آشنا می‌شویم. تا انتها همراه ما باشید.

یکی از خدمات مفید برای بانوان در استخر رفتن رزرو وقت ماساژ برای قاعدگی در استخر است.

Menstrual tampon

استخر رفتن در دوران پریودی

بر خلاف باور عموم، استخر رفتن در پریودی برای خانم‌ها مضر نبوده و در حفظ سلامتی آن‌ها تاثیرگذار است؛ بر اساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۸، با بررسی ۷۰ نفر از بانوانی که دردهای PMS را تجربه کرده بودند، نتایج جالبی به دست آمد. مشاهدات این‌گونه نشان می‌دادند، که انجام دادن شنا مانند دیگر ورزش‌های هوازی، تاثیر چشمگیری در کاهش اسپاسم‌های عضلانی و دردهای جسمی خانم‌ها دارد. اگرچه در طول قاعدگی بهتر است از تمرینات فوق سنگین خودداری شود، اما فعالیت‌های سبک مانند شنا به تسکین دردها بسیار کمک می‌کند.

در پاسخ به این سوال‌ها که استخر برای چه کسانی ضرر دارد؟ یا چه ارتباطی میان شنا و ابتلا به عفونت در خانم‌ها وجود دارد، می‌توان گفت که شنا کردن در پریودی بی‌خطر است؛ در این دوران، شنا کردن به لحاظ بهداشتی تاثیری خطری برای سلامتی شما و دیگران ندارد.

البته باید توجه داشت که ممکن است مواد ضدعفونی‌کننده آب استخرها، موجب تحریک واژن در پریودی شوند. در این زمان، دهانه واژن بسیار مستعد عفونت است و کلر می‌تواند زمینه‌ای برای آن باشد. از رایج‌ترین عفونت‌های واژینال که مرتبط با استخر هستند، می‌توان به عفونت‌های باکتریایی اشاره کرد. خطر ابتلا به این نوع عفونت را می‌توان با روش‌هایی کاهش داد؛ به طور مثال، شما می‌توانید پس از شنا کردن، استحمام کرده و از تمیزی بدن خود و مخصوصا ناحیه تناسلی اطمینان حاصل کنید. همچنین می‌توانید با تعویض لباس‌های خود با البسه تمیز، احتمال ابتلا به عفونت را کم‌تر کنید.

فشار آب چه تاثیری بر خونریزی قاعدگی دارد؟

وقتی پریودیم چطور بریم استخر؟ این سوالی است که بسیاری از خانم‌ها در این دوران با آن روبه‌رو می‌شوند؛ زیرا نگران نشتی خون به داخل آب هستند. با توجه به قوانین فیزیک، فشار آب بر خونریزی دوران پریودی تاثیر دارد و آن‌را به مقدار زیادی کاهش می‌دهد. مقدار خونریزی با ورود به آب، موقتا قطع می‌شود و این موضوع به دلیل عدم وجود فشار متقابل در بدن رخ می‌دهد. با سرفه کردن، عطسه کردن و یا بلند خندیدن، فشار متقابلی در بدن ایجاد می‌شود که به دنبال آن تشدید خونریزی را به همراه دارد.

در نتیجه، تا زمانی که در آب هستید خونریزی تا حد چشمگیری کم می‌شود و با خروج از آب، به حالت اولیه برمی‌گردد. با اینکه آب استخر چندوقت یکبار عوض می‌شود اما مشکلی مثل نشتی خون به داخل آب استخر یا دریا در قاعدگی خوشایند نخواهد بود. خبر خوش این است که برای رفع این موضوع، راه حلی کاربردی پیش روی خانم‌ها قرار دارد. استفاده از تامپون پریود استخر، که انواع مختلفی دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای شنا در زمان قاعدگی محسوب می‌شود.

انواع محصولات قاعدگی؛ تامپون استخری چیست؟

لوازم بهداشتی مختلفی برای جمع‌آوری خون در دوران پریود وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به پدهای بهداشتی، تامپون و کاپ قاعدگی اشاره کرد. در هنگام شنا، ممکن است خونریزی شما شدید نباشد اما همچنان جریان دارد؛ بنابراین بهتر است از یک گزینه موثر برای جلوگیری از نشتی خون در آب استفاده کنید.

پدهای بهداشتی

پدهای بهداشتی یکی از محبوب‌ترین لوازم بهداشتی در دوران پریود هستند اما گزینه مناسبی برای جلوگیری از نشتی خون به آب محسوب نمی‌شوند؛ جنس این پدها از پنبه و الیاف طبیعی است و حتی اگر قدرت جذب بالا داشته باشند باز هم در برابر آب مقاوم نبوده و موجب نشتی خون خواهند شد. در صورت استفاده از این پدها هنگام پریودی و شنا متوجه خواهید شد که در مدت زمان کوتاهی، آب زیادی را به خود جذب کرده‌اند؛ در این شرایط، احتمال ابتلا به عفونت و انتقال آلودگی به ناحیه واژینال افزایش پیدا می‌کند.

