استخر در بارداری مفید است یا خیر؟ خانم‌های باردار، اغلب در مورد رفتن به استخر و ضررهای ناشی از شنا در استخر در دوران بارداری نگرانی دارند و این سوالی است که ذهن آنها را مشغول کرده است؛ بسیاری بر این باورند که ممکن است این موضوع به کودک آن‌ها آسیب برساند.

شنا، یکی از ورزش‌های مفید در آب است که به افزایش سلامتی افراد کمک می‌کند و زنان باردار نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ اما قطعا یک مادر باردار، برای رفتن به استخر در دوران حاملگی نگرانی‌هایی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به آیا کلر استخر برای زن باردار ضرر دارد؟ تاثیر استخر قبل از بارداری چگونه است؟ استخر برای زن باردار خوبه یا نه؟ و … اشاره کرد. این قبیل سوالات تنها بخشی از نگرانی‌های یک مادر باردار است که در این مقاله از پول تیکت، به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم. پس همراه ما باشید.

آیا رفتن به استخر در دوران بارداری ضرر دارد؟

شنا و ورزش در آب، یکی از انتخاب‌های ایمن برای دوران بارداری به شمار می‌رود، که در صورت تایید پزشک، مادر باردار نیز می‌تواند مانند سایرین از این تفریح استفاده کند. زمانی که یک خانم باردار می‌شود، لیستی از باید و نبایدها پیش روی او قرار می‌گیرد.

بسیاری بر این باورند که استخر در بارداری و شنا نیز برای آن‌ها و فرزند دلبندشان ضرر دارد؛ اما در صورت عدم منع پزشک، این ورزش، یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شود. آیا استخر برای زن باردار ضرر دارد؟ در ادامه، با بررسی فواید شنا در دوران بارداری به این سوال پاسخ می‎‌دهیم:

beach pregnancy photos dressed in white 1

کاهش دمای بدن

رفتن به استخر در دوران بارداری، به کاهش دمای بدن فرد کمک می‌کند؛ زنان باردار، سرعت تنفس بیشتری دارند و با کوچکترین فعالیت‌ها، دچار تعریق می‌شوند. این عمل، که یک مکانیسم طبیعی بدن است، در واقع برای حفاظت از جنین در برابر گرمای بدن صورت می‌گیرد.

در دوران حاملگی، جریان خون افزایش یافته و متابولیسم بدن بیشتر می‌شود؛ این موضوع همراه با دیگر تغییرات فیزیولوژی بدن در دوران بارداری، باعث ایجاد احساس گرمای بیشتر می‌شوند. ورزش شنا، به شما کمک می‌کند تا گرمای بدن خود را کمتر حس کرده و آن‌را خنک نگه دارید. پس از به دنیا آمدن نوزاد می‌توانید آموزش شنا به کودکان را به او یاد دهید.

رفع حالت تهوع

مادران باردار، علایم بارداری متفاوتی را با یکدیگر تجربه می‌کنند. بسیاری از افراد، از تهوع صبحگاهی در دوران حاملگی رنج می‌برند و برخی دیگر در تمام روز با این حالت تهوع درگیر هستند؛ البته، قرص‌ها و داروهای مختلفی برای رفع تهوع بارداری وجود دارد اما بهترین روش برای آن، شنا کردن است.

شنا می‌تواند به دلیل احساس آرامش و راحتی که به فرد می‌دهد، در رفع این حالت، اثر مفیدی داشته باشد.

تقویت عضلات و توانمندی بدن

در شنا، نسبت به ورزش‌های دیگر، فشار کمتری به بدن وارد شده و تا میزان 90% از وزن شما را کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر در بارداری دچار کمردرد، خمیدگی بدن به دلیل فشار ناشی از بزرگ‌شدن شکم و یا انحراف لگن شده‌اید، رفتن به استخر برای شما مفید است.

شنا علاوه بر بهبود جریان خون، به تقویت عضلات، افزایش استقامت بدن، تناسب اندام، انعطاف‌پذیری و افزایش آمادگی جسمانی بدن نیز کمک می‌کند. همچنین می‌توانید با انجام حرکات ایروبیک و پیاده‌روی در آب، زایمان خود را تسهیل کنید.

