شنا یکی از ورزش های پرطرفدار و سرگرمی‌های محبوب به‌خصوص در فصل تابستان است. اما این ورزش آبی ممکن است مخاطراتی را به همراه داشته باشد که یکی از آن‌ها بلعیدن آب استخر است. در صورتی‌که ناخواسته مقداری از آب آلوده را قورت بدهید، احتمالا به عفونت‌های روده همچون اسهال، استفراغ و یا حتی تب مبتلا می‌شوید. در ادامه قصد داریم به عوارض خوردن آب استخر و راه‌کارهای مقابله با این مشکل بپردازیم.

عوارض خوردن آب استخر

قبل از این‌که عوارض خوردن آب استخر را ذکر کنیم، لازم است بدانید که همه شناگران با قورت دادن آب  آلوده دچار مشکل نمی‌شوند. بلکه تنها بدن عده کمی از افراد علائم ناشی از بیماری را نشان می‌دهد. سیستم ایمنی بدن انسان‌ها با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد. این امر موجب می‌شود تا بدن بعضی از اشخاص نسبت به آلودگی‌های محیطی واکنش متفاوتی نشان دهد. از جمله رایج‌ترین عوارض خوردن آب استخر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

Drinking pool water

بیماری های عفونی

شناگران این سوال را به کرات از خود می‌پرسند که آیا آب استخر کثیف است؟ و خوردن آن باعث بیماری می‌شود؟ در پاسخ لازم است بدانید یکی از امراضی که از طریق استخرها به کاربران انتقال می‌یابد، بیماری‌های عفونی هستند. معمولا آن دسته از شناگرانی که دارای سیستم گوارشی ضعیفی هستند، ممکن است که پس از شنا کردن دچار عفونت‌های روده شوند. سه راه مختلف برای انتقال این بیماری‌ها به افراد وجود دارد که عبارتند از:

  1. انتقال بیماری از طریق سایر کاربران

در صورتی‌که یکی از شناگران مبتلا به امراض عفونی نظیر اسهال باشد، باعث آلوده شدن آب می‌شود. از آنجایی که سرعت انتقال بیماری‌های عفونی بسیار زیاد است، در چنین شرایطی احتمال این که سایر کاربران هم به این بیماری مبتلا شوند، افزایش می‌یابد.

  • انتقال بیماری از طریق میکروب‌های موجود در آب

در آب رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و حتی استخرها میکروب‌هایی به نام‌های شیگلا و نورو زندگی می‌‌کنند. این دو میکروب امروزه به‌عنوان عامل امراض عفونی مختلف همچون اسهال، اسهال خونی، دل‌پیچه، دل‌درد، تب و استفراغ شناخته شده‌اند.

  • کلر موجود در آب

همان‌طور که می‌دانید برای ضدعفونی آب استخرها ماده‌ای به نام کلر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به این‌که کلر یک عنصر شیمیایی است، خوردن آب استخر باعث بروز بیماری‌های عفونی می‌شود. البته در حال حاضر در مجموعه‌های آبی مدرن و پیشرفته به جای کلر، مواد حاوی نقره به منظور ضدعفونی آب به کار می‌روند تا کاربران بتوانند با خیالی آسوده در آب شنا کنند.

هپاتیت آ

هپاتیت آ یکی از بیماری‌های نادری است که ممکن است شناگران در اثر بلعیدن آب استخر به آن مبتلا شوند. ویروس بیماری هپاتیت آ کبد فرد مبتلا را درگیر می‌کند و علائم آن به صورت حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم و… خود را نشان می‌دهد.

بیماری لژیونر

یکی دیگر از عوارض ناشی از خوردن آب استخر مبتلا شدن به بیماری لژیونر است که علائمی همچون تب و سینه‌پهلو دارد. معمولا شناگران در این حالت تصور می‌کنند که به بیماری سرماخوردگی مبتلا شده‌اند، در حالی‌که تب، دردهای عضلانی و سینه‌پهلو ناشی از لژیونر هستند.

Pool water

نفس کشیدن و خوردن آب آلوده

این مشکل اغلب برای کسانی که به تازگی آموزش شنا در استخر را آغاز کرده‌اند، پیش می‌آید. فراگیران هنگام نفس‌گیری ناخواسته مقداری از آب موجود در استخر را می‌بلعند. در چنین شرایطی پس از وارد شدن کلر به بدن، اگر فرد مبتلا به مشکلات تنفسی باشد، ممکن است که علائم آسم یا آلرژی را نشان دهد.