تامپون

تامپون 2

یکی دیگر از محصولات قاعدگی موجود در بازار، تامپون‌ها هستند که روش خوبی برای کنترل جریان خونریزی در هنگام شنا محسوب می‌شوند. جنس تامپون، معمولا پنبه فشرده، ابریشم مصنوعی و یا ترکیبی از این دو است و بر خلاف پدهای بهداشتی، در درون واژن قرار می‌گیرند. استفاده از این توپ پنبه‌ای کوچک در میان بسیاری از خانم‌ها رواج دارد. حتی بر اساس سوابق تاریخی موجود، در قرن‌های گذشته در مصر باستان نیز از تامپون‌ها استفاده می‌کردند؛ در آن زمان، تامپون‌ها از گیاه پاپیروس ساخته می‌شدند.

سایزبندی تامپون قاعدگی

به طور کلی، تامپون از اپلیکاتور و یک پیستون، بدنه تامپون و نخی برای خروج آن تشکیل شده است. سایزبندی متفاوتی برای تامپون‌ها وجود دارد و از کوچک تا بزرگ هستند. تامپون‌های بزرگ برای روزهای اول و دوم قاعدگی کاربرد دارند. سایز کوچک آن مناسب کسانی است که هنگام استفاده دچار درد می‌شوند و یا اولین بار است که از تامپون استفاده می‌کنند.

میزان جاذب بودن تامپون‌های قاعدگی

این نوع از لوازم بهداشتی را بر اساس میزان جذب خون، به درجات گوناگونی تقسیم‌بندی می‌کنند که شامل موارد زیر است:

  • جذب ضعیف: تا 6 میلی گرم
  • جذب معمولی: 6 تا 9 میلی گرم
  • جذب خوب: 9 تا 12 میلی گرم
  • جذب خیلی خوب: 12 تا 15 میلی گرم
  • فوق‌العاده جاذب: 15 تا 18 میلی گرم

بدیهی است که اگر شدت خونریزی شما زیاد است، تامپونی با میزان جذب بالا را انتخاب کنید. اگر خونریزی شدید در دوران پریودی خود ندارید، تامپون‌هایی با جذب پایین برای شما مناسب‌تر است.

مزایا استفاده از تامپون

تامپون 1 1

استفاده از تامپون مزایای بسیاری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • تامپون‌ها به لحاظ بهداشتی راحت‌تر از کاپ قاعدگی یا پدهای بهداشتی است.
  • به دلیل قرارگیری این تامپون‌ها در داخل واژن، وجود آن‌را حس نخواهید کرد و باعث بروز حساسیت در ناحیه کشاله ران نیز نخواهد شد.
  • در هنگام پریودی به شما کمک می‌کند تا به راحتی به شنا کردن در استخر یا دریا بپردازید.
  • لباس‌های شما در دوران قاعدگی با نشتی خون، کثیف نخواهد شد و با خیالی آسوده به مهمانی و تفریح بروید.
  • با استفاده از تامپون‌ها می‌توانید به ورزش کردن ادامه دهید.
  • به دلیل سایز کوچک آن‌ها، فضای کمی را اشغال می‌کنند و حمل آن‌ها آسان‌تر از پدهای بهداشتی است.
  • در زمان استحمام نیز می‌توانید همزمان از تامپون استفاده کنید.

معایب استفاده از تامپون

با وجود اینکه تامپون‌ها زندگی روزمره را برای خانم‌ها در دوران قاعدگی راحت‌تر کرده‌اند اما علاوه بر مزایای بسیار، معایبی را نیز به همراه دارند؛ نکته قابل توجه این است که بیش از 4 تا 8 ساعت نباید از یک تامپون استفاده کنید و بهتر است حتی در صورت عدم نشتی خون، آن‌را تعویض کنید.

استفاده طولانی‌مدت از تامپون‌ها ممکن است باعث ایجاد عفونت باکتریایی شده و به دنبال آن، شوک سمی TTS اتفاق بیافتد؛ این شوک، که بدترین عیب تامپون به حساب می‌آید، یک بیماری نادر است اما عدم توجه به آن خطر مرگ را به همراه دارد.

