ورود به استخرها و مکان‌های آبی که به‌صورت گروهی از آن‌ها استفاده می‌شود مستلزم رعایت نکات بهداشتی از سوی مراجعه‌کنندگان است. در این مقاله می‌توانید با برخی از مهم‌ترینِ این نکات بهداشتی آشنا شوید.

استخرها و پارک های آبی به همان اندازه که برای اکثر مردم از جذابیت بالایی برخوردار هستند و افراد از تمام رده‌های سنی برای موارد مختلف به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند، به همان اندازه هم می‌توانند در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و ایمنی مستعد بروز آلودگی و عوارض ناشی از آن باشند. بنابراین بسیار مهم است که افراد حتماً قبل از حضور در استخر یا هر مکان آبی دیگری نکات بهداشتی را رعایت کنند تا باعث ایجاد آلودگی و عوارض ناشی از آن برای خود و دیگر افراد نشوند.

امروزه در تمام استخرها و پارک آبی برای اینکه مشکلات این‌چنینی به حداقل ممکن برسد قوانینی وضع شده است که همهٔ افراد مراجعه‌کننده ملزم به رعایت آن‌ها هستند. با این حال با وجود اجباری بودن چنین قوانینی، اگر افراد مسائل بهداشتی را نادیده بگیرند می‌توانند باعث ایجاد مشکلات و عواقب جبران‌ناپذیری برای خود و سایرین شوند و به‌ علت اینکه شناگران به‌طور هم‌زمان از استخر استفاده می‌کنند به‌راحتی می‌توانند بسیاری از بیماری‌ها را انتقال دهند. اما با رعایت نکات زیر و توجه به آن‌ها، به‌سادگی می‌توان از بروز بیماری و انتقال آن پیشگیری کرد:

اصلی‌ترین و ابتدایی‌ترین نکات بهداشتی که در استخر باید رعایت کنیم

  1.  قبل از ورود به استخر بدن خود و کودکتان را با آب گرم و صابون بشویید. همچنین بعد از شنا همین عمل را انجام دهید تا از بروز آلودگی‌های احتمالی پیشگیری شود.
  2.  پیش از ورود به استخر حتماً پاهای خود را به‌مدت ۱ دقیقه در حوضچهٔ ضدعفونی قرار دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد استخرها، معرفی لیست استخرهای اسد آباد را بخوانید.
  3.  قبل از ورود به استخر مثانهٔ خود را تخلیه کنید.
  4.  در صورت استفاده از دست‌شویی در محوطهٔ استخر، می‌باید پیش از ورود به استخر بدنتان را با آب و صابون بشویید و از حوضچهٔ کلر عبور کنید زیرا آلودگی‌های پوست بدن شما به‌راحتی در آب منتقل می‌شود.
  5.  از ورود به استخری که به‌طور کامل پُرآب نیست و یا نجات‌غریق در محوطه نیست، خودداری کنید.
  6.  از بردن مواد غذایی و ظروف مختلف به‌ویژه شیشه به محوطهٔ استخر خودداری کنید.
  7. سعی کنید وسایل شنایتان کاملاً تمیز و مخصوص خودتان باشد. این وسایل عبارت‌اند از: مایو، کلاه شنا، حوله و دمپایی.
  8.  اگر به بیماری اسهال مبتلا هستید، از رفتن به داخل آب خودداری کنید. توجه به این امر به‌ویژه برای کودکانی که هنوز پوشک می‌شوند مهم است. چراکه ممکن است در صورت وارد شدن به استخر، محیط را آلوده کنند و بیماری به‌هیچ‌وجه آب استخر را وارد دهان خود نکنید.
  9. حتماً کودکان خردسالتان را در فواصل زمانی کوتاه حمام کرده و پوشکشان را عوض کنید. اگر منتظر بمانید تا خود آن‌ها اعلام نیاز کنند، حتماً دیر شده است.
  10.  برای تعویض پوشک کودکان حتماً به سرویس بهداشتی مراجعه کنید و این کار را در کنار استخر انجام ندهید چراکه آلودگی از روی سطح و اجسام قابل‌انتقال است.
  11. اگر سرما خورده‌اید یا بدنتان دچار بیماری‌های پوستی، التهاب چشم و یا هر نوع جوش یا عفونت دیگری است، به دکتر مراجعه کنید و به‌هیچ‌وجه قبل از درمان، وارد استخر و یا دیگر مکان‌های آبی نشوید. البته متصدیان استخرها هم معمولاً در هنگام ورود، مراجعان را بررسی می‌کنند و درصورت وجود چنین علائمی، مانع ورودشان می‌شوند.

جمع‌بندی

استخرها به‌عنوان مکان‌هایی مشترک برای تفریح و ورزش می‌توانند علاوه بر اثرات مثبتی که بر نشاط جمعی دارند، دغدغه‌هایی را نیز از نظر بهداشتی ایجاد کنند. قطعاً تأمین بهداشت عمومی جامعه در گرو رعایت بهداشت فردی است و سود و زیان رعایت‌نکردن قوانین بهداشت متوجه همهٔ افراد جامعه خواهد بود. در بالا با نکاتی آشنا شدیم که با رعایت آن‌ها می‌توانیم تجربهٔ لذت‌بخش و سالمی را از مراجعه به استخر و شناکردن در دیگر مکان‌های آبی داشته باشیم.

متصدیان استخرها و مکان‌های آبی هم موظف‌اند یک‌سری نکات بهداشتی را در اداره کردن مجموعه‌هایشان رعایت کنند. برای اطلاع از این نکات هم می‌توانید اینجا را ببینید: مهم‌ترین نکات بهداشتی و ایمنی که مدیران و متصدیان استخرها باید آن‌ها را رعایت کنند

نکتۀ مهم: استفاده از متن و تصاویر این مطلب تنها با ذکر نام و درج لینک پول‌تیکت مجاز است.