در این مقاله با چند اصل مهمِ ایمنی در شنا آشنا می‌شوید که رعایت کردنشان باعث می‌شود در هنگام شنا در استخر یا در رود و دریا امنیتتان حفظ شود.

در فصل‌های گرم، بسیاری از مردم به مناطق ساحلی سفر می‌کنند و چه‌بسا که هوس کنند تنی به آب دریا هم بزنند و در آن شنا کنند. اما نباید از خطری که با این کار در کمین‌مان است غافل شد. باید اصول ایمنی در شنا را بدانیم تا این خطر به یک فاجعه تبدیل نشود و با رعایتشان، خودمان و خانواده‌مان را در امنیت کافی قرار دهیم و از شنا در اوقات فراغتمان لذت ببریم.

می‌دانید که غرق شدن ممکن است در کسری از ثانیه اتفاق بیفتد. چیزی که باعث خطرناک‌تر شدن این مسئله می‌شود این است که در بیشتر مواقع، غرق شدن بدون هرگونه سروصدا ،  دست و پا زدن، یا فریاد زدن اتفاق می‌افتد. درواقع، در هنگام خطر، فرد حتی شاید فرصت درخواست کمک را هم پیدا نکند!

دقت داشته باشید که مخصوصاً کودکان بیشتر از بقیهٔ افراد مستعد غرق شدن هستند، زیرا آن‌ها دوست دارند در آب بازی کنند، زیاد جست‌وخیز دارند، و خطر را نیز به‌خوبی احساس نمی‌کنند. یک لحظه غفلت از کودکان ممکن است به رقم خوردن یک فاجعه و از دست رفتن کودک منجر شود. والدین باید بدانند که کودکان ممکن است حتی در کمتر از یک متر آب هم غرق شوند.

با رعایت اصول سادهٔ زیر، به‌راحتی می‌توانید ایمنی خودتان و خانوده‌تان در هنگام شنا در استخر یا آب‌های ساحلی را افزایش دهید.

اصل اول: رعایت چند قانون پایه‌ای

قوانین زیر را قبل از شنا در استخر یا دریا به‌خوبی تکرار کنید و به کودکانتان نیز آموزش‌شان بدهید و مطمئن شوید که درک خوبی از کاری که باید بکنند پیدا کرده‌اند، تا بتوانید در کنار یکدیگر تفریحی امن و لذت‌بخش داشته باشید.

۱. قانون طلایی: وقتی دارید برای شنا می‌روید، حتماً به یک نفر بگویید که کجا می‌روید و کی برمی‌گردید. و هیچ‌وقت هم تنهایی به شنا نروید.

وقتی دارید برای شنا می‌روید، حتماً به یک نفر بگویید که کجا می‌روید و کی برمی‌گردید

وقتی دارید برای شنا می‌روید، حتماً به یک نفر بگویید که کجا می‌روید و کی برمی‌گردید.

۲. در آب ناآشنا شنا نکنید. از افراد محلی بپرسید که این آب امن است یا نه، دمای آن چقدر است، شنا در آن خطرناک است یا نه، و سؤالاتی از این قبیل که به آشنایی بیشتر شما با آن منطقه کمک می‌کند.

در آب ناآشنا شنا نکنید.

در آب ناآشنا شنا نکنید.

۳. به شنا نروید اگر احساس گرما یا سرمای زیادی می‌کنید، یا فکر می‌کنید که مریض هستید، یا حتی اگر در ساعت‌های اخیر غذا زیاد خورده‌اید. به‌جای آن، بروید پیاده‌روی و مناظر را تماشا کنید، بازی‌های ساحلی انجام دهید یا یک نوشیدنی خنک میل کنید.

به شنا نروید اگر احساس گرما یا سرمای زیادی می‌کنید،

به شنا نروید اگر احساس گرما یا سرمای زیادی می‌کنید.

۴. با اولین نشانه‌ای که نشان می‌داد هوا دارد بد می‌شود، برنامه‌تان را تغییر بدهید و شنا را متوقف کنید و از آب خارج شوید. به این مسئله دقت داشته باشید که آب همیشه رعد و برق را به خود جذب می‌کند و شنا کردن در هنگام طوفان بسیار خطرناک است. وزش باد شدید هم که می‌دانید باعث ایجاد تلاطم و امواج بزرگ می‌شود.

