تعداد دفعات تعویض آب استخر بستگی به نوع و ابعاد آن استخر دارد اما اگر بخواهیم پاسخ سوال آب استخر هر چند وقت یک بار عوض شود را بدهیم، باید گفت که بهتر است در هر روز بین 1 تا 8 بار آب استخر تعویض شود.

Pool Brushing 1

از جمله پارامترهای مهمی که افراد قبل از انتخاب یک استخر در نظر می‌گیرند، میزان تمیزی آب آن است. استخرها محیطی برای تفریح و ورزش کاربران هستند و به درمان بسیاری از بیماری‌ها کمک شایانی می‌کنند. برای مثال تاثیر استخر در درمان دیسک کمر، اسپاسم‌های عضلانی و بسیاری بیماری‌های دیگر غیر قابل انکار است.

حال اگر بهداشت این فضا رعایت نشود، امراض مختلف شیوع پیدا کرده و سلامت کاربران را در معرض تهدید قرار می‌دهند. به همین دلیل تعویض آب استخر باید در برنامه کاری مدیران این‌گونه مراکز قرار گیرد. معمولاً تعویض آب استخر بر اساس مولفه‌های گوناگونی نظیر تعداد استفاده‌کنندگان، شرایط آب و هوایی و… انجام می‌گیرد. این کار باعث حفظ کیفیت آب شده و از رشد باکتری‌ها و سایر آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند.

ضرورت تعویض آب استخر

به طور کلی، تعویض آب استخر یک امر ضروری است که جهت حفظ کیفیت آب، افزایش شفافیت آن و ارتقاء بهداشت عمومی انجام می‌گیرد. البته به منظور تمیزی بیشتر استخر، استفاده از محصولات گندزدا مانند کلر و حفظ تعادل pH نیز توصیه می‌شود.

دلایل تعویض آب استخر

beach pool min

تعویض آب استخرها به دلایل متعددی انجام می‌پذیرد که در زیر به برخی از اصلی‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. حفظ بهداشت آب

هنگام شنا مواد دفعی بدن انسان مانند عرق، ترشحات دهان و بینی و… وارد آب استخر شده و آن را کثیف می‌کنند. این مسئله علاوه بر این‌که آلودگی آب را به دنبال دارد، کیفیت آن را نیز کاهش می‌دهد. لذا ضروری است که آب استخر هر چند وقت یک‌بار تعویض شود تا از رشد میکروب‌ها و عفونت‌ها ممانعت به عمل آید.

  • حفظ شفافیت آب

با گذشت زمان، آب استخر تیره و کدر می‌شود، لذا تعویض آب برای حفظ شفافیت آن و پیشگیری از تجمع ذرات زائد ضرورت دارد. همچنین با مداومت استفاده از استخر، رنگ آب تغییر می‌یابد و در دیواره‌های استخر نیز جلبک جمع می‌شود. تعویض آب استخر در کنار تمیز کردن دیواره‌ها، استخر را همواره تمیز و خوشایند نگه می‌دارد.

  • حفظ بهداشت عمومی

استخرها به دلیل شرایط مرطوبی که دارند، محیط مناسبی برای رشد انواع باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها به شمار می‌روند. بنابراین تعویض آب جهت کاهش حجم میکروب‌ها و حفظ بهداشت عمومی استخرها انجام می‌گیرد.

فاکتورهای تاثیرگذار بر زمان تعویض آب استخرهای عمومی

تعویض آب استخرهای عمومی یک پارامتر مهم برای حفظ کیفیت آب و اطمینان یافتن از سلامت عمومی کاربران استخر است. فاکتورهای زیادی می‌توانند بر مدت زمان تعویض آب استخر تأثیرگذار باشند. برای مثال تعداد افرادی که از استخر استفاده می‌کنند، یکی از این عوامل است. معمولا استخرهایی با تعداد زیادی کاربر نیاز به تعویض مکرر آب در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری دارند.