بهبود روحیه و کاهش استرس

در دوران بارداری، بسیاری از مادران دچار بی‌خوابی شده و به دلیل تغییراتی که در بدن آن‌ها رخ می‌دهد و همچنین ترشح هورمون‌ها، دچار تغییرات خلقی شده و فشارهای روحی را تجربه می‌کنند. رفتن به استخر در بارداری، علاوه بر بهبود روحیه مادر باردار و کاهش استرس او، به سلامت جنین نیز کمک می‌کند.

در پاسخ به این سوال که آیا استخر برای زن باردار ضرر دارد؟ می‌توان گفت که در صورت مشورت با پزشک و عدم ممنوعیت‌های پزشکی، رفتن به استخر در دوران حاملگی برای یک مادر باردار بسیار مفید است.

تاثیر استخر قبل از بارداری

به افرادی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود که پیش از اقدام برای آن، به سلامت جسم و روح خود توجه کنند. ورزش‌کردن به صورت منظم قبل از بارداری به افراد کمک می‌کند تا باروری و فرآیند زایمان راحتی داشته باشند. به زنانی که سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا اضافه وزن دارند، پیشنهاد می‌شود که برای باروری آسان، ورزش را قبل از بارداری در لیست برنامه‌های روزانه خود قرار دهند؛ یکی از این ورزش‌ها، شناکردن است. شنا با تقویت سیستم قلب و عروق، بهبود تنفس و تقویت عضلات در باروری و زایمان تاثیرگذار است.

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که رفتن به شنا چند کالری می سوزاند؟ این موضوع به مواردی مانند وزن و نوع فعالیت شما بستگی دارد؛ اما به طور کلی، شنا برای افرادی که وزن بالایی دارند، بسیار مفید خواهد بود.

استخر در سه ماه اول بارداری

Selalu Aktif Bisa Memperbesar Peluang OFP Optimal Fetal Positioning 1

آیا استخر در ماه اول بارداری ضرر دارد؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از مادران را به خود مشغول کرده است. در سه ماه اول بارداری، ممنوعیتی برای رفتن به استخر برای مادران وجود ندارد؛ اما در این زمان، لازم است تا از رفتن به سونا و جکوزی خودداری شود. در این مکان‌ها، دمای بدن بالا رفته و جریان خون افزایش می‌یابد و به دنبال آن، میزان اکسیژن دریافتی مادر و جنین کم می‌شود.

رفتن به استخر در سه ماه اول بارداری و 30 دقیقه شنا به صورت روزانه به وضعیت جسمانی مادر کمک کرده و در صورت وجود حالت تهوع، با آن مقابله می‌کند. لازم به ذکر است، برای مدت طولانی در آب نمانید و هر 20 دقیقه یکبار، برای حفظ و کنترل آب بدن، آب بنوشید.

آیا استخر رفتن در اوایل بارداری ضرر دارد؟ همراه با تمام فواید مثبت شنا برای یک مادر باردار، اما اگر دارای سابقه مکرر سقط جنین، جفت پایین، دهانه رحم کوتاه، خونریزی و لکه‌بینی دارید، لازم تا از استخر رفتن در اوایل بارداری بپرهیزید.

در صورتی که توان بدنی شما اجازه می دهد، یک روز در میان به مدت ۲۰ دقیقه شنا کنید تا بهترین بهره را از این ورزش ببرید.
در صورتی که شنا، اولین فعالیت صبحگاهی شما باشد، می تواند حالت تهوع صبحگاهی یا ویار را از بین ببرد و به شما در طول روز انرژی کافی بدهد.

استخر در سه ماه دوم بارداری

همراه با رشد جنین و گذشت مدتی از بارداری، به جز موارد خاص، ممنوعیتی برای رفتن به استخر و شنا وجود ندارد. با این وجود بهتر است، به دلیل افزایش وزن بارداری، حرکات خود را کاهش داده و هنگام راه رفتن در کنار استخر، مراقب سرخوردن باشید.

