آب درمانی که به آن استخر درمانی، هیدروتراپی یا درمان آبی نیز گفته می‌شود بدون تردید یکی از بهترین روش های درمانی برای اکثر افرادی است که مشکلات استخوانی دارند. امروزه پزشکان تاکید زیادی بر استفاده از این روش برای افراد مختلف مانند ورزشکاران و حتی افراد مسن را دارند. ما در سری مقالاتی که منتشر خواهیم کرد به تدریج روش آب درمانی، مزایا و اثرات آن را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

به گزارش پول تیکت؛ این روزها اگر به استخر مراجعه کنیم متوجه میشویم که روز به روز به تعداد افرادی که برای استفاده از خاصیت آب درمانی به استخر و اماکن آبی مراجعه می‌کنند بیشتر می‌شود. افرادی که شاید در جوانی میلی به استفاده از استخر نداشتند در میانسالی برای آب درمانی به پای ثابت حضور در استخر تبدیل شده‌اند و البته توصیه‌های پزشکان نیز باعث می‌شود میل و رغبت افراد به استفاده از این روش درمانی روز به روز بیشتر شود.

آب درمانی چیست؟

مجموعه فعالیت‌هایی است که در آب صورت می‌گیرد تا فرد به کمک فشار آب، سبکی و بی‌وزن شدن بتواند ورزش‌ها و حرکاتی را انجام دهید که به بهبود و درمان جسمی آن کمک کند. همچنین آب درمانی به تقویت عضلات و مفاصل کمک می‌کند.

برنامه هیدروتراپی (آب درمانی)

برنامه حرکات آب درمانی دیسک کمر متشکل از انواع مختلفی از درمان‌ها و تمریناتی است که در یک استخر انجام می‌شوند و می‌توانند به طور خاص برای تسکین درد کمر در بخش تحتانی طراحی شوند. این تمرینات همچنین تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر عضلات دارند و عضلات را برای اجتناب از عود درد کمر در آینده تقویت می کنند. روش آب درمانی بخصوص در مواردی سودمند هستند که بواسطه شدت درد کمر، کاهش تراکم استخوانی، ناتوانی یا دیگرعوامل انجام یک برنامه تمرینات بر روی زمین امکان پذیر نباشد.

بهبود بیماری‌ها با آب درمانی

آب درمانی بر روی بیماری‌های آرتروز، پوکی استخوان، کشیدگی و پارگی عضله تاثیر می‌گذارد و علاوه بر این بیماری ها غالبا به عنوان شکلی از تمرین درمانی برای درمان افراد دیابتی و همینطور افراد دچار فشار خون بالا توصیه می شود؛ هر دوی این بیماری‌ها می‌توانند با آب درمانی بهبود یابند و قابل کنترل‌تر شوند. همۀ بیماری‌های ذکر شده  باعث می‌شوند که ورزش کردن روی سطح سخت یا حتی نرم یا در حالت ایستاده ناراحت کننده و دردناک باشد این در حالی است که آب محیطی لطیف تر و خوشایندتر ایجاد می‌کند و افراد به راحتی درون آن می‌توانند نرمش انجام دهند.

خواص فیزیکی آب باعث می شود آب محیط بسیار مطلوبی برای ورزش کردن و به منظور درمان کمر درد و دیگر آسیب های اسکلتی عضلانی باشد. برخی از مهم ترین خواص آب که ورزش کردن در آن را آسان تر می سازند عبارتند از:

خاصیت شناوری

آب نیروی جاذبه را خنثی کرده و به هنگام غوطه ور شدن بیمار در آن به تحمل وزن او به شیوه ای کنترل شده کمک می کند. چنین چیزی می تواند به گسترش و بهبود توازن و قدرت فرد کمک کند. خاصیت شناوری آب همچنین بواسطه حذف نیروهای گرانشی امکان طیف گسترده تری از وضعیت های قرار گیری بدن را فراهم می کند؛ بخصوص برای ورزش هایی که در آن ها به بلند کردن پاها که در بیشتر افراد سنگین ترین اعضای بدن هستند نیاز است.

