شنا از جمله ورزش هایی است که به خودی خود خطری برای شناگر ندارد، مگر اینکه افراد نسبت به استفاده از استخرها و اماکن ورزشی آبی مجاز بی توجه باشند و در هر نقطه ناامنی تن به آب بزنند.

به گزارش پول تیکت؛ با ورود به فصل تابستان، تعطیلی مدارس و گرمای هوا موج استفاده از ورزش های آبی، خصوصا شنا افزایش چشمگیری خواهد یافت و فروش بلیت استخر و اماکن ورزشی آبی مجاز به اوج اهمیت خود می رسد.

شنا، از جمله ورزش های مفرح و مفیدی است که به خودی خود نه تنها باعث ایجاد مشکل و آسیب برای افراد نمی‌شود بلکه کمک به کاهش آسیب دیدگی می‌کند و درد افراد دچار مشکلات جسمی را تسکین می‌بخشد؛ با این حال قطعا این بدین معنا نیست که شما می‌توانید در هر نقطه ای که در آن آب وجود داشته باشد به شنا بپردازید و لازم است نکاتی را برای سلامتی خود رعایت کنید.

چرا باید از استخرها و اماکن ورزشی آبی مجاز استفاده کرد؟

استخرها و مجموعه‌های آبی‌ای که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند نمی‌توانند سلامت شما را تضمین کنند و ممکن است در اینگونه اماکن برای شما مشکلی ایجاد شود از این رو مجموعه‌های ورزشی شنا شامل استخرها ( روبار و سرپوشیده، و…)و ایستگاه های ساحلی (بخش محافظت شده ی دریاها و دریاچه ها است) که به آن می‌روید باید مجوزهای لازم و مربوطه را از سازمان تربیت بدنی دریافت کرده باشند.

استخر مجاز چگونه جایی است؟

استخری که شما آن را برای شنا استفاده می‌کنید باید حتما دارای دمای آب مناسب، رعایت کردن کامل اصول بهداشتی، استفاده از نجات غریق، عدم اجازه ورود به افرادی که بدنشان دارای خراش و زحم است، دمای محیطی استاندار، دارای طول و عرض مناسب و … باشد و چنانچنه در استخرها و اماکن ورزشی آبی این نکات رعایت نشده باشند باید جدا از حضور در چنین محیط هایی خودداری کنید.

  1. افراد هنگام مراجعه باید حتما از وسایل شخصی مانند حوله، مایو، دمپایی و کلاه شنا استفاده کنند و از استفاده این وسایل به صورت مشترک یا اجاره‌ای به طور جدی خودداری کنند.
  2. علاوه بر توجه به استاندارد بودن محیطی که آن را برای شنا انتخاب کرده اید، برای پیشگیری از انتقال میکروب‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها باید بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کرده و اگر فردی مبتلا به بیماری‌های پوستی، قارچی، عفونی و قابل سرایت است، از مراجعه به استخر خودداری کند.
  3.  توجه داشته باشید که دمای استخر یکی دیگر از موارد مهم و قابل توجه است. بالا بودن دمای آن (بیش از ۳۰ درجه سانتی‌گراد) در برخی افراد موجب وقفه تنفسی می‌شود. بنابراین اگر در فصل تابستان می خواهید به شنا بپردازید با توجه به گسترش استفاده از استخرها و اماکن ورزشی به این نکته توجه ویژه ای داشته باشید.
  4. صافی و شفافیت آب هم دیگر نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. آب استخر باید به حدی باشد که یک صفحه سیاه و سفید در عمیق‌ترین نقطه استخر به راحتی دیده شود.
  5. قرار گرفتن سرویس‌های بهداشتی قبل از دوش و حوضچه پاشویه از نکات قابل توجه در بنای فیزیکی استخرهاست و از انتقال میکروب‌ها و آلودگی‌ها به آب استخر جلوگیری می‌کند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که چنانچه شما محیطی را برای شنا انتخاب کردید که ظاهرا مجوزهای لازمه را کسب کرده اما نکات بهداشتی را رعایت نکرده یا شرایط برای شنا و استفاده از استخر فراهم نبود می‌توانید در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را به معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی محل زندگی خود اطلاع دهید تا از فعالیت استخرهای غیر مجاز جلوگیری شود. ما در پول تیکت به معرفی لیست استخرهای اصفهان پرداخته‌ایم که در شناخت بهترین استخرها به شما کمک می‌کند.

 در پایان اجتناب از حضوردر کانال ها، بخش غیر مجاز و محاظت نشده ی دریاها و دریاچه ها و … نکته بسیار ضروری که شما باید حتما به آن دقت کنید.

اگر در آب دریا و رودخانه شنا می‌کنیم، لازم است نکات زیر را هم رعایت کنیم

  1. از شناکردن بلافاصله پس از بارش باران در آب‌های آزاد خودداری کنید. باران عمدتاً آلودگی‌ها را شسته و به نزدیکی زمین‌های اطراف دریاچه‌ها، رودخانه‌ها، دریاها و نهرها می‌آورد.
  2. مراقب وجود لوله‌های پوسیده در کنار دریا باشید و هرگز در نزدیکی آن‌ها شنا نکنید، چراکه آبی که از این لوله‌ها خارج می‌شود حاوی آلودگی‌های بسیاری است.
  3. از شناکردن در آب‌های حاوی زباله، مواد چربی و سایر پس‌مانده‌های جامد خودداری کنید، زیرا‌ این آب‌ها حاوی میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا هستند.