با پیشرفت دوران حاملگی، نیازی به متوقف کردن شنا نیست، زیرا این فعالیت ورزشی برای شما آسان است. آب در حین تمرین از مفاصل و رباط‌های شما محافظت می‌کند و از بروز آسیب دیدگی یا گرم شدن بیش از حد بدن شما جلوگیری خواهد کرد.

در پول تیکت می‌توانید در نزدیک ترین کلاس شنا به خودتان با تخفیف ویژه ثبت نام کنید.

شنا کردن در سه ماهه سوم بارداری

احتمالا شما نیازی به تغییر برنامه ورزشی خود نخواهید داشت، اما استفاده از مایوی مخصوص یا لباس شنای دوران حاملگی می‌تواند وضعیت بهتری را برای شما ایجاد کند. در کلاس های ورزش سبک آبی که در اطراف محل سکونت شما برگزار می شوند و مربی لایقی دارند، شرکت کنید. از دستورالعمل های کلی برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد بدن، استفاده کنید.

رفتن به استخر در ماه آخر بارداری

رفتن به استخر در ماه هشتم بارداری باعث احساس راحتی و سبکی مادر باردار می‌شود. در ماه آخر بارداری شما می‌توانید با انجام حرکات سبک مانند ایروبیک و پیاده‌روی در آب شنای ایمن را تجربه کنید. اگر قبل از بارداری به صورت حرفه‌ای شنا را تمرین می‌کردید، اکنون می‌توانید شنا کرال پشت را انجام دهید.

آیا کلر استخر برای زن باردار ضرر دارد؟

با این که تاکنون گزارشی مبنی بر تاثیر مضر مواد شیمیایی مانند کلر بر جنین و مادر باردار دریافت نشده است، اما بهتر است در این دوران به استخرهایی بروید که دمای پایین‌تری دارند. بر اساس تحقیقات به عمل آمده، وجود مواد ضدعفونی‌کننده‌ای مانند کلر، عوارض بارداری ایجاد نمی‌کند.

استخرهایی که در آن‌ها از کلر استفاده نمی‌شود خطر ابتلا به عفونت را در افراد افزایش می‌دهد؛ بنابراین می‌توانید از استخرهای روباز استفاده کنید که در آن‌ها میزان انباشتگی کلر کمتر باشد.

موارد ممنوعه برای شنا در دوران بارداری

استخر برای چه کسانی ضرر دارد؟ شنا در دوران بارداری بسیار کمک‌کننده است و مادران باردار می‌توانند از این ورزش و تفریح آبی استفاده کنند. اما برخی از زنان باردار نیز دارای شرایط خاصی هستند. در صورت وجود هر کدام از موارد زیر، لازم است تا از هر فعالیت ورزشی در آب خودداری شود:

آیا می‌توان در دوران بارداری شنا کرد؟

دوران بارداری شامل یک روند 9 ماهه است. در ابتدا این دوران، تحرک برای بانوان آسان است اما با گذشت زمان که کودک بزرگتر می‌شود، ممکن است این وضعیت علاوه بر مادر برای کودک نیز ضرر داشته باشد. به همین جهت، تاثیر شنا در هر قسمت از دوره بارداری را برای شما آماده کردیم.

خطرات شنا در دوران بارداری

در مواردی خاص باید از انجام ورزش و شنا در دوران بارداری اجتناب کرد و یا حتما با نظر پزشک اقدام به این کار کرد. این موارد عبارت اند از:

احتمال سقط جنین که همراه با خون ریزی در سه ماهه ی اول باشد، حاملگی های چند قلویی، بیماری قلبی و ریوی شدید و احتمال زایمان زودرس که با کوتاه شدن طول دهانه رحم همراه است. زنان غیرفعال می توانند با اطمینان و به تدریج ورزش ایروبیک مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و شنا را در طول بارداری آغاز کنند، اما از فعالیت هایی که در آن خم شدن، پریدن، دویدن و پیچیدن واحتمال آسیب وجود دارد، باید پرهیز شود.

منع مطلق انجام ورزش و شنا در بارداری و حاملگی شامل موارد زیر است:خون ریزی های رحمی، مشکلات جنینی، بیماری های قلبی، سابقه سقط یا زایمان زودرس بیش از یک بار، فشار خون حاملگی ، دیابت، بیماری کلیوی کنترل نشده و پارگی اخیر پرده ها.