Hydrotherapy

آب درمانی و هیدروتراپی

ویسکوزیته/ گرانروی:

آب به واسطه اصطکاک کمی که دارد مقاومت ایجاد می‌کند و به این ترتیب در حالی که خطر آسیب دیدگی بیشتر را بواسطه فقدان تعادل کاهش می‌دهد امکان تقویت و تاثیرگذاری بر آسیب دیدگی را فراهم می‌کند.

فشار هیدرواستاتیک

فشار هیدرواستاتیک اثرات نیرومندی تولید می‌کند که عملکرد قلب و ریه را بهبود داده باعث می شود ورزش‌های آبی شیوه بسیار سودمندی برای حفظ و تقویت عملکرد قلب و ریه باشند. این تاثیر ناشی از فشار همچنین به بهبود جریان خون عضلات کمک می کند.

بطور کلی هر گونه معالجه و مداوای کمردرد به کمک آب را می توان هیدروتراپی یا آب درمانی دانست. البته در اینجا منظور مصرف غیر خوراکی آب یعنی انجام حرکات اصلاحیو نرمشهای خاص کمردرد در آب است.

معمولا از آب به خاطر اثراتش در ایجاد گرما، سرما، تسکین در ریلکس (شل) کردن عضلات کمر و درمان کمردرد استفاده می گردد. رفتن به مراکز ماساژ نیز مانند آب درمانی بسیاری از دردها را تسکین می‌دهد و سلامتی را به شما بازمی‌گرداند.

آب درمانی

Hydrotherapy آب درمانی

آب به دلیل برخی خواص فیزیکی نظیر چسبندگی، شناوری، فشار و ویسکوزیته (غلظت) اثرات مفیدی در انجام حرکات ورزشی برای درمان کمردرد دارد. مطابق قانون ارشمیدس هنگامی که بدن در آب غوطه ور می شود به اندازه ی حجم آب جابه جا شده از وزن آن کاسته می شود. از آنجایی که وزن بدن در آب کمتر است، لذا بیمار مبتلا به کمردرد قادر می‌گردد که اندامهایش را با صرف نیروی کمتری به حرکت در آورد و به دلیل کاهش فشار بدن بر مفاصل، درد کمتری را هنگام انجام حرکات احساس می کند.

از سوی دیگر، هنگامی که حرکت بر خلاف جهت آب انجام می‌گیرد، فشاری از طرف آب بر اندام‌ها وارد می‌آید که سبب تقویت عضلات ضعیف و درمان کمردرد می شود. علاوه بر این با تغییر سرعت حرکات می‌توان شدت ورزش در آب را کاهش یا افزایش داد.

شاید آسان‌ترین و راحت‌ترین وسیله‌ای که ورزشکاران و مردم برای رفع خستگی، کسالت و بدست آوردن آرامش و راحتی از آن استفاده میکنند آب باشد.

گرفتن دوش آب گرم پس از ورزش و مسابقه یا پس از انجام کارهای سنگین روزانه تقریبا یک امر طبیعی و عاذی است که تمام بازیکنان و افراد آگاهانه یا بدون آگاهی از ان استفاده میکنند.

آب درمانی یک روش عامه پسند است و به خلاف اکثر روشهای دیگر رفع خستگی عضلانی با رضایت و خوشنودی ورزشکاران توام می شود. اگر به دنبال بهترین مجموعه‌های آبی‌ای می‌گردید تا در آن آب درمانی را انجام دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم معرفی لیست بهترین استخرهای اشکذر را در پول تیکت ببینید.

مزایای آب درمانی

با تمام مزایا در مورد آب درمانی باید گفت با شناخت و آگاهی از تاثیرات فیزیولوژیکی و درمانی آب به آسانی و راحتی میتوان از آن استفاده کرد. مزایا و خصوصیات استفاده از آب درمانی برای تسکین دردها و آفرینش آرامش یعنی در موارد درمانی و رفع خستگی در ورزشکاران و به دست آوردن آرامش جسمانی و روحی متعدد است.

  • در دسترس بودن آن برای همه
  • ارزن بودن نسبت به روشهای دیگر
  • افزایش کیفیت خواب
  • رهایی از دردهای عضلانی
  • تسریع لاغری و سوزاندن چربی
  • پیدایش آرامش و رهایی از استرس

از جمله مزایای اب درمانی است که در مقالات بعدی به طور مفصل به آن اشاره خواهیم کرد.