چرا شنا روزه را باطل می‌کند؟ حکم استخر در ماه رمضان چیست؟ آیا شنا کردن روزه را باطل می‌کند؟ چرا فرو بردن سر زیر آب روزه را باطل می‌کند؟ حکم شرعی فرو بردن سر در آب برای روزه دار چیست؟ این دسته از پرسش‌ها معمولا جزو پر‌تکرارترین سوالاتی است که روزه‌داران محترم پیش از ورود به استخر از مراجع تقلید خود می‌پرسند یا در موتورهای جستجو این عبارات را جستجو می‌کنند. به همین منظور ما در ادامه این مطلب از مجموعه پول تیکت قصد داریم تا هر آنچه که روزه‌داران درباره حکم استخر در ماه رمضان باید بدانند را بررسی کنیم.

suhoor 2019

آیا شنا کردن روزه را باطل می‌ کند؟

 آیا شنا کردن روزه را باطل می‌کند؟ اگر اب استخر را بخوریم چه می شود؟ بدون شک تمام کسانی به استخر می‌روند قصد دارند تا در آب استخر شنا کنند و لذت ببرند. در همین راستا یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا شنا کردن باعث باطل شدن روزه می‌شود و خوردن آب استخر چه حکمی دارد؟ در پاسخ باید گفت که شنا کردن زمانی باعث باطل شدن روزه می‌شود که فرد سر خود را داخل آب فرو ببرد و به صورت زیر آبی شنا کند. به عبارت دیگر اگر هنگام انجام حرکات شنا آب استخر وارد دهان فرد شود و آب استخر را بخورد روزه او باطل است. اما اگر شنا کردن فرد به نحوی باشد که سر او زیر آب نباشد و در حین شنا آب داخل وهان و حلق او فرو نرود، روزه‌اش صحیح است.

استخر رفتن روزه را باطل می‎‌کند؟

برای خرید بلیت استخر به صفحه لینک شده مراجعه کنید.

حکم شرعی فرو بردن سر در آب برای روزه دار چیست؟

معمولا انسان‌ها به منظور حفظ سلامت خود و صحیح انجام دادن یک‌سری از کارها لازم است که از افراد متخصص و آگاه کمک بگیرند و با آن‌ها مشورت کنند. شنا کردن از جمله اموری است که افراد در موقعیت‌های مختلف باید از یک فرد آگاه و متخصص کمک بگیرند. به عنوان مثال خانم‌هایی که در دوران قاعدگی تصمیم دارند به استخر بروند بهتر است از یک ماما یا پزشک زنان درباره تامپون قاعدگی و استخر؛ تامپون استخری چیست سوال کنند یا روزه‌داران پیش از رفتن به استخر نظرات و احکام مراجع تقلید را مورد‌ بررسی قرار دهند. در همین راستا در ادامه این بخش به احکام شرعی که پیرامون فرو بردن سر داخل آب وجود دارد اشاره کرده‌ایم:

 نظر آیت‌الله خامنه‌ای

مطابق نظر آیت‌الله خامنه‌ای فرو بردن سر داخل آب اشکال دارد و چنانچه روزه‌دار این کار را انجام دهد باید قضای روزه خود را به جا آورد.

نظر آیات عظام وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی و شبیری زنجانی درباره فرو بردن سر داخل آب برای روزه دار

طبق نظر این آیات عظام چنانچه فرد روزه‌دار از روی عمد سر خود را داخل آب فرو ببرد، روزه او باطل است. البته انجام کارهایی مثل دوش گرفتن یا آب ریختن روی سر با کایه روزه را باطل نمی‌کند به شرط اینکه دهان کاملا بسته باشد تا آب وارد آن نشود.

نظر آیت‌الله سیستانی درباره فرو بردن سر داخل آب برای روزه دار

آیت‌الله سیستانی درباره فرو بردن آب در آب دیدگاه دیگری دارند و ایشان معتقدند که فرو بردن سر داخل آب سبب باطل شدن روزه نمی‌شود. بلکه این کار را کراهت شدید می‌دانند.