روش ‌هایی جهت جلوگیری از انتقال بیماری ‌ها

برای این‌که بتوانید جلوی انتقال بیماری‌های شایع در استخر را بگیرید، لازم است به موارد زیر توجه کافی داشته باشید:

  • اگر ناخواسته مقداری از آب آلوده وارد حفره دهان شد، به هیچ وجه آن را قورت ندهید. در این حالت آب را باید در دهان خود نگه دارید و آن را در دریچه‌های کنار استخر تخلیه نمایید.
  • اگر فردی که در آب شنا می‌کند، فرزند شما است، قبل از آغاز شنا تذکرات و توصیه‌های لازم را به او بدهید. علاوه‌برآن هر نیم ساعت یک بار کودک را برای دستشویی رفتن از استخر خارج نمایید تا ادرار خود را داخل آب تخلیه نکند.
  • نکته بسیار مهم این است که برای هواگیری در زیر آب حتماً از بینی خود نفس بکشید و به هیچ‌وجه دهان را باز ننمایید. همچنین هر چند ثانیه یک‌بار سر خود را برای هواگیری از آب خارج سازید.
  • اگر آموزش شنا را به تازگی آغاز کرده‌اید، بهتر است که در فواصل زمانی مشخص مقداری به خود استراحت بدهید تا مجبور نشوید که جهت هواگیری دهان را زیر آب باز کنید.
  • پیش از ورود به استخر حتماً دوش بگیرید تا میکروب‌ها و آلودگی‌های موجود در سطح پوست و مو از بین بروند.
  • چنانچه مبتلا به امراضی مثل سرماخوردگی، اسهال و… هستید، از ورود به آب خودداری کنید. چون ممکن است که ویروس‌های بدن شما سایر کاربران را نیز مبتلا نماید.
  • اگر فرزند شما به سنی نرسیده که بتواند مدفوع و ادرار خود را کنترل کند، حتماً پیش از ورود به استخر از پوشک‌های مخصوص استفاده نمایید.
  • مضرات استخر برای بانوان بیشتر است، لذا توصیه می‌شود که در دوران عادت ماهیانه از رفتن به استخر بپرهیزید.
  • اگر اخیراً زخمی در بدن شما ایجاد شده تا بهبود کامل آن به استخر نروید، چون احتمال دارد که عفونت را به سایر افراد انتقال دهید.

در صورت خوردن آب چه اقداماتی باید انجام دهید

به هنگام شنا بکوشید تا آنجا که می‌توانید از دماغ‌گیر استفاده نکنید، چون این ابزار راه تنفس از ناحیه بینی را مسدود می‌نماید. بنابراین مجبور می‌شوید که تنفس را از راه دهان انجام دهید، لذا ناخودآگاه مقداری آب وارد حفره دهان می‌شود.

ممکن است این سوال برای‌تان پیش آمده باشد که بعد از استخر چی بخوریم تا اثرات ناشی از بلعیدن آب آلوده از بین برود. برای جلوگیری از اسهال و درمان گلودرد بعد از استخر می‌توانید مقدار عسل و آبلیمو را مخلوط کرده و میل کنید. این شربت مفید و مغذی از بروز اسهال و سایر بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. همچنین لازم است که مقدار فراوانی آب بنوشید تا میکروب‌های موجود در بدن سریع‌تر دفع شوند.

حتما بارها از خود پرسیده‌اید که استخر برای چه کسانی ضرر دارد؟ بعضی از افراد به دلیل حساسیت نسبت به کلر استخر ممکن است که پس از شنا احساس حالت تهوع داشته باشند. به منظور درمان حالت تهوع بعد از استخر لازم است که بلافاصله در محیطی با هوای تازه قرار بگیرید.  همچنین به جای تلاش جهت استفراغ کردن، سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.

به دلیل این‌که کلر موجود در آب استخر به شکل بخار درآمده و در کل محوطه پخش شده است، حتی اگر داخل آب نروید ممکن است که دچار علائم آسم و سرفه شوید. جهت درمان سرفه بعد از استخر می‌توانید اقداماتی را برای مدیریت علائم آلرژی انجام دهید. اما در صورت شدت گرفتن آن باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

مروری بر آنچه خواندید

شنا کردن یکی از ورزش‌های مفرح است که مخصوصاً در فصول گرم سال با استقبال فراوان افراد مواجه می‌شود. برای لذت بردن از این ورزش و جلوگیری از شیوع بیماری‌ها بهتر است که نکات بهداشتی را رعایت کنید. همچنین توصیه می‌شود جهت پیشگیری از خوردن آب استخر از دماغ‌گیر استفاده نکنید، همچنین نفس‌گیری زیر آب را از راه دهان انجام ندهید. بهترین قیمت بلیط استخر را در وب سایت پول تیکت خواهید یافت.