اگر در هنگام استفاده از تامپون با علائمی مانند سرگیجه، تب، بدن‌درد، احساس ضعف و بی‌حالی و اسهال یا استفراغ شدید، تامپون را خارج کرده و به پزشک مراجعه کنید. از دیگر معایب استفاده از تامپون‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممکن است واژن دچار خشکی، خارش و تحریک شود.
  • برای تعیین نوع و اندازه مناسب تامپون، نیاز به آزمون و خطا دارید و ممکن است زمان‌بر باشد.
  • موقع بیرون کشیدن تامپون، باید مراقب باشید زیرا احتمال پاره شدن نخ آن وجود دارد.
  • با وجود اینکه تامپون‌های عطری، درد را کاهش می‌دهند اما یکی از عوارض آن‌ها سوزش و یا عفونت واژن است.

موارد منع مصرف تامپون قاعدگی

خانم‌هایی که در اطراف واژن خود عفونت پوستی دارند و یا مستعد بیماری‌های عفونی واژینال هستند، استفاده از تامپون برای آن‌ها توصیه نمی‌شود. همچنین بانوانی که در ناحیه تناسلی خود جراحی انجام داده‌اند اما دوره نقاهت آن‌ها تمام نشده است، بهتر است از محصول بهداشتی دیگری برای دوران پریودی خود استفاده کنند.

انواع رایج تامپون قاعدگی

این محصول قاعدگی در انواع مختلفی به بازار عرضه شده است که تامپون انگشتی، اپلیکاتوری و تامپون استخری از رایج‌ترین نمونه‌های آن هستند.

  • تامپون انگشتی

این نمونه محصولات بدون اپلیکاتور بوده و با کمک انگشت داخل واژن می‌شود؛ تامپون‌های انگشتی برای کسانی که به تازگی از این محصولات استفاده می‌کنند، راحت نخواهد بود.

  • تامپون اپلیکاتوری

این نوع از تامپون‌ها، با کمک یک اپلیکاتور درون واژن قرار می‌گیرند و شرایط راحتی‌تری را فراهم می‌کنند. این اپلیکاتورها، به طور معمول از جنس مقوا یا پلاستیک هستند.

  • تامپون استخری

تامپون قاعدگی برای استخر، به دلیل جذب بالایی که دارد، بهترین گزینه برای شنا در دوران پریودی محسوب می‌شود. در تولید این تامپون‌ها، از الیاف جاذبی استفاده شده است که از یک فرآیند سفیدکننده بدون کلر عبور کرده‌اند. این تامپون‌ها یکبار مصرف هستند و بهتر است در هنگام خروج از آب، آن‌را تعویض کنید.

نحوه استفاده از تامپون در استخر

پیش از قرار دادن تامپون، ابتدا دست‌های خود را بشویید تا مانع ورود باکتری به داخل واژن و بروز عفونت شود. سپس بسته تامپون را باز کنید؛ توجه داشته باشید اگر تامپون روی زمین افتاد، به هیچ عنوان از آن استفاده نکنید. نحوه استفاده از تامپون در استخر و خارج از آن به صورت زیر است:

  1. ممکن است در دفعات اول، قرار دادن تامپون کمی استرس‌زا باشد اما به خاطر داشته باشید که تنش و استرس، کار را مشکل می‌کند. بنابراین آرام بمانید.
  2. تامپون را مطابق دستورالعمل از بسته‌بندی خارج کرده و لفاف را دور بیاندازید. برای اطمینان از محکم بودن تامپون، نخ(بن) آن‌را به آرامی بکشید.
  3. در تامپون‌های دارای اپلیکاتور، به آرامی لوله داخلی را فشار دهید تا مطمئن شوید که تامپون از اپلیکاتور خارج می‌شود.
  4. برای قرار دادن تامپون می‌توانید نشسته یا ایستاده باشید. اگر در حالت ایستاده قرار می‌گیرید، بهتر است با کمک یک تکیه‌گاه، یک پای خود را بالاتر از دیگری قرار دهید.
  5. تامپون را از قسمت انتهایی و بخش بیرونی اپلیکاتور در دست بگیرید. نوک اپلیکاتور را در دهانه واژن قرار داده و به سمت جلو فشار دهید تا زمانی که بخش انتهایی آن‌را در دهانه واژن حس کنید. در تامپون‌های انگشتی، این مراحل با فشار انگشت اشاره انجام می‌شود.
  6. همزمان با نگه داشتن لوله خارجی، لوله داخلی را نیز فشار دهید تا هر دو بخش انتهایی اپلیکاتور در دهانه واژن قرار بگیرند.
  7. اکنون می‌توانید اپلیکاتور را خارج کرده و توجه داشته باشید که نخ آن به سمت پایین و بیرون آویز باشد. اگر تامپون به درستی قرار نگرفته باشد، احساس درد و ناراحتی خواهید داشت؛ در این صورت می‌توانید آن‌را خارج کرده و دوباره با تامپون تمیز دیگر امتحان کنید.

