آب استخر به علت نمک و کلری که دارد برای موهای کراتین شده مناسب نیست اما راه حل‌‌هایی برای حفاظت از موهای کراتینه در استخر وجود دارد که می‌توان از طریق آن، آسیب کلر به مو را کاهش داد. اگر موهای خود را به تازگی کراتین کردید و قصد رفتن به استخر را دارید، باید این مقاله را تا انتها بخوانید تا بتوانید به خوبی از بد حالت شدن مو و ریزش آن جلوگیری کنید.

چرا استخر برای کراتین مو مضر است؟

برای ضدعفونی استخرها از ماده شیمیایی کلر استفاده می‌شود تا انواع باکتری‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌هایی که در آب استخر به وجود می‌آید، نابود شود. همچنین این ماده قوی به علت شیمیایی بودن با پروتئین‌ها و کلاژن سر واکنش می‌دهد و  می‌تواند به موهای شناگر آسیب‌های جبران ناپذیری وارد کند. تعدادی از این زیان‌ها عبارت است از:

  • شکستگی مو
  • خشک شدن مو
  • تغییر رنگ موها به سبز
  • آسیب به ساقه و ریشه مو
  • سوزش و خارش پوست سر
  • پف کردن موها

نمکی که در آب‌های طبیعی وجود دارد باعث خشک شدن پوست و موی سر انسان می‌شود و در نهایت رنگ مو را از بین می‌برد. یون‌های نمک به پروتئین‌های کراتین حمله می‌کنند و آنها را تخریب می‌کنند. به همین دلایل توصیه می‌شود افرادی که کراتین دارند و می‌خواهند به استخر بروند از قبل با روش‌های پیشگیری از آسیب مو آشنا شوند.

hair mask

چگونه با موهای کراتین شده استخر برویم؟

قبل از استخر

قبل از رفتن به استخر نیاز است اقدامات کوچکی را انجام دهید تا از آسیب به موهای کراتینه جلوگیری شود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

کلاه شنا

قبل از این که به استخر بروید باید از قبل تجهیزات لازم برای موهای کراتینه را آماده کنید. مهمترین وسیله کلاه استخر یا همان کلاه شنا است که مانع ورود کلر و نمک به موهای شما می‌شود. جنس این کلاه اهمیت زیادی دارد؛ بهترین کلاه شنا برای موهای کراتین شده، کلاه شنا با جنس سیلیکون است که موجب تنفس آسان موهای کراتینه می‌شود.

مصرف نرم کننده

اگر بر روی موهای کراتینه شده از نرم کننده مو استفاده کنید، امکان آسیب به موها توسط کلر کاهش می‌یابد چراکه نرم کننده حالتی به مو می‌دهد که کلر کمتری به باطن موها برسد.

چرب کردن مو

چرب کردن موها موجب اضافه شدن یک لایه‌ی دفاعی به موها می‌شود که از تغییر رنگ مو و آسیب به آن جلوگیری می‌کند برای همین پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از رفتن به استخر موهایتان را با روغن نارگیل، آرگان، بادام و زیتون چرب کنید. این کار از خشکی پوست سر و خارش آن نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از کرم محافظ مو

کرم مو یکی دیگر از روش‌های حفاظت از مو است. درون این کرم SPF وجود دارد که از آسیب‌های اشعه UV و تابش خورشید مخافظت می‌کند.

Keratin hair in water

خیس کردن موها

توصیه می‌کنیم قبل از ورود به استخر دوش بگیرد تا موهایتان با آب بدون کلر خیس و تر شود. اگر موها قبل از ورود به استخر خیس شوند، جذب کلر به موها کاهش پیدا می‌کند و موارد شیمیایی کمتری به ساقه و ریشه مو برخورد می‌کنند. 

هنگام استفاده از استخر

  • سعی کنید کمتر به استخر بروید تا فرصت ریکاوری به موها داده شود.
  • در زمان استفاده از استخر پس از هر چند دقیقه سر را از زیر آب بیرون بیاورید.
  • بیشتر از 30 دقیقه در آب استخر نمانید تا کلر واکنش کمتری با موها بدهد.

بعد از استخر

خشک نکردن موها با سشوار

زمانی که از استخر بیرون می‌آیید موهای شما خیس است اما به هیچ وجه از سشوار برای خشک کردن آنها استفاده نکنید زیرا این کار موجب آسیب به موهای کراتینه و خشک شدن ساقه موها می‌شود.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده مناسب برای مراقبت از موهای کراتینه و رنگ شده است. موهای رنگ شده و کراتین پس از ورود به استخر و برخورد با کلر ممکن است تغییر رنگ به سبز بدهند اما برای حل این مشکل راهکاری وجود دارد که آن استفاده از مخلوط جوش شیرین و آب و شستن موها پس از استخر از آنها است. 

مصرف سرکه سیب

سرکه سیب را پس از استخر و برای نرم و زیبا شدن موها استفاده کنید. محلول سرکه و آب را در داخل قوطی اسپری بریزید و آن را بر روی موهایتان اسپری کنید تا اثرات ناشی از کلر از بین برود.

استفاده از شانه چوبی

شانه چوبی بهترین وسیله برای شانه موهای کراتینه است. این جنس از شانه به آسانی گره میان موها را باز می‌کند بدون اینکه آسیبی به موها وارد شود. علاوه بر این، کشیدن شانه موجب خون رسانی به موها و افزایش رشد آن می‌گردد.

دوش گرفتن

بعد از پایان شنا سریعا در حمام‌های استخر دوش بگیرید و موهای خود را با شامپو و آب تمیز بشویید تا اگر کلری وارد کلاه شنا شده بود، آسیب ناشی از آن از بین برود و مدت زمانی زیادی بر روی موها باقی نماند. پیشنهاد می‌کنیم بلیط استخرهایی را خریداری کنید که در آنها امکانات رفاهی مانند حمام در دسترس باشد.