شنا بارداری
فواید و خطرات شنا در دوران بارداری

نکات شنا در هنگام دوران بارداری

  • ورزش را به آرامی آغاز کنید، گرم کردن پیش از ورزش و خنک کردن پس از آن را فراموش نکنید، و بیش از حد به خود فشار نیاورید. فقط به یاد داشته باشید شما می‌خواهید سالم و سرحال بمانید، پس فعالیت های شدید ورزشی را کنار بگذارید و چند دور شنا در طول یا عرض استخر را برای پس از زایمان بگذارید، زیرا شما را بیش از حد خسته خواهد کرد.
  • نوعی از شنا را انتخاب کنید که برایتان راحت‌تر باشد. ترکیب متناوبی از شنای پروانه با شناور شدن بر سطح آب به پشت، در حالی که با پا ضربات آرامی به آب می‌زنید، می‌تواند تمرین مناسبی باشد. دقت کنید که اگر در ناحیه مفصل شرمگاهی خود(در جلوی لگن) احساس درد می کنید، از شنای پروانه خودداری کنید.
  • از شیرجه زدن در آب، رفتن به مکان های با ارتفاع زیاد و اکسیژن کم، شنا در آب بسیار گرم یا بسیار سرد و اسکی روی آب نیز خودداری کنید.
  • در صورت وجود هر یک از علایم زیر، ورزش را قطع کنید و با پزشک خود تماس بگیرید: تنگی نفس، سردرد، ضعف عضلانی، تهوع، خستگی، درد قفسه سینه، درد پشت، درد لگن، اشکال در راه رفتن، کاهش فعالیت جنین، انقباضات متوالی رحم، خون ریزی از واژن و ترشح مایع آمنیوتیک.

شنا کردن در آب کلردار استخر خطری دارد یا نه ؟

“مطالعاتی که رابطه ای بین آب کلردار و ناهنجاری های نوزادی را نشان دهد، وجود ندارد. به هر حال باید بیشتر نگران باکتری‌ها و میکروب‌های موجود در آب ضد عفونی نشده بودتا کلر موجود در آب. در واقع رفتن به استخرهایی که با کلر ضدعفونی نشده‌اند، خطر در معرض عفونت قرار گرفتن را بیشتر می‌کند. پس تا هنگامی که مواد شیمیایی موجود در استخر، کنترل می شوند، مشکلی بوجود نخواهد آمد. هیچ گونه مدرک و سند قطعی در دسترس نیست که نشان دهد کلر موجود در آب (دراستخر دارای میزان کلر مناسب) بتواند تاثیری منفی بر سلامت خانم باردار و یا جنین او بگذارد”.

بهتر است شما در هوای مناسب در استخرهای روباز شنا کنید و نیز از آب‌های گرم به این دلیل که می‌توانند سبب افزایش آزادسازی فرآورده‌های حاوی کلر گردند، استفاده نکنید. اگر شنا کردن را در استخر سرپوشیده انجام می دهید، باید نسبت به مناسب بودن تهویه، انباشتگی کلرامین (NH2Cl) اطمینان پیدا کنید. میزان تراکم مناسب باید حفظ شده و دمای آب نیز اندازه‌گیری شود. لغزش روی بتون، مساله نگران کننده‌ای است و می تواند منجر به صدمات جدی شود. با کمی احتیاط، بروز صدمات در هر نوع استخری قابل پیش‌گیری است. بهتر است پس از هر ۱۵ دقیقه شنا ۵ دقیقه نیز استراحت داشته باشید.علایم و نشانه های هشدار با مشاهده هر یک از نشانه های زیر در هنگام شنا کردن، آن را متوقف کرده،برای بررسی های بیشتر به پزشک مشاور خود مراجعه نمایید: خون ریزی از واژن ،سرگیجه یا احساس از هوش رفتن کوتاه شدن تنفس ، زیاد شود درد سینه ، سردرد ، ضعف عضلانی ، درد ساق پا ورم آن ، انقباض رحم ، کاهش حرکات جنین ،خروج آب از واژن…

