در شنا، گردش خون و جریان آن افزایش می‌یابد که در نهایت سبب باز شدن رگ‌ها و عدم تجمع خون در آن می‌شود و همین موضوع سبب درمان رگ‌های واریسی با شنا می‌شود. آب سرد و شنا دو ترکیب عالی برای رهایی از واریس هستند زیرا رگ‌های بدن را تنگ می‌کنند و نمی‌گذارند جریان خون به حدی زیاد شود که بر روی پوست نمایان شود.

واریس چیست؟

واریس بیماری‌ای است که در آن رگ‌های سطحی بدن بزرگ و متورم می‌شوند و رگ‌های پا و ران به طور واضحی دیده می‌شوند. علت واریس،اختلال در دریچه‌های عروقی بدن است. معمولا زنان بیشتر مردان به واریس مبتلا می‌شوند. اگر فردی از خانواده شما واریس داشته باشد، احتمال اینکه شما نیز در آینده به آن مبتلا شوید چند برابر می‌شود.

varicose veins

شنا برای بهبود واریس

شنا کردن و قرار گرفتن در آب سرد و معمولی، به درمان بلند مدت واریس و کاهش اثرات آن می‌انجامد. زمانی که افراد شنا می‌کنند، گردش خون در بدن آنها افزایش می‌یابد و خون در رگ‌های آنها تجمع پیدا نمی‌کند که این موضوع سبب بهبود رگ‌های واریسی می‌شود. به طور معمول افرادی که از اضافه وزن برخوردار هستند مبتلا به واریس می‌شوند اما اگر در هفته چند بار بلیط استخر خریداری کنند و به آنجا بروند، به مرور زمان وزن آنها کاهش پیدا می‌کند و علائم واریس آنان بهتر می‌شود. برای درمان واریس نیاز نیست مدت زیادی شنا کنید، بلکه 15 دقیق هر روز برای درمان آن کافی است. 

اگر بلد نیستید شنا کنید، می‌توانید بر لبه استخر بنشینید و پاهای خود را به صورت تکان دهنده درون آن قرار دهید. همچنین برای درمان واریس رفتن به کلاس شنا مفید است زیرا هم موجب تقویت عضلات و یادگیری یک مهارت می‌شود و هم از واریس خلاص می‌شوید.

چه افرادی به واریس مبتلا می‌شوند؟

احتمال ابتلا به واریس در برخی از افراد بیشتر از دیگران است. ما تعدادی از علل‌های رایج واریس پا را در بخش زیر بیان می‌کنیم:

  • بالا رفتن سن: زمانی که سن بالاتر می‌رود، گردش خون ضعیف‌تر می‌شود در نتیجه افراد به واریس مبتلا می‌شوند.
  • چاقی: اضافه وزن و چاقی باعث خون‌رسانی کمتر به بدن می‌شود.
  • ایستادن طولانی
  • قرار گرفتن طولانی مدت در برابر نور خورشید
  • دی ان ای: اگر فردی در خانواده شما واریس داشته باشد، امکان این که شما آن را داشته باشید را چند برابر می‌کند.
  • اختلالات هورمونی: در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و یائسگی به علت تغییرات هورمونی امکان ابتلا به واریس افزایش می‌یابد.
  • مصرف قرص‌‌های ضدبارداری
male feet in outdoor swimming pool keeping pool clean

سونا و جکوزی برای واریس

سونا و جکوزی از عوامل  تشدید کننده واریس هستند. در هر دو آنها از آب گرم و دمای بالا استفاده می‌شود به همین دلیل رگ‌های واریسی گشاد می‌شوند و علائم آن بدتر می‌شود. اگر واریس دارید، توصیه می‌شود به هیچ عنوان در آب‌های گرم قرار نگیرید.