آموزش صحیح و اصولی شنا به کسی که قصد دارد به تازگی یادگیری  را آغاز کند، امری بسیار مهم است و یک مربی باید قبل از مهارت لازم در شنا، به خوبی بتواند برای آموزش شنا همه جوانب آموزشی، روانشناسی، شناختی و … را در نظر بگیرد.

به گزارش اختصاصی پول تیکت؛ همینطور که در بخش اول مطلب بایدها و نبایدهای آموزش شنا مخصوص مربیان شنا اشاره کردیم، اگرجه مربیگری و آموزش شنا کاری بسیار ارزشمند است شاید آسان هم به نظر برسد ولی این همه ماجرا نیست و یک مربی خوب و قوی باید بتواند با آگاهی کامل از وضعیت شناگر تازه کار، بهترین تشخیص را از نظر نحوه صحیح آموزش و یادگیری برای او بدهد و ضمن حفظ امنیت و آرامش او، بتواند کمک کند که مهارت های لازم شنا را به خوبی آموزش دیده و به مرور زمان حرفه ای شود.  

در بخش اول این مقاله از مهارت های ابتدایی یک مربی صحبت کردیم و حالا در بخش دوم به ادامه آن خواهیم پرداخت.

برای مطالعه بخش نخست « مطلب چگونه شنا را به درستی آموزش دهیم؟ »  می توانید اینجا کلیک کنید و بخش دوم آموزش شنا مخصوص مربیان را نیز در ادامه می خوانید:

بخش ۳ از ۴:

شروع راه آموزش حرفه ای شنا:

۱- اولین قدمها را برای شنا بردارید. به او بگویید که در انتهای کم عمق استخر، با ضربه های سبکی که با آنها راحت است؛ مسافتهای کوتاهی شنا کند. به یاد گیرنده فشار نیاورد که در آن هنگام، خیلی زیاد شنا کند. این احتمالا اولین ضربه های کم در زندگی او می باشد.

آموزش شنا

آموزش شنا

۲- با یاد گیرنده عرض استخر را شنا کنید. این کار ممکن است؛ فورا اتفاق نیفتد. در حقیقت، احتمالا بسیاری از جلسات تمرینی یاد گیرنده برای رسیدن به این مرحله، گرفته می شود. اطمینان حاصل کنید که هم فیزیکی و هم ذهنی از او حمایت می کنید؛ این کار برای او، سخت خواهد بود.

آموزش شنا

آموزش شنا

۳- به یاد گیرنده بگویید که ضربه های مختلف را آزمایش کند. این کار برای تصمیم گیری این که کدام را بیشتر دوست دارد؛ به او کمک خواهد کرد. به او بگویید که عرض استخر را با شنای آزاد، شنای به پشت و شنای قورباغه و دیگر ضربه های راحت و آسانی که می توانید فکرش را بکنید؛ بپیماید. به یادگیرنده زیاد فشار نیاورده و این کار را برایش سرگرم کننده و جالب کنید؛ طوری که خودش بخواهد بیشتر یاد بگیرد.

بخش ۴ از ۴:

آموزش شنا

آموزش شنا

آموزش شنا در قسمت عمیق استخر:

۱- به انتهای عمیق استخر، بروید. آشکارا یک شناگر مبتدی آموخته است که به آبهای عمیق نرود.( انتهای عمیق ) مکانی از ترس و اضطراب می شود؛ در حالی که شناگر لایق نیاز دارد که بتواند جایی شنا کند که نمی تواند به آسانی در آنجا توقف کرده و کف استخر را لمس کند. همچنین برای آموختن مهارتهایی مانند شیرجه زدن؛ شخص نمی تواند در انتهای کم عمق بماند.

* دانش آموزان را به انتهای عمیق، بدون حمایت نیاورید؛ مگر اینکه او بتواند حدود طول استخر را بدون توقف برای لمس ته استخر، شنا کند. از نظر فیزیکی، توانایی برای شنای بدون توقف، برای شنا در انتهای عمیق مورد نیاز است. حتی اگر آنها بتوانند از لحاظ فیزیکی این مسافت را شنا کنند؛ بعضی از دانش آموزان از روی عادت متوقف شده و یک پا را زمین می گذارند تا مطمئن گردند که آنها در آبهای کم عمق هستند. در هر دو راه، دانش آموز باید مطمئن و به اندازه کافی قوی شود تا بتواند از عهده آن برآید نه اینکه به آسانی متوقف گردد.

* دانش آموزان شما می توانند به آسانی کناره ( لبه ) استخر را گرفته و خودشان را بکشند. ممکن است چندین مرحله طول بکشد تا به انتهای دیگر استخر، برسد. او را در راه هدایت کنید؛ نشان دهید که امن است و هر دفعه یک خورده بیشتر، برود.

* سعی کنید با جلیقه نجات یا دیگر ابزار شناور ماندن؛ به استخر بروید. با پوشیدن وسایل شناور ماندن؛ به ایجاد اطمینان کمک کنید و در انتهای عمیق گشت بزنید. انجام کارهایی مانند پرش به مناطق عمیق ، با جلیقه نجات به یاد گیرنده کمک می کند که احساس کند این مناطق ممنوعه نبوده و شبیه بخش های دیگر استخر است.

آموزش شنا

آموزش شنا

۲- به مناطق عمیق شنا کنید. زمانی که یادگیرنده آمادگی رفتن به مناطق عمیق را دارد ( امکان دارد این زمان خیلی هم طولانی نباشد ) شما باید با دقت او را برای رفتن به انتهای عمیق، آسوده خاطر کنید. برای شروع، شما باید نزدیک او مانده و مطمئن گردید که دانش آموز احساس امنیت می کند. سرانجام، او خواهد توانست که به تنهایی شنا کند؛ واین یعنی کاری که خوب انجام شده است.

آموزش شنا

آموزش شنا

۳- به انتهای عمیق بپرید و از میان آن شنا کنید. وقتی یادگیرنده با شنا کردن از انتهای کم عمق به انتهای عمیق، مشکلی ندارد؛ قدم بعدی، پریدن به استخر در انتهای عمیق است. در ابتدا یاد گیرنده باید به پرش داخل آب، عادت کرده و سپس دیوار را محکم بگیرد. زمانی که برای دانش آموزان پریدن داخل آب، دیگر چالشی حساب نشود؛ آنها باید به تلاش برای پریدن و شنا کردن در میان آب، تشویق گردند. در این مرحله، یاد گیرنده فهمی اساسی از چگونگی شنا کردن؛ به دست آورده است.

* نکته مهم این است که پرش به داخل آب بایدتا زمان راحتی فرد یاد گیرنده در انتهای عمیق به تعویق بیفتد. زیرا پرش در انتهای کم عمق، می تواند خطرناک باشد؛ جایی که دانش آموزان ممکن است به ته استخر، برخورد کرده و به خودشان آسیب برسانند.

.: پایان :.

توجه: استفاده از متن و تصاویر این مطلب تنها با ذکر نام و درج لینک پول تیکت امکان پذیر است.