فرقی نمی‌کند که یک شناگر حرفه‌ای باشید یا تنها برای تفریح به استخر می‌روید، به دلایل زیادی که به آن اشاره می‌کنیم شما باید از کلاه شنایی استفاده کنید که با وضعیت شما مناسب باشد.

به گزارش پول تیکت؛ بدون تردید رفتن به استخر و انجام ورزش شنا یکی از محبوب ترین فعالیت‌ها محسوب می شود. به ویژه وقتی هوا گرم می‌شود و وارد فصل تابستان می شویم لذت انجام شنا دوچندان می‌شود. با این حال نکات زیادی وجود دارد که باید برای داشتن یک تجربه بهتر آنها را رعایت کنیم که یکی از این موارد انتخاب درست و استفاده از کلاه شنا مناسب است.

چرا باید از کلاه شنا استفاده کنیم؟

شاید اولین سوالی که برای شما پیش بیاید این است که چرا ما باید از کلاه شنا استفاده کنیم؟ از نکات ضروری هنگام مراجعه به استخر پوشیدن کلاه مخصوص شنا است و دلایل زیادی برای اینکار وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  •  کلاه شنا از موهای شما در برابر کلرین موجود در بیشتر استخرها محافظت می کند.
  • موهای بلند را از صورت و چشمها دور نگه می دارد.
  • سر شما را گرم نگه می دارد، این ویژگی برای شنا کردن در آب سرد و استخر های روباز مناسب است (اما اگر کلاه شنا از جنس نئوپرین باشد).
  • می تواند به تشخیص وجود یک شناگر در آب کمک کند، به خصوص اگر خطر بر خورد با قایق یا افراد دیگر وجود دارد.
  • استفاده از کلاه شنا در بیشتر استخر ها اجباری شده است، زیرا ریزش مو می تواند باعث مسدود شدن فیلتر های آب استخر شود (اگر بدون مو هستید این قانون شامل شما نمی شود!).
  • به شما اجازه می دهد که کمی سریعتر شنا کنید، که این ویژگی در مسابقات حرفه ای بسیار حائز اهمیت است. امروزه بعضی از شناگران حرفه ای حتی دو کلاه شنا به سر می کنند: یکی از کلاه ها برای پوشش موها و دیگری در بالای عینک شنا تا هم کلاه دیگر و هم عینک شنا را محکم سر جای خود نگه دارد و از قدرت کشش آب کم کند.
  • کلر آب استخر موهای‌تان را کدر و خشک می‌کند؛ به همین خاطر کلاه از آن وسایلی است که هر شناگر حرفه‌ای یا غیر‌حرفه‌ای باید یکی از آن را داشته باشد.
  • استفاده از کلاه برای محافظت از موها در برابر نور آفتاب و آلودگی‌های احتمالی موجود در آب‌های آزاد هم ضروری است.

کلاه و وسایل شنا

هنگام خرید کلاه شنا باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

 کلاه لاتکس انتخاب مناسب برای افراد حساس

کلاه لاتکس یکی از رایج‌ترین و بهترین جنس‌های موجود در بین انواع کلاه شنا است. این نوع کلاه‌ها از پلاستیک بسیار بادوام، سبک و انعطاف‌پذیر لاتکس تهیه شده‌اند که به دلیل انعطاف‌پذیری خوبی که دارند، می‌توانند به اندازه سر شما دربیایند و چنان محکم و سبک موهایتان را بپوشانند که امکان خیس شدن آنها با آب کلردار استخر تا حد قابل قبولی کاهش یابد. معمولا حساسیت پوستی به جنس لاتکس بسیار کم است و به همین دلیل استفاده از این کلاه‌ها به افرادی که پوست حساسی دارند، بیشتر توصیه می‌شود.

اگر حساسیت دارید، کلاه سیلیکونی بخرید

چند سالی می‌شود که کلاه‌های شنا با جنس سیلیکون برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، تولید و روانه بازار شده‌اند. این کلاه‌ها برعکس انواع لاتکس که تنوع رنگی بسیار کمی دارند، با رنگ‌ها و طرح‌های بسیار متنوع و مختلفی در بازار موجود هستند اما گران بودن سیلیکون نسبت به لاتکس باعث گران‌تر شدن این نوع کلاه‌ها نسبت به کلاه‌های لاتکس شده است. ضمن اینکه کلاه‌های سیلیکونی از لاتکس‌ها انعطاف‌پذیرتر هستند، امکان نفوذ آب داخل آنها بسیار کمتر است، وقتی روی موها قرار می‌گیرند مدام لیز نمی‌خورند و به راحتی هم می‌توان آنها را سر کرد و از سر درآورد.