با اولین نشانه‌ای که نشان می‌داد هوا دارد بد می‌شود، برنامه‌تان را تغییر بدهید

با اولین نشانه‌ای که نشان می‌داد هوا دارد بد می‌شود، برنامه‌تان را تغییر بدهید

۵. هیچ‌وقت سعی نکنید خلاف جریان آب شنا کنید. اگر ناخواسته در چنین وضعیتی قرار گرفتید، سعی کنید به‌تدریج و به‌طور مورّب از جریان آب خارج شوید.

هیچ‌وقت سعی نکنید خلاف جریان آب شنا کنید.

هیچ‌وقت سعی نکنید خلاف جریان آب شنا کنید.

۶. در مناطقی شنا کنید که تحت نظارت هستند و غریق‌نجات دارند.

در مناطقی شنا کنید که تحت نظارت هستند و غریق‌نجات دارند.

در مناطقی شنا کنید که تحت نظارت هستند و غریق‌نجات دارند.

۷. به علائم هشداردهنده و اطلاعیه‌های مربوط به شنا در آن منطقه توجه کنید. آن‌ها برای امنیت شما هستند.

به علائم هشداردهنده و اطلاعیه‌ها توجه کنید.

به علائم هشداردهنده و اطلاعیه‌ها توجه کنید.

۸. به توصیه‌های غریق‌نجات گوش کنید و هشدارهایش را جدی بگیرید. این مسئله جزو اصول مهم ایمنی در شنا است.

به توصیه‌های غریق‌نجات گوش کنید

به توصیه‌های غریق‌نجات گوش کنید.

اصل دوم: همراهی با یک شناگر کارکشته

۱. با شناگران ماهر همراه شوید. اگر شناگر نابلد یا تازه‌کاری هستید، خیلی ضروری است که هر وقت قصد شنا دارید، به‌ویژه در مناطق طبیعی، با کسی همراه شوید که شناگر ماهر و واردی است و در صورت لزوم می‌تواند کمکتان کند.

با شناگران ماهر همراه شوید.

با شناگران ماهر همراه شوید.

۲. به وسایل کمکیِ بادی اعتماد نکنید. به‌منظور تأمین امنیت خودتان و یا کودکتان، به وسایل کمکیِ بادی اکتفا نکنید. این وسایل به‌هیچ‌وجه به‌تنهایی قابل‌اعتماد نیستند و برای کودکان نیز جای نظارت بزرگسالان را نمی‌گیرند. توجه داشته باشید که وسایل کمکیِ بادی ممکن است یک‌باره هوای داخلشان خالی شود،  یا کلاً از زیر فرد بیرون بیایند و او را در معرض خطر قرار دهند. پس در صورت استفاده از وسایل کمکی هم باز به همراهی یک شناگر نیاز دارید.

به وسایل کمکیِ بادی اعتماد نکنید.

به وسایل کمکیِ بادی اعتماد نکنید.

اصل سوم: وقتی یک نفر دچار مشکل می‌شود، چه باید بکنید

۱. یاد بگیرید که وقتی یک نفر در حال غرق شدن است، چطور به نظر می‌رسد. دست و پا زدن و فریاد زدن معمولاً وقتی اتفاق می‌افتد که فرد دچار مشکل شده باشد، و لزوماً نشانهٔ این نیست که دارد غرق می‌شود. (البته این به‌معنای آن نیست که او به کمک نیاز ندارد.) اما فردی که غرق شده یا دارد غرق می‌شود احتمالاً چنین نشانه‌هایی دارد:

  • ممکن است فقط دهان یا بینی‌اش از آب بیرون آمده باشد و سرش رها و بدنش به‌صورت عمودی داخل آب باشد.
  • روی آب به شکم دراز کشیده باشد و سرش هم داخل آب باشد.
  • حرکت‌هایش در آب خیلی ریز باشد یا اینکه به‌شدت و با دست‌پاچگی و مضطربانه دارد دست و پا می‌زند و در عین حال هیچ سروصدایی هم ندارد.
  • با جریان آب دارد بی‌اختیار جابه‌جا می‌شود.

