بله، شنا یکی از انواع ورزش است که عضلات، استخوان‌ها و مفاصل را با خود درگیر می‌کند و موجب تقویت آنان می‌شود.

عضله سازی با شنا راهی بسیار آسان برای قوی کردن بدن و خوش فرم شدن آن است. شنا ورزشی است که در آن بیشتر عضلات و استخوان‌های بدن دخیل هستند به همین علت ما شنا را برای کاهش وزن اصولی و سفت شدن بدن پیشنهاد می‌کنیم. 

Muscles in swimming

شنا چه عضلاتی را درگیر میکند

شنا عضلات سینه، بازو، سرشانه، شکم، ران، عضلات پشت کمر و گردن را درگیر می‌کند. هنگامی شنا می‌کنید تک تک این عضلات و ماهیچه‌ها به مرور زمان تقویت می‌شوند و شکل مناسبی به خود می‌گیرند. اگر می‌خواهید به منظور عضله سازی شنا کنید، بهتر است یک مربی برای خود انتخاب کنید و از او بخواهید شما را راهنمایی کند. حرکات شنا باید به شکل درستی انجام شود وگرنه ممکن است به ضرر و آسیب به ماهیچه‌ها منجر شود.

شنا درمان شلی بدن

در سنین میانسالی، بدن شروع به افتادگی و شل شدن می‌کند. عضلات بی‌دلیل تحلیل می‌شوند و از بین می‌روند که برای حل این موضوع راه حل‌های زیادی وجود دارد. با مصرف سبزیجات و کاهش غذاهای مضر و چرب می‌توانید تنها با خورد و خوراک بدن خود را در درجه مناسبی نگه دارید اما اگر می‌خواهید شلی بدن‌تان رفع شود، باید ورزش کنید که بهترین ورزش شنا است.

تاثیر شنا روی سفت شدن بدن

اگر شما بدن شلی دارید و می‌خواهید مانند ورزشکاران حرفه‌ای بدنی سفت و محکم داشته باشید، شنا بهترین ورزش برای سفت شدن بدن است. شنا علاوه بر اینکه حس شادابی و سلامت را به شما می‌دهد، بدن را خوش فرم و عضلانی می‌کند البته اگر دیسک کمر دارید بهتر است به سمت آبدرمانی بروید که برایتان مفیدتر است. هنگامی درون آب شنا می‌کنید، فعالیت شما بیشتر می‌شود و پس از آن مجبور به تنفس بیشتر می‌شوید که این نکته سوخت و ساز بدن را بیشتر می‌کند.

کم شدن چربی بدن با شنا

شنا با دو تکنیک چربی بدن را می‌سوزاند. اول اینکه با انجام حرکات مخصوص شنا مانند شنای قورباغه، پروانه و کرال آزاد چربی بدن کم می‌شود و با مصرف مناسب پروتئین، حجم عضلات بیشتر می‌شود. از طرف دیگر خود آب به تنهایی به بدن فشار وارد می‌کند و حجم زیادی چربی از آن کم می‌کند. برای کم شدن بیشتر چربی‌ها، باید غذاهای چرب را کم کنید و مصرف مواد پروتئینی مانند شیر و ماست را افزایش دهید که همراه با انجام ورزش شنا می‌توانید به سرعت به نتایج دلخواه خود برسید.

Muscle tightening by swimming

تاثیر شنا بر روی عضلات و استخوان‌های بدن

زمانی که در درون آب قرار می‌گیرید تمامی بدن شما به فعالیت مشغول می‌شود و ضربان قلب افزایش می‌یابد. همین بالا رفتن ضربان قلب برای اینکه چربی بدن کم شود کافی است. با انجام شنا علاوه بر حرکات ناخودآگاه درون بدن، بیرون بدن شروع به فعالیت و متابولیسم می‌کند و در نهایت سیستم بدن به خوبی استحکام پیدا می‌کند.

هر نوع شنا چه عضلاتی را سفت می‌کند؟

تمامی نوع‌های شنا، قسمتی از بدن را مورد هدف قرار می‌دهند که در برخی از شناها این عضلات درگیر بیشتر می‌شود. در بخش زیر تمامی شناها را به همراه ماهیچه‌هایی که درگیر می‌کنند توضیح می‌دهیم:

  • پروانه: در شنای پروانه تمامی عضلات بدن به ویژه جلو ران تقویت می‌شود.
  • قورباغه: در شنای قورباغه، بیشتر عضلات بالایی بدن حرکت می‌کنند. ماهیچه‌های سینه، بازو، سرباز و مفاصل میان آنها به حرکت در می‌آید
  • کرال سینه: در شنای کرال سینه، پاها و بخش پایینی بدن مشغول به فعالیت می‌شوند. ران‌ها، باسن، ماهیچه‌های سینه بیشتر عضلانی می‌شوند. اگر می‌خواهید چربی از پاها و نواحی باسن شما برداشته شود، این نوع شنا از دیگر انواع آن مناسب‌تر است. 
  • کرال پشت: این نوع شنا برای تقویت عضلات پشت گردن و بدن مناسب است. تمامی عضلات پشت سینه در آن به حرکت در می‌آیند و ماهیچه های چهار سر ران در آن دخیل هستند.