گرم کردن آب استخر مهم ترین کاری است که برای فراهم کردن شرایط مناسب شنا انجام می‌شود. شنا گران در آبی که دمای آن مناسب باشد قابلیت بهتر شنا کردن را خواهند داشت و این گونه استفاده کردن از استخر دلپذیر و خوشایند خواهد شد. برای استخر های روباز و روبسته روش های گرم کردن آب استخر وجود دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا روش های مختلف را به طور کامل معرفی کنیم.

بهترین بلیط استخر با شرایط بهداشتی و دمایی مطلوب را از پول تیکت تهیه نمایید.

Swimming pool heating training

روش های گرمایش آب استخر

برای گرم کردن استخر روش هایی استفاده می‌شوند که هر کدام دارای مزایا و معایب خاص خودشان هستند و تجهیزات استخر آب گرم در هر روش با روش دیگر متفاوت هستند. در این قسمت به پاسخ سوال چگونه آب استخر را گرم کنیم؟ پرداخته شده است.

گرمایش آب استخر با برق

برای گرمایش آب اسختر با استفاده انرژی برق دستگاه هایی تحت عنوان هیتر یا گرمکن های برقی به کار گرفته می‌شوند. این دستگاه ها دارای المنت هایی هستند که با عبور جریان برق داغ می‌شوند و انرژی حرارتی حاصل شده به آب استخر انتقال داده می‌شود. تجهیزات گرمایش استخر برقی به این مدل محدود نمی‌شود. برای مثال روش دیگری که با آن می‌توان استخر را گرم کرد استفاده از پمپ های حرارتی است. روش کار این دستگاه به این شکل است که گرما را از هوا دریافت می‌کند و به آب منتقل خواهد کرد. پمپ حرارتی در هوای گرم کارایی خوبی دارد اما در هوای سرد قابل استفاده نیست.

به طور کلی بهره بردن از برق برای گرم کردن آب استخر باعث مصرف انرژی زیاد می‌شود و دستگاه هایی که در گرمایش برقی استخر استفاده می‌شوند دارای توان تولید گرمایش پایین هستند؛ بنابراین این روش در استخر های با ابعاد کوچک مانند استخر های خانگی مناسب است.

گرمایش استخر با هیتر گازی

به کارگیری هیتر های گازسوز روشی است که رایج است و در کشور هایی که منابع گازی فروان دارند مناسب است. آسان ترین روش گرمایش آب استخر بهره گرفتن از هیتر های گازسوز است که دارای هزینه بالای گاز است. البته این موضوع بستگی به قیمت گاز در کشوری خاص دارد. مزیت گرم کردن آب استخر با هیترگازی این است که در تمام فصل ها به راحتی می‌توان گرمایش آب را انجام داد.

دیگ بخار برای گرم کردن آب استخر

استفاده از دیگ بخار برای گرمایش آب استخر نیاز به موتورخانه دارد که به دلیل اشغال فضا از معایب این روش به حساب می‌آید. همچنین آلودگی تولید شده توسط دیگ بخار زیاد است و این مورد هم عیب دیگری است که به این روش وارد است.

Heating the pool water

انرژی خورشیدی برای گرم کردن آب استخر

گرم کردن آب استخر با انرژی خورشیدی روشی است که برای محیط زیست آسیبی ندارد و با گرم کن هایی که انرژی خود را از پنل خورشیدی دریافت می‌کنند، آب استخر گرم می‌شود.

گرمایش با پنل خورشیدی

پنل های خورشیدی در چند تعداد و در فضای بزرگ نصب می‌شوند تا بتوانند انرژی لازم را از خورشید دریافت کنند و برق مورد نیاز را تولید نمایند. این پنل ها گرما را مستقیما به برق تبدیل می‌کنند. هزینه گرم کردن استخر با پنل خورشیدی بستگی به تعداد پانل های خورشیدی و ابعاد استخر دارد.

گرمایش آب استخر با تشک خورشیدی

تشک های خورشیدی گرمای لازم برای گرم کردن آب استخر را از نور خورشید دریافت می‌کنند. از درون این تشک ها لوله های حامل آب می‌گذرند و به این ترتیب حرارت جذب شده را به آب در حال حرکت منتقل می‌کنند. آب با استفاده از پمپ داخل تشک خورشیدی عبور می‌کند. برای انتخاب صحیح تشک ها و تجهیزات لازم باید به ابعاد استخر توجه کرد.

گرمایش استخر با آب گرمکن

دمای مناسبی که برای آب استخر به شکل استاندارد تعریف شده است در بازه 26 تا 29 درجه سانتیگراد است که با استفاده از آبگرمکن های گاز سوز می‌توان آن را تامین کرد. البته پکیج گرمایشی استخر و هیتر گرمایش استخر موارد دیگری هستند که دارای کاربرد هستند.

پکیج گرمایشی استخر

برای گرم کردن آب استخر و جکوزی می‌توان از پکیج گرمایشی استفاده کرد که با انرژی گاز کار می‌کند. این روش برای سیستم گرمایش استخر خانگی کاربرد خوبی دارد. توان تولید گرمایش پکیج با میزان حرارتی که استخر نیاز دارد باید هماهنگ باشند.

هیتر گرمایش استخر

به کار گرفتن هیتر گرمایش استخر هزینه بیشتری نسبت به پکیج گرمایشی دارد. هیتر دمای استخر را با نمایشگر خود نشان می‌دهد. برای گرم کردن آب استخر های کوچک می‌توان از هیتر استفاده کرد.

گرمایش استخر روباز

گرمایش استخر روباز به وسیله روش هایی که توان تولید حرارت بیشتری دارند توصیه می‌شود. در روز های گرم تابستان احتیاجی به گرمایش وجود ندارد اما در روز هایی که دمای هوا پایین است، انرژی حرارتی بالایی برای گرم کردن آب استخر لازم است. روش هایی که از گاز برای ایجاد حرارت استفاده می‌کنند، توان تولید حرارت بالایی دارند.

جمع بندی

در این مطلب با سیستم آب گرم استخر و مدل های مختلف آن آشنا شدید. هر کدام از روش های گرمایش آب استخر دارای تجهیزات گرمایش استخر خاصی هستند و مزیت و عیب هر روش بیان شد.

در وبسایت ما قیمت بلیط استخر های تهران و سایر شهر های ایران بروز هستند.