راهنمای خرید عینک شنا، شما را در انتخاب بهترین عینک شنا هدایت و راهنمایی می‎‌کند تا بتوانید از میان تمامی عینک‌های شنا که در بازار هستند، بهترین آن را برگزینید. عینک‌های شنا از اجزای مختلفی مانند لنز،قاب، کش پشت و واشر ساخته شده‌اند که تفاوت در نوع هر کدام، تغییر مهمی را در مصرف آن ایجاد می‌کند. گونه‌های مختلفی از عینک شنا وجود دارد. آنها را در بخش زیر بیان می‌کنیم:

  • عینک مسابقه شنا
  • عینک تفریحی شنا
  • عینک استقامت شنا
  • عینک طبی شنا
  • عینک سوئدی شنا
Guide to swimming goggles

انواع عینک شنا

انواع عینک شنا، گونه‌های مختلفی از عینک شنا هستند که تا کنون ساخته شده‌اند. هر نوع از این عینک‌ها مناسب یک مکان و مخصوص انواعی از شناهای خاص است. عینک شنا یکی از تجهیزات اصلی شنا است. برای آشنایی با انواع عینک شنا، مطالب زیر را بخوانید:

عینک شنا مسابقه (حرفه‌ای)

عینک شنا برای مسابقه، عینک شنایی است که فرم باریک و وزن کمی دارد. این نوع عینک شنا، دید کمی را به شناگر می‌دهد و لنز آن حالت آینه‌ای دارد. آینه‌ای بودن عینک شنای مسابقه باعث می‌شود شناگر به سرعت بتواند از میان آب عبور کند و سرعت بگیرد. پل بینی این نوع عینک‌ها قابلیت تعویض دارد. به طور خلاصه، عینک شنای مسابقه عمر کمی دارد و استفاده از آن سخت است اما تنها مزیت آن، سرعت بالایی است که به شناگر می‌دهد.

بهترین عینک شنا حرفه‌ای: عینک شنا سوانز مدل MG-SS-SR-81M PAF CY و عینک شنا اسپیدو مدل Aquapulse Pro است.

عینک شنای تفریحی

عینک شنای تفریحی، عینکی است که قیمت ارزانی دارد و قصد استفاده تخصصی از آن وجود ندارد. عینک شنای تفریحی کمی ابعاد بزرگتری نسبت به دیگر عینک‌ها دارد و استفاده از آن حس آسانتر است. واشر این عینک‌ها، از جنس لاستیکی ضخیم ایجاد شده و تنظیم آنها راحت‌تر است. دیرتر از سایر عینک‌های شنا کاربرد خود را از دست می‌دهند و معمولا ضد تابش نور هستند.

بهترین عینک شنا تفریحی: عینک شنا آکوا پرو مدل X5 و عینک شنا اسپیدو مدل سیلیکونی M-5200

عینک شنای استقامت

عینک شناهای استقامتی کمی بزرگتر از عینک شناهای مسابقه‌ای هستند و دیرتر از آنها خراب می‌شوند. این نوع عینک، کمی از سرعت شناگر کم می‌کنند. واشر این نوع عینک از جنس لاستیکی است و کمی راحت‌تر از عینک شنای حرفه‌ای است. عینک شنای استقامت قیمت متوسطی دارد اما برای افرادی که به کلاس شنا می‌روند و روزانه تمرین می‌کنند، مناسب است. 

بهترین عینک شنای استقامت: عینک شنا زاگز ZOGGS Predator Flex 2 کد 335848

عینک شنای طبی

عینک شنای طبی، عینک شناهایی هستند مناسب برای افرادی که بینایی ضعیفی دارند. در گذشته هزینه عینک شنای طبی بالا بود اما امروزه عینک شناهای طبی‌ای وجود دارند که قیمت کمتری دارند. برای انتخاب عینک شنای طبی ابتدا باید با فرم چشمان خود آشنایی داشته باشید و سپس آن را خریداری کنید. از آنجایی که بینایی افراد با یکدیگر متفاوت است، بهترین عینک شنای طبی را نمی‌توانیم انتخاب کنیم اما در خرید آن، به جنس و استحکام لنز عینک شنای طبی توجه کنید.