در صورتی که این نشانه‌ها را در کسی که داخل آب است دیدید، حتماً و سریعاً باید دست‌به‌کار شوید و برای نجاتش کاری بکنید. توجه داشته باشید که درک و تشخیص این نشانه‌ها به تمرین و تکرار زیادی نیاز دارد. برای همین است که توصیهٔ اکید می‌کنیم که حتماً زیر نظر یک نجات‌غریق ماهر شنا کنید.

یاد بگیرید که وقتی یک نفر در حال غرق شدن است، چطور به نظر می‌رسد.

یاد بگیرید که وقتی یک نفر در حال غرق شدن است، چطور به نظر می‌رسد.

۲. اگر کسی را دیدید که در آب گرفتار شده و مشکل دارد، اقداماتی هست که می‌توانید انجام دهید، و از همه مهم‌تر اینکه برای کمک فریاد بزنید! و اگر هم کسی دور و برتان نبود، باید با اورژانس  تماس بگیرید.

با اورژانس  تماس بگیرید.

با اورژانس  تماس بگیرید.

۳. تلاش کنید با فرد تماس چشمی مستقیم برقرار کنید و از یک لحن محکم و البته مهربان برای آرام کردن او استفاده کنید و تشویقش کنید به‌سمت یک قسمت امن شنا کند.

تلاش کنید با فرد تماس چشمی مستقیم برقرار کنید

تلاش کنید با فرد تماس چشمی مستقیم برقرار کنید

۴. سعی کنید یک چوب بلند یا طناب پیدا کنید و به‌وسیلهٔ آن‌ها فرد را به‌سمت قسمت امن بکشید.

از یک چوب بلند استفاده کنید.

از یک چوب بلند استفاده کنید.

۵. یک حلقهٔ بادی یا چیزی مثل آن را که روی آب بماند، به‌سمتش پرتاب کنید. یا یک بطری یا ظرف بزرگ که سرش محکم بسته باشد. تشویقش کنید که به‌سمت شما پا بزند.

یک حلقهٔ بادی یا چیزی مثل آن را که روی آب بماند، به‌سمتش پرتاب کنید.

یک حلقهٔ بادی یا چیزی مثل آن را که روی آب بماند، به‌سمتش پرتاب کنید.

۶. اگر شناگر حرفه‌ای هستید، می‌توانید به‌طرف فرد در حال غرق شنا کنید و یک حلقهٔ بادی را با خود حمل کنید و فرد را تشویق کنید که از آن حلقه برای شناور ماندن خود استفاده کند. حواستان باشد که خودتان باید فاصله‌ای هفت‌متری از فرد درحال غرق را حفظ کنید، وگرنه ممکن است فرد به شما چنگ بیندازد و شما را هم با خودش غرق کند.

۷. بلافاصله به مسئولان و نگهبانان منطقه اطلاع دهید که فرد یا افرادی دچار مشکل یا مفقود شده‌اند.

به مسئولان و نگهبانان منطقه اطلاع دهید

به مسئولان و نگهبانان منطقه اطلاع دهید.

۸. صدمات نخاعی بسیار جدی است. خیلی باید مراقب باشید. اگر در زمینهٔ امدادهای پزشکی آموزش ندیده‌اید، سعی نکنید برای درمان فرد آسیب‌دیده کار عجیب‌وغریبی بکنید. نجات‌غریق را خبر کنید یا فوراً با اورژانس تماس بگیرید. به همهٔ اطرافیان هم بگویید که بلافاصله استخر یا منطقه را ترک کنند.

در این مقاله با چند اصل مهمِ ایمنی در شنا آشنا شدید که رعایت کردنشان باعث می‌شود در هنگام شنا در استخر یا در رود و دریا امنیتتان حفظ شود.

این مطالب را هم ببینید:

۳۳ نکته ضروری که باید هنگام مراجعه به استخر و برای شنا کردن رعایت کنیم!

با مهمترین نکات بهداشتی هنگام استفاده از استخر و مکان های آبی بیشتر آشنا شویم

با بهره‌گیری از: ویکی‌هو

نکتۀ مهم: استفاده از متن و تصاویر این مطلب تنها با ذکر نام و درج لینک پول‌تیکت مجاز است.