حرفه ای ها، کلاه لیکرا بخرند

کلاه‌های شنا با جنس لیکرا بسیار راحت‌تر، سبک‌تر و بادوام‌تر از کلاه‌های لاتکس و سیلیکون هستند. این کلاه‌ها به خاطر مزایای زیادشان، بیشتر مورد توجه شناگران حرفه‌ای قرار دارند. البته با وجود تمام مزیت‌ها، جنس لیکرا ضدآب نیست بنابراین نمی‌تواند محافظت خوبی از موها در برابر کلر آب استخر داشته باشد. ضمن اینکه این نوع کلاه از دو نوع دیگر، گران‌تر است.

 اگر در آب‌ آزاد شنا می‌کنید، کلاه روشن بخرید

با شروع تابستان، گرم شدن هوا و بالا رفتن دمای آب‌های آزاد، تمایل بیشتر افراد به شنا کردن در دریاها و دریاچه‌های بزرگ هم بیشتر می‌شود. استفاده از کلاه برای محافظت از موها در برابر نور آفتاب و آلودگی‌های احتمالی موجود در آب‌های آزاد هم ضروری است. با اینکه انتخاب رنگ کلاه کاملا به سلیقه شخصی شما بستگی دارد، اما باید برای شنا در دریاها و دریاچه‌ها، کلاه‌هایی با رنگ‌های روشن و شب‌تاب مانند زرد، فسفری، قرمز و نارنجی بپوشید.

این کلاه‌ها باعث می‌شود قایق‌ها متوجه حضور شما در آب بشوند و برخورد احتمالی پیش نیاید. ضمن اینکه اگر در معرض غرق‌شدگی قرار بگیرید، غریق‌نجات‌ها یا افرادی که لب ساحل حضور دارند، متوجه به دردسر افتادنتان خواهند شد. معرفی لیست استخرهای کرمان را در وبسایت ما ببینید.

اطلاعات کامل در مورد کلاه شنا

انواع سایزبندی کلاه های شنا:

  • کلاه های شنایی که برای کودکان طراحی شده اند در مقایسه با سایر کلاه ها کوچک تر هستند. خیلی واضح است که این نوع کلاه ها را باید برای کودکان خود انتخاب کنید.
  • کلاه های شنا که دارای سایز متوسط هستند برای بزرگسالان با موهای کوتاه مناسب اند. این محصولات با بیشتر فرم های سر تناسب پیدا می کنند و براحتی می توانند کشش پیدا کنند با هر اندازه های سر هر فردی تطابق پیدا کنند.
  • کلاه های شنایی که برای افراد مو بلند طراحی شده است معمولا یک یا دو اینچ طول بیشتری دارند و مو ها براحتی داخل کلاه قرار می گیرند. اما در بعضی اوقات به علت اینکه موی فرد بیش از حد بلند است، کلاه لیز می خورد و از سر در می آید.
  • کلاه های شنای به اصطلاح حبابی مانند کلاه ایمنی هستند و در سطح آن ها شکل هایی مانند حباب طراحی شده است. اگر موهای بلندی دارید این کلاه بهترین پوشش را برای سر شما ایجاد می کنند. اما ظاهر آن ها مطابق میل همه علاقه مندان به شنا نیست.

انواع کلاه شنا

چه کلاهی برای کودکان مناسب تر است؟

حتما برای بچه‌ها، کلاه شنای مخصوص خودشان را بخرید زیرا شکل و اندازه کلاه‌های بچه‌گانه با انواعی که بزرگ‌ترها استفاده می‌کنند،‌ کاملا متفاوت است.

کلاه‌های شنای مخصوص بزرگ‌ترها در دو نوع کلی مخصوص موهای بلند و کوتاه طراحی شده‌اند. باید هنگام خرید کلاه شنا به اندازه موهایتان توجه کنید تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

اگر فکر می‌کنید کلاه شنا نمی‌تواند تمام موهایتان را بپوشاند، پیش از پوشیدن آن، موهایتان را در یک کلاه توری یا نخی سبک جمع کنید و سپس کلاه شنا را بر سر بگذارید.

بری خرید بلیت استخر به صفحه معرفی استخرهای پول تیکت مراجعه کنید.