عینک شنا سوئدی

عینک شنای سوئدی، عینک‌هایی با فریم بسیار کوچک هستند که قیمت ارزانی دارند. این نوع عینک‌ها، شباهت زیادی به عینک شنای سرعتی دارند اما با این تفاوت که واشر لاستیکی ندارند. اکثر شناگران از این نوع عینک‌ها استفاده می‌کنند و علت آن لغزش کمتر عینک شنای سوئدی نسبت به دیگر عینک‌ها است. از آنجایی که این نوع عینک‌ها کاملا با چشم تنظیم می‌شوند، در انتخاب آن توجه زیادی باید داشت. توصیه می‌کنیم عینک شنای سوئدی را به صورت حضوری خریداری کنید.

swimming glasses

عینک شنای بدون بند

عینک شنای بدون بند، همانطور که از نام آن پیداست هیچ بندی در پشت آن وجود ندارد. این عینک‌ها دو لنز دارند که اطراف آنها چسب‌هایی وجود دارد که آن را به پوست اطراف چشم می‌چسباند. مصرف این عینک بسیار سخت است و افراد کمی از آن استفاده می‌کنند زیرا چسب اتصال آن به چشم، به سختی در بازار یافت می‌شود. اگر پوستی حساس دارید، این نوع عینک شنا مناسب شما نیست زیرا ممکن است موجب التهاب پوست اطراف دور چشم شما شوند.

رنگبندی لنز عینک شنا

  • عینک شنای آینه‌ای: روشنایی را بازتاب می‌کند و نمی‌گذارد نوری به چشم بتابد.
  • عینک شنای شفاف: با دیدن با چشم عادی تفاوتی ندارد و اگر نمی‌خواهید فیلتری به عینک اضافه شود، از آن استفاده کنید.
  • عینک شنای دودی و تیره: نور اذیت کننده را به خوبی کاهش می‌دهد.
  • عینک شنای آبی: براق بودن آب که اذیت کننده است را کاهش می‌دهد.
  • عینک شنای قرمز: کنتراست رنگ محیط را افزایش می‌دهد و مناسب برای شنا در شب است.
  • عینک شنای صورتی: مناسب‌ترین عینک برای استخرهای روباز
  • عینک شنای سبز: عینک با رنگ لنز سبز، برخورد نور با چشم را به شدت کاهش می‌دهد و بهترین گزینه برای چشمان حساس به نور و افرادی که میگرن دارند.
  • عینک شنا زرد و نارنجی: عینک با این نوع لنز، نور محیط را برایتان روشن‌تر جلوه می‌کند و برای محیط‌های کم نور مانند شب مناسب است.

نکات مهم در خرید عینک شنا

اگر می‌خواهید برترین عینک شنا که مناسبتان است را پیدا کنید، باید به نکات ذکر شده زیر توجه کنید:

  • انتخاب نوع عینک شنا: با توجه به توضیحات بالا، آگاهی داشته باشید که هدفتان از شنا کردن چه چیزی است؛ سپس نوع آن را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید در مسابقات شرکت کنید، عینک حرفه‌ای را تهیه کنید و اگر می‌خواهید در ماه بلیط استخر خریداری کنید و به آنجا بروید، عینک شنای تفریحی را خریداری کنید.
  • تناسب عینک شنا: عینک شنا باید با فرم چشمان متناسب باشند. قطعا عینک شنا برای بانوان با آقایان متفاوت است زیرا ابعاد صورت‌ها متفاوت است. این موضوع در انتخاب عینک شنای سوئدی به واضحی دیده می‌شود.
  • جنس لنز عینک شنا: جنس لنز در بینایی زیر آب تاثیر زیادی دارد. اگر بینایی ضعیفی دارید، عینک شنای طبی را تهیه کنید.
  • قیمت عینک شنا: قیمت عینک شنا، هزینه‌ای است که برای خرید یک عینک ویژه شنا پرداخت می‌کنید. توصیه می‌کنیم عینکی بخرید که قیمت متوسطی دارد. زیرا عینک‌های شنا به مرور زمان باید تعویض شوند و مجددا خریداری شوند. همچنین عینک‌هایی که قیمت کمتری دارند ممکن است شما را در هنگام شنا رنچ بدهند.
  • رنگ لنز عینک شنا:  رنگ لنز عینک شنا با مکانی که در آن شنا می‌کنید رابطه مستقیمی دارد. رنگبندی لنز عینک شنا را مطالعه کنید و سپس به خرید عینک اقدام کنید.
  • نفوذ نکردن آب به چشم: خاصیت مهمی که عینک شنا باید داشته باشد این است که امکان ورود آب به چشم وجود نداشته باشد. تفاوت قیمت بسیاری از عینک‌های شنا در این مورد است.