بدنسازی شنا یا باشگاه بدنسازی؟ برای پاسخ به این سوال که کدام یک برای تناسب اندام مفیدتر است، بهتر است بدانید ورزش شنا به صورت متعادل‌تری می‌تواند روی این موضوع تاثیر داشته باشد. به این دلیل که با صرف زمان زیاد هم میزان کالری بیشتری را در بدن شما می‌سوزاند و هم با تایم بالا در این ورزش می‌توانید شاهد عضله سازی در بدن خود باشید. اما برای روشن‌تر شدن موضوع پیشنهاد می‌کنیم تا با صرف وقت برای این مقاله، بهتر این موضوع برای شما روشن شود.

swimming bodybuilding

بدنسازی شنا و بررسی فواید آن به صورت تخصصی

ورزش شنا را می‌توان یکی از ورزش‌های محبوب دانست که برای استفاده از آن سن و سال مطرح نیست و تقریبا تمام افراد می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند. همانطور که می‌دانید شنا برای سلامتی جسم فواید زیادی دارد، اما مزیت‌های آن به همین مورد ختم نشده و می‌توان از آن برای به آرامش رسیدن روح نیز استفاده کرد. همچنین برای بهره بردن از شنا لازم نیست به صورت تخصصی از آن استفاده کنید و می‌توان به آن، به چشم نوعی تفریح و سرگرمی نگاه کنید.

در ورزش شنا تمامی عضلات شما درگیر می‌شود، به همین دلیل ضربان قلب شما را تا جای ممکن بالا می‌برد که همین امر برای سلامت قلب عملی مفید محسوب می‌شود. این ورزش را می‌توان همانند بدنسازی در باشگاه در نظر گرفت، به این دلیل که می‌تواند با تاثیر مستقیم روی عضلات شما، به بهبود آن‌ها کمک کرده و به عضله‌سازی کمک شایانی انجام دهد. تنها تفاوت اساسی بدنسازی شنا با باشگاه بدنسازی در این است که وزنه‌های سنگین در باشگاه ممکن است به مفاصل و استخوان‌های شما فشار زیادی بیاورند. اما در عضله‌سازی به کمک شنا، هیچگونه فشاری روی مفاصل و استخوان‌ها وارد نشده و به همین دلیل محدودیت سنی برای این ورزش وجود ندارد؛ از این رو افراد مسن و سالخورده هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

باشگاه بدنسازی و بررسی آن به صورت تخصصی

باشگاه بدنسازی مقصد بسیاری از افراد می‌تواند باشد، به این دلیل که انسان‌ها با هدف‌های مختلفی به این مکان ورزشی می‌آیند که یکی از آن‌ها تناسب اندام است. به عنوان مثال برخی از افراد برای اینکه بتوانند به مسابقات پرورش اندام راه پیدا کنند، این ورزش را به صورت اختصاصی دنبال می‌کنند. در این بین برخی افراد صرفا برای تقویت عضلات خود بدنسازی باشگاه را انجام می‌دهند و مورد آخر هم کاهش وزن است که صرف وقت زیادی را طلب می‌کند.

در ورزش بدنسازی افراد برای اینکه بتوانند به صورت مفید روی هر عضله تاثیر بگذارند، می‌بایست حرکات مخصوص به همان ماهیچه را انجام دهند. این مورد برخلاف ورزش شنا است، به این دلیل که هنگام شنا کردن تمام عضلات شما درگیر شده و لازم نیست به صورت تخصصی روی هر ماچیه فوکوس کنید.

swimming bodybuilding sport

شنا در تناسب اندام تاثیر بیشتری می‌گذارد یا بدنسازی؟

تناسب اندام هدفی است که اکثر افراد به دنبال آن هستند، اما برای رسیدن به این نتیجه راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با در پیش گرفتن هرکدام از آن‌ها به وزن و اندام مناسب خود برسید، اما در نظر داشته باشید که هر مدل از ورزش‌ها می‌توانند در زمان‌های متفاوتی شما را به این هدف برسانند. به عنوان مثال با یک برنامه غذایی که توسط متخصصین این حوزه ارائه می‌شود و رعایت آن، می‌توانید در مدت زمان گفته شده در برنامه به وزن ایده‌آل خود برسید. به همین دلیل باید کالری دریافت شده نسبت به کالری که در طول روز سوزانده می‌شود کمتر باشد. در کنار این موضوع انجام یک ورزش هم می‌تواند تاثیر بسیاری زیادی در این روش برای شما داشته باشد؛ اما کدام یک از میان بدنسازی شنا یا باشگاه بدنسازی می‌تواند تاثیر بسیار بیشتری روی این موضوع داشته باشد؟

ورزش بدنسازی می‌تواند تاثیر مستقیمی روی کاهش وزن داشته باشد، اما برای اینکه بتوان کالری بالایی در باشگاه سوزانده شود باید مدت زمان بیشتری حرکات ورزشی را انجام داد. اما در شنا می‌توان کالری بسیار بیشتری را سوزاند و همچنین باعث تقویت عضلات شد. به عنوان مثال شنای کرال که یکی از محبوب‌ترین حرکات است و در مسابقات هم جزو آیتم‌های محبوب به شمار می‌آید؛ می‌تواند 257 کالری را در مدت زمان 30 دقیقه بسوزاند. همچنین شنای پروانه نیز در همین مدت می‌تواند 404 کالری را در بدن شما از بین ببرد. همین مورد را اگر بخواهید در ورزش بدنسازی در نظر بگیرید، در مدت زمان 30 دقیقه می‌توانید بین 80 تا 130 کالری را بسوزانید. به همین دلیل اگر می‌خواهید به تناسب اندام ایده‌آلی برسید، بدنسازی شنا می‌تواند به شما در این زمینه بسیار بیشتر از باشگاه بدنسازی کمک کند. همچنین در کنار این مورد باید رژیم غذایی مناسب را در پیش بگیرید تا بتوانید بهترین نتیجه را در این راه کسب کنید.

عضله سازی با ورزش شنا یا بدنسازی؟

همانطور که در مطالب بالا خواندید تقریبا تفاوت این دو را به صورت جزئی متوجه شدید، اما در این قسمت می‌خواهیم کمی روی این موضوع عمیق‌تر شویم. شنا و بدنسازی را می‌توان جزو تمرینات مقاومتی دانست که برای ساختن عضله بهتر استفاده می‌شود. اما بدنسازی تاثیر بسیار بیشتری رو این موضوع دارد. برخلاف قسمت قبل که شنا تاثیر بسیار بیشتری روی کاهش وزن داشت، در این بخش بدنسازی می‌تواند تاثیر بسیار بیشتری روی عضله سازی داشته باشد. به همان دلیل که خدمت شما عرض شد، ورزش تناسب اندام در باشگاه می‌تواند به صورت تخصصی روی هر عضله شما تمرکز کند و آن را به صورت اختصاصی‌تری رشد دهد. به همین دلیل هرچقدر که بتوانید در باشگاه وزنه‌های سنگین‌تری بزنید، قطعا در طرف مقابل می‌توانید روی داشتن عضله‌ای بزرگ‌تر حساب باز کنید. اما هیچ وقت یادتان نرود که انجام حرکات ورزشی تخصصی و زدن وزنه‌های سنگین‌تر، نیاز به نظارت یک مربی حرفه‌ای دارد تا در نهایت منجر به آسیب دیدگی جدی شما نشود.