نکته قابل توجه این که نگران لغزش یا حرکت تامپون در واژن نباشید. تامپون‌ها در رحم گم نمی‌شوند و از دهانه آن به سمت رحم حرکت نمی‌کنند. قطر دهانه رحم به اندازه‌ای است که خون قاعدگی خارج شود؛ واژن به دهانه رحم ختم شده و به دیگر اعضای داخلی بدن راه ندارد.

نحوه برداشتن تامپون

تامپون را باید در فواصل کمتر از 8 ساعت تعویض کنید؛ خارج کردن تامپون کار راحتی است. خون‌آلود بودن نخ تامپون نشان‌دهنده اشباع شدن آن است که باید سریعا بیرون کشیده شود. نحوه برداشتن تامپون به صورت زیر است:

  1. هنگام برداشتن تامپون نیز نیاز است تا آرامش خود را حفظ کرده و عضلات لگن را شل کنید.
  2. حالت نشسته یا ایستاده، به صورتی که یک پا بالاتر از دیگری قرار دارد، بیرون کشیدن تامپون را تسهیل می‌کند.
  3. از نخ انتهایی تامپون برای خارج کردن آن استفاده کنید. بهتر است مراقب باشید که دست‌های شما کمترین تماس را با خون داشته باشند.
  4. تامپون استفاده شده را درون یک کاغذ باطله پیچیده و در سطل زباله بیاندازید. این تامپون‌ها را در داخل توالت نیاندازید، این کار ممکن است باعث گرفتگی توالت شود.
Tampon removal

کاپ قاعدگی در استخر

یکی دیگر از انواع محصولات بهداشتی مناسب برای دوران پریودی، کاپ‌های قاعدگی هستند. استفاده از کاپ قاعدگی در استخر، شنا کردن را برای خانم‌های علاقه‌مند راحت می‌کند. این محصولات غالبا از جنس سیلیکون درجه یک پزشکی هستند و ساختار جاذب ندارد. کاپ قاعدگی، به دلیل ساختار منعطفی که دارد، به راحتی داخل واژن قرار می‌گیرد و به صورت چندبار مصرف طراحی شده است. این کاپ‌ها، برای محیط زیست نیز مفید بوده و مقرون‌به‌صرفه‌تر از دیگر محصولات بهداشتی هستند.

با توجه به جاذب نبودن این محصولات، می‌توانید با آسودگی خاطر از کاپ قاعدگی در استخر استفاده کنید؛ زیرا آب را به خود جذب نکرده و احتمال ابتلا به عفونت را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهند. کاپ یا فنجان قاعدگی، ظرفیت بالایی دارد و برای هر میزان خونریزی مناسب است.

سخن پایانی

قاعدگی در خانم‌ها، یک امر طبیعی است اگرچه همیشه به راحتی نمی‌توانند این دوره را پشت سر بگذارند. یکی از راه‌های کاهش دردهای پریودی، شنا کردن است. سوالی که ذهن بسیاری از خانم‌ها را درگیر کرده، این است که وقتی پریودیم چطور بریم استخر. امروزه، لوازم بهداشتی مختلفی برای جمع‌آوری خون پریود وجود دارد که یکی از آن‌ها تامپون استخری و کاپ قاعدگی است. هر دو محصول، به دلیل ساختاری که دارند، بهترین گزینه برای استفاده در دوران پریودی و شنا کردن محسوب می‌شوند.

دلیلی وجود ندارد که در دوران قاعدگی از انجام فعالیت‌های مورد علاقه خود باز بمانید. شما می‌توانید با تهیه تامپون قاعدگی و همچنین، انتخاب یک استخر استاندارد و بهداشتی از فهرست پول تیکت، به شنا کردن و لذت بردن از آب بپردازید.

سوالات متداول

1.     آیا می‌توان از تامپون برای استخر استفاده کرد؟

بله، با استفاده از تامپون‌های استخری که جذب بالایی دارند می‌توانید به شنا کردن بپردازید.

2.     برای رفتن به استخر، کاپ قاعدگی بهتر است یا تامپون؟

از این دو محصول می‌توانید برای رفتن به استخر در دوران پریودی استفاده کنید. کاپ‌ها، غالبا سیلیکونی هستند و جذب آب در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد؛ اما تامپون‌ها از جنس پنبه فشرده و ابریشم مصنوعی هستند و در مدت‌طولانی ممکن است جذب آب داشته باشند.

3.     رفتن به استخر در پریودی خطرناک است؟

برخلاف باور عموم، رفتن به استخر در پریودی کاملا بی‌خطر است و طبق تحقیقات انجام شده، تا حد زیادی در کاهش دردهای پریودی نیز تاثیر دارد.