عوامل محیطی همچون دما، رطوبت و آلودگی هوا نیز بر زمان تعویض آب موثر هستند. مثلاً در مناطق گرم و خشک، تبخیر آب استخر با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد، از این‌رو باید تعداد دفعات بیشتری برای تخلیه آب در نظر گرفته شود. همچنین این مسئله که گنجایش استخر چند لیتر است، میزان دبی آب، نرخ تبخیر سطحی و سایر پارامترها هم مدت زمان تعویض آب استخر تحت تاثیر قرار می‌دهند.

مدت زمان تعویض آب انواع استخر

Weekly Pool Maintenance

در صورتی‌که برنامه منظمی برای تخلیه آب استخر وجود نداشته باشد، این محیط به مکانی جهت رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها تبدیل خواهد شد. به طور کلی خواص فیزیکی و شیمیایی آب همچون دما و رنگ، میزان قلیایی بودن، مقدار ذرات جامد موجود در آن و… تعیین‌کننده زمان تعویض آب استخر هستند. با این حال بعضی از استخرها به دلیل شرایط خاص کاربران به تعداد دفعات تخلیه بیشتری نیاز دارند. زمان مناسب جهت تعویض آب انواع استخر به شرح ذیل است:

  • استخرهای عمومی هر ۶ ساعت یک‌بار
  • استخرهای خانگی هر ۸ ساعت یک‌بار
  • استخرهای آموزشی هر ۴ ساعت یک‌بار
  • استخرهای درمانی هر نیم ساعت یک‌بار
  • استخرهای مخصوص کودکان هر 2 ساعت یک‌بار
  • استخرهای ویژه افراد معلول هر 2 ساعت یک‌بار

تجهیزات مورد نیاز برای تخلیه آب استخر

shutterstock 200102630

تخلیه آب استخرهای عمومی با استفاده از تجهیزات زیر انجام می‌شود:

  • پمپ کف‌کش

به منظور انتقال آب از استخر به محل تخلیه، یک پمپ کف‌کش قدرتمند و با کارایی بالا مورد نیاز است. به گونه‌ای که این پمپ قادر به پمپاژ حجم بالایی از آب باشد.

  • لوله‌ها و اتصالات

برای متصل کردن پمپ به استخر، باید لوله‌ها و اتصالات مناسبی به کار برده شود. اطمینان حاصل نمایید که این تجهیزات دارای ظرفیت کافی برای جریان یافتن آب هستند.

  • سیستم فیلتراسیون

به هنگام عوض کردن آب استخر لازم است که رسوبات موجود در آب نیز کاملا تخلیه شوند. به منظور پیشگیری از وارد شدن این مواد زائد به شبکه فاضلاب، وجود سیستم فیلتراسیون الزامی است.

  • مخزن تخلیه

جهت جمع‌آوری آب تخلیه شده از استخر ضروری است یک مخزن تخلیه موجود باشد. این مخزن باید ظرفیت کافی به منظور نگهداری حجم بالای آب را داشته باشد.

  • ادوات تنظیف

پس از تخلیه آب معمولاً لازم است که دیواره‌ها و کف استخر تمیز شوند، به همین دلیل استفاده از تجهیزاتی مانند جاروبرقی، انواع برس‌ها و سایر ادوات لازم هستند.

مروری بر آنچه خواندید

زمان مناسب برای تعویض آب استخرها به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. این مولفه‌ها شامل ابعاد استخر، شرایط آب و هوایی منطقه، تعداد کاربران و سیستم تصفیه آب استخر هستند. به طور کلی کارشناسان توصیه می‌کنند آب استخر را حداقل یک مرتبه در هفته تعویض نمایید. اما اگر از استخر مکررا استفاده می‌شود، ممکن است که آب آن نیاز به تعداد دفعات تعویض بیشتری داشته باشد. نهایتا نیز مشاوره با یک تکنسین برای بررسی شرایط استخر می‌تواند در این زمینه راه‌گشا باشد. مجموعه پول تیکت خدمات خرید بلیط استخر و مراکز ماساژ را با بهترین قیمت در دسترس شما قرار داده است؛ همچنین باید گفت که تمامی استخرها کاملا تمیز و مورد تایید هستند.