به گزارش پول تیکت؛ خیلی از افراد تصور می‌کنند که ورزش‌های آبی و رفتن به استخر فقط مختص افرادی است که شنا کردن را به طور حرفه‌ای بلد هستند. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است و حتی راه رفتن در آب هم برای افراد ورزشی مفید محسوب می شود.

بر همین اساس به دلیل خصوصیات ویژه‌ای که ورزش های آبی دارند، افراد برای شل کردن عضلات و شادابی پوست و اندام‌های خود باید هر هفته ورزش‌هایی مانند شنا را در برنامه خود داشته باشند.

این در حالی است که راه رفتن در آب به تنهایی یکی از بهترین روش‌های کاهش درد مفاصل است که توسط پزشکان برای تمامی رده های سنی از جمله شنا برای سالمندان که بیشتر با عارضه دردهای عضلانی، مفاصلی و استحوانی روبه رو هستند توصیه شده است.

در واقع یکی از بهترین روشهای آب درمانی برای کاهش دردهای عضلانی و مفاصل راه رفتن در داخل استخر به صورت مرتب در طول هفته است که بسیار باعث شادابی افراد و کاهش فشار می‌شود. در این روش فرد ابتدا باید آرام آرام طول استخر را راه رفته و به سمت عقب بازگردد زیرا این کار در کشش عضلات و شل کردن آنها بسیار موثر است و در واقع آب درمانی تاثیر شگفت‌انگیزی بر بدن بیمار دارد.

علاوه بر آن حضور در استخر تاثیر مثبت بر سلامتی و شادابی پوست و اندام های بدن دارد.

فواید انتخاب شنا به عنوان ورزش:

تناسب و سلامت جسم :

سیستم قلبی- عروقی مقاوم، ماهیچه های نیرومند و پرتوان، انعطاف پذیری، هماهنگی، چالاکی و تعادل همه از اجزاء تشکیل دهنده جسمی متناسب و سالم هستند که با پرداختن به ورزش در آب به دست می آیند و تقویت میشوند.

جنبه های درمانی:

ورزش در آب به افراد آسیب دیده، اشخاصی که در دوران پس از جراحی یا بیماری شدید به سر میبرند کمک میکند تا بهتر و سریعتر بهبود یابند.

  • تقویت عضلات اندام تحتانی و تنه
  • قوی و محکم تر کردن استخوان های لگن و ستون مهره و اندام تحتانی و پیشگیری از پوکی استخوان
  • افزایش جریان خون و تنفس و کمک به کارکرد بهتر قلب و ریه و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

نکته: این تاثیرات وقتی حداکثر هستند که بصورت راه رفتن روی زمین باشند. پس کسی که میتواند روی زمین راه برود اصولا نیازی به راه رفتن در آب ندارد. راه رفتن روی زمین به مراتب کمک بیشتری به سلامتی میکند تا راه رفتن در استخر، مگر در مواردی که بیمار به عللی نتواند آن را انجام دهد.

 

رهایی از تنش:

ورزش کردن در یک محیط آرام بخش آبی به شما امکان میدهد تا تنش‌های ناشی از کار، مشکلات و مسائل نگران کننده را فراموش کنید و به ذهن خود استراحت بدهید. معرفی استخرهای اردبیل را در پول تیکت ببینید.

آسایش:

تاثیر خنک کننده و حالت ماساژ مانندی که از حرکت در آب به وجود می آید، به ورزشکار کمک میکند بدون احساس گرما یا خستگی، به انجام حرکات بپردازد.

تفریح:

محیط و تسهیلات استخر محل مناسبی برای تفریح و شادی است و ورزش را به کاری مفرح مبدل میکند. برای تفریح علاوه بر استخر، پارک آبی نیز گزینه خوبی است.

ورزش در آب برای چه کسانی مفید تر است؟

  • ابتلا به آرتروز یا هر مشکل مفصلی دیگر
  • اضافه وزن یا چاقی مفرط
  • بیشتر اوقات روز را در بی تحرکی سپری کند و به دنبال روشی ساده برای آغاز ورزش باشد
  • در حال طی کردن دوران نقاهت بعد از آسیب دیدگی یا یک جراحی بوده و قصد دارد با اجازه پزشک به این ورزش بپردازد
  • ابتلا به مشکلاتی در ناحیه پشت
  • ضعیف بودن ماهیچه های پا
  • بارداری
  • سالخوردگی

چگونه در آب راه برویم؟

راه رفتن در آب مانند هر ورزش دیگر باید به آرامی شروع شود. در ابتدا حدود پنج دقیقه به آهستگی در آب راه بروید و سپس بتدریج سرعت راه رفتن خود را افزایش دهید.

اگر به بیماری قلبی عروقی یا تنفسی مبتلا هستید مواظب باشید تا بطور ناگهانی در معرض تغییر دما قرار نگیرید. درجه حرارت آب دوش قبل از استخر و آب خود استخر باید طوری باشد که زیاد گرم یا زیاد سرد نباشد. اگر درجه حرارت آب با دمای محیط متفاوت است به تدریج بدن خود را در معرض آب قرار دهید تا فشاری به سیستم قلبی عروقی شما وارد نشود.

اگر به منظور کاهش دردهای کمر و یا زانو در آب راه میروید و میخواهید از راه رفتن در آب نفع بیشتر ببرید باید راه رفتن خود در آب را کمی سریعتر انجام دهید بطوریکه در حین راه رفتن مقاومت آب را در مقابل ران های خود احساس کنید. در ابتدا آهسته راه بروید ولی بتدریج سرعت خود را بیشتر کرده بصورتی که احساس کنید پاهای شما آب را شکافته و به جلو میرود. با این کار باید بتوانید مقاومت آب را در جلوی ران و ساق های خود احساس کنید. این طرز راه رفتن موجب میشود عضلات شکم و عضلات اطراف ستون مهره و عضلات چهارسر ران شما بتدریج قوی تر شده و بدنبال آن کمردرد و درد زانوی شما بتدریج کاهش میابد.

اگر توان حرکتی کمی دارید مواظب راه رفتن خود در استخر باشید. با احتیاط قدم بردارید تا در استخر لیز نخورید. کف استخر ممکن است بیش از حد لیز باشد بخصوص در قسمت هایی که رنگ شده است. برای بهتر راه رفتن میتوانید از دمپایی های مخصوص استفاده کنید تا تعادل شما بهتر حفظ شود.

اگر مشکل قلبی عروقی یا تنفسی دارید بهتر است از استخرهایی استفاده کنید که برای ضد عفونی آب نه از کلر بلکه از ازن Ozone استفاده میکنند. در استخرهایی که از کلر برای ضد عفونی آب استفاده میکنند غلظت زیاد گاز کلر در هوای استخر ممکن است برای شما سیستم تنفسی شما خوب نباشد.