لازم به گفتن است که چنانچه مرجع تقلید شما آیات عظام نام برده شده در این بخش نیستند، درباره دانستن حکم شرعی فرو بردن سر در آب برای روزه دار چیست؟ حتما به رساله مرجع تقلید خود مراجعه کنید یا به صورت تلفنی از دفتر آن‌ها سوال فرمایید. چون گاهی اوقات ممکن است نظرات و دیدگاه‌های مراجع تقلید در برخی از امور به صورت جزئی با یکدیگر تفاوت‌های اندکی داشته باشد.

علاوه بر استخر، با رفتن به پارک آبی نیز می‌توانید یک روز هیجان انگیز داشته باشید. بلیت پارکهای آبی را از پول تیکت با تخفیف ویژه خریداری کنید.

نکات مهمی که روزه دار هنگام رفتن به استخر باید رعایت کند

  1. فرو بردن سر به طور کامل روزه را باطل می‌کند پس فردی که روزه است به هیچ عنوان نباید سر خود را به طور کامل داخل آب استخر فرو ببرد.
  2. طبق نظر برخی از فقها چنانچه نصف سر یک بار و نصف دیگر آن بار دیگر وارد آب شود، روزه باطل نیست.
  3. وارد شدن آب استخر به داخل دهان نیز باعث باطل شدن روزه می‌شود پس لازم است که فرد اجازا حدهد که آب استخر وارد دهان او بشود. (البته وارد شدن آب به طور سهوی باعث ابطال روزه نمی‌شود)
  4. عمدی فرو بردن سر داخل آب استخر روزه را باطل می‌کند و بر فرد واجب است که قضای روزه را بگیرد.
  5. در صورتی که فرد شک داشته باشد که آیا سر او داخل آب فرو رفته یا نه؟ روزه‌اش صحیح است و باطل نشده است.
  6. پریدن یا شیرجه زدن داخل استخر باعث باطل شدن روزه می‌شود زیرا هنگام شیرجه یا پریدن تمام سر داخل آب فرو می‌رود و آب نیز وارد دهان می‌شود. به همین منظور افراد روزه‌دار به هیچ عنوان نباید شیرجه بزنند.
  7. بخار سونا یا جکوزی می‌تواند موجب باطل شدن روزه شود زیرا این امکان وجود دارد که بخار ناشی از آب در دهان به آب تبدیل شود. پس روزه‌داران محترم بنابر احتیاط بهتر است که از سونا یا جکوزی استفاده نکنند.
  8. افتادن ناگهانی داخل آب باعث باطل شدن روزه نمی‌شود و چنانچه این اتفاق برای فرد افتاد به سرعت باید سر خود را از آب خارج کند.
نکات مهم هنگام استخر رفتن با روزه

نکات بالا مهم‌ترین نکاتی بودند که افراد روزه‌دار هنگام استخر رفتن باید به آن توجه کنند. معمولا به دلیل خاص بودن محیط استخرها و پارک‌های آبی، افرادی که شرایط ویژه دارند بهتر است پیش از رفتن به این محیط‌ها کمی تحقیق کنند. مثلا خانم‌های باردار قبل از استخر رفتن باید از پزشک زنان خود سوال کنند که آیا استخر در بارداری مفید است یا خیر؟

کلام آخر

همانطور که همه ما می‌دانیم روزه در دین اسلام به عملی گفته می‌شود که فرد از اذان صبح تا اذان مغرب اجازه خوردن و آشامیدن ندارد و انجام یک‌سری از کارها باعث باطل شدن روزه می‌شود. فرو بردن کامل سر داخل آب از جمله اعمالی است که طبق نظر بسیاری علما و فقهای علوم دینی سبب باطل شدن روزه می‌شود. از آنجایی که برخی از روزه داران برای رفع عطش خود برای آب تنی به استخر می‌روند. در این مطلب به این پرسش که آیا شنا کردن روزه را باطل می‌کند؟ پاسخ دادیم، نظر مراجع تقلید را درباره فرو بردن سر داخل آب بررسی کردیم و به نکات مهمی که روزه‌داران هنگام استخر رفتن باید رعایت کنند را مورد بررسی قرار دادیم. آیا می‌دانستید سامانه پول تیکت یک سایت اینترنتی برای فروش بلیت استخر، پارک آبی و رزرو ماساژ است؟ برای تهیه بلیت هر یک از خدمات ذکر شده به صفحه آن‌ها در سایت پول تیکت مراجعه کنید.