آکوا یوگا یکی از ملایم ترین و در عین حال موثرترین انواع ورزش آبی است که از شناوری و معلق ماندن در آب و نیز کشش در عمق و آرام سازی بهره می برد. در خانم های باردار و آن هایی که بتازگی مادر شده اند، ظرفیت تنفسی را بدون تقلا و فشار بالا می برد تا بتوانند هم زمان آرام سازی و کشش داشته باشند. به شکل یوگای پری ناتال و کودکان برای والدین و نوزادان شان در آب آموزش داده می شود . یوگا در آب ورزشی ایده ال برای دوران بارداری و آمادگی برای زایمان است. فواید یوگای پیشرفته می تواند با آکوا یوگای برنامه ریزی شده به سادگی به دست آید.

تاثیرات شنا بر روی زنان باردار

در واقع بارداری سبب تغییراتی در بدن می‌شود که برخی از این تغییرات روی توانایی ورزش کردن تاثیر می‌گذارد. هرچند بیشتر این تغییرات، پس از زایمان به حالت طبیعی بر می‌گردند. از طرفی، هورمون های مترشحه در دوران بارداری که سبب شل شدن تاندون های نگه دارنده مفصل ها می شوند، منجر به تحرک بیشتر مفاصل و در نتیجه افزایش خطر صدمه و آسیب به آن ها می گردند.

در دوران بارداری، برون ده قلبی (CO) بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش می یابد. فایده های کلی ورزش در دوران بارداری سبب می گردد به همین جهت آن را به خانم‌های باردار در این دوران توصیه کنیم. این فواید شامل :

کمک به کاهش درد، یبوست، ورم و پف، افزایش انرژی، کمک به خواب بهتر، بهبود کشش، قدرت و تحمل عضلانی، بهبود خلق و خو بهبود و تصحیح وضعیت ها (posture) و نیز ممکن است در پیش گیری از دیابت بارداری و درمان آن مفید باشد.

شنا کردن، جریان خون را بهبود می بخشد، کشیدگی طبیعی و توان ماهیچه ها را افزایش می‌دهد و استقامت عضلات را به همراه دارد. اما دلیل اصلی پیشنهاد شنا به عنوان ورزش برای دوران حاملگی آن است که در حین شنا، علی رغم افزایش وزن دوران بارداری، احساس بی وزنی می کنید و از طرف دیگر، می توان گفت که تقریبا احتمال صدمه و جراحت در این ورزش وجود ندارد. وقتی که در حالت شناور در آب قرار دارید، احساس می کنید که هیچ اضافه وزنی ندارید. به علاوه، شنا موجب می شود که عضلات شما نیز قدرت و وضعیت بهتری پیدا کنند.

انجام ورزش و شنا در دوران بارداری حاملگی به زایمان آسان تر و کنترل اضافه وزن در حین بارداری کمک کرده و با کاهش وزن خانم حامله در آب، از صدمه به مفاصل زانوی او جلوگیری می کند.

فواید شنا در دوران بارداری
شنا در دوران بارداری تمام اطلاعات

سخن پایانی

در این مقاله، به پرسش‌ها و نگرانی‌های یک مادر باردار مانند آیا کلر استخر برای زن باردار ضرر دارد؟ استخر برای زن باردار خوبه یا نه؟ و تاثیر استخر قبل از بارداری پاسخ دادیم. شنا، یک ورزش و تفریح محبوب آبی است که به سلامت جسم و روح افراد کمک شایانی می‌کند. یک مادر باردار نیز می‌تواند با مشورت پزشک خود و در صورت عدم ممنوعیت‌های پزشکی، برای رفتن به استخر در دوران حاملگی اقدام کند. به طور کلی، استخر در بارداری برای اکثر افراد مفید است و در کاهش درد و استرس آن‌ها تاثیر دارد.

در استخرهای کشور، امکاناتی را برای مادران باردار در نظر گرفته‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؛ لیستی از بهترین استخرهای شهرهای مختلف مانند تهران، قم، مشهد، اصفهان، تبریز و … در پول تیکت گردآوری شده است. شما می‌توانید به صورت آنلاین و در کمترین زمان، بلیط استخر را رزرو کنید.