آسیب دیدگی در شنا مانند هر ورزش دیگری ممکن است اتفاق بیفتید با این تفاوت که آسیب دیدگی برای شناگران حرفه ای رخ می دهد و برای افرادی که در شرایط مسابقه قرار ندارند یا به صورت طولانی مدت شنا نمی کنند رخ نخواهد داد.

به گزارش پول تیکت، شناگران ماهر ممکن است بیش از پنج مایل در روز آموزش ببینند و از این راه مفاصل خود را در معرض فشار شدید،حرکات تکراری قرار می دهند و اکثر آسیب های شنا بسته به نوع صدمه برروی کتف، زانوها، مفصل ران و کمر تاثیر می گذارند در این مطلب ما به راه های جلوگیری از آسیب دیدگی در شنا آشنا خواهیم شد.

دلایل آسیب در شنا چیست؟

گاهی ممکن است شناگر خسته باشد و توان کافی برای اجرای درست حرکات شنا را نداشته باشد. با اینکه شناگران انعطاف پذیری خوبی دارند اما آسیب‌های کوچکی که در مرور زمان به آنها وارد می‌شود ممکن است سبب درد در کتف، التهاب تاندون‌ها، کمردرد، مشکلات ران و زانو بشود. در شرایطی که شناگر بخواهد شیرجه بزند ممکن است بدن او به جایی برخورد کند و بدن او دچار آسیب شود.

رایج‌ترین آسیب های شناگران

در ادامه به متداول‌ترین آسیب‌هایی که شناگران ممکن است به آن دچار شوند می‌پردازیم.

آسیب به شانه‌ها در شنا

در شنا بیشترین آسیب به شانه وارد می‌شود زیرا شناگران در هنگام شنا بیشتر از حرکات شانه برای جلو رفتن در آب استفاده می‌کنند. یکی از آسیب‌های شانه ممکن است چرخش از ناحیه کتف یا همان اسکپیولا باشد یا این چرخش می‌تواند در قسمت کمربند شانه‌ای پیش بیاید که با درد سنگینی همراه است. تاندون های عضله دو سر ( التهاب دردناک دو سر) و بی ثباتی شانه، در ترکیبی که مفصل شانه را احاطه کرده، برای نگهداری گوی داخلی در حفره کاری انجام نمی‌دهد. همه این موارد می تواند منجر به خستگی وضعف مفصل گوی و کاسه ای شانه و ماهیچه های پیرامون تیغه شانه بشود. آسیب لابروم شانه از دیگر مشکلاتی است که ممکن است برای شناگران پیش بیاید.

آسیب زانو در شنا

این آسیب معمولا در شنای قورباغه پیش می‌آید که حرکت پاها در آن نقش زیادی دارد. این حالت با درد بسیار زیاد به داخل و اطراف زانو همراه است و بدون هیچ دلیلی متوجه آن می‌شوید. اگر فقط در حد ضربه باشد می‌تواند تا چند روز درد را به شناگر بدهد اما اگر ضربه شدیدتر باشد، موجب شکستگی می‌شود که به آسانی قابل تشخیص است؛ در این شرایط باید در اسرع وقت به دکتر مراجعه کنید.

درمان آسیب زانو

اگر درد شدیدی نداشتید، با چند روز استراحت ممکن است درد شما درمان شود. ماساژ می‌تواند در بهبود درد زانو کمک کند. کبودی زانو با گذاشتن یخ بر روی آن کم کم از بین می‌رود و موجب سریع‌تر شدن روند درمان می‌شود.

آسیب کمر در شنا

با اینکه شناگران بدن و کمر انعطاف پذیری دارند ولی در شرایطی دچار آسیب در این ناحیه می‌شوند. دیسک کمر یکی از شایعترین دردهایی است که افراد به آن مبتلا می‌شوند و این مسئله نیز برای شناگران ممکن است پیش بیاید. در هنگام شنا اگر دردی در کمر احساس کردید، آن را متوقف کنید تا به آسیب بیشتری موجب نشود همچنین مراقب رباط کمر خود باشید که از آسیب پذیرترین نقاط بدن است.

آسیب گردن در شنا

در شنا، از گردن بیشتر برای آمدن به سطح آب و نفس گیری استفاده می‌شود. گاهی حرکات شدید بدن در بالا آوردن گردن ممکن است باعث گرفتگی گردن و حتی شکستن آن شود پس قبل از شنا طریقه شنای صحیح را تمرین کنید تا از جزئی‌ترین آسیب‌ها در امان بمانید.

آسیب گوش در شنا

پارگی گوش، آب رفتن در گوش و گاهی عفونت گوش از شایع‌ترین آسیب‌هایی است که افراد در شنا به آن دچار می‌شوند. اگر با شدت در آب بپرید و جهش زیادی داشته باشید، پارگی گوش به سراغ شما می‌آید. برای رهایی از آب رفتن در گوش و عفونت آن، می‌توان از تجهیزات شنا مانند گوش‌گیر استفاده کرد تا آسیب را تا حد امکان پایین آورد.